עבירות גניבה – עונש

אחת העבירות הנפוצות ביותר בישראל, בדומה למה שקורה במרבית המדינות בעולם, היא עבירת הגניבה. עם זאת, קיים שוני מהותי בענישה על עבירות גניבה שונות במקומות שונים ובתקופות שונות. יש מקומות שהמסורת שלהם מחייבת ענישה מחמירה על גניבה, עד כדי קטיעת איברים.

במקומות אחרים העונש הוא כליאה, אף כי אורך השהייה מאחורי סורג ובריח משתנה בהתאם למקום ומותנה בחומרת העבירה. גם המודרניזציה הביאה לשינוי משמעותי בהתייחסות המשפטית לגנבים ואיתה, כמובן, בענישה.

מהי בעצם גניבה ואיך היא מוגדרת בחקיקה במדינת ישראל? מהי הענישה בישראל על גניבה? איך הענישה נקבעת ומה עלול להשפיע על חומרת העונש שנגזר בסיכומו של עניין על מי שהורשע בעבירת גניבה? אילו עונשים מוטלים על גנבים במקומות אחרים ובמדינות שונות בעולם? מה תפקידו של עורך דין פלילי בהגנה על הנאשם בגניבה? בשורות להלן נעסוק בסוגיות הללו בהרחבה ונצלול לעומק השיקולים שעשויים להנחות את השופטים בדרך למתן פסק דין, ובשלב הבא גזר הדין שיוטל על הנאשם.

 

גניבה – מהי גניבה ומה ההגדרה שלה בחוק

לכאורה, כל אדם יודע מה זו גניבה. אם אדם אחד נוטל מאדם אחר ללא רשות כסף או רכוש השייך לו, שלא בכוונה להחזיר, הרי שמדובר בגניבה לכל דבר ועניין. המחוקק בישראל מספק הגדרה ברורה יותר בנושא. סעיף 383 לחוק העונשין תשל”ז, מגדיר גניבה כנטילת דבר הניתן להיגנב, בלי הסכמת הבעלים שלו.

גניבה כאמור מתבצעת במרמה, בלא שתהיה למבצע העבירה כל זכות על הרכוש או הכסף שנגנב ובלא שתהיה לו כל כוונה להחזיר את הרכוש או את הממון שנגנב לבעליו.  בסעיף הבא מתייחסת הגדרת הגניבה לא רק לרכוש או למוצר פיזי כלשהו, אלא גם לממון הנמצא ברשותו של הגנב או שהגנב מופקד עליו למשמרת.

לרוב, כאשר מוגשת תביעה בגין עבירת גניבה היא אכן כוללת סעיפים המצביעים לכאורה בבירור על כוות הגנב ועל הגניבה עצמה. עורך דין פלילי חייב, בראש ובראשונה, ללמוד את כתב האישום לפני שהוא בוחר את קו ההגנה הרצוי בייצוג של נאשמים בתיקי עבירות גניבה.

 

איזה עונש קיים בחוק הישראלי על עבירות גניבה?

העונש בגין הרשעה בגניבה על פי החוק בישראל, מוגדר בסעיף 384 לחוק העונשין: “הגונב- דינו מאסר שלוש שנים”. עם זאת, ישנו סייג לקביעה הזאת, והוא העדר קביעה אחרת או סעיף אחר שעלול לשנות את העונש. בישראל, ניתן להגיש כתב אישום כנגד אדם על מספר סעיפים במקביל. מכאן נובע שאם קיים סעיף שהענישה עליו מחמירה יותר, העונש שייגזר בסיכומו של עניין על הנאשם, אם יורשע, עלול להיות חמור יותר.

המצב עלול להיות בעייתי שבעתיים, אם השופט יחליט לגזור על נאשם שהורשע עונשים מצטברים ולא חופפים. בהמשך מוגדרים תתי סעיפים, בהתאם לסוג העבירה. על פי ההיגיון שהוזכר לעיל, אם הגניבה עלולה לגרום לסכנת חיים, הענישה בגין מעשה הגניבה עלולה להיות חמורה בצורה בלתי פרופורציונלית לערך הרכוש שנגנב.

למשל, אדם שגנב חלקים ממערכת אספקת גז מרכזית, מסכן בעצם הגניבה שביצע חיי אדם שעלולים להיפגע בגלל פיצוץ שייגרם בעקבות העדר הציוד שנגנב. זאת, אף שהערך של הציוד שנגנב כשלעצמו איננו גבוה.

במצב הזה, אם יורשע, עלול העונש שייגזר על הנאשם להיות משמעותי יותר. הענישה יכולה להיות משמעותית יותר, כמובן, גם בהתאם לערך הרכוש או הכסף שנגנב. עורך דין פלילי הלומד את כתב האישום, עשוי למצוא דרך להפחתה משמעותית של העונש באמצעות השמטת סעיף כזה או אחר מכתב האישום, בהסכמת התביעה ואם אין הוכחה לאשמתו של הנאשם בסעיף הזה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

גניבה וענישה ברחבי העולם

לכאורה, בעולם המודרני השתרשה ההבנה כי ענישה גופנית, למעט כליאה, איננה רצויה. עם זאת, יש עדיין מקומות שבהם הענישה על גניבה עלולה להיות גופנית – ואפילו אכזרית. במדינות שבהן מערכת המשפט מתבססת על חוקי הדת, ענישה יכולה לכלול, מעבר לתקופת מאסר, גם עונש מלקות.

במדינות שהחוק השלט בהן הוא השריעה – קרי החוק האסלאמי, הענישה יכולה להגיע גם לכדי קטיעת איברים. למרבה הצער, ידיעות המתפרסמות מעת לעת בתקשורת מאששות את ההנחה שעונשים כאלה עדיין קיימים. ככלל, הענישה מתמקדת כאמור בכליאה ובתשלום פיצויים, תוך ניסיון ליצור מתאם בין חומרת העבירה לאורך המאסר וגובה הקנס או הפיצוי שישלם מי שחייב בדין.

זאת ועוד – לנפגע עומדת הזכות להגיש תביעה אזרחית כנגד הפוגע. כאשר מדובר בביצוע עבירת גניבה – עונש מידתי הוא התשובה הנכונה. עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות גניבה, יעשה ככל יכולתו, במסגרת האפשרויות הקיימות, למתן הן את חומרת גזר הדין והן את חומרת העונש.

 

תפקידו של עורך דין פלילי בהגנה על נאשם בעבירת גניבה

עורך דין פלילי הוא בעל המקצוע המופקד על ההגנה של אדם הנאשם בביצוע עבירת גניבה או נחשד בה. מרגע שהתמנה לתפקיד והוסכמו התנאים שעבורם יבצע עורך הדין את המלאכה, כולל תשלום שכר הטרחה שלו, הופך עורך הדין למוציא ולמביא בכל הקשור למשפט. עורך הדין קובע את קו ההגנה, ביחד עם הלקוח שלו.

ככל שההגנה מתנהלת ביעילות רבה יותר וככל שהלקוח לא מפתיע את עורך הדין ולא פועל בניגוד לעצות שלו, כך הסיכוי להשגת תוצאה מניחה את הדעת בתום המשפט עשוי להיות טוב יותר. אף שבסרטים או בסדרות העוסקות במשפט נהוג להציג משפטים דרמטיים והתפתחויות דרמטיות ופתאומיות כדבר שבשגרה, במציאות ההיפך הוא הנכון. התנהלות מושכלת בהתאם לקו הגנה מוסכם מראש מביאה לרוב את התוצאות הנדרשות.

 

על חשיבות הפניה לייעוץ משפטי מקדים בתיקי עבירות גניבה

אם נחשדתם או נאשמתם במעורבות בביצוע עבירות גניבה לסוגיהן, או שיש לכם רצון להרחיב את הדעת וללמוד יותר על משפט פלילי והעונשים הקבועים בגין עבירות גניבה בישראל, הרי שעורך דין פלילי מנוסה ומעורה היטב בחוק, הוא הכתובת עבורכם. עורך דין עבירות גניבה יוכל לסייע לכם להתמודד עם בעיה משפטית שהתמודדות שגויה איתה עלולה לעלות לכם ביוקר. זאת בתנאי ותשכילו לפנות להתייעצות בשלב מוקדם של ההליך הפלילי, כמובן.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות גניבה
גניבה מקשישים

גניבה מקשישים הינה עבירה פלילית חמורה ובזויה מאין כמוה, מאחר ומדובר בגניבה שמתבצעת תוך ניצול חוסר האונים והחולשה של אנשים חסרי ישע. בהתאם לכך החוק

קרא עוד
גניבה ממעסיק

גניבה ממעסיק היא תופעה רווחת למדי שפוגעת במעסיקים רבים במדינת ישראל ובאמון שלהם בעובדיהם. בסקירה להלן, נסביר אילו סעדים מעמיד החוק בישראל לרשות המעסיק כדי

קרא עוד
גניבת טלפון נייד

גניבת טלפון נייד, למרבה הצער, אינה עניין יוצא דופן במדינת ישראל. למעשה מבין עבירות הגניבה המתבצעות בארץ, גניבה של טלפונים ניידים הפכה נפוצה מאוד בשנים

קרא עוד
עבירות פריצה

עבירת פריצה היא, כלשונה, עבירה של כניסה בלתי חוקית של מאן דהו למקרקעין, רכב או רכוש כל שהוא השייך לאדם אחר. זאת, כמובן, כאשר מטרת

קרא עוד
עבירות מעין גניבה

כל אדם בר דעת יודע להגדיר מהי עבירת גניבה. מדובר בנטילת רכוש השייך לאדם או לעסק ללא רשות ושלא במטרה להשיב את הרכוש הגנוב לבעליו.

קרא עוד
ייצוג משפטי בעבירות גניבה

עבירת גניבה היא אחת העבירות העתיקות ביותר. הראייה הטובה ביותר לכך הינה העיסוק בנושא בכל מערכת חוקים שהתקיימה לאורך ההיסטוריה, כולל חוקי התורה היהודית. גם

קרא עוד