סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית באינטרנט, יכולות להיות הרסניות עבור הנפגעים. לכן אם מישהו מנסה לסחוט אתכם, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי שיוכל לסייע ולהדריך אתכם כיצד להגיב.

 

מה זו סחיטה אלקטרונית?

סחיטה אלקטרונית היא תופעה חמורה המתרחשת כאשר אדם מנצל לרעה מידע אישי רגיש שיש לו על אדם אחר, על מנת להפעיל עליו לחץ במטרה לקבל ממנו דבר מה בעל ערך.

דוגמה נפוצה היא כאשר אדם מאיים לחשוף תמונות או מידע אינטימי על בן/בת זוג לשעבר, אם הם לא ישלחו לו כסף. אולם במקרים רבים, הסוחטים אינם בעלי היכרות מוקדמת עם הקורבן ואף מדובר בסוחטים ממדינות עולם שלישי שנוקטים בטקטיקה זו באופן סדרתי.

 

איזה מידע הסוחטים באינטרנט מאיימים לחשוף?

המידע הרגיש יכול להיות מסוגים שונים, לדוגמה:

  • תמונות או סרטונים אינטימיים
  • הודעות אישיות מביכות
  • מידע על פעילות לא חוקית או בעייתית של הנסחט

הסוחט מאיים לחשוף את המידע הזה ברבים, למשל ברשתות החברתיות, באתרי אינטרנט או לשלוח אותו לאנשים שהקורבן מכיר, אלא אם הקורבן יענה לדרישותיו.

 

מה הסוחטים שמבצעים סחיטה אלקטרונית מנסים להשיג בעצם?

המטרה העיקרית במרבית מקרי הסחיטה האלקטרונית היא לסחוט כסף מהקורבן. הסוחט דורש מהקורבן להעביר לו סכום כסף מסוים, לעיתים קרובות בביטקוין המאתגר למעקב, תמורת הבטחה שלא לפרסם את המידע המביך או הרגיש על הקורבן.

עם זאת, חלק מהסוחטים לא רק רוצים רק כסף, אלא שואפים גם להשיג שליטה על הקורבן, להפחיד אותו או לנקום בו.

לא אחת, הסחיטה האלקטרונית נובעת מרצון של נקמה אישית כלפי הקורבן, למשל על ידי בן/בת זוג לשעבר. הפגיעה וההשפלה הן לעיתים המניע העיקרי, יותר מאשר הרווח הכספי.

לכן, הסוחטים מנסים להפיק תועלת אישית בדרכים שונות מהמידע הרגיש שיש להם על הקורבנות שלהם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

איך מגיע מידע אישי של הנסחטים לידי הסוחטים מלכתחילה?

ישנן מספר דרכים שבהן הסוחטים משיגים מידע אישי ופרטי על הקורבנות שלהם:

 

פריצה לחשבונות אישיים

הסוחטים עלולים לפרוץ לחשבונות המייל, הרשתות החברתיות או אחסון הענן של הקורבן, ולגנוב משם תמונות, שיחות ומידע אישי.

 

הקלטות סתר

ייתכן שהסוחט הקליט או צילם את הקורבן בסתר במצבים אינטימיים או מביכים.

 

קבלת המידע מהקורבן עצמו

במקרים שבהם הסוחט הוא בן/בת זוג לשעבר, ייתכן שהקורבן שיתף אותו בעבר במידע אישי בהסכמה שכעת מנוצל לרעה.

 

אנשי קשר משותפים

הסוחט יכול לקבל מידע פרטי על הקורבן מחברים, בני משפחה או שותפים עסקיים משותפים.

 

פיקוח ומעקב אחר הקורבן

במקרים מסוימים, הסוחט עוקב אחר הנסחט באופן בלתי חוקי על מנת להשיג מידע אישי עליו.

בקצרה, הסוחטים מנצלים מגוון שיטות, חוקיות ובלתי חוקיות, על מנת לאסוף מידע אישי שאיתו הם יכולים לסחוט את קורבנותיהם.

 

מה זה “סקסטורשן” ואיך זה קשור לתופעה של סחיטה אלקטרונית?

“סקסטורשן” (Sextortion) הוא מונח באנגלית שמתאר סחיטה מינית המתבצעת באמצעים דיגיטליים. סקסטורשן היא למעשה צורה של סחיטה אלקטרונית, שבה הסוחט מאיים לחשוף תכנים מיניים וארוטיים שיש לו על הקורבן, כמו תמונות עירום, סרטוני סקס, הודעות מיניות, פרטים על פעילות מינית של הקורבן ועוד (סחיטה מינית ברשת)

במקרים אלו, הסוחט דורש מהקורבן לשלם כופר או לספק “שירותים” נוספים, אחרת הוא מאיים להעלות את התכנים האלה לרשת האינטרנט או לשתף אותם עם אנשים שהקורבן מכיר.

כיום מדובר באמצעי שכיח לסחיטה דיגיטלית שבכוחו לגרום נזק פסיכולוגי, חברתי ומשפחתי קשה מאוד לקורבנות.

 

מה חשיבות הפנייה אל עורך דין פלילי עבור נפגעי סחיטה אלקטרונית?

פנייה אל עורך דין פלילי טוב היא צעד חשוב עבור נפגעי סחיטה אלקטרונית. עורך הדין יכול לייעץ לנפגעים כיצד לנהוג מול הסוחטים, ללוות אותם בהליכים המשפטיים אם יינקטו כאלו, ולהבטיח שזכויותיכם יישמרו. עורך הדין אף יכול לפנות בשם מיוצגיו לפלטפורמות המקוונות השונות שבהן הופצו תכנים אינטימיים שלהם, כדי לחייב את הנהלת הערוץ המפרסם בהסרתם.

במידת הצורך, יכול עו”ד פלילי לייצג את הנפגעים בהגשת תביעות נזיקין כנגד הגורמים העומדים מאחורי הסחיטה ברשת ו/או הפלטפורמות המפרסמות תכנים אינטימיים של הנפגע.

בקצרה, עורך דין פלילי מנוסה יכול לסייע במגוון דרכים ולפעול לבקרת נזקים יעילה במצב מורכב זה.

 

מה חשיבות הייצוג המשפטי של עו”ד פלילי עבור אדם שנאשם בביצוע סחיטה אלקטרונית?

עבור אדם שהואשם בביצוע סחיטה אלקטרונית, חיוני להיוועץ עם עורך דין פלילי מנוסה שייצג אותו בהליך המשפטי. סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שעונשה יכול לכלול עד 9 שנות מאסר בפועל (אם מדובר בסחיטה בנסיבות מחמירות כמו במקרה של סקסטורשן שהאיום להפצת תכנים אינטימיים מומש בו), ורישום פלילי. עורך דין פלילי מנוסה יכול לסייע בגיבוש אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר בנסיבות העניין ולמקסם את סיכויי הזיכוי או ההמתקה של כתב האישום. ייצוג משפטי הולם יכול להביא במקרים רבים לתוצאה טובה יותר בתיק, כגון מאסר על תנאי במקום מאסר בפועל. לכן, אם נחשדתם או הואשמתם בסחיטה אלקטרונית, עליכם לפנות בהקדם להתייעצות עם עו”ד פלילי לשם מיצוי זכויותיכם.

 

לסיכום

סחיטה אלקטרונית היא תופעה חמורה והרסנית עבור קורבנותיה. לכן אם נפלתם קורבן לסחיטה ברשת, חשוב לפעול בהקדם האפשרי לביצוע בקרת נזקים מושכלת.

משרד עו”ד פלילי “הפליליסט”, מתמחה בייצוג נאשמים ונפגעי עבירות אינטרנט מזה למעלה מעשור, באמצעות צוות מומחים יוצאי הפרקליטות והשב”כ. בכוחנו לסייע לכם בהסרת תכנים פוגעניים ובהגנה על שמכם הטוב והאינטרסים שלכם.

צלצלו אלינו כעת לתיאום התייעצות ראשונית דיסקרטית, כדי שנוכל לסייע ולהגן על זכויותיכם. אתם לא לבד!

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סחיטה באיומיםופלילי
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד