עבירות לפי חוק למניעת הטרדה מינית

הטרדות מיניות הן נגע בעייתי מאוד בחברה הישראלית, שיש למגר אותו. לא זאת בלבד, אלא שמדובר בעבירה פלילית המשתייכת לקטגוריה של עבירות מין בחוק העונשין, המהווה גם עוולה אזרחית שעשויה לשמש כעילה להגשת תביעת פיצויים כנגד המטריד. במאמר זה נסקור סוגים שונים של עבירות לפי חוק למניעת הטרדה מינית בישראל ואת חשיבות הסיוע המשפטי מעורך דין פלילי, בנושא רגיש זה.

 

על תכליתו העיקרית של החוק למניעת הטרדה מינית בישראל

הטרדות מיניות יכולות לקרות בכל מקום ולכל אדם. נפגעי ונפגעות הטרדה מינית לא תמיד יודעים להתגונן מפניה, וגרוע מכך, בחלק מהמקרים גם לא בהכרח יודעים לזהות אותה או כיצד לפעול כדי למנוע את המשכה. לא זאת בלבד, אלא שגם המטרידים, אינם תמיד מודעים לכך שהם פועלים באופן טורדני, שאינו מוסרי ואיננו חוקי.

החוק למניעת הטרדה מינית בישראל נחקק בשנת 1998, במטרה למגר באופן רשמי את תופעת ההטרדות המיניות בישראל, ולהציע סעד חוקי להגנה על כבוד האדם, חירותו וצנעתו, כמו גם לקידום השוויון בין המינים.

במסגרת חוק זה, מוגדרות הפעולות שנחשבות כהטרדה מינית מבחינה משפטית, קווים מנחים למניעת הטרדות מיניות בסביבת העבודה וסוגיות נוספות, כולל נושא העוולה האזרחית שמהווה עילה להגשת תביעה נזיקית בעקבות הטרדה מינית.

החוק למניעת הטרדה מינית, נועד אם כן, להתוות מסגרת מסודרת, שתמנה את סוגי העבירות שנחשבים כהטרדות מיניות, על מנת לקבוע גבולות גזרה הנוגעים לאינטראקציה הלגיטימית והמותרת בין אנשים. חוק זה בא גם לאפשר למי שהוטרדו, לזהות את חציית הקווים כאשר היא מתרחשת ולהשתמש בסעדים שהחוק מציע כדי להגן על עצמם.

בנוסף לכך, נועד החוק למניעת הטרדות מיניות, להסדיר פורמלית את האופן שבו נדרשים ארגונים בישראל ובכלל זה מעסיקים, לפעול על מנת לאכוף את האיסור על הטרדות מיניות בסביבת העבודה ובין גורמים שונים בארגון. זאת בין היתר, על ידי מינוי גורם רשמי הממונה על מניעת הטרדה מינית בסביבת העבודה.

 

מהם הסוגים השונים של עבירות לפי חוק למניעת הטרדה מינית?

החוק למניעת הטרדות מיניות מאגד תחתיו כמה סוגי פעולות המוגדרות בצורה עמומה למדי וככאלו, פתוחות לפרשנות נרחבת בבתי המשפט בנוגע לשאלה אם אמנם עסקינן בהטרדה מינית בפועל, או לא. עם זאת, בנוסף למעשים שהגדרתם עמומה בחוק, נכללת במסגרת זו התייחסות לאקטים ספציפיים שמהגדרתם גם האדם מהישוב יכול להבין שמדובר על הטרדה מינית.

עם העבירות המרכזיות שמונה סעיף 3 בחוק למניעת הטרדה מינית, נמנים המעשים שנחשבים כהטרדה מינית כדלקמן:

  1. סחיטה באיומים, כשהמעשה שהאדם מתבקש לעשות הוא מיני באופיו.
  2. מעשים מגונים
  3. הצעות חוזרות ונשנות שאופיין מיני – כאשר הן מופנות לאדם שהבהיר למציע שאינו מעוניין בהן.
  4. התייחסות חזרתית למיניותו של אדם – כאשר היא מופנית לאדם שהבהיר לצד השני שאינו מעוניין בהן.
  5. התייחסות משפילה או מבזה לאדם בהקשר למינו או מיניותו, ובכלל זה נטייתו המינית. לעניין זה נכללים גם פרסומים של תמונות, סרטונים או הקלטות של אדם, המתמקדים במיניותו – מבלי שניתנה הסכמתו לפרסום, ובנסיבות בהן עצם הפרסום עשוי להשפיל או לבזות את אותו אדם.

 

אדם הסבור שנפגע מכל אחד מסוגי הפעולות הנ”ל או פעולות אחרות בעלות אופי מיני טורדני, רשאי וצריך לפנות לגורמי החוק והאכיפה כדי לעצור את הישנותן ולדווח על כך על מנת שהנושא יתברר ויטופל כהלכה.

 

לסיכום: סבורים שנפגעתם מהטרדה מינית? יש מה לעשות!

גבר או אישה הנתונים להטרדה מינית חד פעמית או מתמשכת, חייבים לפנות לשירותיו של עורך דין פלילי טוב המתמחה בייצוג נפגעי הטרדות מיניות. במסגרת הסיוע המשפטי, ניתן לנפגעים ייעוץ לגבי הגשת תלונה, ליווי לוגיסטי ונפשי בהליך הפלילי וכמובן ייצוג במשטרה ובבית המשפט לפי הצורך.

עורך דין פלילי איכותי יכול לסייע לנפגעים להשיג את התוצאה הרצויה בבית המשפט, לרבות מימוש סעדים זמניים במידת הצורך כמו הוצאת צו הרחקה למטריד. לייעוץ משפטי בנושא עבירות לפי חוק למניעת הטרדה מינית, עם התחייבות מלאה לשמירה על סודיות – חייגו למשרדנו כעת: 052-7999-799.

הטרדה מינית על ידי סחיטה באיומים הינה עבירה חמורה במיוחד, במסגרתה התוקף מאיים כי יפגע בקורבן בגופו, ברכושו או במשפחתו, אם לא יקבל ממנו טובות הנאה מיניות.

הצעות עם אופי מיני גם הן נחשבות להטרדה מינית, והן הופכות לכאלו כאשר הצד השני מבהיר כי הוא אינו מעוניין בקשר מיני עם המציע. לעניין זה, גם הצעות חוזרות ונשנות לדייט רומנטי, אחרי שהובהר לצד השני כי אין כאן הדדיות, יכולות להיחשב להטרדות מיניות. גם התייחסויות לאדם המתמקדות במיניותו נחשבות להטרדה מינית, כמו התייחסות לאיברים שונים בגוף. זה יכול לבוא לידי ביטוי גם בבדיחות בעלות אופי מיני, שאלות בדבר הרגלים מיניים ועוד.

אישה או גבר שסבורים כי עברו הטרדה מינית במקום עבודתם, נדרשים לפנות לממונה על מניעת הטרדות מיניות בסביבת העבודה ולדווח על כך, על מנת שהנושא יבדק והארגון יאפשר להפריד בין הצד המטריד לכאורה לצד המוטרד עד שהעניין יתברר. בנוסף, ישנה האפשרות להגיש תלונה במשטרה כנגד הצד המטריד לטובת פתיחה בהליכים פליליים שמקרה הרשעה, יכולים להביא גם לעונש מאסר בפועל. זאת לצד זכותו של המוטרד לפתוח בהליך אזרחי במסגרת הגשת תביעת פיצויים כנגד המטריד.

חשד בעבירת הטרדה מינית, גם אם איננו מבוסס ולא מוביל לבסוף להרשעה, יכול להסב נזק תדימיתי, מקצועי, אישי, חברתי ומשפחתי עצום לחשוד. לכן חשוב כל כך לפנות ללא דיחוי ליצוג משפטי איכותי של עורך דין פלילי, כבר מהשלבים הראשונים שבהם מתמודדים עם תלונה על הטרדה מינית.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד