העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא ייחשב להאזנת סתר. רשויות החוק אף הן רשאיות להקליט לצורכי ביטחון וחקירה והעושים זאת אינם עתידים להיענש כמובן. במאמר זה נעסוק בקביעת החוק לגבי העונש על האזנות סתר אסורות.

 

העונש על האזנת סתר עד 5 שנות מאסר

בהתאם לחוק, העונש על האזנת סתר עומד על עד 5 שנות מאסר. מדובר בעונש מקסימום שהשימוש בו הינו נדיר יחסית ומרבית המקרים הדבר מסתיים במתן קנס כספי או עונש מאסר על תנאי. העונש על האזנת סתר ייגזר בהתאם לחומרת המעשים ובהתאם למשך הזמן שבו הם העבירות נמשכו כמו גם, בהתאם לעברו הפלילי של מבצע העבירה.

 

חוק המחשבים וחוק האזנות סתר

חוק האזנות הסתר נחקק עוד טרם העידן הדיגיטלי אך הוא חל על כל מתקן שבו נעשה כיום  שימוש לשיחה והעברת מידע לרבות טלפונים ניידים,  מיילים, מחשבים אישיים, מסרונים, צ’אטים וכן הלאה. חוק המחשבים שבא מאוחר יותר למעשה משלים אותו בכל הנוגע לעבירות של חדירה למחשב ותקשורת ממוחשבת.

העונש על האזנת סתר חל גם על שימוש בתכנים שהושגו באמצעות האזנת סתר ללא תלות בשאלה אם ההאזנות בוצעו על פי הדין או שלא על פי הדין. עונש על האזנת סתר שנקבע בחוק עשוי להיות מוטל גם על מי שמתקין או מציב מכשירים לצורך ביצוע האזנת סתר ללא היתר כדין.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האזנה לתא קול כהאזנת סתר

בהתאם לפסיקות עבר, כניסה אל התא קולי במכשיר סלולארי של אחרים, מבלי לקבל את רשותם או רשותו של מי שהשאיר את ההודעה עומדת בהגדרתה של האזנת סתר אסורה שהעונש עליה הוא של עד 5 שנות מאסר. מבחינת החוק אין הבדל מהותי בין שיחה ובין העברת מידע מוקלט בין הצדדים .

 

תביעה אזרחית בגין האזנת סתר

חוק האזנת סתר מאפשר לשלול את רישיונו של חוקר פרטי אשר הורשע בהאזנות סתר בלתי חוקיות. מלבד ההליך הפלילי, אדם שהוקלט בהאזנת סתר יכול להגיש תביעה אזרחית לבית המשפט לפי חוק הגנת הפרטיות, ולתבוע  פיצויים של עד 50,000 שקלים גם ללא הוכחת נזק ושל 100,000 שקלים כאשר הדבר נעשה במזיד.

 

 חוסר קבילות ראייתית

מידע שנקלט בהאזנת סתר, בידי מי שאינו רשאי לבצע האזנה, לא יהיה קביל בתור ראיה בהליכים משפטיים. היוצא מהכלל הוא בהליכים משפטים פליליים בהם האזנת הסתר בוצעה על ידי מי שיכול לקבל היתר לכך כחוק וכאשר מדובר בפשע חמור. בית המשפט יחליט אם לקבל את “פירות העץ המורעל” תוך בחינת האינטרס הציבורי מול הפגיעה בפרטיות.

 

סיכום הענש על האזנת סתר

לסיכום הנושא, בתי המשפט רואים בהאזנת סתר כלי חמור שאין לעשות בו שימוש והמבצע של האזנת סתר שלא על פי היתר כדין, דינו לעד חמש שנות מאסר. גם מי שעושה שימוש או מפיץ הקלטת סתר דינו מאסר של עד חמש שנות מאסר וכך גם כל מי שמגלה ידיעה או תוכן משיחת האזנת סתר לאדם שאינו מוסמך לקבלה.

במקרה הצורך –  עורך דין פלילי מטעמנו יעמוד לשירותכם בכל שעה ובכל זמן.

כל עוד האדם המבצע את ההקלטה הינו חלק מהשיחה המוקלטת ונוכח בה או משתתף בשיחה טלפונית כאחד הצדדים שידוע כי הם על הקו, הדבר לא נחשב להאזנת סתר אסורה וניתן להשתמש בהקלטה. ההגבלה היא על פגיעה בפריטות כלומר לא ניתן לפרסם מידע של בינו לבינה וכדומה.

על רשויות החקירה להגיש בקשה לביצוע האזנה ולציין מהם העבירות בהם המוקלטים חשודים. המשטרה נדרשת לציין אם הבקשה הינה מוגבלת לאדם ספציפי ואם לכל שיחותיו או רק עם יעדים מוגדרים. בית המשפט יאשר את ההאזנה לתוקפה מוגדרת ורק לשיחות הנחוצות לבירור זהותם ואחריותם של החשודים.

בפסיקה מתקיימת הבחנה בין העברת שיחה בהודעה לבין עיון וקריאת ההודעות לאחר שאלו נשלחו. למרות שבחוק “שיחה” האסורה בהאזנה כוללת גם מסרונים, הרי שנקבע כי קריאת הודעות טקסט שכבר נשלחו למישהו אחר לאחר שאלו נשלחו אינה נחשבת להאזנת סתר וכך גם צילום והפצה של אותן הודעות.

מסלול אישור האזנת סתר על ידי רשויות המדינה נחלק לתחום הפלילי ולתחום הביטחוני. בתחום הפלילי יש לקבל צו מבית המשפט המחוזי. בתחום הביטחוני האזנות המיועדות לשמור על בטחון המדינה מאושרות על ידי שר בממשלה, בין אם על ידי שר הביטחון או ראש הממשלה בהתאם לגוף האמון על הנושא, צה”ל, השב”כ וכן הלאה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא כלליועבירות מחשב ואינטרנטועבירות מרמה והונאהועבירות צווארון לבןועבירות שוחדועריכת דיןופלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד