סחיטה מינית ברשת

העולם המודרני הפך את המרחב הדיגיטלי לאחת הפלטפורמות הטובות ביותר לתיעוד, תקשורת ועבודה. אך הוא גם הפך אותנו לפגיעים יותר בכל הנוגע לפרטיות שלנו בכלל ולפרטיות המינית שלנו בפרט. כך, הפכה הסחיטה המינית ברשת לתופעה רחבת עקיף שאף אדם אינו חסין מפניה.

 

מהי סחיטה מינית ברשת

ההגדרה של סחיטה מינית ברשת היא כל כפייה של ביצוע מעשה או הימנעות מביצועו של מעשה וזאת באמצעות איומים על פרסום והפצה של מידע אינטימי מיני של האדם.

 

מהי הדרישה של הסוחט?

ברוב רובם של המקרים הסחוט ידרוש העברה של כסף לצורך מניעת הפצת המידע המיני. עם זאת, והדבר נכון בעיקר לאנשים בעלי מעמד או כוח, הסוחט עשוי לדרוש ביצוע פעולות עסקיות, חברתיות ואף פוליטיות בתמורה ל”שתיקתו”. כמו כן, במקרים בהם מדובר על סחיטה המתבצעת על ידי אדם המוכר לנסחט, הדרישה יכולה להשתנות ולהתאים לצורך האישי ולהיכרות בין הסוחט והנסחט.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

איך הסוחט השיג את המידע המיני?

בכל המקרים הקשורים בסחיטה מינית ברשת, מדובר על סחיטה המתבצעת על סמך מידע, צילומים או סרטונים מיניים של הקורבן. ההבדל העיקרי מגיע מצורת קבלת המידע המיני.

 

האופציה הקלה – מאגרים דיגיטליים

אפשרות אחת להשגת מידע, צילומים או סרטונים מיניים הינה פריצה למאגרי מידע אישיים הנמצאים ברשת האינטרנט. למשל תמונות המגובות בענן, בגוגל דרייב או בגוגל תמונות וכדומה. במקרים אלו, מדובר בצילומים שתועדו באופן חוקי אך המידע נפרץ ודלף אל הסוחט שכעת משתמש במידע זה.

בקטגוריה זו ניתן להכליל גם תמונות שנשלחו מכם לגורמים שאתם סומכים עליהם. במקרים אלו התמונות עשויות להגיע לידי הסוחט ישירות ובידיעת האדם אליו שלחתם או מנגד כתוצאה מפריצה למאגרים הדיגיטליים של מקבל התמונות.

 

האפשרות שלא היינו רוצים לחשוב עליה – המצלמה שלכם

כיום, בכל מחשב נייד ובכל מכשיר טלפון חכם ישנה לכל הפחות מצלמה אחת. ואומנם רובנו מאמינים שהיא נדלקת רק בעת הצורך והסכם השימוש שלנו, אך מה שאנחנו לא יודעים (או שוכחים), הינה העובדה שישנם מומחי פריצות רבים אשר יכולים לפרוץ למחשבים, להפעיל את המצלמה ולצלם את כל הנעשה בטווח הראייה של המצלמה.

 

סחיטה עם כוונת תחילה

אחת השיטות שהפכו בשנים האחרונות לנפוצות ביותר בכל הנוגע לסחיטה מינית ברשת הינה פנייה של הסוחט לאדם באמצעות הרשתות החברתיות. לאחר יצירת הקשר הסוחט מתחיל ליצור קשר חברי ורומנטי עם הנסחט כשבמסגרתו הוא יוזם שיחות סקס מצולמות או מבקש צילומים אינטימיים.

במהלך אלו, הסוחט מקליט את השיחה (בדרך כלל ללא ידיעת הקורבן). ובשלב הסופי הסוחט מאיים על הקורבן שיפרסם את הצילומים או הסרטונים.

 

תופעת “הסקסטורשן”

תופעה מטרידה נוספת הינה סחיטה מינית ברשת במרמה. מדובר על תופעה שנחקרה על ידי חברת צ’ק פוינט ובמסגרתה אקרים שולחים מייל הטוען שהמצלמה של המחשב נפרצה וקיימים סרטונים אינטימיים אשר עומדים להיות מופצים אם הקורבן לא יעביר סכום כסף מסוים. מעבר לעובדה שמדובר בסחיטה מינית ברשת, גם מדובר בתרמית שאין מאחוריה ביסוס לקיומם של צילומים אלו.

זוהי תופעה רחבת היקף הקיימת במדינות רבות והערכה היא כי רק בארץ עשרות אלפי משתמשי רשת נפגעו ממנה בצורה זו או אחרת.

 

מהו הפרופיל של הסוחטים?

במקרה של סחיטה מינית ברשת, הפרופיל של הסוחטים יכול להיות רחב מאוד. הוא יכול לכלול אנשים שאתם מכירים (למשל קולגות, עובדים ואף מכרים וחברים). כמו גם “סוחטים מקצועיים” אשר מתמחים בפעילות זו ומבצעים אותה כנגד מספר רב של אנשים במקביל.

 

איך ניתן להימנע?

במקרה של סחיטה מינית ברשת הפעולה הכי חשוב היא למנוע את קיומן של תמונות וסרטונים מיניים ובעיקר כאלו אשר עשויים לגרום לכם לנזק רב.

 

הימנעו מהצילום והשליחה

אומנם אנחנו חיים בעולם ליברלי ויש לכם את זכות על גופכם ועל כן גם את הזכות המלאה לשלוח ולקבל תמונות וסרטונים מיניים (אם הדבר נעשה בהסכמה כמובן). אך, חשוב מאוד לזכור שאף מכשיר אלקטרוני ואף מאגר מידע טכנולוגי אינו מוגן לחלוטין ולתמיד.

אם כבר בחרתם לשלוח צילומים שלכם וודאו כי מקבל התמונות הוא אדם שאתם סומכים עליו בעיניים עצומות ותמשיכו למסוך עליו גם לאורך השנים הבאות.

 

שמרו על האלקטרוניקה שלכם סגורה

הדרך הפשוטה ביותר למנוע פריצה למצלמה שלכם היא לוודא שאין לה מה לצלם. הימנעו מקיום מעשיים מיניים ואף מהחלפת בגדים מול מסך מחשב או טלפון פתוחים. ישנם רבים אשר שמים מדבקה על המצלמות לצורך הרגשת ביטחון מוגברת.

 

בחנו כל אדם היוצרים עמכם קשר

הכלל הזה חשוב ונכון לא רק בהקשר של סחיטה מינית ברשת, אך כאן הוא קריטי. אם אינכם מכירים אדם אשר פונה אליכם ברשתות החברתיות, בררו לגביו! בדקו את הפרופיל שלו, הפוסטים שהוא מעלה ואת החברים שלו. כמו כן, דאגו לפגוש את האדם פנים מול פנים לפני שאתם בוטחים בו ושולחים תמונות אינטימיות.

 

מה לעשות אם נקלעתם לסיטואציה של סחיטה מינית ברשת?

קודם כל ולפני הכל פנו לעורך דין פלילי. בין אם מדובר באדם המוכר לכם ובין אם מדובר במקצוען אשר פועל באופן זה במשך שנים, לכם אין את הכלים להתמודד איתו. ההתמודדות היא של אנשי המקצוע ובמקרה הזה גורמי אכיפת החוק ועורכי הדין. מסרו להם את הפרטים המלאים של האירוע ופעלו בהתאם להנחיות של גורמי החוק.

סחיטה מינית ברשת
סחיטה מינית ברשת
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא סחיטה מינית ברשת

במקרים אלו חשוב לפעול באותה צורה שתוארה כאן ולפנות בהקדם לעורך דין ולגורמי החוק. אלו יפנו לגורמי החוק במדינה הרלוונטית ויפעלו למעצרו ולמניעת הסחיטה. במידה ומדובר על מדינה שאין לה הסכמים דיפלומטיים עם ישראל המצב יהיה מסובך יותר אך חשוב לתת לעורך דין וגורמי החוק לטפל בנושא.

כל עורך דין וכך גם ההמלצה של המשטרה הינה חד וחלק לא לשלם. אין שום דבר המבטיח לכם שהסוחט לא ישתמש במידע שיש לו פעם נוספת כדי לסחוט אתכם. מעבר לכך, ההיסטוריה מראה שההפך הוא הנכון ובמקרים בהם שולמו הכספים הסוחטים המשיכו עם הסחיטה פעמים נוספות.

החוק הישראלי מכליל סחיטה מינית ברשת בהגדרת החוק של סחיטה באיומים ועל כן העונש על 7 שנות מאסר. המעשה נחשב לחמור יותר במידה והסחיטה התממשה (למשל הקורבן העביר את הכסף) ועל כן העונש במקרה זה יכול להגיע עד ל-9 שנות מאסר.

עקרונית התשובה היא כן, בני נוער הם צעירים ותמימים יותר. במקרים רבות הריגוש של היכרות עם אדם חדש עולה על ההיגיון והשכל הישר ולכן הם יפעלו באופן חפוז ועשויים ליפול לתרמיות מהסוג במקרים רבים יותר. אם כי, חשוב לציין שגם אנשים מבוגרים (גברים ונשים כאחד) עשויים ליפול לתרמיות מהסוג ויש להיזהר בכל גיל

מידע נוסף בנושא עבירות סחיטה באיומים
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד