עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם וחשוב להבין שלא רק עבריינים יכולים להיות מואשמים בעבירה זו. אז מהי תקיפת סתם, כיצד היא שונה מסוגי תקיפות אחרים ולמה ממש חשוב שיהיה לכם עורך דין פלילי מקצועי.

 

מהי עבירת תקיפה סתם?

על פי לשון החוק תקיפה מוגדרת בתור פגיעה ישירה או עקיפה בגופו של אדם ללא הסכמתו. בתוך כך ניתן למנות את כל הפעולות הבאות בתור תקיפה –

  • הכאה
  • נגיעה
  • דחיפה
  • הפעלת כוח בכל דרך שהיא שעשויה לגרום לאדם אחר נזק או אי נוחות –
    • באמצעות חום
    • באמצעות אור
    • באמצעות חשמל
    • באמצעות גז
    • באמצעות ריח
    • באמצעות כל חומר או חפץ אחר

 

החלק החשוב – ההסכמה של הקורבן

נוסף להגדרה של המעשה עצמו חשוב מאוד לשים דגש על היבט ההסכמה. חלק מהפעולות המוגדרות כתקיפה הן כאלו שכל אחד מאיתנו חווה במהלך היום יום, למשל מגע, מגע של חום ואף קבלת מכה. אם נסתכל על מצבים יום יומיים, בחלק גדול מהזמן אנחנו מעניקים לאחר את הסכמתנו ליצירת מגע ישיר או עקיף ביננו. ניתן לכלול באמירה זו פעולות כמו לחיצת יד, חיבוק, טפיחה על השכם ועוד רבים אחרים.

ניקח כדוגמה אדם המתאמן עם מאמן אישי, זה נוגע בו לא פעם ולא פעמיים במהלך האימונים לצורך תיקון התנועות. אם מדובר באימון של קרב מגע, קיקבוקס או אגרוף המתאמן אף עשוי לקבל מכה מהמאמן שלו. אך כל אלו אינם מוגדרים כתקיפה היות וניתנה למאמן ההסכמה שלנו לביצוע המעשים הללו. על כן, כל אחת מהפעולות שתוארו תוגדר בתור תקיפה במקרה בו היא מבוצעת ללא הסכמה של הצד השני או שמא התקבלה במרמה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

קבלת הסכמה במרמה

קבלת הסכמה במרמה יכולה להתבצע באופנים שונים ומרובים, אם נחזור לדוגמה של מאמן הכושר. במקרה זה, אם יתגלה כי למאמן הכושר אין תעודות המסמיכות אותו לתפקיד, הוא בפועל רימה אותנו ולכן מדובר בתקיפה.

 

חלק מחוק העונשין

סעיף תקיפת הסתם הינו חלק מחוק העונשין המלא ובתוך כל הוא חלק ממקבץ החוקים הכוללים הקשורים בתקיפה בכלל (סימן ח’).

 

מה התלווה לתקיפה ומהי התוצאה שלה

כדי שתקיפה תוגדר בתור תקיפת סתם (שזו בפעול התקיפה הכי פחות חמורה) צריכים להתקיים מספר דברים.

  1. הנתקף אינו בן זוג, קטין או עובד ציבור.
  2. התקיפה לא גרמה לפציעה ופגיעה ממשית.
  3. התקיפה לא התבצעה לצורך ביצוע פשע או גניבה.

 

במה תלוי העונש?

בכל הנוגע לתקיפת סתם ישנם מספר אלמנטים המגדירים את חומרת העונש והם בפועל מתייחסים לחומרת התקיפה ולתוקף עצמו. בכלליות עונש המאסר הניתן על תקיפה סתם הינו מאסר של עד שנתיים.

 

אופי התקיפה

לכולם ברור שדחיפה קלה אינה משתווה לסטירה אשר אינה משתווה לתקיפה באמצעות אגרופים. לכן, כלל שמעשה התקיפה עצמו היו חמורים יותר, כך העונש עשוי להיות חמור יותר.

 

נסיבות האירוע

תקיפה יכולה להתרחש במקרים רבים ושונים, השוני תלוי בגורמים המשתתפים באירוע, באם מדובר באדם זר, במכר, בקשיש וכו’. ובסיבה לתקיפה. למשל אם לפני התקיפה היה איום לחייכם או לחיי הקרובים לכם, ניתן להגדיר את התקיפה בתור הגנה עצמית. אך אם התקיפה בוצעה אל מול אדם זר ברחוב וללא סיבה, מדובר בתקיפה חמורה בהרבה.

 

הנאשם

לעבר ולהווה של הנאשם יש משקל רב בכל הנוגע לחומרת העונש. באם מדובר באדם בעל עבר פלילי בכלל ואף חמור מכך בעל תיקים פליליים הקשורים באלימות, העונש יהיה חמור יותר מזה של אדם ללא עבר פלילי כלל. נוסף לכך, האופי של הנאשם ומצבו בהווה גם כן מהווים שיקול מבחינת חומרת העונש.

 

הנפגע

גרסת הנפגע היא קריטית מבחינת העונש, כך גם הפגיעה ממנה הוא סובל.

 

היסוד העובדתי

לכל עבירה פלילית ישנם שני יסודות, הראשון הינו הייסוד העובדתי. בפועל מדובר על העובדות בשטח המציגות את העבירה. במקרה של תקיפה סתם, מדובר בהוכחה על קיומה של התקיפה והנזק שנגרם.

 

היסוד הנפשי

האלמנט השני הינו היסוד הנפשי, זהו ייסוד סבוך יותר, זאת משום שמדובר באלמנט ההבנה, ההכוונה והמחשבה על ביצוע העבירה.

ישנם חוקים ומקרים בהם קשה מאוד להוכיח את קיומו של הייסוד הנפשי אצל הנאשם. אך, בכל הנוגע לעבירות תקיפת סתם, כדי להוכיח את היסוד הנפשי כל שנדרש הוא להוכיח שהנאשם היה מודע לטיב המעשה עצמו ולא בהכרח להשלכות שלו. המשמעות היא שמספיק להוכיח שהתוקף הבין שהוא מפעיל כוח או נוגע באדם כנגד רצונו.

 

למה חשוב לקחת עורך דין מומחה

תקיפה נחשבת לעבירה פלילית ועל כן אדם המואשם ויוצא אשם במהלך המשפט ימשיך את חיו עם תיק פלילי אשר ישפיע על עתידו גם לאחר ריצוי העונש שיוטל עליו. ישנם מקרים בהם התקיפה לא נעשתה במחשבה תחילה או שהיא בוצעה מסיבות מקלות. עורך דין המתמחה בתחום ומכיר את החוק לעומקו, יכול להוביל את התיק להסדר מותנה ואף לגניזה של התיק ובצורה זו למנוע את הרישום הפלילי.

עבירת תקיפה סתם
עבירת תקיפה סתם
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירת תקיפה סתם

סוגי התקיפות האחרות, למשל תקיפה של איש ציבור, תקיפת בן זוג, תקיפת קטין, תקיפה הגורמת חבלה ממשית ותקיפה לצורך ביצוע פשע או גניבה נחשבות לתקיפות חמורות יותר ולכן העונש עליהן יהיה בהתאם. בדרך כלל העונשים נעים בין 3 ל-10 שנים, בהתאם לסוג התקיפה, לזהות הקורבן ולרמת הפגיעה בו.

החוק מגדיר כי תקיפת סתם המבוצעת בנוכחות של 2 אנשים או יותר אשר ביצוע את העברה יחד או שהיו כעדים למעשה הינה חמורה מתקיפה סתם ועל כן העונש על עבירה זו הינו עד 4 שנות מאסר לכל אחד מהנוכחים.

העבר הפלילי משפיע באופן ישר על התנהלות התיק וגם על ההסדרים האפשריים בשלבים שלפני פתיחת המשפט. אך, אין וודאות שאדם ללא עבר פלילי התיק שלו ייגנז. הכל תלוי בנסיבות ובפרטים של האירוע עצמו.

אין חובה לשכור את שירותיו של עורך דין, החוק בישראל מעניק לכל אדם את הזכות לייצוג הוגן ולכן קיימת גם סנגוריה ציבורית שזהו תפקידה, להגן על אלו שאינם יכולים להרשות לעצמם עורך דין. אך, אם יש ברשותכם את היכולת עדיף לפנות לעורך דין מקצועי ומומחה.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד
אלימות משטרתית במעצר

אחת לתקופה, אנו שומעים בחדשות על מקרים שונים שבהם נטען כי נעשה שימוש בכוח לא סביר מצד שוטרים במסגרת ביצוע מעצרים, או בניסיון לשמור על

קרא עוד