איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה עבור אנשים רבים ברחבי העולם. צורה זו של סחיטה, הניזונה לרוב משימוש לרעה במידע אישי או תוכן פוגעני, עלולה להיות בעלת השלכות חמורות על הקורבנות. במאמר זה, ננסה לחקור את טבעה של הסחיטה המקוונת, נדון באמצעי מניעה וכמובן ננסה לסקור את דרכי הפתרון לרבות הסתייעות בשירותיו של עורך דין פלילי.

 

איך להתמודד עם סחיטה ברשת? התשובה מתחילה בהבנת טבעה של סחיטה מקוונת

סחיטה מקוונת היא מעשה זדוני שבו אדם, קבוצה או אפילו פושעי סייבר מאורגנים מנסים לכפות דבר מה באמצעות איום של חשיפת מידע רגיש או מביך. המידע המיועד לסחיטה יכול לכלול תמונות וסרטונים אישיים ואף נתונים סודיים שהושגו באמצעות פריצה למחשב או לאזור בו הם היו מאוחסנים. מבצעי הסחיטה המקוונת בדרך כלל משתמשים ברגשות כמו פחד ובושה כדי לתמרן את קורבנותיהם. המניעים מאחורי פעולות כאלה עשויים להשתנות, לרבות רווח כספי, נקמה, או אפילו אג’נדות פוליטיות או אידיאולוגיות. התמודדות עם סחיטה מקוונת מחייבת שילוב של אמצעי מניעה, צעדים משפטיים וחוסן פסיכולוגי.

 

איך להימנע מסחיטה ברשת?

ישנם מספר צעדים למניעת סחיטה ברשת. בדומה לתחומים אחרים, גם סחיטה שכזו לא תמיד ניתנת למניעה מושלמת, אולם נקיטת צעדים מסוימים יכולה להוריד את הסיכון שתתרחש סחיטה שכזו:

  1. הגנה על מידע אישי – קו ההגנה הראשון מפני סחיטה מקוונת הוא שמירה קפדנית על מידע אישי. יש לשמור ולחזק את כוחן של סיסמאות, לאפשר אימות דו-שלבי ולהיזהר מפני שיתוף פרטים רגישים באינטרנט.
  2. ידיעה ולמידה על אסטרטגיות פישינג פוטנציאליות – פושעי סייבר משתמשים לעתים קרובות בטכניקות שונות כדי להערים על אנשים ולחשוף מידע רגיש. יש ללמוד לזהות ניסיונות פישינג אלה, להימנע מלחיצה על קישורים חשודים ולאמת מיילים והודעות לפני שמגיבים.
  3. תשומת לב לפעילות מקוונת – ככלל, יש להיזהר בעת עיסוק בפעילויות מקוונות, במיוחד במדיה החברתית. ההמלצה היא להיות סלקטיבי לגבי כל תוכן שמשתפים, לסקור את הגדרות הפרטיות באופן קבוע ולשקול את ההשלכות האפשריות של שיתוף מידע אישי.
  4. להתקין ולעדכן תוכנת אבטחה – יש לשמור על המכשירים מוגנים על ידי התקנת תוכנת אנטי וירוס. כדאי לעדכן באופן קבוע תוכנות אלה כדי להבטיח שהן יכולות לזהות איומים חדשניים.

 

איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

אם ולמרות כל אמצעי המניעה שנקטתם, נפלתם בכל זאת לסחיטה מקוונת כדאי שתדעו איך להתמודד עם סחיטה ברשת:

  1. אל תיכנעו לדרישות הסוחט – כאשר מתמודדים עם ניסיון סחיטה מקוון, חשוב לא להיכנע לדרישותיו של הסוחט. לעתים קרובות, ציות עלול לעודד את העבריינים וייתכן שאף אינו מבטיח את הפסקת האיומים. במקום זאת, יש לנקוט בצעדים יזומים כדי לטפל במצב.
  2. תיעוד האיומים – יש לשמור את הראיות לסחיטה על ידי צילום מסך, הקלטת הודעות ותיעוד כל פרט שנראה רלוונטי. תיעוד זה עשוי להתגלות כבעל ערך רב בעת דיווח על האירוע לרשויות אכיפת החוק או כאשר מתקבלת ההחלטה לפנות לסיוע משפטי.
  3. לדווח לרשויות –  כדאי ליצור קשר עם רשויות אכיפת החוק המקומיות ולספק להם את הראיות הקיימות. ישנן כיום יחידות פשעי סייבר אשר מתמחות בהתמודדות עם איומים וסחיטה באינטרנט, והן יכולות להדריך בשלבים הדרושים לפתיחת חקירה איך להתמודד עם סחיטה ברשת.
  4. פניה לייעוץ משפטי – מכיוון שסחיטה ברשת יכולה להיחשב כמעשה פלילי, ובעלת השפעה חמורה ומקיפה על חיי האדם הנסחט, ההמלצה היא להתייעץ עם עורך דין פלילי, המתמחה בפשעי סייבר או בדיני פרטיות. הוא יוכל להדריך ולהציע פתרונות אופציונליים לגבי האפשרויות המשפטיות העומדות לרשותכם, לרבות קבלת צווי מניעה או התמודדות עם הפושע.
  5. יידוע בני משפחה ומכרים על המקרה – בין אם החלטתם לפתוח בהליך פלילי משפטי ובין אם לאו, כדאי לשתף את המצב שנוצר עם חברים, משפחה או עמיתים שאתם סומכים עליהם. מערכת תמיכה יכולה להיות חיונית כדי להתמודד באופן יעיל עם ההשפעה הרגשית הנובעת מהסחיטה.
  6. דיווח לפלטפורמות המקוונות וספקי השירותים – כדאי לדווח על התקרית לפלטפורמות המקוונות ולספקי השירות הרלוונטיים שבהם עשוי הסחטן לפעול. לאתרי מדיה חברתית, לספקי דואר אלקטרוני ופלטפורמות מקוונות אחרות יש לרוב מנגנונים לדיווח על הטרדה או הנחיות לגבי הדרכים להתמודד עם סחיטה ברשת.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

תפקידו של עורך דין פלילי במצבים של סחיטה ברשת

אם התשובה שנתתם לעצמכם על איך להתמודד עם סחיטה ברשת הייתה באמצעות הליך משפטי, אזי כדאי להבין את תפקידו של עורך הדין בהליך זה. במצב של סחיטה מקוונת, יתרונו העיקרי של עורך הדין הוא בעצם הבנתו את  הניואנסים של חוקי פשעי הסייבר, תקנות הפרטיות והחוקים הרלוונטיים. עורך הדין יכול להדריך את לקוחותיו תוך הסבר על זכויותיהם, האפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם והצעדים שיש לנקוט.

אחת ממשימותיו הראשונות של עורך הדין תהיה  הערכה מדוקדקת של הראיות, לרבות הודעות מאיימות, איסוף רשומות דיגיטליות רלוונטיות ותיעוד היקף הסחיטה. בדיקה יסודית של הראיות חיונית לבניית תיק חזק, בין אם לצורך הליכים משפטיים ובין אם לצורך דיווח על האירוע לרשויות החוק.

 

לסיכום

לשאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת יכולות להיות מספר תשובות, כאשר המומלצת ביותר היא להתייעץ בתחילה עם עורך דין פלילי, אשר יוכל לספק את ההדרכה והליווי הנכון ביותר על מנת לפתור בעיה זו.

אם נקלעתם לסחיטה ברשת, פנו עוד היום למשרד עורכי דין ‘הפליליסט’. למשרדנו למעלה מ- 10 שנות ניסיון בייצוג נפגעי סחיטה באינטרנט וברשתות החברתיות, והכלים לפעול בכל הערוצים הנדרשים כדי להגן על לקוחותינו ולהבטיח את זכויותיהם.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנטועבירות סחיטה באיומים
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד