חוק התיישנות בעבירות מין

התייחסות מיוחדת לעבירות מין

עבירות מין לרוב נתפסות אצל החברה בצורה חמורה הרבה יותר מאשר עבירות אחרות ונדמה כי ככל שהחברה מתקדמת בזמן היחס וההתעניינות בהן גוברת. אחת ההוכחות לכך היא אישור היעדר עבירות מין אשר נדרש להציג בכל עבודה או התנדבות במסגרת חינוכית עם חסרי ישע או ילדים ונוער. למרות שההתייחסות חמורה יותר ולמרות שיש תחושה כי לא ניתן לכפר על עבירות מין, גם על סוג זה של עבירות חלה התיישנות בתנאים מסוימים.

 

התיישנות

כאשר מדברים על המושג התיישנות בהקשר עבירות מסוימות הכוונה למעבר של מספר שנים מסוים אשר גורם לכך שלא ניתן יותר לשפוט אדם על מעשה שעשה, גם אם מדובר בעבירת מין. כלומר, באם התגלה כי אדם הטריד מינית אחרת אך עברו יותר ממספר שנים הקבוע בחוק, החשיפה מאוד תפגע בו, אך לא ניתן להעמיד אותו לדין בבית משפט וכמובן שגם לא ניתן להעניש אותו.

 

תקופת ההתיישנות

תקופת ההתיישנות על עבירות, ועל עבירות מין בפרט, קבועה בחוק אך היא משתנה בין כל עבירה אחת לאחרת לפי אופיה של העבירה וגם מתוך הבנה כי אדם עובר תהליך ומשתנה לאורך תקופה של כמה שנים. סוגיית ההתבגרות והשינוי שאדם עובר מתאפיינת בחוק בהקשר גילו של החשוד בעת ביצוע המעשה אך גם בהקשר גילו של הנפגע בהקשר ביצוע המעשה עם התייחסות מיוחדת לקטינים.

  1. התיישנות על נפגע קטין – כאמור, ישנה התייחסות מיוחדת לנפגע קטין מתוך הבנה כי גם יקח לו יותר זמן להתלונן וגם כי המעשה חמור יותר. חשוב להבין כי בהקשר קטינים הספירה של שנות התיישנות יהיה רק מהגיעם לגיל בגרות (18 שנים).
  2. התיישנות על נפגע שאינו קטין – במקרה זה אין משמעות לגילו של הנפגע ומרגע ביצוע העבירה מתחילה הספירה של שנות ההתיישנות. הספירה תלויה בחומרת המעשה הנמדד לפי כמה שנים יהיה העונש עליו על פי החוק במדינה.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חומרת המעשה

מרכיב עיקרי המשפיע על אורך תקופת ההתיישנות שתהיה לעבירה הוא כמובן חומרת המעשה. מדידת חומרת המעשה כמובן שלא נעשית על פי תחושת בטנו של השופט או של עורך דין, אלא באה ביחס ישיר לחומרת העונש אשר קבוע בחוק. ככל שהעונש הקבוע בחוק חמור יותר, חומרת המעשה נחשבת חמורה יותר ובהתאם גם תקופת ההתיישנות על העבירה תהיה ארוכה יותר.

  1. התיישנות על עבירות במשפחה – בכל הקשור לעבירות מין ישנה תופעה רחבה של עבירות מין בתוך המשפחה ולהן מיוחסת התייחסות מיוחדת במערכת החוק והמשפט. באם הפגיעה הייתה בקטין בתוך המשפחה תקופת ההתיישנות איננה מתחילה מגיל 18, אלא מגיל שנחשב בוגר יותר והוא 28. כלומר עד גיל מאוחר יותר ניתן להגיש תביעה כנגד הפוגע ולהעמידו לדין.
  2. התיישנות על עבירות מחוץ למשפחה – מחוץ למשפחה אין התייחסות מיוחדת על התיישנות בשונה מבתוך המשפחה, ותקופת ההתיישנות מתחילה מגיל 18 עבור הנפגע.

 

אחראי או קרוב משפחה

כאשר מדובר בקטינים יש להם על פי חוק מבוגרים אחראיים אשר אמונים על ביטחונם ועל שלומם. אנשים אלו, וקרובי משפחתו של הקטין, נתפסים אל מול החוק, וגם אל מול החברה כאלו שאמורים לדאוג ולשמור על קטין, ועל כן, הפגיעה מצד אנשים אלו חמורה הרבה יותר, גוררת עונש חמור יותר וגם תקופת התיישנות ארוכה יותר.

 

לאחר כמה שנים תהיה התיישנות על עבירות מין?

על מנת להשיב על שאלה זו יש הכרח בחלוקה וסיווג של עבירות המין מבחינת החומרה שלהן, כלומר מה העונש עליהן בחוק. חשוב לזכור שבאם מדובר בקטין שנפגע בעצם מעין מתווספות עוד שנות התיישנות בשל כך שהספירה מתחילה רק מגיל 18 או מגיל 28. כלומר, באם העבירה הייתה בתוך המשפחה בגיל מאוד צעיר, תקופת ההתיישנות יכולה להיות אפילו 30 שנים.

  1. עונש עד 3 שנות מאסר – נחשבות עבירות קלות יותר ועל כן, גם תקופת ההתיישנות קצרה יותר והיא 5 שנים מרגע ביצוע המעשה (אלא אם כן מדובר בקטין או פגיעה בתוך המשפחה ושם הספירה מעט שונה)
  2. עונש מעל 3 שנות מאסר – נחשבות עבירות חמורות יותר ועל כן, גם תקופת ההתיישנות ארוכה יותר והיא 10 שנים. שוב, נספרות בהתאם לגילו של הנפגע והקרבה לפוגע.

 

למה תקופת התיישנות בעבירות מין ארוכה יותר?

עבירות מין לא רק בעלות אופי חמור יותר ומושכות התייחסות חריפה יותר, אלא גם לרוב מורכבות יותר לעיכול אצל הקורבן במעשה. לעיתים קרובות מעשים מגונים והטרדות מיניות גוררים שנים רבות של שתיקה, בניגוד למעשים אחרים אשר מביאים לכדי דיווח מידי. על כן, מערכת המשפט מתירה תקופה ארוכה יותר לקורבן להגיע לכדי יכולת לדווח ולהתחיל תהליך של תביעה.

 

משפט אזרחי אל מול משפט פלילי

עבירות מין הן קודם כל אסורות בפני החוק ועל כן מביאות לכדי מצב של העמדה לדין על ידי המדינה ומתן עונש מתאים לחומרת ולפרטי המעשה. בנוסך על כך, מדובר בפגיעה של אדם אחד באחר (לפחות) ועל כן, האדם הנפגע שהינו הקורבן המעשה יכול גם כן לתבוע את הפוגע ולקבל פיצויים ממנו על מה שעשה.

על שני סוגי התביעות הללו חלה תקופת התיישנות שונה. כך שהמשפט האזרחי יהיה בעל התיישנות קצרה יותר, ואילו המדינה תוכל להעמיד גם לאחר כמה שנים ביחס לכך.

חוק התיישנות בעבירות מין מבדיל את עבירות המין מעבירות אחרות בהקשר התיישנות עליהן. זאת מתוך הבנה כי לוקח יותר זמן לדווח ולהתלונן על סוג כזה של עבירות. באופן כללי תקופת ההתיישנות תהיה 5 שנים במקרה של עבירות קלות יחסית, ו-10 שנים במקרה של עבירות חמורות, זאת בהתאם לגילו של הנפגע בעת המעשה ובקרבתו לאדם שפגע בו, קטין ויחס של אחריות או קרבת משפחה.

חוק התיישנות בעבירות מין
חוק התיישנות בעבירות מין
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא חוק התיישנות בעבירות מין

התיישנות היא תקופה אשר לאחריה לא ניתן להעמיד לדין אשר אדם פגע באחר בהקשר כל עבירה. כלומר, למרות שהנפגע מתלונן, וגם יכול להיות שדברו אמת לגמרי, כבר לא ניתן לעשות מעשה מבחינה פלילית ומשפטית עם הפוגע.

תקופת ההתיישנות על עבירת מין המינימלית היא 5 שנים במקרה בו הנפגע היה בגיר וללא קשר קרוב לפוגע. התקופה המקסימלית היא במקרה שהנפגע היה קטין וגם הייתה פגיעה בתוך המשפחה, זאת תהיה 10 שנות מאסר הנספרות החל משהגיע הנפגע לגיל 28.

תקופת ההתיישנות על עבירות מין נקבעת קודם כל לפי חומרת המעשה אשר נמדדת לפי העונש הקבוע בחוק, כלומר כמה שנים. בהמשך לכך ישנה התייחסות לגילו הנפגע, באם היה קטין וגם לקרבה של הפוגע לנפגע, כדוגמת פגיעות בתוך המשפחה.

בכל הקשור לעבירות מין החוק נותן התייחסות מיוחדת וחמורה יותר מתוך הבנה כי המעשה חמור וקשה לעיכול הרבה יותר. ישנה הבנה כי לוקח לנפגעי עבירות מיניות יותר זמן, המתורגם לשנים, לדווח על מעשה שעשו להם או בהם, במיוחד אם מדובר בפגיעה בתוך המשפחה.

מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד