עבירות מחשב – עונש

אנו חיים בעידן בו השימוש במחשבים גדל והולך מיום ליום. המחשב משמש אותנו בשוטף למגוון מטרות, ולמרבה הצער – הוא בשימוש גם למטרות עברייניות. כשמדובר על עבירות מחשב הכוונה הינה לפעולה המבוצעת לשם פגיעה בציוד ממוחשב, או לחילופין – בעבירה בה ציוד ממוחשב שימש בתור אמצעי לביצוע הפשע.

עבירות מחשב הן למעשה כל עבירה פלילית שעבריינים גילו כיצד לבצע באמצעות המרחב האינטרנטי או באמצעים ממוחשבים, והן כוללות בין היתר: עבירות מין, פדופיליה, הימורים בלתי חוקיים, הלבנת כספים, פעולות טרור, עבירות הסתה וגזענות וכן הלאה.

לצידן ניתן למצוא עבירות מחשב “קלאסיות” המלוות אותנו כבר מספר עשורים, וביניהן: עבירות פריצה למחשבים, גניבת מידע ממחשבים, הפצה של וירוסים, ועוד. במאמר זה נסביר אילו עונשים קבועים בגין עבירות מחשב לסוגיהן ועל האופן בו עורך דין עבירות מחשב יכול לסייע למי שנפגעו מעברייני מחשב או שנאשמים בביצוע עבירות מסוג זה.

 

מה זה חוק המחשבים ואיך הוא נוגע לעונשים בגין עבירות מחשב?

חוק המחשבים נחקק בשנת 95′ במדינת ישראל, כשתכליתו היתה להסדיר את רף הענישה בגין עבירות של פריצה למחשבים ופגיעה עבריינית בציוד מחשוב. מן הראוי להזכיר בהקשר זה כי מאחר  וחוק זה נחקק לפני עידן הסייבר והרשתות החברתיות, הוא לא מתייחס באופן מפורש לעונש בגין עבירות סייבר. על סוגי עבירות המחשב המטופלות במסגרת חוק המחשבים והעונשים הקבועים בצידן, נסביר בהמשך.

 

מדוע נדרש חוק נפרד שמסדיר את העונשים בגין עבירות מחשב?

בעוד שמרבית סוגי העבירות הפליליות בישראל מטופלות במסגרת חוק העונשין, כאשר עסקינן בעבירות מחשב ואינטרנט, העונשים הקבועים בדין הפלילי מוסדרים באמצעות חוק ייעודי שנקרא “חוק המחשבים”.

הצורך בחוק זה עלה באמצע שנות ה – 90 במדינת ישראל כאשר המחשבים האישיים הפכו נפוצים יותר ויותר בשימוש במרבית בתי האב בארץ, ולצד מגמה זו – חלה עליה מתמדת בכמות עבירות המחשוב שמדינת ישראל נאלצה להתמודד עימן ולתת להן מענה במסגרת החקיקה.

לראייה – לא רק החיים החברתיים, העסקיים והצרכניים של רובנו מתנהלים כיום מול המחשב וברשת האינטרנט, גם פעילות עבריינית ענפה מתנהלת כיום בזירה האינטרנטית.

הונאות אינטרנט כבר מזמן הפכו לעניין שבשגרה ועם זאת – האמצעים שעומדים לרשות העבריינים רק הולכים ומשתכללים ככל שהטכנולוגיה סביבנו מתקדמת. כך שעל מנת שמנגנוני האכיפה והמערכת המשפטית יוכלו להתמודד עם עבירות מחשב, יש צורך בחוק ספציפי בתחום עבירות המחשוב.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

איזה עונש צפוי למי שהורשע בביצוע עבירות מחשב בשנת 2020?

להלן העונשים הקבועים בגין עבירות מחשב על פי חוק המחשבים:

  • שיבוש פעולתו התקינה של מחשב או הפרעה / מחיקה / שיבוש של חומר ממוחשב – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.
  • העברת מידע כוזב ממחשב, או כתיבה של תוכנה ליצירת מידע כוזב – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 5 שנים.
  • חדירה אל חומר מחשב בניגוד לדין – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים. עם זאת, חדירה לחומר מחשב למטרת ביצוע עבירה אחרת, נחשבת כעבירת מחשב חמורה שדינה מאסר בן 4 שנים.
  • מחיקת חומר מחשב בעזרת תוכנה / שיבוש פעולתו התקינה של מחשב בעזרת תוכנה – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.

 

כיצד משטרת ישראל מטפלת בחשודים בביצוע עבירות מחשב?

על פי הנחיות הפרקליטות ומטה המשטרה, גורם האכיפה האמון על חקירת דיווחים על אתרים הפועלים בניגוד לחוק, ושבמתבצעת במסגרתם פעילות המנוגדת לחוק כגון: אתרי סחר בסמים, אתרי הימורים, אתרים העוסקים בהסתה לאלימות ו / או גזענות – הינו המפלג לחקירת עבירות מחשב במשטרת ישראל.

מפלג לחקירת עבירות מחשב נועד לספק מענה לאתגרים הטכנולוגיים שמשטרת ישראל ניצבת כיום לפתחם בבואה להתמודד עם פשעי מחשב ואינטרנט.

המפלג לחקירת עבירות מחשב מטפל הן בעבירות סייבר המתרחשות ברשת האינטרנט ובערוצי המדיה החברתית (פייסבוק / אינסטגרם / טוויטר / אתרי אינטרנט / פורומים ועוד), והן בעבירות מחשב על פי הגדרתן בחוק המחשבים, ובעבירות פליליות מכל סוג אחר במסגרתן נעשה שימוש באמצעים ממוחשבים לשם ביצוע הפשע.

המפלג לחקירת עבירות מחשב מסייע גם בחיפוש ראיות במחשביהם של חשודים ובשחזור הראיות ממחשבים שהוחרמו מידי אנשים שנחשדו במעורבות בעבירות חמורות.

 

עונש מאסר או קנס כבד – אישומים בגין עבירות מחשב זה לא עניין של מה בכך

מעטים מודעים לכך, אך עבירות מחשב אינן מבוצעות אך ורק בידי עבריינים. כיום, ככל אדם החמוש בעכבר ומקלדת נהנה מגישה כמעט בלתי מוגבלת לתכנים מגוונים הזמינים ברשת האינטרנט מכל מקום ובכל עת, קל להסתבך בעבירות כמו הוצאת דיבה, הפרה בוטה של זכויות יוצרים, או מעורבות בכל עבירה פלילית אחרת על ידי גלישה לאתרים המפיצים תכנים שנחשבים בלתי חוקיים.

גם במקרה בו פלוני סבור שפעל בתום לב, הוא עלול למצוא את עצמו נאשם בגין עבירת מחשב ואינטרנט ומשלם על כך קנסות כבדים ואף בעונש מאסר.

 

זומנתם לחקירה בחשד למעורבות בעבירות מחשב או שנפגעתם מעברייני מחשב? יש מה לעשות!

אם זומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירת מחשב, או שנפלתם קורבן לעבירות מחשב ואינטרנט, עליכם לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי המתמחה בטיפול בעבירות מחשב ואינטרנט. קבלת ייעוץ משפטי מקצועי בשלביו המוקדמים של ההליך, תסייע לכם לחסוך מעצמכם טעויות בשיקול הדעת שיעלו לכם בזמן מיותר, כסף ואף בחופש שלכם, ולמצות את זכויותיכם מול המשטרה ובית המשפט. בהצלחה!

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות מחשב – עונש

עבירות מחשב אלו עבירות פליליות שמבוצעות דרך רשת האינטרנט ודרך המרחב הדיגיטלי. כיוון שאנו חיים בעידן שבו חלק ניכר מפעולותינו מתרחשות במרחב הדיגיטלי, כך גם עבירות פליליות כבר אינן נחלתן הבלעדית של העולם הפיזי והגשמי, אלא עבירות רבות מתרחשות באמצעות רשת האינטרנט מדי יום ביומו.

בין העבירות הנפוצות שנחשבות כיום כעבירות מחשב וסייבר ניתן למצוא עבירות כמו גניבה שמתבצעת באמצעות הרשת, עבירות של סחיטה באיומים שמתבצעות באמצעות הרשת, עבירות מין ופרסום תוכן מיני באמצעות הרשת, עבירות של פגיעה בפרטיות וחשיפת פרטים אישיים שמתבצעות באמצעות הרשת ועוד.

בישראל קיים חוק בשם “חוק המחשבים”, שנחקק בשנת 1995 ומסדיר בעיקרו עבירות שנוגדות למחשבים כשלעצמם – חדירה לתוכן המחשבים ושיבוש או מחיקת מידע מהם, שיבוש פעולתו התקינה של המחשב ועוד. כיוון שהחוק ישן, הוא לא מכסה את כלל עבירות הסייבר המתקדמות שקיימות כיום.

כיוון שהחוק הקיים הוא ישן ואינו מעודכן לעבירות הסייבר המשוכללות שניתן לבצע כיום, החוק קובע עונשים רק לעבירות המתייחסות למחשבים כשלעצמם בלבד. למשל, שיבוש פעולתו התקינה של מחשב או מחיקת חומר שנמצא על גבי מחשב באמצעות תוכנה, יוכל להביא לעונש מאסר של שלוש שנים.

מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנט
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד
סחיטה ברשת

העולם המודרני הביא להתפתחות של תקשורת ויכולות דיגיטליות חדשות, אך במקביל גם הגביר את הסכנה לפגיעה בפרטיות האישית ובמיוחד בפרטיות המינית של הפרט. כתוצאה מכך,

קרא עוד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד