עבירות סחיטה באיומים

עבירות סחיטה ואיומים הן עבירות פליליות שכיחות למדי בארצנו הקטנטונת. סחיטה באיומים מכוונת כלפי אנשים מכל המגזרים – החל מאנשים מפורסמים, נבחרי ציבור, אנשי תקשורת, חברי כנסת, עבריינים, ועד אנשים נורמטיביים מהשורה. במאמר שלפניכם נדון במהותן של עבירות סחיטה באיומים ובעונשים הקבועים בגינן בחוק.

 

על סחיטה, איומים ומה שביניהם

איומים נחשבים כעבירה פלילית, והם מוגדרים בתור כל פעולה שתכליתה היא הטלת מורא או פגיעה בבטחון הזולת, בין אם ישנו חשש אמיתי לפגיעה באותו אדם בפועל, ובין אם לאו. עבירות איומים לרוב נוגעות להפחדה של אדם בהבטחה לפגיעה מרומזת או ברורה בחייו או חיי הקרובים לו, שלמות גופו, חירותו, בריאותו או בריאות יקיריו, פגיעה בכספו או ברכושו, פגיעה בשמו הטוב, וכן הלאה.

עבירות איומים הולכות לעתים קרובות יד ביד עם עבירות סחיטה, עליהן נסביר בהרחבה כעת. כאשר מדובר על עבירות סחיטה, הכוונה הינה לעבירה פלילית שתכליתה היא הנעת הפרט לפעולה מסוימת או להימנעות מאותה הפעולה, באמצעות הפעלה של כוח או איומים, או כל אמצעי אחר שמעורר באדם פחד ופוגע בזכות הבחירה שלו.

עבירות סחיטה מזוהות לעתים קרובות עם פעולות שהמטרה שלהן היא לחלץ כספים בכוח מאדם מסוים. לעבירת סחיטה פנים רבות והן יכולות להופיע בתצורה של: סחיטה באיומים, סחיטה בכוח, או סחיטה מינית והפצת סרטונים אינטימיים או תמונות עירום.

עבירת סחיטה באיומים – על מה מדובר?

סחיטה באיומים מוגדרת על פי חוק העונשין הישראלי בתור פעולה שמטרתה היא להכריח אדם לבצע פעולה מסוימת או להימנע מביצועה, על פי רצונו של האדם שסוחט אותו.

פעולת הסחיטה באיומים עשויה להתבצע באופן מילולי בעל פה, בכתב, באמצעים פיזיים או בפגיעה גופנית, נזק לרכוש, או פגיעה בחירותו של אדם. סחיטה באיומים יכולה להתבצע באמצעות איום לפגיעה בפרנסתו של אדם, במוניטין שלו או בפרטיותו.

פעמים רבות משתמשים הסוחטים באיומים לפרסום של חומרים כתובים, מוקלטים או גרפיים אודות הנסחט, קרוביו או מידע רגיש הנוגע לו במישרין או בעקיפין. זאת על מנת להניע את הנסחט לפעול בהתאם לדרישות שהוצבו לו, אף שהדבר נעשה בניגוד לרצונו.

עבירות סחיטה באיומים
עבירות סחיטה באיומים

אילו מעשים עלולים להיחשב מבחינה חוקית בתור עבירת סחיטה באיומים?

כאשר בוחנים תלונה על סחיטה באיומים, די בהוכחה המעידה על כוונת הסוחט להניע את הנסחט לביצוע פעולה מסוימת, על מנת להוכיח כי בוצעה עבירת סחיטה באיומים.

במקרים מסוג זה, לא מתחייבת הצגת ראיות המעידות על הוצאת האיום אל הפועל. עצם הכוונה של הגורם המאיים להטיל מורא על הצד המאויים, מספיקה לכשעצמה.

למשל במקרה שבו פלוני שהסתבך בחובות מאוים על ידי הגורם לו הוא חייב כספים. במקרה בו האיום כולל פגיעה בלתי חוקית בזכויותיו של האדם, המאיים עומד בפני העונשים הקבועים בחוק בצידן של עבירות סחיטה באיומים, גם אם לא תכנן להביא את האיום לכדי מימוש בפועל.

אילו עונשים קבועים בדין הפלילי בגין עבירות סחיטה באיומים?

הענישה הקבועה בחוק בגין עבירות איומים וסחיטה נעה בין עונשי מאסר של 7 ועד 9 שנים.
כלומר 7 שנות מאסר בגין עבירת סחיטה באיומים בנסיבות סטנדרטיות, וכאשר מדובר על עבירת סחיטה באיומים בנסיבות מחמירות יכול עונש המאסר להגיע גם עד 9 שנים.

מן הראוי להזכיר כי גם כאשר מדובר על עבירת סחיטה באיומים שלא הגיעה לכדי מימוש, צפוי העבריין לעונש מאסר של עד 7 שנים במידה ויתפס בקלקלתו.

האם יש הבדל בין עבירת סחיטה באיומים ובין עבירות איומים?

הדין הפלילי מגדיר עבירת איומים בתור מצב שבו אדם מנסה להפחיד את זולתו. לעומת זאת, כאשר עסקינן בעבירת סחיטה באיומים – הפחדת הקורבן נועדה להניע אותו לבצע או להימנע מביצוע של פעולה מסוימת על פי דרישותיו של המאיים.

המכנה המשותף בין שתי העבירות הללו הוא בעצם השימוש באיומים בתור אמצעי להפחדת הקורבן. העונש הקבוע בחוק בצידה של עבירת איומים לכשעצמה, עומד על 3 שנות מאסר.

אולם היה והצד המאיים הינו בעל עבר פלילי נקי, ועבירת האיומים היא העבירה הפלילית הראשונה אשר מיוחסת לו – יתכן ויופחת עונשו לכדי מאסר על תנאי בלבד, או שהתיק יסגר ללא הרשעה כלל.

נעצרת בשל חשד לביצוע עבירות סחיטה באיומים? הנה מה שעומד לקרות

אדם אשר נחשד בביצוע עבירות סחיטה באיומים תחת נסיבות מחמירות, עומד בפני מעצר משטרתי לפרק זמן של 24 שעות, כאשר למשטרה ניתנת הסמכות להגיש בקשה להארכת מעצרו לטובת השלמת ההליך החקירתי. במקרים פשוטים יחסית, התביעה המשטרתית היא זו שאמונה על ניהול התיק.

במקרים מורכבים יותר, במידה והמשטרה מצליחה לאתר ראיות מספקות לשם הגשת כתב אישום כנגד החשוד, היא דואגת להעביר את התיק הפלילי של החשוד אל הפרקליטות לצד בקשה למעצרו עד תום ההליכים.

זומנתי לחקירה משטרתית בגין חשד לעבירת סחיטה באיומים – מה עליי לעשות?

במקרה בו אדם נחשד במעורבות בביצוע עבירות סחיטה ואיומים, מומלץ בראש ובראשונה לנסות ולדלות מחוקרי המשטרה פרטים לגבי מהות החשדות כנגדך.

זאת על מנת להבין מה הנושא שבמוקד החקירה ולנסות ולהימנע ממצב בו אתה מפליל את עצמך בשוגג. בנוסף, חשוב מאוד לדרוש לממש את זכותך להתייעצות מול עורך דין פלילי המתמחה בנושא שבמוקד החקירה המשטרתית.

במידה ובחרת לעשות שימוש בזכות השתיקה, יש לעשות זאת בחוכמה ולהסביר את הסיבה לשימוש בה על מנת שהדבר לא יזקף לרעתך במידה ויוחלט על הגשת כתב האישום.

על חשיבות הפניה לקבלת ייעוץ משפטי בתיקי סחיטה באיומים

עבירות סחיטה באיומים מהוות איום מוחשי על שלומו של הפרט, פרטיותו ובטחונו, והן נעשות תוך ניצול הנפגע לשם קידום האינטרסים של הצד המאיים. מסיבות אלו, רואים הן המחוקק והן המערכת המשפטית בישראל את עבירות הסחיטה באיומים בחומרה רבה, והענישה הקבועה בדין הפלילי – הינה בהתאם לכך.

במקרים רבים אדם שנפגע מעבירת סחיטה באיומים מהסס אם לגשת למשטרה מתוך פחד אמיתי להחמיר את מצבו מול הסוחטים או להיחשף. מכאן שעבירות סחיטה באיומים חרף היותן נפוצות מאוד בישראל, מדווחות רק לעתים נדירות.

במקרים בהם הצד הנסחט כן אוזר אומץ ובוחר להגיש תלונה במשטרה כנגד המעורבים בעבירת הסחיטה באיומים, קיימת חשיבות מרובה לייצוג של עורך דין פלילי מנוסה המתמחה בעבירות בחיטה באיומים.

זאת על מנת שניתן יהיה לבנות בחוכמה את תיק הראיות מבלי לחשוף מידע מיותר ואישי של המתלונן. מנגד, סיוע משפטי מעורך דין סחיטה באיומים, יבטיח כי אכן יש בסיס ראייתי להגשת תלונה בנושא, שכן במצבים מסוימים מה שעלול להיראות כמו מקרה של סחיטה באיומים דרך עיניו של אדם אחד – עלול במבט בוחן מבחוץ להתפרש באופן אחר לחלוטין.

ישנה חשיבות רבה גם להכרת נסיבות המקרה, שכן ישנם ניסיונות סחיטה באיומים שנעשים על רקע מצוקה חמורה של הנאשם וכן הלאה.

בשלב מתקדם יותר של תיקי סחיטה באיומים, גם במסגרת הגשת תביעה בגין עבירות סחיטה ואיומים לפרקליטות, נודעת חשיבות רבה לקבלת סיוע מעורך דין פלילי.

מורכבותן הרבה של עבירות סחיטה באיומים – הן מהצד של החשודים בביצוע העבירה והן מהצד של נפגעיה, מצריכה מעורבות של עורך דין פלילי עתיר ניסיון עם רקורד של הצלחות בתיקי עבירות סחיטה ואיומים. זאת על מנת להבטיח שהתביעה אינה נדחית על הסף בשל כשל ראייתי או חוסר ביסוס מספק לטענות התובע או ההגנה.

בשורה התחתונה – מה עושה אדם המעורב בתיק פלילי של עבירות סחיטה באיומים?

במקרה בו זומנתם לחקירה משטרתית בנושא עבירות סחיטה באיומים, או שאתם עומדים בפני הגשת כתב אישום בגין עבירת סחיטה באיומים או עבירת איומים, הקדימו תרופה למכה ודאגו לפנות מבעוד מועד לפגישת ייעוץ משפטי מול עורך דין סחיטה ואיומים, שיוכל לסייע לכם להיערך להליך הפלילי בפניו אתם ניצבים.

הדבר נכון כמובן גם במידה ואתם מהצד הנפגע מעבירות סחיטה או איומים, וזקוקים לסיוע משפטי מקצועי על מנת לשקם את בטחונכם ושמכם הטוב. בהצלחה!

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי,
והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סחיטה באיומים
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד
סחיטה ברשת

העולם המודרני הביא להתפתחות של תקשורת ויכולות דיגיטליות חדשות, אך במקביל גם הגביר את הסכנה לפגיעה בפרטיות האישית ובמיוחד בפרטיות המינית של הפרט. כתוצאה מכך,

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
מכשירי הקלטה סמויים

השימוש בהאזנות הסתר באמצעות מכשירי הקלטה סמויים מעוגן בחוק האזנות סתר משנת 1979 ובתיקון נרחב שהתבצע בעקבות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. על פי החוק

קרא עוד
עבירות איומים

עבירות איומים הינן עבירות פליליות שכיחות למדי במדינת ישראל. מעבירות איומים נפגעים אנשים מכל חתכי האוכלוסיה – בין אם מדובר בנבחרי ציבור, באנשים מפורסמים, באנשי

קרא עוד
איומים בטלפון

איומים הם נושא מפחיד מאוד, ובפרט כשמדובר באיומים המתבצעים מתוך כוונה עבריינית או עסקית, שנועדה לשבש את חייו של אדם אחר ו / או לגרום

קרא עוד
כך תתמודדו עם סחיטה באיומים

רבים יופתעו לגלות שאחת העבירות הפליליות השכיחות ביותר, הינה עבירה של סחיטה באיומים. כל אדם, אף הנורמטיבי ביותר עשוי להיות קורבן של סחיטה באיומים. ובמצב

קרא עוד
סחיטה מינית

לא רבים יודעים עד כמה תופעת הסחיטה המינית הינה תופעה רחבה אשר יכולה לפגוע בכל אדם, בכל מגדר ובכל גיל. ולכן חשוב מאוד להכיר את

קרא עוד
סחיטה מינית ברשת

העולם המודרני הפך את המרחב הדיגיטלי לאחת הפלטפורמות הטובות ביותר לתיעוד, תקשורת ועבודה. אך הוא גם הפך אותנו לפגיעים יותר בכל הנוגע לפרטיות שלנו בכלל

קרא עוד
עורך דין סחיטה ואיומים

סחיטה ואיומים הינן עבירות פליליות נפוצות במדינת ישראל. עבירות של סחיטה ואיומים פוגעות למרבה הצער באנשים מכל שכבות האוכלוסיה: בין אם מדובר בסחיטת עובדי ציבור

קרא עוד