סחיטה מינית

לא רבים יודעים עד כמה תופעת הסחיטה המינית הינה תופעה רחבה אשר יכולה לפגוע בכל אדם, בכל מגדר ובכל גיל. ולכן חשוב מאוד להכיר את הזכויות שלכם ולפעול לקבלת עזרה ותמיכה נכונה במקרה ואתם קורבן לסחיטה מינית.

 

מהי סחיטה מינית?

סחיטה מינית הינה הגדרה הכוללת בתוכה שתי קבוצות גדולות מאוד של אפשרויות כשההגדרה הכללית אומרת כי סחיטה הינה כל מעשה בו אדם מאיים על זכויותיו של האחר שלא כדין וזאת כדי שהאחרון יפעל או ימנע מלפעול באופן המתאים לסוחט.

בהקשר של סחיטה מינית יכולות להיות שתי אפשרויות, האחת הינה שימוש במידע מיני (בדרך כלל סרטונים או תמונות) של הקורבן בתור כלי הסחיטה. המקרה השני הינו סחיטה לביצוע מעשה מיני.

 

מה מוגדר כפגיעה בזכויות שלא כדין?

סחיטה באיומים באופן כללי מכילה בתוכה איום בפגיעה בגופו, רכושו, כבודו, חירותו, פרנסתו, שמו הטוב או צנעת הפרט של האדם. מדובר בהגדרה שהיא מעת מעורפלת אך היא כוללת בתוכה כל סוג של פגיעה בכבוד האדם וחירותו ובתוך כך ניתן גם להכליל את כל הנוגע לפגיעה בכבוד האדם ובגופו המתבטאת בפגיעה מינית.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

סחיטה לביצוע מעשה מיני

הסוג הראשון של סחיטות מיניות הינו הקבוצה המוגדרת על ידי המעשה שהסוחט דורש. כשלמעשה זה ישנו אופי מיני. בקבוצה זו של מקרים, אלמנט הסחיטה יכול להתבטא בפגיעה בכל אחת מהזכויות האחרות של האדם.

לדוגמה, איום על חיי אדם מידה ולא ישכב עם הסוחט. באותו הקשר איום מסוג פיטורים או מניעת קידום. כמו גם, איום בפרסום מידע, בין אם הוא אמת ובין אם הוא שקר, ובין אם מדובר במידע מיני או שמא מידע מכל סוג אחר אשר עשוי לגרום לאדם עוול או כל פגיעה אחרת בו.

 

כשהסחיטה היא באמצעות חומרים מיניים

האפשרות השנייה, הינה סחיטה באמצעות מידע מיני. הכוונה כאן היא שימוש במידע (כמו עם מי אותו אדם קיים מערכת יחסים אינטימית), בסרטונים או בתמונות והאיום בהפצה שלהם במידה והנסחט לא יבצע את דרישות הסוחט. במקרה זה הדרישות יכולות להיות דרישות מיניות או כאלו שאינן מיניות (כמו תשלום כסף).

 

זהות הסוחט

את זהות הסוחט ניתן לחלק בגסות לשתיים, מכרים ואנשים זרים. אך כשנסתכל על הנושא הזה באופן מעמיק יותר נראה כי בפועל החלוקה היא הרבה יותר ספציפית בעיקר בתחום של האנשים אשר מוכרים לנסחט.

 

גורמים זרים

במקרים של גורמים זרים, בדרך כלל הפעולה של הסחיטה תהיה באמצעות המידע המיני הקיים ולא להפך ובדרך כלל הדרישה תהיה לקבלה של סכומי כסף לצורך מניעת הפצת תמונות, סרטונים או כל מידע מיני אחר. בכל הנוגע לגורמים זרים, בשל האופי של העבירה יכול להתקיים מצב בו הסוחט כלל אינו נמצא במדינת ישראל או שמדובר על קבוצה גדולה של אנשים הפועלים יחד בתור “כנופייה”.

 

מכרים

בכל הנוגע לאנשים שהנסחט מכיר, יכולה להיות קשת רחבה ביותר של גורמים החל מקולגות, בני זוג, חברים, מפקדים ואף מורים. במקרים אלו הסחיטה יכולה להיות משני הסוגים, הן בדרישה לביצוע מעשה מיני והן בסחיטה באמצעות מידע מיני.

 

הטרדה מינית – היא חלק מהעניין

מלבד העובדה שסחיטה מינית הינה עבירה לעצמה על חוק העונשין ומוגדרת בתור עבירה פלילית לכל דבר ועניין, היא גם מוגדרת בתור הטרדה מינית של הנפגע. לכן, מדובר בעבירה נוספת המתווספת על עבירת הסחיטה באיומים.

ההחמרה הזו נובעת מהעובדה שפגיעה מהסוג היא קשה מאוד והיא עשויה למוטט את חיו של הנפגע הן פיזית והן נפשית. ההשלכות של סחיטה מהסוג ויותר חמור מכך של מימוש האיום עשויה להיות נרחבת בתחומיה ולהשפיע לאורך שנים רבות.

 

המקרים המוכרים ביותר

סחיטה מינית בעבודה

בשנים האחרונות עלו לכותרות מקרים רבים של מנהלים או בעלי סמכות אשר הטילו מורה או דרשו מפקודים או עובדים הכפופים להם לבצע פעולות מיניות בכדי לשמור על מקומם או בשביל להתפתח ולהתקדם. מקרים קלאסיים מהסוג הינם דרישות של במאים משחקניות צעירות לשכב איתם או להתפשט (ללא הצדקה מקצועית), ואילולא הן יבצעו את הדרישות הן לא יקבלו את התפקיד.

מקרים נוספים הינם מקרים בהם מנהלת דורשת מעובד שלה לבצע פעילות מינית כדי להתקדם או לשמור על תפקידו.

 

סחיטה מינית של בני זוג

מדובר מקרים שהם קצת פחות מוכרים או ברורים. אך, ישנם מקרים בהם בני זוג מפעילים לחץ באמצעות סחיטה מינית (בין אם שימוש בצילומים קיימים או בדרישה לקיום יחסים) לצורך קבלת רצונם. המקרים הללו גם קיימים במקרים של בני זוג לשעבר אשר בוחרים לסחוט את בן הזוג שלהם לשעבר באמצעות מידע שצברו לאורך שנות הזוגיות.

 

סחיטה מינית ברשת

סחיטה מינית ברשת היא תופעה רחבה מאוד, שמתעצמת לאורך השנים “הזכות” התקדמות הטכנולוגיה. היא כוללת בתוכה טווח רחב של אפשרויות לפריצה או איסוף מידע מיני ודרישה לתשלום לצורך “העלמת” המידע. מדובר בתופעה מסוכנת מאוד אשר יכולה לחצות גם יבשות ובכך למנוע מגורמי החוק את האפשרות לפעול ולעצור אותה.

 

סחיטה מינית של קטינים

התופעה של סחיטה מינית של קטינים הינה נפוצה בעיקר בתחומי הרשת הדיגיטלית והיא מתרחשת שם בעיקר בשל הקלות שבה לכל נער וילד יש כיום גישה לרשת האינטרנטית ולרשתות החברתיות.

 

איך עורך דין פלילי יכול לעזור?

כפי שניתן לראות, ישנם סוגים שונים ורבים של צורות בהן סחיטה מינית מתבטאת. כתוצאה מכך גם דרך הטיפול בכל אחת מהן הינה שונה. אך המשותף לכל סוגי הסחיטות המיניות ולכל סוגי הקורבנות הינו הצורך לפנות בהקדם אפשרי אל גורמי החוק ולעורכי דין מקצועיים המתמחים בתחום.

ראשית עורך הדין יכול לפעול בדרכיו שלו ולנסות לאתר את הסוחט ולמנוע ממנו לממש את האיום. מנגד, ובעיקר כשמדובר באדם המוכר לכם, עורך הדין יעזור לכם בכל תהליך הגשת התלונה והוכחת ביצוע המעשים.

סחיטה מינית
סחיטה מינית
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא סחיטה מינית

העונש על סחיטה מינית עומד על עד 7 שנות מאסר.

בהחלט כן, החוק רואה בחומרה רבה פגיעה בחירותו וכבודו של האדם ולכן, אם הנסחט בחר לשלם או לבצע את הפעולה המינית שהסוחט דרש, העונש יעלה ויעמוד על עד 9 שנות מאסר.

הכי מוקדם שניתן. ברגע הראשון בו אתם חושדים שמנסים לסחוט אתכם ואתם יכולים לצאת מתוך הסיטואציה כדי לקבל עזרה פנו לעורך דין.

לצערנו התשובה היא לא, קיימים מקרים, בעיקר בכל הנוגע לסחיטה ברשת, בהן הסוחט הוא אדם או קבוצה ממדינות ללא קשרים דיפלומטיים עם ישראל ולכן לגורמי החוק יהיה קושי לתפוס את העבריין ומעבר לכך יהיה להם קושי לממש עימו את הדין.

מידע נוסף בנושא עבירות סחיטה באיומים
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד