הפצת סרטון מיני באינטרנט

עבירות מין הן לא רק במגע פיזי

במדינת ישראל מעוגן החוק למניעת הטרדות מיניות אשר מטרתו לצמצם את תופעת ההטרדות המיניות במדינה תוך ענישה חמורה מאוד. החוק מגדיר מה נחשב עבירת מין ומה גם יהיה העונש על כל אחת מהן. בניגוד לתפיסה הרווחת כי הטרדה מינית חייבת להיות מעשה של פנים מול פנים במגע פיזי או באמירה לא מותאמת, החוק מכיל בתוכו התייחסות למעשים נוספים כדוגמת הפצת סרטונים בעלי תוכן מיני אודות אדם אחר ללא הסכמתו.

‏‏

הפצת תוכן מיני באינטרנט

אנשים מורשים וזכאים כמובן לשמור לעצמם תוכן מיני של עצמם כדוגמת תמונות, סרטונים ואפילו הקלטות בעלות תוכן מיני. העיקרון החשוב כאן הוא הזכאות של אדם לשמור זאת לעצמו ולעשות בכך מה שיבחר, כל עוד זה תוכן שלו.

העבירה נכנסת לתוקף כאשר הפצת התוכן נעשית על ידי אדם אחר, ללא הסכמה של האדם המצולם בסרטון, מוקלט או מצולם בתמונה. ברור כי בשל כך שזה מידע אינטימי ואישי על אנשים הפצתו תהיה פגיעה בסיסית בזכויותיו של מושא המידע ועל כן, עבירה על החוק.

 

אחריות גם על שיתוף

בכל מידע מיני אודות אדם מסוים לרוב יהיו שלושה צדדים עיקריים, צד ראשון שהוא מושא התוכן, המצולם בסרטון או בתמונה והמוקלט בהקלטה. הצד השני יהיה האדם אשר היה שותף להכנת התוכן או קיבל אותו ישירות ממושא התוכן שהוא גם הבעלים שלו.

נוסף אליהם, יכול להיות גם צד שלישי אשר קיבל את התוכן מאדם אחר, יכול להיות שהוא אפילו אינו יודע מי מושא התוכן אך עדיין יש לו אחריות במקרה שהוא מפיץ תוכן זה באינטרנט והוא יכול גם כן לקבל עונש.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

דרכים לטיפול בהפצת תוכן מיני

תביעות וטיפול בעבירות ובפגיעות באחר יכולות להיות מטופלות בכל מיני דרכים וכך גם עבירות מין ובייחוד הפצת סרטון מיני באינטרנט. במקביל לכך שיכול להתנהל משפט פלילי מול אדם אשר הפיץ סרטון מיני, גם מושא הסרטון יכול לתבוע בבית משפט אזרחי לקבלת פיצויים מהאדם אשר הפיץ סרטון שלו.

כמו כן, לא רק דרך חוק העונשין (החוק למניעת הטרדות מיניות) ניתן לתבוע את הנאשם גם דרך החוק להגנת הפרטיות עקב כך שברור כי נפגעה הפרטיות של מושא הסרטון בעצם הפצתו.

 

החוק למניעת הטרדה מינית

במקרה שאדם נתפס על הפצת סרטון מיני באינטרנט סביר כי יפתח לו תיק במשטרה ויוגש נגדו כתב אישום. מכאן יילקח למשפט על מנת לברר את נסיבות המקרה ולמצות איתו את הדין. כל זאת בהתאם לחוק אשר קובע כי פרסום תצלום, סרט או הקלטה של מישהו אחר בעל אופי מיני כך שהפרסום עשוי לפגוע בכבוד של האדם, תוך השפלה, הוא אסור ומהווה הטרדה מינית שהיא עבירה פלילית.

כל זאת בהתאם לכך שזאת מתבצע ללא הסכמה של מושא התוכן. במקרה זה מוגשת תביעה מצד המדינה ובסופה יינתן עונש כבד לנאשם.

 

החוק להגנת הפרטיות

חוק נוסף אשר מוציא הפצת סרטון מיני באינטרנט מחוץ לחוק, הוא החוק להגנת הפרטיות המתבסס על הזכות לפרטיות של כל אדם באשר הוא. בהמשך לכך, האישום והתביעה יכולים להיות גם סביב פגיעה בזכות בסיסית זאת עקב כך שברור כי נפגעה הפרטיות של מושא התוכן בעת הפצת מידע עליו, ובייחוד מידע בעל אופי מיני עליו, ללא ההסכמה שלו. מה שאומר הוא התכוון לשמור זאת לעצמו ולעשות זאת באופן פרטי.

 

תביעה אזרחית

מעבר לכך שהמדינה רואה בחומרה מעשים כאלו ועתידה להגיש תביעה פלילית כנגד הנאשם וגם לקבוע לו עונש שיכול להיות מאסר, מושא הסרטון המיני אשר נפגעו זכויותיו, יכול גם כן, להגיש תביעה בעצמו בבית המשפט. הגשת תביעה זאת לא תביא לעונש מאסר אך כן יכולה לחייב את הנאשם לשלם פיצויים לקורבן שהפיצו את המידע שלו ללא הסכמתו. גובה הפיצוי יקבע לפי נסיבות המקרה.

 

עונש על הפצת סרטון מיני באינטרנט

במסגרת הגשת כתב אישום ותביעה בגין החוק למניעת הטרדה מינית יקבל הנאשם גם עונש חמור. בשל כך שההפצה נחשבת הטרדה מינית, העונש עליה יכול להגיע ל-5 שנות מאסר. כמובן שהעונש משתנה כתלות במקרה, בנסיבות שלו ובכל פרטיו, שכן יכול להיות כי מעורבים במקרה זה מעשים כמו סחיטה באיומים או ניצול של יחסי מרות אשר הופכים את המעשה להיות בנסיבות מחמירות וגם את העונש להיות הכבד ביותר.

 

מה עושים אם שיתפו סרטון שלי?

האינטרנט הוא מרחב עצום ועל כן, לא תמיד ידעו הרשויות שמעשה כזה קרה. במידה והפיצו סרטון מיני שלכם חשוב לפנות לרשויות ולדווח על כך, גם על מנת שהתוכן יוסר אך גם על מנת שיימצא מי שהפיץ אותו ללא הסכמתכם והוא יקבל את העונש המגיע לו, זאת על ידי הגשת תלונה במשטרה. נוסף על כך, ניתן לבחור להגיש תביעה אזרחית כנגד המפיץ על מנת לקבל ממנו פיצוי כספי.

 

סרטונים של נוער

כל זאת נהיה רגיש הרבה יותר באם מדובר בנוער, חשוב לטפל במקרה ולשתף את מסגרות החינוך במה שקרה על מנת שיוכלו לטפל גם מבחינה חינוכית במי שהסרטון שייך לו ובמי שהפיץ.

הפצת סרטון מיני באינטרנט היא עבירה על החוק למניעת הטרדה מינית אך גם על החוק להגנת הפרטיות. הגדרה של מעשה זה כהטרדה מינית נותן נופך חמור למעשה זה, למרות שיכול להיות כי אדם שיתף סרטון מיני מבלי להכיר את מושא הסרטון או לדעת שזאת עבירה. העונש על הפצה של סרטון מיני יכול להגיע ל-5 שנות מאסר. באם המשפט מתנהל באופן אזרחי, יוכרח הנתבע לפצות את התובע בסכום כספי לפי החלטת בית המשפט.

הפצת סרטון מיני באינטרנט
הפצת סרטון מיני באינטרנט
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא הפצת סרטון מיני באינטרנט

האחריות על הפצת סרטון מיני באינטרנט חלה גם על מי שמפיץ סרטון מיני שהוא קיבל מאחר שבכלל לא מופיע בסרטון. ההפצה עצמה היא עבירה על החוק, גם אם אין קשר בין מושא הסרטון לבין המפיץ.

הפצת סרטון מיני באינטרנט אמנם לא כולל מגע פיזי, או קשר כלשהו בין המפיץ למושא הסרטון, אך נחשב הטרדה מינית לכל דבר. העונש על עבירה זאת יכול להגיע ל-5 שנות מאסר בנסיבות מסוימות.

הפצת סרטון מיני באינטרנט הוא עבירה על החוק למניעת הטרדה מינית אשר מגדיר מה נחשב הטרדה מינית, אך גם על החוק להגנת הפרטיות. זאת עקב כך שיש מאפיינים מיניים במעשה ההפצה של הסרטון, אך גם פגיעה בפרטיות של אדם בעצם הפצת משהו ששייך לו ובסרטון עצמו גם נפגעת הפרטיות שלו.

חשוב לפנות לרשויות על מנת לקבל טיפול הן מבחינת הסרת התוכן שהופץ, אך גם מבחינת הגשת תלונה ומיצוי הדין עם מי שעשה זאת. נוסף על כך, ניתן לשקול להגיש תביעה אזרחית לקבלת פיצוי כנגד מי שהפיץ את הסרטון.

מידע נוסף בנושא עבירות מין
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
סקסטורשן

סקסטורשן היא תופעה של סחיטה מינית ברשת, שבה אדם מאיים לפרסם תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם אחר, אם הנסחט לא יעשה כמבוקשו. מדובר בתופעה

קרא עוד
תקיפה מינית

מתי הטרדה מינית תהיה תקיפה מינית? הטרדה מינית היא מעשה בו אדם אחד פוגע באחר במעשה בעל אופי מיני, כדוגמת כפיית מין, נגיעה ללא הסכמה

קרא עוד
מעשים מגונים

מה נחשב מעשה מגונה? עולם ההטרדות המיניות הוא עולם רחב מאוד ולא רק שמדובר בספקטרום של מעשים גם לחומרת המעשה יש משקל מאוד גדול בשאלה

קרא עוד