תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה גורמת חבלה בראי החוק, אילו סוגים של עבירות תקיפה גורמת חבלה ישנם ומהם העונשים בגינן, מה הרציונל מאחורי חומרת העונשים על עבירות תקיפה גורמת חבלה, ומהן אפשרויות הפעולה של עו”ד פלילי שמייצג אדם שנאשם בתקיפה גורמת חבלה.

 

אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה

עבירת תקיפה היא כל מעשה שבמסגרתו נגרמת פגיעה פיזית של אדם אחד באדם אחר. סוג המעשים שנחשבים כתקיפה מבחינת הדין הפלילי בישראל, מפורט בחוק העונשין בזו הלשון:

“המכה אדם, נוגע בו , דוחפו או מפעיל  על גופו כח בכל דרך אחרת, בין אם במישרין  ובין אם בעקיפין, ללא הסכמתו או תחת הסכמתו אשר הושגה בתרמית – הרי שזו תקיפה: ולעניין הזה, הפעלה של כח – לרבות הפעלת  חום, אור,  חשמל, גז, ריח, וכל דבר ו / או חומר מסוג אחר,  באם הופעלו במידה שיש בה בכדי לגרום לנזק או לאי נוחות”.

במקרים שבהם בעקבות התקיפה סובל הנפגע מחבלה בגופו, נקראים תקיפה הגורמת חבלה ממשית, והעונשים הקבועים בדין הפלילי בגינה הם מחמירים למדי.

 

מהי תקיפה גורמת חבלה בראי החוק?

עבירת תקיפה גורמת חבלה היא כל עבירה פלילית אשר במסגרתה נגרמת בידי אדם שתוקף את חברו, פגיעה בגופו של הצד שהותקף, שמתבטאת בחבלה של ממש, כולל: שריטות, שטפי דם, שפשופים, פצעים וכדומה. העונש בצידן של עבירות מסוג תקיפה גורמת חבלה (למעט נסיבות מחמירות), נע בין 3 שנים ועד 6 שנים של מאסר בפועל, ובמקרים של תקיפה גורמת חבלה שבוצעה בצוותא – כתלות במספר האנשים אשר היו מעורבים בביצוע העבירה.

 

סוגים של עבירות תקיפה גורמת חבלה והעונשים בצידן

להלן סוגי עבירות מסוג תקיפה הגורמת חבלה של ממש, המפורטות במסגרת חוק העונשין:

 

פציעה

עבירת פציעה היא הסוג הכי פחות חמור במדרג העבירות של תקיפה גורמת חבלה. עבירת הפציעה עשויה להתבטא בביתורו של הקרום החיצוני בגוף הקורבן או בגרימת בקע בגופו (כולל שטפי דם, שריטות, חתכים בעורו של הנפגע, וכן הלאה). על פי החוק בישראל, העונש בגין עבירת פציעה עומד על עד ל – 3 שנות מאסר.

 

חבלה חמורה

עבירת חבלה חמורה, היא עבירת תקיפה גורמת חבלה, שגורמת לנזק ממשי לנפגע שהוא מעבר לפגיעה חיצונית. חבלה חמורה שמה את חיי המותקף בסכנה של ממש או גורמת לפגיעה חמורה באיבר מאיבריו או אחד מחושיו. פגיעות מסוג זה נקראות “פגיעות קבע” משום שהן מובילות להיווצרות של מומים או נכות קבועים.

לכן במקרי חבלה מסוג זה העבריין עלול לספוג עונש כבד יותר, של עד 7 שנים במאסר. עם זאת במקרים שבהם הוכח כי הנאשם נשא באמתחתו נשק קר או חם, הוא צפוי לעונש חמור יותר שיכול להגיע גם ל – 14 שנים מאחורי סורג ובריח.

 

חבלה בכוונה מחמירה

עבירת חבלה בכוונה מחמירה היא עבירת תקיפה גורמת חבלה, שדרגת החומרה המיוחסת לה היא גבוהה עוד יותר מקודמתה ברשימה. פה מדובר על עבירת תקיפה גורמת חבלה חמורה, אשר מתבצעת תוך כוונה ברורה מצד האדם התוקף, לגרימת נזק פיזי קבוע לאדם המותקף.

על הכוונה הזו יעידו ברוב המקרים, האמצעים בהם עשה העבריין שימוש במסגרת ביצוע העבירה. העונש המרבי הקבוע בחוק בישראל בגין עבירות חבלה בכוונה מחמירה הינו עד 20 שנות מאסר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה הרציונל מאחורי חומרת העונשים על עבירות תקיפה גורמת חבלה?

פגיעה בזולת הינה פעולה שקשה מאוד להצדיקה, אף במקרים בהם המעשה נעשה על רקע עוול שגרם אדם לחברו. החוק בישראל שואף להרתיע אנשים מנטילת החוק לידיהם, ומכאן שגם כשעבירת תקיפה גורמת חבלה מבוצעת בנסיבות שלכאורה מספקות צידוק עקרוני למעשה התקיפה, ידרש האדם הפוגע לתת את הדין על מעשיו.

מן הראוי לציין שבעבירת תקיפה גורמת חבלה כמו בכל עבירה פלילית אחרת,בתפקיד התביעה נמצאת מדינת ישראל עצמה, ולא הקורבן. יחד עם זאת, במקביל להליך המשפטי שעשוי להיפתח בבית משפט פלילי ביוזמת המדינה נגד האדם שתקף את חברו, נפגע התקיפה גורמת החבלה רשאי על פי חוק, גם לפעול במסגרת תביעת פיצויים אזרחית שבמסגרתה יוכל לדרוש מהאדם שפגע בו תשלום של פיצוי כספי עבור הנזקים שנגרמו לו.

 

מהן אפשרויות הפעולה של עו”ד פלילי שמייצג אדם שנאשם בתקיפה גורמת חבלה

כאשר אדם נאשם בביצוע עבירה פלילית מקטגוריית תקיפה גורמת חבלה של ממש, דרוש ייצוג משפטי מקצועי מידיו של עו”ד פלילי עתיר ניסיון. זאת היות ומדובר על סעיפי אישום חמורים מאוד שכאמור, העונש בצידם נוטה להיות חמור מאוד אף הוא. עם זאת, בדרך להרשעה של החשוד או הנאשם בסעיפי אישום מסוג זה, עולה הצורך בהוכחה לחומרת פציעתו של הצד הנפגע.

משקל רב מונח על יכולתה של התביעה לספק לבית המשפט תימוכין בעניין הזה, ומכאן שחומרת העונש שייקבע לנאשם איננה עובדה מוגמרת וידועה מראש. יתר על כן, כוונת הנאשם בביצוע עבירת התקיפה, היא כשלעצמה נושא שבכוחו להשפיע במידה לא מבוטלת על חומרת סעיפי האישום שיזקפו לחובתו והעונש שיגזור עליו בית המשפט ככל שיורשע בעבירה המיוחסת לו.

בשני הנושאים הללו, לסיוע המשפטי שעורך דין פלילי מספק ללקוחותיו הנאשמים בתקיפה גורמת חבלה, יש משמעות גדולה ויכולת להשפיע על גזר הדין שינתן בבית המשפט.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

תקיפה גורמת חבלה
תקיפה גורמת חבלה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא תקיפה גורמת חבלה

בגדר עבירת תקיפה הגורמת לחבלה נכנסות כל עבירה פלילית שאדם מבצע כנגד זולתו, אשר גורמת לזולת פגיעה גופנית העולה כדי חבלה של ממש, בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף. פגיעות אלו יכולות להיות שריטות, פצעים שונים, שפשופים, שטפי דם ועוד.

בין סוגי העבירות שנמצאות בקטגוריית “תקיפה גורמת חבלה” ניתן למצוא את עבירות הפציעה, עבירת החבלה החמורה ועבירת החבלה בכוונה מחמירה. שלוש עבירות אלו מדורגות מהפחות חמורה אל החמורה ביותר (כלומר, עבירת הפציעה היא הפחות חמורה במדרג ועבירת החבלה בכוונה מחמירה היא החמורה ביותר).

במידה ואדם מואשם בעבירת הפציעה, העבירה הפחות חמורה במדרג, עונשו הצפוי יהיה עד 3 שנות מאסר בפועל. כאשר מדובר על עבירת חבלה חמורה העונש יהיה כבד יותר, ויעמוד על עד 7 שנות מאסר. העבירה החמורה ביותר היא חבלה בכוונה מחמירה, שבגינה הנאשם יישב בכלא עד 20 שנה בפועל.

עורך הדין הפלילי יוכל להעניק לחשוד סיוע וייעוץ משפטי מלא ומקיף, לייצג אותו ואת האינטרסים שלו בערכאות המשפטיות, ולהציג שלל ראיות שתומכות בגרסתו של החשוד – באופן שיוכל להפחית מחומרת המקרה ומחומרת הנסיבות שבהן נעברה העבירה, וכך גם מחומרת העונש הצפוי במידה ויואשם.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
אלימות משטרתית במעצר

אחת לתקופה, אנו שומעים בחדשות על מקרים שונים שבהם נטען כי נעשה שימוש בכוח לא סביר מצד שוטרים במסגרת ביצוע מעצרים, או בניסיון לשמור על

קרא עוד