עבירות מחשב ואינטרנט

המאה העשרים ואחת מבשרת על שינויים גדולים ומתמידים בחיי היום יום שלנו. לא רק החיים החברתיים, העסקיים והצרכניים שלנו מתנהלים כיום מול המחשב וברשת האינטרנט, גם הפעילות העבריינית מתנהלת כיום בזירה המקוונת.

פרצות חדשות ורבות מספור קוראות לגנבים בזירת הסייבר. אם בעבר היינו חשופים לתרגילי עוקץ באמצעות שיקים ללא כיסוי או כרטיסי אשראי גנובים, הרי שבעידן הדיגיטל, הונאות אינטרנט הן כבר עניין מורכב ומתקדם בהרבה, שעל מנת להתמודד עימו מול המערכת המשפטית, דרוש עורך דין פלילי עם התמחות ספציפית בתחום עבירות המחשוב.

על הסוגים השונים של עבירות מחשב וסייבר, הסכנות הגלומות בהן והסיוע המשפטי הנדרש, נפרט במאמר הבא.

 

עבירות מחשב ואינטרנט – תחום פשיעה בהתפתחות מתמדת

עקב קפיצת המדרגה הטכנולוגית שחלה בעשור האחרון, עבירות רבות מבוצעות כיום באמצעים ממוחשבים כאלה ואחרים. בין אם מדובר בזיוף מסמכים באמצעים ממוחשבים, פישינג – ניסיון לדלות מידע על משתמשי אינטרנט בדרכים לא חוקיות, בפריצה למחשבים, גניבת פרטי אשראי באתרי אינטרנט, הונאות אינטרנטיות, ועוד – כמעט כל אחד מאיתנו, עשוי ליפול קורבן בימינו לעבירות מחשב ואינטרנט.

מה בין חוק המחשבים ועבירות מחשב בשנת 2023

כיום חוק העיקרי שמגדיר את המושג “עבירות מחשב”, הוא למעשה חוק ערכאי המכונה בשם “חוק המחשבים, תשנ”ה 1995”. חוק זה אינו מתייחס לעבירות אינטרנט, מעצם כך שהוא נחקק טרם עידן האינטרנט והרשתות החברתיות. כך שבעיקרו, חוק המחשבים מטפל בעבירות שעניינן פריצה למחשבים.

עבירות מחשב ואינטרנט
עבירות מחשב ואינטרנט

אילו סוגים של עבירות מחשב מטופלות במסגרת חוק המחשבים?

להלן סוגי עבירות המחשב המטופלות במסגרת חוק המחשבים:

1. שיבוש פעולתו התקינה של מחשב או הפרעה / מחיקה / שיבוש של חומר ממוחשב.

העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.

2. העברת מידע כוזב ממחשב, או כתיבה של תוכנה ליצירת מידע כוזב.

העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 5 שנים.

3. חדירה אל חומר מחשב בניגוד לדין.

העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים. עם זאת, חדירה לחומר מחשב למטרת ביצוע עבירה אחרת, נחשבת כעבירת מחשב חמורה שדינה מאסר בן 4 שנים.

4. מחיקת חומר מחשב בעזרת תוכנה / שיבוש פעולתו התקינה של מחשב בעזרת תוכנה.

העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.

בקצרה, חוק המחשבים דן בפגיעה במחשבים עצמם וכפי שניתן לראות – אינו מטפל בכל סוגי העבירות המתבצעת במרחב הקיברנטי של ימינו, אף שהוא מכסה חלק נרחב מכלל עבירות המחשב השכיחות כיום.

אילו עבירות מחשב אופייניות לעידן האינטרנט?

כיום ישנם סוגים רבים של עבירות המתבצעות באמצעים ממוחשבים, בעוד שבעבר היו מתבצעות באמצעים אחרים:

1. עבירת סחיטה באיומים

אחת התופעות השכיחות בעידן הדיגיטלי היא מצב שבו האקרים פורצים למחשביהם של אנשים וסוחטים את קורבנותיהם לשלם להם כספים או לספק טובות הנאה אחרות. פעולה זו מסווגת מבחינת הדין הפלילי בתור עבירת סחיטה באיומים, שדינה מאסר בן 7 שנים ובמקרים חמורים – יכול להגיע גם ל – 9 שנים.

2. עבירות מין

בעידן האינטרנט, גם עבירות מין ניתנות לסיווג בתור עבירות מחשב במקרים רבים. אנשים המפעילים או המבקרים באתרי פדופיליה, או כאלו המבצעים מעשים מגונים בקטינים או מטרידים מינית בגירים דרך האינטרנט, עומדים בפני עונשי המאסר הקבועים בחוק בגין עבירות מין.

3. הסתה לאלימות וגזענות

הסתה לאלימות הינה תופעה שכיחה ביותר במרחב האינטרנטי ובפרט ברשתות החברתיות. החוק רואה בחומרה הסתה לאלימות וגזענות בכל פלטפורמה בה היא נעשית ומכאן שגם כשעבירה זו נעשית באמצעות מחשב, היא חושפת את העבריינים לקנות ועונשי מאסר.

4. פגיעה בפרטיות

פרסום מידע פרטי על אדם באמצעות האינטרנט, כמו תמונות אישיות, או קטעי וידאו אינטימיים, נחשב לעבירה של פגיעה בפרטיות. כאשר הפרסום מתבצע באמצעות מחשב, העבירה מסווגת בראש ובראשונה בתור עבירת מחשב.

5. עבירות גניבה

כיום גניבות אינן מבוצעות מחנויות ובתים בלבד. בידי האקרים מצויים הכלים לפרוץ לחשבונות בנק של אנשים פרטיים ועסקים, לגנוב פרטי אשראי וכן הלאה. כלומר, הגניבות הן עדיין גניבות – אך הן נעשות באמצעים מתוחכמים בהרבה מאלו שהכרנו עד כה.

מן הראוי לציין בהקשר זה כי מדובר ברשימה חלקית בלבד של עבירות מחשב, וכי בפועל – קיימות שלל עבירות שיכולות להתבצע בעזרת מחשבים.

כיצד המדיה החברתית מעורבת בעבירות מחשב?

כיום, בזכות המצאותן של הרשתות החברתיות כמעט בכל מקום, נחשפים עוד ועוד מקרים של אנשים אשר נסחטו, רומו ואפילו נפלו קורבן לעבריינים שנטלו את זהותם ופעלו מטעמם ברשתות החברתיות. יכולתם של עבריינים לפעול מכל מקום ובכל זמן, תחת מעטה של סודיות מאפשר גם לפדופיליה וארגוני טרור לשגשג ברשת האינטרנט.

מאחר ועל פניו, עברייני הרשת נמצאים תמיד צעד אחד או יותר לפני גורמי האכיפה, כאשר עבירות מחשב מגיעות לבית המשפט – לא די בעורך דין פלילי המתמחה רק בעבירות זיוף או עבירות גניבה. הטיפול בתחום של עבירות מחשב ואינטרנט מצריך מומחיות ספציפית בנושאים אלו שכוללת גם הבנה בטכנולוגיה המשמשת את עברייני המאה ה – 21.

עבירות מחשב ואינטרנט – גם אנשים נורמטיבים יכולים להאשם בהן

לעתים קרובות, מופתעים אנשים מן השורה לגלות כי למרות היותם אזרחים נורמטיביים ושומרי חוק, הם נחשדים בביצוע עבירות מחשב ואינטרנט ונדרשים להגיע לחקירה משטרתית. כיצד זה יתכן? ובכן, למרבה ההפתעה, בעידן המידע כשלכל אחד יש גישה לתכנים שונים מכל מקום ובכל זמן, קל ליפול לטעות ה”תמימה” של גניבת זכויות יוצרים.

פעמים רבות, אנשים מוצאים באינטרנט תמונה שמוצאת חן בעיניהם, קטעי אודיו או וידאו, ואף תוכן כתוב שאהבו, ובוחרים לעשות באלו שימוש ללא קבלת היתר מפורש לכך מן היוצרים. בעצם כך, ובפרט אם שכפלו והפיצו את התכנים, הם מסבכים את עצמם בעבירה של הפרת זכויות יוצרים, שמעמידה אותם בפני קנסות כבדים.

הדבר חמור אף יותר כאשר מדובר בהעתקה שבוצעה בידי גורם עסקי. יתרה מכך, חופש הביטוי הוא זכות שאנשים וישראלים בפרט, נוטים לעשות בה שימוש ביתר שאת כשהם יושבים מאחורי מקלדת. בעידן המדיה החברתית, קל מאוד ליפול בטעות להוצאת דיבה מבלי משים, כאשר אנו חווים במרחב הדיגיטלי את דעתנו הבלתי משוחדת כלפי אדם אחר או נותן שירות.

בין אם ביקורתנו הוירטואלית היא מוצדקת בעינינו ובין אם דברינו נאמרנו בשעת כעס או בתור הלצה, חשוב לדעת כי בעצם פרסום הדברים קבל עם ופייסבוק (או בכל ערוץ אינטרנטי אחר) – אנחנו חושפים את עצמנו לתביעת דיבה מצד הגורם שבגנותו פורסמו הדברים. אנשים רבים אינם מודעים לכך, אך די בשיתוף של דברי בלע שהופצו ברשת האינטרנט בידי צד שלישי – והאדם ששיתף את המידע, חושף גם את עצמו לתביעה משפטית.

לסיכום, גם אדם שפרסם דבר מה בתום לב, עלול למצוא את עצמו במוקד של הליך משפטי.

על תופעת השיימינג במרחב הדיגיטלי וכיצד היא מסכנת את כל המעורבים בה

לתופעה שציינו מעלה קוראים, בעגה האינטרנטית “שיימינג” והיא מסוכנת הן כלפי מפיצי הפרסום השלילי והן כלפי האדם או החברה שכנגדם הוא הופנה. אחת מן הבעיות הקשות בעולם המדיה החברתית היא תופעת בריונות הרשת, שהופכת ילדים ובני נוער רבים לקורבנות של הסתה חברתית והתעללות קבוצתית בקנה מידה נרחב.

סיפורים על ילדים ובני נוער שנפלו קורבן לחרם כיתתי שהתפשט כאש בשדה קוצים במדיה החברתית וכלל מרכיבים של השפלה פומבית שלא ידענו טרום עידן האינטרנט, הפכו בשנים האחרונות לעניין שכיח. מקרים אלו, פעמים רבות מסתיימים בטרגדיה כאשר הנערה או הנערה הנפגעים מחליטים לקחת את חייהם בידם הם כדי לשים קץ לבושה.

פעמים רבות תופעת השיימינג חורגת מגבולות האלימות המילולית, וכוללת אף הפצה של תמונות או סרטונים של אדם ללא הסכמתו. כך או כך, פוטנציאל הנזק לקורבנות השיימינג הוא עצום – הן במובן של פגיעה בפרטיותם ובשמם הטוב של אנשים פרטיים ועסקים, והן ברמה האישית – בפן הרגשי.

חשוב לדעת כי שיימינג ברשת לכשעצמו מהווה עבירה של דיני לשון הרע בישראל, ובכך עשוי להיחשב כעבירה פלילית שניתן להגיש בגינה כתב אישום.

מי הם גורמי האכיפה בתחום עבירות מחשב ואינטרנט במדינת ישראל?

על פי הנחיות הפרקליטות ומטה המשטרה, גורם האכיפה האמון על חקירת דיווחים על אתרים הפועלים בניגוד לחוק, ושבמתבצעת במסגרתם פעילות המנוגדת לחוק כגון: אתרי סחר בסמים, אתרי הימורים, אתרים העוסקים בהסתה לאלימות ו / או גזענות – הינו המפלג לחקירת עבירות מחשב במשטרת ישראל.

המפלג לחקירת עבירות מחשב נועד לספק מענה לאתגרים הטכנולוגיים שמשטרת ישראל ניצבת כיום לפתחם בבואה להתמודד עם פשעי מחשב ואינטרנט. המפלג לחקירת עבירות מחשב מטפל הן בעבירות סייבר המתרחשות ברשת האינטרנט ובערוצי המדיה החברתית (פייסבוק / אינסטגרם / טוויטר / אתרי אינטרנט / פורומים ועוד), והן בעבירות מחשב על פי הגדרתן בחוק המחשבים, ובעבירות פליליות מכל סוג אחר במסגרתן נעשה שימוש באמצעים ממוחשבים לשם ביצוע הפשע.

המפלג לחקירת עבירות מחשב מסייע גם בחיפוש ראיות במחשביהם של חשודים ובשחזור הראיות ממחשבים שהוחרמו מידי אנשים שנחשדו במעורבות בעבירות חמורות.

האם המשטרה יכולה לבצע חיפוש על המחשב שלי?

באופן עקרוני, התשובה לשאלה זו הינה שלילית. כלל, אין אפשרות לערוך חיפוש במחשבו של אדם או בטלפון הנייד שבבעלותו ללא קבלת היתר לכך. על מנת לערוך חיפוש במחשב האישי של חשוד, זקוקה המשטרה לצו מיוחד מטעם בית המשפט.

בנוסף לכך, מן הראוי לציין כי חיפוש במחשב, הוא פעולה שבהגדרה לעולם אינה מבוצעת בידי שוטר “רגיל” אלא מחייבת טיפול של איש מקצוע מומחה בתחום המחשוב – כגון טכנאי מחשבים. כלומר בשורה התחתונה – ללא צו בית המשפט, למשטרה אין יכולת לבצע חיפוש על המחשב האישי שלכם, ללא קבלת הסכמה מפורשת מצידכם לכך.

במידה ובמסגרת האינטראקציה שלכם עם השוטרים נאמר לכם כי אתם רשאים לסרב לחיפוש במחשבכם, פירוש הדבר הינו כי יש לכם זכות חוקית ומלאה לסרב לכך.

מה ניתן לעשות אם זומנתם לחקירה בחשד למעורבות בעבירות מחשב או שנפגעתם מעבירת מחשב?

במקרה שזומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירת מחשב, או שנפלתם קורבן לעבירות מסוג זה, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי המתמחה בטיפול בעבירות מחשב וסייבר. קבלת ייעוץ משפטי מקצועי בשלביו המוקדמים של ההליך, תסייע לכם להמנע מטעויות שיעלו לכם בזמן מיותר, כסף ואף בחופש שלכם, ולמצות את זכויותיכם בתיק.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי,
והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנט
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד
סחיטה ברשת

העולם המודרני הביא להתפתחות של תקשורת ויכולות דיגיטליות חדשות, אך במקביל גם הגביר את הסכנה לפגיעה בפרטיות האישית ובמיוחד בפרטיות המינית של הפרט. כתוצאה מכך,

קרא עוד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
האזנות סתר

האזנות סתר כוללות, הקלטה, הקשבה, פיקוח או קליטה של שיחות בין צדדים שונים כאשר זו נעשית ללא ידיעתם או הסכמתם של מי מהצדדים. על פי

קרא עוד
מכשירי הקלטה סמויים

השימוש בהאזנות הסתר באמצעות מכשירי הקלטה סמויים מעוגן בחוק האזנות סתר משנת 1979 ובתיקון נרחב שהתבצע בעקבות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. על פי החוק

קרא עוד
עבירות סייבר – עונש

בין התחומים שהתפתחו בקצב מסחרר הודות לחידושים הטכנולוגיים בעשורים האחרונים, הבולט מכולם הוא עולם הסייבר. למרבה הצער, יחד עם ההתפתחויות החיוביות יותר בתחום זה, חלה

קרא עוד
עבירות סייבר

אחד המאפיינים הבולטים ביותר, אם לא הבולט שבהם, של העידן המודרני, טמון בעובדה שחלק ניכר מהפעילות הכלכלית, העסקית, הטכנולוגית והמסחרית, מתבצע כיום באמצעות רשת האינטרנט,

קרא עוד
עבירות מחשב – עונש

אנו חיים בעידן בו השימוש במחשבים גדל והולך מיום ליום. המחשב משמש אותנו בשוטף למגוון מטרות, ולמרבה הצער – הוא בשימוש גם למטרות עברייניות. כשמדובר

קרא עוד
עורך דין עבירות מחשב

קפיצת המדרגה הטכנולוגית שהתרחשה בעשורים האחרונים, הביאה לכך שעבירות פליליות רבות מבוצעות בימינו בעזרת מחשבים ורשת האינטרנט. היות וכל אדם עלול ליפול קורבן לעבירות מחשב

קרא עוד
עורך דין עבירות סייבר

במאה העשרים ואחת חלק נכבד מן הפעילות העבריינית עבר להתנהל בזירה הקיברנטית. בהתאם לכך, הטיפול המשפטי בנושא של עבירות סייבר הוא עניין מורכב בהרבה מן

קרא עוד