עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים להתרחש כמעט לכל אחד. לכן צריך להכיר את החוק ויותר חשוב מכך את הזכויות שלכם.

 

אילו עבירות מוגדרות כעבירות אלימות?

ההגדרה של עבירות אלימות הינה הגדרה רחבה מאוד הכוללת בתוכה סוגים רבים של עבירות, כשהמשותף לכולם כפי שניתן להניח הינה העובדה שמעורבת בהן אלימות מכל סוג שהיא והיא בוצעה ללא הסכמה. בכדי להמחיש את עניין, חשוב להבין שגם נגיעה (שלא גרמה נזק ממשי), אך נעשתה ללא ההסכמה של הצד השני נחשבת לעבירת אלימות (ואם נדייק לעבירה של תקיפת סתם).

ברשימת עבירות האלימות ניתן לכלול עבירות של תקיפה, עבירות מין, עבירות שוד, עבירות של אלימות במשפחה ועוד רבות.

 

במה העונש תלוי?

כפי שמנעד העבירות בתחום עבירות האלימות הינו רחב מאוד, כך גם טווח העונשים הקיימים בחוק. לכל עבירה יש את העונש הרלוונטי לה והוא משתנה גם בין מקרים שונים המוצגים כעבירה זהה. את הגורמים המשפיעים על העונש ובפועל על חומרת המעשה ניתן לחלק ל-4 אלמנטים שונים: הקורבן, התוצאה, הנסיבות ומידע אודות הנאשם עצמו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מיהו הקורבן

נתחיל מזהות הקורבן. בחוק ניתן לראות חלוקה למספר סוגים של נפגעים. הסוג הראשון הינו כל אדם, זר או מכר, שאין קשר משפחתי איתו והוא אינו אדם בתפקיד ציבורי. כאן, מדובר בדרך כלל על אדם שהוא שווה לנאשם.

הסוג השני והמורכב יותר מכיל בתוכו את כל מי שנחשב בצורה כזו או אחרת לתלוי בנאשם או בעל פחות יכולת להגן על עצמו. בתוך כך ניתן לציין את האוכלוסייה המובנת ביותר כמו קטינים או חסרי ישע. אפשרות נוספת בתחום הזה הוא מי שנמצא בצורה זו או אחרת תחת מרותו של הפוגע. במצב זה, פעמים רבות, לקורבן אין יכולת להתגונן והפגיעה היא חמורה יותר.

בקבוצה זו ניתן לכלול גם אנשים הנמצאים תחת מרותו של הפוגע, למשל מרצה באוניברסיטה וסטודנט.

הקבוצה השלישית מוגדרת כבני משפחה, הדגש הוא בדרך כלל על בנות זוג וילדים (ביולוגיים או חורגים). הסיבה לכך מגיעה גם מהסטטיסטיקה (רוב הנפגעים באלימות בתוך המשפחה הינן נשים) וגם מבחינה פרקטית, האישה בדרך כלל היא חלשה יותר מהגבר (מבחינה פיזית וגם כלכלית). עם זאת, חשוב לומר שמבחינת החוק גם פגיעה בבן זוג נחשבת לאלימות במשפחה ובתוך כך העונש עליה חמור יותר.

הקבוצה האחרונה הינה קבוצת עובדי הציבור. גם כאן, החוק מבדיל ומעניק עונש חמור יותר למי שתקף או פגע בצורה כלשהי עובד ציבור.

 

נסיבות המקרה

האלמנט השני והלא פחות חשוב הינו נסיבות המקרה. האם המקרה חוזר על עצמו או שמא היה חד פעמי? ישנו הבדל מהותי בין תקיפה לצורך ביצוע שוד ובין תקיפת סתם כדוגמה. דוגמה נוספת הינה ההבדל שבין תגרה לבין הגנה עצמית. ישנם עוד אלפי מקרים בהם נסיבות האירוע יקבעו את חומרת העונש ואף את עצם ההרשאה.

 

חומרת התוצאה

האלמנט השלישי הינו תוצאת המעשים. ישנן עבירות אלימות בהן אין חשיבות לתוצאות המעשים, למשל במקרה של עבירות תגרה בהן אין זה רלוונטי כיצד נגמרה התגרה אלא רק שהיא התקיימה.

לעומת זאת, בעבירות תקיפה יש משמעות רבה מאוד לחומרת הפגיעה שחווה הנתקף. במקרה זה, אם לא הייתה פגיעה ממשית מדובר על תקיפת סתם והעונש על עבירה זו עומד על עד שנתיים מאסר. אך במקרה של תקיפה שגרמה לחבלה ממשית העונש גדול ועומד על עד שלוש שנות מאסר. כמובן שככל שהפגיעה חמורה יותר, כך העונש שעשוי להינתן הינו חמור יותר.

 

מיהו הנאשם

האלמנט האחרון הינו האספקט של מישהו הנאשם. האם יש לו עבר פלילי או שמא מדובר על עבירה ראשונה שלו. כמו כן, ישנה חשיבות לגילו של הנאשם, באם מדובר בקטין או בגיר.

 

מהם השלבים בהליך פלילי של עבירות אלימות

במקרה של עבירות אלימות ישנן אפשרויות רבות לדרך הפעולה של המשטרה. אתם עשויים להיות מזומנים לחקירה או להיות עצורים, בין אם מיד לאחר האירוע או לאחר הגשת תלונה כנגדכם.

לאחר מכן ובהתאם לתוצאות החקירה החוקרים יכולים לדרוש את הארכת המעצר שלכם ובהתאם לראיות הקיימות בית המשפט יחליט בדבר נושא זה. בתום החקירה ובהתאם לסוג העבירה ולנסיבות שלה. אתם עשויים להשתחרר בערבות, להישאר במעצר בית או במעצר עד תום ההליכים.

כמובן שבכל שלב ובאם אין ראיות מספקות המשטרה יכולה לסגור את התיק. במקרים רבים, סגירת התיק התאפשרה בזכות העבודה והידע של עורך דין המתמחה בתחום עבירות האלימות. האם המשטרה מחליטה שיש עילה להעמדה לדין, התיק יועבר לפרקליטות אשר תחליט על הגשת כתב אישום. במידה ויוחלט על הגשת כתב אישום התיק יועבר לדיון בבית משפט.

 

עורך דין עבירות אלימות

במקרים של עבירות אלימות ישנה חשיבות רבה להוכחת היסוד העובדתי והיסוד הנפשי. שני אלו יחד וגם כל אלמנט בנפרד הם אלו שיגדירו את האשמה של הנאשם, את חומרת המעשה ואת חומרת העונש.

במקרים של עבירות אלימות חשוב להבין שם אנשים נורמטיביים עשויים להיקלע לסיטואציות שהן בשטח האפור וידרשו להוכיח את חפותם ולצורך זה עליהם להשתמש בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום, מכיר את החוקים ואת התהליכים השונים בהליך הפלילי.

עורך דין עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עורך דין עבירות אלימות

כן, ואם נדייק בהחלט כן! אדם אשר נפגע מזולתו, בכל צורה שהיא בשל מעשה אלימות צריך לדעת שהחוק לצידו ויש מי שמגן עליו. בדיוק לצורך זה חשוב מאוד להיות מיוצגים על ידי עורך דין פלילי אשר יעזור לכם לקבל את ההגנה המגיעה לכם.

כן, גם כאן התשובה היא בהחלט כן! כל אדם, גם אם הוא מואשם בעבירות החמורות ביותר, מגיע לו ייצוג הולם של עורך דין.

היות ולכל אדם מגיע ייצוג של עורך דין, אך ישנם מעוטי יכולת שאין ביכולתם לשלם על השירותים הללו, קיימת במדינה הסנגוריה הציבורית שהתפקיד שלה הוא להגן על כל מי שאין לו יכולת לרכוש את שירותיו של עורך דין. אך, עורכי הדין בסנגוריה, בדרך כלל עובדים על מספר רב של תיקים ואין ביכולתם לתת את הקשב המלא שייתן לכם עורך דין פרטי.

ככל שיותר מוקדם, כך יותר טוב. הזכות שלכם להיוועץ עם עורך דין קיימת מרגע המעצר (או הזימון לחקירה), השתמשו בזכות זו.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד
אלימות משטרתית במעצר

אחת לתקופה, אנו שומעים בחדשות על מקרים שונים שבהם נטען כי נעשה שימוש בכוח לא סביר מצד שוטרים במסגרת ביצוע מעצרים, או בניסיון לשמור על

קרא עוד