עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן עבירות פליליות שלרובן יש מוטיב כלכלי כלשהו, כדוגמת: הונאות מס, הונאה בנקאית, תרמית המתבצעת מול גוף מוסדי כלשהו וכדומה. אף שרבות מעבירות ההונאה מתבצעות במגזר העסקי והציבורי, ישנו סוג נוסף של עבירות הונאה, אשר מתבצע במגזר הפרטי.

עבירות הונאה במגזר הפרטי נחקרות בידי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל (או בראשי תיבות: יאח”ה), שהיא יחידה יעודית שנוצרה לתכלית זו ובה פעילים עורכי דין, רואי חשבון וכלכלנים שהוסמכו לאתר מקרי הונאה ולהתחקות אחר העבריינים העומדים מאחוריהם. במאמר זה נסקור סוגים שונים עבירות הונאה במגזר הפרטי והדרך להתמודד עימן במישור המשפטי.

 

סוגים שונים עבירות הונאה במגזר הפרטי והעונש בצידן

הדין הפלילי במדינת ישראל, מכיר במספר סוגי עבירות הונאה שבצידן עונשים שונים. שלושת סוגי העבירות השכיחות בקטגוריה זו הינן:

עבירות של הונאת נושים עבירות מסוג זה מאופיינות בכך שמבצעיהן מעניקים רכוש במתנה לאדם אחר או משעבדים חלקים מנכסיהם על מנת להימנע מתשלום חובותיהם לנושיהם. העונש בצידה של עבירה מסוג זה עומד על 3 שנות מאסר.
קשירת קשר לביצוע הונאה עבירות מסוג זה מאופיינות בכך שמבצעיהן נוהגים לאחד כוחות עם אנשים נוספים לתכלית של מעשי הונאה שבאמצעותם יגרפו לכיסם רווחים. למשל, אדם שחובר לאדם אחר על מנת להשפיע במרמה על תוצאותיו של מכרז פומבי כלשהו.
עבירות התחזות ישנם מקרים שבהם אדם מתחזה למישהו אחר – חי או מת, על מנת להטעות את זולתו או להשיג תועלת כספית כלשהי, כגון זכיה בכספי הירושה. הרשעה בעבירת התחזות לאדם אחר, דינה עונש של 5 שנות מאסר. ישנן גם עבירות התחזות שבמסגרתן המתחזה אינו נוטל את זהותו של זולתו, אך מעמיד פנים שהוא בעל הסמכה מקצועית או אקדמית כלשהי, שבפועל לא השיג מעולם. שימוש בתעודות מזויפות או השגת תעודות במרמה הם בגדר עבירות הונאה במגזר הפרטי שתכליתן היא לרוב השגת תועלת לעובר העבירה בדרכים לא כשרות (למשל, קבלה למשרה כלשהי שלמועמד אין בפועל את ההסמכה הנדרשת לביצועה). בהתאם לחומרת נסיבות המקרה, העונש בצידן של עבירות אלו ינוע בין שנת מאסר בפועל ועד 5 שנות מאסר, במקרים חמורים יותר.

 

הדרך להתמודד עם עבירות הונאה במגזר הפרטי במישור המשפטי

היה וגיליתם חלילה שנפלתם קורבן להונאה, הצעד הראשון הוא לדווח על כך למשטרה. מעבר לכך, כדאי מאוד ליצור קשר עם עו”ד פלילי מנוסה המתמחה בייעוץ לנפגעי עבירות הונאה במגזר הפרטי. עורך דין עם התמחות בתיקים מסוג זה יוכל להמליץ לכם כיצד ראוי לפעול על פי נסיבות המקרה, כדי למזער נזקים ולהביא את הגורמים האחראים להונאה לדין, במידה וניתן.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חשיבות הפנייה לליווי משפטי מקצועי עבור נפגעי עבירות הונאה במגזר הפרטי

במקרים רבים, העבריינים העומדים מאחורי עבירות הונאה הם כאלו שצברו מיומנות רבה בביצוע תרגילי עוקץ והונאה שונים, ויודעים לנקוט באמצעי הזהירות הדרושים להם כדי להימנע מכך שגורמי החוק והאכיפה יצליחו להתחקות אחר עקבותיהם.

מסיבה זו, מציאתם של האנשים העומדים מאחורי מקרי ההונאה מחייבת ניסיון רב במקרים כאלו, ויכולת לאתר את הראיות הרלוונטיות שעשויות להוביל אל העבריינים. גם כאשר מצליחים לחשוף את העבריינים העומדים מאחורי מעשי הונאה שונים, לא אחת אלו מסתייעים בעורך דין פלילי מיומן שמצליח להפחית את עונשם.

לכן חשוב שגם לנפגעי העבירה יהיה ייצוג משפטי איכותי של עורך דין שצבר ניסיון במקרים דומים וידאג לאינטרסים שלהם בהליך הפלילי.

 

האם הרשעה בביצוע עבירות הונאה במגזר הפרטי גוררת רישום פלילי?

כאשר אדם נאשם בביצוע עבירות הונאה במגזר הפרטי, הוא נדרש לעמוד לדין בבית משפט פלילי, היות ומדובר על עבירה פלילית לכל דבר ועניין. לכן מטבע הדברים, במקרה של הרשעה בביצוע העבירה, ההרשעה תתועד בתיק הפלילי של הנאשם, על כל המשתמע מכך.

 

זומנתם לחקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירות הונאה במגזר הפרטי? כך עליכם לפעול

כאשר אדם נחשד או נאשם בביצוע עבירות הונאה במגזר הפרטי או העסקי / ציבורי, הוא רשאי על פי חוק לפנות לפרקליטות או להגיע לחקירה המשטרתית כשהוא מיוצג בידי עורך דין פלילי מטעמו. בנוסף הנאשם זכאי לעבור הליך שימוע אשר במסגרתו הוא רשאי לבקש את סגירת התיק הפלילי שנפתח כנגדו, או לבקש הפחתה בסעיפי האישום המיוחסים לו.

מעורבותו של עורך דין מנוסה ומיומן בייצוג של חשודים ונאשמים בתיקי הונאה במגזר הפרטי היא חיונית כבר למן השלבים ההתחלתיים של ההליך הפלילי. זאת משום שבעזרת ייצוג משפטי איכותי ניתן במקרים רבים לערער על החומר הראייתי שנצבר כנגד הלקוח, לקצר את ההליכים, להפחית מחומרת העונש, ואף להוביל לביטול מוחלט של האישומים כשמדובר באדם שאין לו רישום פלילי קודם.

 

מהי זכות השימוע טרום הגשת כתב אישום ומה משמעותה בעבירות הונאה במגזר הפרטי?

כאמור, החוק בישראל קובע כי אדם אשר נחקר בחשד לביצוע עבירה פלילית לסוגיה, יכול להגיש לפרקליטות בקשה מנומקת שנועדה לשכנע את רשות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום נגדו. כאשר מדובר על עבירות הונאה במגזר הפרטי, במקרים רבים יוכל החשוד להביא לסגירתו של התיק הפלילי כבר בשלב השימוע הנ”ל.

הדרך הבטוחה ביותר לעשות זאת, היא להסתייע בעורך דין פלילי מיומן שיוכל לייצג את החשוד בהליך השימוע ולבנות תיק הגנה שיתמוך בדרישה להימנע מהגשת כתב אישום.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

עבירות הונאה במגזר הפרטי
עבירות הונאה במגזר הפרטי
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות הונאה במגזר הפרטי

בין הסוגים הנפוצים להונאות מסוג זה ניתן למצוא הונאות של נושים שנעשות על מנת לנסות ולהתחמק מתשלום חובות, קשירת קשר עם גורמים נוספים על מנת לבצע הונאה גדולה יותר ולהרוויח ממנה רווח כלכלי, התחזות לאדם אחר על מנת להשיג רווח כלכלי ועוד.

במידה וגיליתם כי נפלתם קורבן לעבירת הונאה במגזר הפרטי, יש לדווח על פרטי המקרה למשטרה ולתת לה לטפל בנושא. נוסף על כך, מומלץ מאוד להצטייד בעורך דין פלילי שמומחה בעבירות ההונאה השונות, על מנת שיוכל לתת לכם את הסיוע המשפטי המקיף והאיכותי ביותר ושתוכלו לעמוד על כל זכויותיכם.

אדם שנחשד בעבירת הונאה במגזר הפרטי יכול לפנות לפרקליטות על מנת לעמוד על זכות השימוע שלו, וכמו כן לשכור עורך דין פלילי מטעמו שיוכל לתת לו ייעוץ משפטי מקיף, ללוות אותו בערכאות ולנסות ולהקטין מחומרת המעשה ומהעונש הצפוי לו אם יורשע בביצוע העבירה.

לאדם שחשוד בביצוע עבירה פלילית יש יכולת לפנות לפרקליטות ולהגיש בקשה מנומקת לעריכת שימוע , שמטרתה לשכנע את התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד. ישנם מקרים רבים בהם בקשה זו מתקבלת, וכך ניתן לסגור את התיק הפלילי שנפתח כנגד החשוד כבר בשלב השימוע.

מידע נוסף בנושא עבירות מרמה והונאה
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
ביצוע תחבולה

עבודת המשטרה בישראל היא לא עבודה קלה, והיא לעיתים דורשת מהעוסקים במלאכה “ללכלך” מעט את הידיים. העבודה המשטרתית מבוססת במידה רבה על יצירת קשרים עם

קרא עוד
מרמה והפרת אמונים

עובד ציבור בישראל נדרש על פי החוק לשמור יושר כפיים, אמון הציבור והאינטרס הציבורי. לכן כאשר עובדי ציבור, מבצעים מעשים שיש בהם משום מעילה באחריות

קרא עוד
קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה היא בין העבירות הפליליות השכיחות יותר במדינת ישראל. עבירות קבלת דבר במרמה כרוכות בהטעיה של הזולת ו / או יצירת מצג שווא

קרא עוד
קבלת דבר במרמה

קבלת דבר במרמה היא עבירה פלילית הכרוכה בהולכה שולל של הזולת או יצירה של מצג שווא שמטרתן היא להשיג תועלת או כספים, רכוש או טובות

קרא עוד