עבירות אלימות במשפחה

לצערנו מאז ומתמיד היו העיתונים, הרדיו, הטלוויזיה ואתרי האינטרנט של ערוצי החדשות השונים, מלאים בכתבות על עבירות אלימות במשפחה. מדובר על תופעה שלא פוסחת על המוני בתי אב – הן במדינת ישראל והן במדינות אחרות ברחבי העולם, והיא תופעה שיש למגרה מהר ככל הניתן. במאמר זה נסביר על עבירות אלימות במשפחה בראי המשפט בישראל, ונסביר כיצד הן באות לידי ביטוי במסגרת חוק העונשין.

 

עבירות אלימות במשפחה – כל אלימות היא אלימות

עבירות אלימות במשפחה, בדומה לעבירות אלימות אחרות, היא מטריה כוללת של עבירות שמכילה תחתיה לא רק עבירות המשלבות אלימות פיזית, אלא גם התנהלות אלימה מבחינה מילולית או אחרת. תקיפות, למשל, לא חייבות להסתיים בפגיעה ממשית בגוף הקורבן על מנת להיחשב בתור עבירות אלימות במשפחה.

לצד זה, מובן כי עבירות אלימות במשפחה כוללות בתוכן גם תקיפות שאכן מסתיימות בפגיעות ממשיות, וקל וחומר כאשר הן מסתיימות בפציעות חמורות, חבלות ובמקרים הנוראיים ביותר גם במוות.

 

כיצד שואף המחוקק בישראל למגר את התופעה של עבירות אלימות במשפחה?

החוק הפלילי בישראל בשילוב עם המערכת המשפטית, מנסים להתמודד עם עבירות אלימות במשפחה בעזרת עונשים כבדים שיוכלו לייצר מערכת הרתעה מובנית ויעילה אל מול התוקפים. אוכלוסיית התוקפים מונה גם גברים מתעללים וגם נשים מתעללות, והעונשים בגין עבירות אלימות במשפחה הם בדרגת חומרה משתנה, בהתאם לסוג, אופי ונסיבות העבירה שבוצעה, לצד גילו של הקורבן ומצבו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

העונשים הקבועים בחוק העונשין הישראלי בגין עבירות אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה שבאות לידי ביטוי כאירוע תקיפה יכולות לגרור עונש מרבי של עד ארבע שנות מאסר. עבירות אלימות במשפחה שעניינן תקיפה פיזית שהסתיימה בחבלות ממשיות על גופו של המותקף – יכולות להוביל לעונש של עד שש שנות מאסר, כאשר מדובר על מותקף שהוא בן או בת הזוג של התוקף.

במקרה של עבירות אלימות במשפחה מסוג תקיפה עם חבלה ממשית – במידה ומדובר על תקיפת קטין, הרי שהעונש יכול להגיע גם עד שבע שנות מאסר. כאשר מדובר על עבירות אלימות במשפחה הכוללת חבלות חמורות – מדובר על פוטנציאל ענישה שיכול להגיע לכדי תקופת מאסר מרבית של עד עשר שנים.

 

עבירות אלימות במשפחה – הרבה מעבר לאלימות אקראית

התחום של עבירות אלימות במשפחה מקבל טיפול מיוחד בבית המשפט מהסיבה הפשוטה שמדובר כאן על תחום רגיש ועדין במיוחד. במקרים מסוימים מעורבים ילדים במעמד קטין, העלולים להיות מושפעים מאופן התנהלות המשפט וכמובן גם מתוצאותיו.

מקרים אחרים של אלימות במשפחה אשר מגיעים לפתחם של בתי המשפט – נושאים עימם היסטוריה ארוכת שנים של התעללות, שהובילה למצב סבוך בו נדרשת מעורבות צמודה של גורמי רווחה מעבר לטיפול המשפטי בהיבט הענישה.

 

מורכבות – מילת המפתח בתיקים של עבירות אלימות במשפחה

לצערנו, היות ובזמן המשפט עומדים משני הצדדים אנשים הכבולים זה לזה בברית הנישואין או ביחסי הורה וילד, קיים ביניהם קשר ישיר.

עניין זה הופך הליכים פליליים שעניינם עבירות אלימות במשפחה למורכבים אפילו יותר, היות וקיימת בהחלט אפשרות כי הנתבע ידחק את הצד הנפגע לפינות שיגרמו לו לשנות את גרסתו או לבטל את התביעה. לכן, רגישות ועדינות הן לא פחות מקריטיות בטיפול בתיקי אלימות במשפחה בפן הפלילי.

 

סוגים נוספים של עבירות פליליות הכרוכות בעבירות אלימות במשפחה

מעבר לעבירות האלימות המהוות חלק מהקשת של עבירות אלימות במשפחה, ישנם סוגים אחרים של עבירות פליליות שבאות לידי ביטוי במסגרת זו, לרבות: אלימות כלכלית, עבירות מין מכל הסוגים, וכן עבירות איומים. לצערנו, אנשים רבים לא מזהים את סוגי האלימות הללו בתור אלימות מובהקת, ולכן הם נמנעים מדיווח לרשויות החוק וממשיכים לסבול.

 

התמודדות עם עבירות אלימות במשפחה במסגרת ההליך המשפטי

בית המשפט מנסה למנוע עד כמה שניתן את האפשרות למגע או מפגש בין הצד התובע לבין הצד הנתבע כשמדובר על עבירות אלימות במשפחה, ולכן הוא רשאי לעשות שימוש בכלים כמו צו הרחקה או צו הגנה, שמורים לנתבע להתרחק גם באופן פיזי מהתובע וגם לא ליצור איתו קשר בכל צורה שהיא – טלפונית, באמצעות אנשים נוספים ועוד.

 

על תפקידו של עורך דין פלילי בהגנה על קורבנות אלימות במשפחה

אם וכאשר תגיעו למצב שבו אתם מעוניינים לתבוע בגין עבירות אלימות במשפחה, תצטרכו שיעמוד לצידכם עורך דין פלילי מוסמך ומקצועי שיוכל לייצג אתכם בצורה ראויה, טובה ולא פחות חשוב מכך: רגישה. עורך דין פלילי עם ניסיון רב בייצוג נפגעי אלימות במשפחה, ידע להגן על האינטרסים שלכם, וידאג להשמיע את קולכם בבית המשפט אל מול הנתבע.

עורך דין פלילי יוכל, כמובן, גם לסייע לכם באכיפת צווי הרחקה או צווי הגנה שתקבלו מבית המשפט, ויוכל להשתמש בכל הפרה שתתקיים מצד הנתבע, כנגדו במסגרת ההליכים הפליליים.

 

עבירות אלימות במשפחה – זה הזמן לפנות לעזרת עורך דין פלילי

אם אתם סובלים מאלימות במשפחה, דעו כי אתם לא חייבים לעבור את זה לבדכם. זה הזמן לפנות להתייעצות מול עורך דין פלילי שיוכל לחלץ אתכם מהמעגל האכזרי אליו נקלעתם בעל כורחכם. במידה ואתם חוששים לפנות לקבלת סיוע מאחר ומעורבים ילדים בעניין, חשוב שתדעו כי הטיפול המשפטי בבעיות של עבירות אלימות במשפחה הוא לא פחות מהכרחי בדיוק מהסיבה הזו, גם עבורכם וגם עבור הילדים שלכם.

הסטטיסטיקה מלמדת כי לרוב, כאשר עסקינן במקרים של אלימות במשפחה שאינם מטופלים בזמן, האלימות נוטה להפוך לשגרה שחוזרת על עצמה ועלולה להסתיים אף באסון כבד. לכן, ככל שתקדימו לפנות לעזרה מול גורם משפטי מוסמך, כך ייטב.

עורך דין פלילי מהווה גורם נייטרלי שיוכל לסייע לכם בבניית תיק תביעה חזק ומגובה בראיות, על מנת להטות את הכף לטובתכם ולהפעיל מנגנוני אכיפה והגנה שירחיקו אתכם מהצד התוקף. הייעוץ המשפטי ניתן ללא עלות וללא כל התחייבות מצידכם, תוך ערובה לשמירה על סודיות מלאה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עבירות אלימות במשפחה
עבירות אלימות במשפחה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות אלימות במשפחה

כאשר מדובר על עבירות אלימות בתוך המשפחה, כל מקרה אלימות יכול לעלות כדי עבירת אלימות לצורך החוק. מובן שמקרים בהם ישנן פגיעות פיזיות ייחשבו כמקרי אלימות במשפחה, אך גם מקרים של אלימות מילולית, אלימות מינית או כל סוג אלימות אחרת יוכלו להיחשב כעבירות אלימות במשפחה.

העונש שיושת על אדם שביצע עבירות אלימות במשפחה נקבע לפי חומרת וסוג העבירה. למשל, במידה ומדובר על אירוע תקיפה, העונש על התוקף יהיה עד ארבע שנות מאסר. במידה ומדובר על תקיפה פיזית, שגרמה לחבלה ממשית בגופו של הקורבן, העונש יוחמר ויעמוד על עד שש שנות מאסר.

מקרי אלימות במשפחה אלו מקרים רגישים וסבוכים מאוד, כיוון שהם מערבים פעמים רבות גם קטינים שסובלים מהתעללות ומהזנחה מצד אחד או יותר מההורים שלהם. פעמים רבות האלימות תופנה רק כנגד בן או בת הזוג, אך במידה וגם הקטינים מעורבים – לעיתים הם יועברו לטיפולים של גורמי רווחה.

במידה וחוויתם מקרי אלימות בתוך המשפחה, אחד הצעדים הראשונים שמומלץ לבצע הוא לקבל ייעוץ וסיוע משפטי מעורך דין פלילי. עורך הדין יוכל לייצג אתכם בערכאות ולסייע לכם להשמיע את קולכם בבית המשפט, אל מול האדם שמואשם בתקיפה של בני משפחתו. חשוב לבחור עורך דין מנוסה ורגיש, שיידע לטפל היטב במקרים מסוג זה.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד