קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית הכרוכה בהולכה שולל של הזולת או יצירה של מצג שווא שמטרתן היא להשיג תועלת או כספים, רכוש או טובות הנאה מסוג כלשהו, בדרך לא דרך. בחוק העונשין במדינת ישראל, ישנו מספר לא מבוטל של עבירות המשוייכות לקטגוריית עבירות קבלת דבר במרמה.

המעשים שמיוחסים לקטגוריה זו מאופיינים בהטעייה בזדון של הזולת, ורמייה אשר מתבצעת תוך פגיעה באמון שהמחוקק שואף לבסס בין אזרחי המדינה. לפיכך עבירות אלו נושאות גם עונשי מאסר בצידן ורישום פלילי עם פונטציאל לפגיעה חמורה בשמו הטוב של הנאשם. לכן מוטב לנאשמים בעבירות מסוג זה, שיפנו לקבלת ייצוג משפטי הולם אם ברצונם להיחלץ מהסבך הפלילי אליו הם נקלעו.

 

מה נחשב כמעשה מרמה?

“מרמה” היא מושג שפירושו טענה שאין בה אמת בפן העובדתי. ככלל, אמירת שקר, גם אם היא לרוב פסולה בהיבטים מוסריים, עדיין לא נחשבת כעבירה על החוק. עם זאת, במקרים שבהם אמירת שקר הלכה למעשה גורמת נזק לרכושו של הזולת, השימוש בטענה השקרית כבר הופך למעשה מרמה שמהווה בסיס לאישומים פליליים.

כעת משהבנו מה היא מרמה, נתקדם לשורות הבאות אשר בהן נפרט על קבלת דבר במרמה, והעונשים הקבועים בצידם של מעשים מסוג זה בדין הפלילי בישראל.

 

קבלת דבר במרמה – במה היא מתבטאת?

כאשר מדברים על קבלת דבר במרמה, הכוונה הינה לכל מצב בו אדם כלשהו שטען טענה שקרית מבחינה עובדתית, עשה זאת על מנת להשיג יתרון מסוים לעצמו. בראי החוק תהא זו פעולת קבלת דבר מרמה גם אם אותו אדם ביצע את המעשה באופן מודע, וגם כאשר הדבר נעשה כמחדל, ובלבד שתכלית פעולותיו הייתה השגה של תועלת כלשהי בדרך לא דרך.

למעשה אם צמחה לאדם תועלת מאמירת דבר שקר והזולת נפגע בשל כך נזיקית, הרי שמדובר ברמייה של הזולת שהיא בגדר עבירה פלילית לכל דבר ועניין.

מי מבצע עבירות של קבלת דבר במרמה?

מעשי קבלת דבר במרמה משמשים מזה שנים ארוכות בתור פתח להגשה של כתבי אישום רבים, כנגד מגוון אנשים. לעתים עסקינן באנשים פרטיים ולעתים דווקא בגופים עסקיים ואחרים, אשר ביצעו מעשי מרמה וקיבלו שלא כדין כסף או תמורה מסוגים אחרים מאנשים שונים.

לצורך העניין, קבלת הסמכות מקצועיות על בסיס אישורים שאינם מתאימים, אשר בעקבותיה האוחז בתעודה מקבל הטבות כספיות שונות, עלולה להיחשב כקבלת דבר במרמה אשר עונש של 3 עד 5 שנות מאסר בצידה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

אילו מעשים עלולים להיחשב כעבירת קבלת דבר במרמה?

להלן רשימה קצרה יחסית אך עם זאת מייצגת של סוגי עבירות נפוצות שנחשבות כעבירת קבלת דבר במרמה:

 

קבלת הטבה כספית בהתבסס על מצג שווא

מקומות עבודה שונים מעניקים הטבות כספיות לעובדים בעלי תואר אקדמי מסוגים מסוימים. כאשר עובד מקבל הטבה כזו בהתבסס על תואר אקדמי מזויף שלא היה ולא נברא, גם אותו עובד וגם הגורם שסיפק לו את האסמכתא הפיקטיבית על התואר הנ”ל עשויים לעמוד בפני הליכים פליליים בדבר קבלת דבר במרמה.

 

קבלה למקום עבודה או משרה על בסיס תעודה מזויפת

לצורך העניין, כשאדם מתקבל למשרת רוקח בהתבסס על הצגת תעודת הכשרה ברוקחות שמתבררת כתעודה מזויפת, הוא צפוי להליכים פליליים בגין קבלת דבר במרמה.

 

הצעת שירות לאדם שאינו זקוק לו או על ידי גורם לא מוסמך

למשל, מוסכניק שטוען לקיומה של תקלה כלשהי ברכב ומציע לתקנה בתשלום, צפוי לעונשים הקבועים בחוק בגין קבלת דבר במרמה אם התיקון בוצע ללא צורך אמיתי או שלא בוצע כלל אך נגבה תשלום בגינו. זאת בהינתן וניתן יהיה להוכיח כי אכן כך הדבר.

בכל אחד מהמקרים לעיל קיים מוטיב של רמאות, משום שמדובר כאן בכספים שלא נלקחו מנפגעי העבירה תוך שימוש באלימות של ממש אלא בדרך של ביצוע תחבולות ויצירת מצג שווא, שהיא למעשה הבסיס לעבירות מסוג קבלת דבר במרמה.

 

איזה עונש ניתן למי שהורשע בקבלת דבר במרמה?

העונש הקבוע בחוק עבור עבירות קבלת דבר במרמה הינו עונש מאסר בן 3 שנים והיא נחשבת כעוון. יחד עם זאת, היה והעבירה הזאת התבצעה לצד עבירות נוספות, או בנסיבות מחמירות, אזי אותה עבירה נחשבת כקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. במקרים אלו סיווגה של אותה עבירה הופך אוטומטית ל- “פשע”, כאשר רף הענישה עולה במקרים אלו, ועלול גם להגיע לכדי 5 שנים של מאסר.

 

האם כל גוזמה נחשבת כקבלת דבר במרמה?

במצב בו אדם מפריז בדבריו במטרה לנשוא חן בעיני זולתו, אף שיש גרעין של הטעיה במילותיו, כל עוד לא עשה כן במטרה ליטול לעצמו זכויות שאינן לו – הסבירות לכך שייוחסו לאותו אדם עבירות קבלת דבר במרמה היא אפסית.

לעומת זאת, כאשר אדם מייחס לעצמו במודעות מלאה הישגים ויכולות שאין באמתחתו באמת, ומקבל בזכות זאת תפקיד, כספים או טובות הנאה אחרות, הוא חושף את עצמו לעונשים הקבועים בחוק בגין עבירות של קבלת דבר במרמה.

 

חשודים או נאשמים בקבלת דבר במרמה? זה הזמן לקבל סיוע משפטי

ההסתייעות בשירותיו הטובים של עורך דין פלילי במקרה כזה, לא רק כדאית, אלא גם נחוצה מאוד. עו”ד כאמור לעיל, אחראי במסגרת תפקידו כמייצג של החשוד או הנאשם בעבירות קבלת דבר במרמה, להוכיח כי לא קיים יסוד להאשמת הלקוח שלו בעבירות קבלת דבר במרמה.

ככל שמדובר בעורך דין שמכיר את תחום הפלילים טוב יותר, וצבר ניסיון עשיר יותר בייצוג וליווי תיקים של קבלת דבר במרמה, סביר יותר שהוא ימצא דרך להגן על מרשו מההאשמות שעלולות להכניס אותו למאסר למשך תקופה ארוכה.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

קבלת דבר במרמה
קבלת דבר במרמה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא קבלת דבר במרמה

עבירת קבלת דבר במרמה הינה עבירה פלילית הכרוכה בהולכת שולל או יצירה של מצג שווא שמטרתו היא להשיג תועלת או כספים, רכוש או טובות הנאה מסוג כלשהו. השאירו פרטים באתר לקבלת יעוץ בנושאי עבירות מרמה.

עבירות כגון קבלת הטבה כספית, קבלה למקום עבודה תוך שימוש בתעודה מזויפת, הצעה ו\או נתינת שירותים ע”י גורם שאינו מוסמך, ועוד.

עבירת קבלת דבר במרמה נחשבת כעוון, והעונש הקבוע בחוק הינו מאסר בפועל בן 3 שנים. במקרים מסוימים כאשר הנסיבות הן מחמירות אף 5 שנים.

הסתייעות בשירותיו של עורך דין פלילי במקרה כזה, לא רק כדאית, אלא גם נחוצה מאוד, ככל שמדובר בעורך דין שמכיר את תחום הפלילים טוב יותר, וצבר ניסיון עשיר יותר בייצוג וליווי תיקים של קבלת דבר במרמה, סביר יותר שהוא ימצא דרך להגן על מרשו מההאשמות שעלולות לגרום לו להרשעה.

מידע נוסף בנושא עבירות מרמה והונאה
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
ביצוע תחבולה

עבודת המשטרה בישראל היא לא עבודה קלה, והיא לעיתים דורשת מהעוסקים במלאכה “ללכלך” מעט את הידיים. העבודה המשטרתית מבוססת במידה רבה על יצירת קשרים עם

קרא עוד
מרמה והפרת אמונים

עובד ציבור בישראל נדרש על פי החוק לשמור יושר כפיים, אמון הציבור והאינטרס הציבורי. לכן כאשר עובדי ציבור, מבצעים מעשים שיש בהם משום מעילה באחריות

קרא עוד
קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה היא בין העבירות הפליליות השכיחות יותר במדינת ישראל. עבירות קבלת דבר במרמה כרוכות בהטעיה של הזולת ו / או יצירת מצג שווא

קרא עוד
עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן עבירות פליליות שלרובן יש מוטיב כלכלי כלשהו, כדוגמת: הונאות מס, הונאה בנקאית, תרמית המתבצעת מול גוף מוסדי כלשהו וכדומה. אף שרבות מעבירות

קרא עוד