עבירות מרמה והונאה

עבירות מרמה והונאה הינן עבירות פליליות אשר מתבצעות במטרה להשיג טובת הנאה מסוימת או כספים עבור מבצע העבירה. עבירת מרמה והונאה עשויה להתבצע בידי אדם פרטי או בידי איש מקצוע באותה המידה. יהיה מבצע העבירה אשר יהיה, חשוב לדעת כי מדובר על עבירות חמורות ביותר, שהעונש בצידן נע בין קנסות כבדים לעונש מאסר בפועל.

לפיכך, בכל חשד למעורבות בביצוע עבירות מרמה והונאה, מומלץ לפנות להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מרמה והונאה. גם אם אתם סבורים שנפגעתם מעבירת מרמה והונאה, סיוע משפטי מקצועי של עורך דין פלילי, הוא הדרך לבצע בקרת נזקים ולהביא את האחראים לעוול שנגרם לכם לדין.

 

הגדרתן של עבירות מרמה והונאה

עבירות מרמה והונאה הינן עבירות אשר במסגרתן מתבצעות פעולות שנועדו לסייע למבצע העבירה בהשגת דבר מה הרצוי לו, על חשבונו של אדם אחר או ארגון כלשהו. עבירות מרמה והונאה במהותן הן עבירות צווארון לבן, היות והן מתבצעות על פי רוב על ידי אנשים העוסקים במקצועות משרדיים שבמסגרת עבודתם בהם, הם נהנים מגישה ישירה למידע רגיש, מערכות שונות, מסמכים וכספים.

בביצוע עבירות מרמה והונאה העבריין מוצא דרכים מתוחכמות לנצל את הגישה שניתנה לו למשאבים אלו על מנת להפיק תועלת אישית באופן בלתי חוקי. בין סוגי העבירות הנחשבים כעבירת מרמה והונאה, ניתן למנות עבירות התחזות, מעילה בכספים, עבירות זיוף, וכיוצא באלו.

עבירות מרמה והונאה בראי החוק והמשפט בישראל

עבירות מרמה והונאה נחשבות בחוק הישראלי לעבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה. במקרים רבים עבירות הונאה ומרמה מתבצעות בהקשר עסקי או פיננסי, ומסיבה זו הן שייכות לקטגוריה של עבירות צווארון לבן.

עבירות מסוג זה, שונות במהותן מעבירות כדוגמת עבירת שוד או עבירת פריצה מאחר ולא נעשה שימוש באלמנט של הפעלת כוח פיסי או אלימות על קורבן העבירה. עבירות הונאה ומרמה בדרך כלל מתבצעות באמצעים מתוחכמים ובעורמה, כך שקשה לעתים להתחקות אחר מבצעי העבירה.

עבירות מרמה והונאה
עבירות מרמה והונאה

מי עשוי להיפגע מעבירות מרמה והונאה?

קיימת הנחת מוצא שגויה, לפיה הנפגעים מעבירות מרמה והונאה הם תמיד גורמים עסקיים או ציבוריים. אולם הלכה למעשה, עבירות מרמה והונאה מסכנות גם אנשים פרטיים, העלולים למצוא את עצמם נפגעים מעבירות זיוף, התחזות או תרמיות פירמידה לסוגיהן, מבלי שחשדו בדבר.

מאחר ועבירות מרמה והונאה עלולות להסב נזק כלכלי ועסקי גדול לנפגעיהן, חשוב ביותר לגלות ערנות בנוגע לפרטים אישיים ופיננסים שמשתפים עם אנשים שונים, ולשים לב לכל פעילות חריגה או יוצאת דופן שמתגלה בחשבונות הבנק ואמצעי התשלום השונים, ולא רק.

מאחר ועבריינים המבצעים עבירות מרמה והונאה פועלים בדרכים מתוחכמות, לא תמיד ניתן לאתר את האחראי לביצוע העבירה בקלות, ולכן במידה ואתם סבורים כי נפגעתם מ”תרגיל עוקץ” כזה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי המתמחה בנושא של עבירות מרמה והונאה, כדי לבצע בקרת נזקים בהקדם האפשרי.

מאמצי האכיפה בעבירות מרמה והונאה

על מנת לעלות על עקבותיהם של עבריינים האחראים לביצוע עבירות מרמה והונאה, הוקמו 2 יחידות יעודיות במשטרת ישראל והן:

יאל”כ זוהי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית
יאח”ה זוהי היחידה הארצית לחקירות הונאה.

ביחידות הללו מועסקים עורכי דין פליליים, צוות של פסיכולוגים, רואי חשבון, כלכלנים וחוקרים פרטיים. לרוב עבירות מרמה והונאה משלבות כאמור מרכיב של מניפולציה מתוכננת היטב ומכאן הצורך בהעסקת אנשי מקצוע מיומנים, שיוכלו “להיכנס לראשם של העבריינים” כדי לנסות ולפצח את דפוס הפעולה שלהם.

הודות לפעילותן הענפה של שתי יחידות השיטור הללו, בהחלט חלה ירידה בהיקף עבירות המרמה וההונאה המתבצעות במדינת ישראל בשנים האחרונים. אולם יחד עם זאת, גם רמת התחכום של העבריינים גדלה עם השנים והקדמה הטכנולוגית, ולכן עוד רבה היא הדרך.

אילו סוגים של עבירות מרמה והונאה מטופלים בחוק העונשין?

ישנה כמה סוגים שונים של עבירות מרמה והונאה, הנושאות בצידן עונשים. להלן סוגי העבירות השכיחות יותר בסיווג זה:

  1. עבירת הונאת נושים
  2. עבירות התחזות
  3. עבירות זיוף (ובכללן: עבירת זיוף המשפיעה על עסקאות, שימוש במסמכים מזויפים)
  4. עבירת מעילה
  5. ביצוע תחבולות
  6. קבלת דבר במרמה
  7. עבירות “פונזי” (תרמית פירמידה)
  8. רישום כוזב במסמכי תאגיד
  9. עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגידים

המכנה המשותף לכל סוגי העבירות הללו, הוא תכליתן, והיא השגת דבר לטובת מבצע העבירה, על ידי הטעיה ורמייה של הזולת.

אילו עונשים ניתנים במדינת ישראל לנאשמים בעבירות מרמה והונאה?

הן המחוקק והן בתי המשפט במדינת ישראל, מתייחסים לאישומים בעבירות מרמה והונאה בחומרה רבה. משיקולי הרתעה, רף הענישה בעבירות הונאה ומרמה הוא גבוה, כאשר העונש נע בין קנסות כבדים ועד עונשי מאסר בפועל, שעשויים להגיע עד עונש מאסר מרבי של 3 שנים ובמקרים חמורים במיוחד, גם ל – 5 שנות מאסר בפועל.

כיצד נקבע העונש לאדם שהורשע בביצוע עבירות מרמה והונאה?

בקביעת העונשים לעבריינים מורשעים שביצעו עבירות מרמה והונאה, נלקחות בחשבון נסיבות ביצוע העבירה, ההיסטוריה הפלילית של מבצע העבירה, כמות עבירות המרמה וההונאה שבוצעו על ידי אותו נאשם, הנזק שנגרם לקורבנות העבירה, והיקף החומר הראייתי שנצבר בתיק וסייע בהרשעת הנאשם.

למי פונים במקרה של זימון לחקירה בחשד לביצוע עבירות מרמה והונאה?

במידה וזומנתם לחקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירות מרמה והונאה, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך דין פלילי מנוסה. זוהי זכותכם להיוועץ בעורך דין טרום הכניסה להליך החקירתי, וחשוב ביותר לממש אותה על מנת שלא תמצאו את עצמכם מנדבים לחוקרים מידע שעשוי לסבך אתכם בהמשך ההליכים.

ליווי משפטי מקצועי עוד משלב הזימון לחקירה המשטרתית, יבטיח כי תבינו כהלכה את הסיבה לכך שאתם חשודים בביצוע העבירה, מהות החשדות כנגדכם והאופן שבו עליכם לפעול על מנת להגן על הזכויות שלכם בכל שלב ושלב של ההליך הפלילי.

האם עורך דין פלילי יכול לסייע בהפחתת העונש לנאשמים בעבירות מרמה והונאה?

העונשים הצפויים לנאשם שיורשע בביצוע עבירות מרמה והונאה עשויים לנוע כאמור בין קנסות גבוהים ועד תקופת מאסר ממושכת בפועל. נאשמים ששואפים להיחלץ מההליך הפלילי עם עונש מינימלי עד כמה שניתן, יצטרכו להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה שייצג אותם מול בית הדין הפלילי ויפעל למיקסום האינטרסים שלהם.

במקרים רבים, בכוחו של עורך דין פלילי עם ניסיון רב בליווי נאשמים בעבירות מרמה והונאה, לאתר פרצות שונות בחקיקה, שבאמצעותן ניתן למצוא צידוק להמתקת עונשו של הנאשם.

בשורה התחתונה

עורך דין פלילי שמתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בתיקי מרמה והונאה הוא איש המקצוע שיוכל לסייע לכם לאורך כל שלביו של ההליך הפלילי – החל משלב החקירה המשטרתית ועד להליך המשפטי, ככל ויוגש כנגדכם כתב אישום.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מרמה והונאה
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
ביצוע תחבולה

עבודת המשטרה בישראל היא לא עבודה קלה, והיא לעיתים דורשת מהעוסקים במלאכה “ללכלך” מעט את הידיים. העבודה המשטרתית מבוססת במידה רבה על יצירת קשרים עם

קרא עוד
מרמה והפרת אמונים

עובד ציבור בישראל נדרש על פי החוק לשמור יושר כפיים, אמון הציבור והאינטרס הציבורי. לכן כאשר עובדי ציבור, מבצעים מעשים שיש בהם משום מעילה באחריות

קרא עוד
קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה היא בין העבירות הפליליות השכיחות יותר במדינת ישראל. עבירות קבלת דבר במרמה כרוכות בהטעיה של הזולת ו / או יצירת מצג שווא

קרא עוד
קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית הכרוכה בהולכה שולל של הזולת או יצירה של מצג שווא שמטרתן היא להשיג תועלת או כספים, רכוש או טובות

קרא עוד
עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן עבירות פליליות שלרובן יש מוטיב כלכלי כלשהו, כדוגמת: הונאות מס, הונאה בנקאית, תרמית המתבצעת מול גוף מוסדי כלשהו וכדומה. אף שרבות מעבירות

קרא עוד
הונאה בכרטיסי אשראי

התשלום בכרטיסי אשראי הוא הנפוץ ביותר כיום בישראל ולכן, הונאה בכרטיסי אשראי היא עבירה פלילית שכיחה באופן יחסי. כרטיסי האשראי הפכו למתוחכמים ואיכותיים יותר בשנים

קרא עוד
עבירות הונאה במגזר העסקי

עבירות הונאה במגזר העסקיעבירות הונאה הן עבירות הנפוצות במגוון רחב של סקטורים, אך יש משהו מיוחד בנושא של עבירות הונאה במגזר העסקי שכן בחלק מהמקרים,

קרא עוד
עורך דין מרמה והונאה

אם זומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירות מרמה והונאה, מומלץ לפנות בהקדם להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין מרמה והונאה. עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים

קרא עוד