עורך דין עבירות סייבר

במאה העשרים ואחת חלק נכבד מן הפעילות העבריינית עבר להתנהל בזירה הקיברנטית. בהתאם לכך, הטיפול המשפטי בנושא של עבירות סייבר הוא עניין מורכב בהרבה מן הטיפול בתיקים פליליים הנוגעים לעבירות “מהדור הישן”.

עורך דין עבירות סייבר נדרש למומחיות ספציפית בתחום עבירות המחשב והאינטרנט והבנה מעמיקה בפן הטכנולוגי של העבירות בהן הוא מטפל. במאמר זה נסביר על הסוגים השונים של עבירות סייבר, ואופי הסיוע המשפטי שניתן לקבל מעורך דין עבירות סייבר.

 

עבירות סייבר – כשהעבריינים נמצאים תמיד צעד אחד לפני המשטרה

כיום, בעידן הדיגיטל והרשתות החברתיות, עבירות פליליות לובשות צורה חדשה ומתבצעות תוך שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים הזמינים במרחב הדיגיטלי. עברייני האינטרנט הם למעשה זן חדש של פושעים. הם מתוחכמים בהרבה מקודמיהם ומודעים היטב לעובדה שלרשויות האכיפה, קשה יהיה להתחקות אחר עקבותיהם.

כמעט כל אחד מאיתנו, עשוי ליפול קורבן בימינו לעבירות מחשב ואינטרנט ולא תמיד ניתן יהיה לעשות משהו בנדון על ידי פניה למשטרה. לכן חשוב להכיר את התחומים בהן עורך דין עבירות סייבר יכול לסייע. על אלו נסביר בהמשך בהרחבה

 

סוגים של עבירות סייבר המטופלות במסגרת חוק המחשבים

כיום החוק שאמור להסדיר את אופן הטיפול בנושא של עבירות סייבר, הוא חוק מיושן יחסית הידוע בתור “חוק המחשבים, תשנ”ה 1995”. הבעייתיות העקרונית בחוק זה נעוצה בעובדה שהוא אינו מתייחס לעבירות סייבר, לאור העובדה שהוא נחקק בשנת 1995 – טרום עידן האינטרנט והמדיה החברתית.

בעיקרו, חוק המחשבים עוסק בעבירות פריצה למחשבים ופגיעה במחשבים עצמם ובמידע המאוחסן בהם. אולם אף שחוק המחשבים אינו מטפל במכלול העבירות המתבצעת במרחב האינטרנטי של ימינו, ההגדרות בו מכסות באופן עקרוני חלק נכבד מסוגי עבירות הסייבר השכיחות כיום.

להלן סוגי עבירות הסייבר המטופלות במסגרת חוק המחשבים:

  • שיבוש פעולתו התקינה של מחשב או הפרעה / מחיקה / שיבוש של חומר ממוחשב – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.
  • העברת מידע כוזב ממחשב, או כתיבה של תוכנה ליצירת מידע כוזב – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 5 שנים.
  • חדירה אל חומר מחשב בניגוד לדין – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים. עם זאת, חדירה לחומר מחשב למטרת ביצוע עבירה אחרת, נחשבת כעבירת מחשב חמורה שדינה מאסר בן 4 שנים.
  • מחיקת חומר מחשב בעזרת תוכנה / שיבוש פעולתו התקינה של מחשב בעזרת תוכנה – העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

איך עבירות פליליות מסוגים שונים נראות במרחב האינטרנטי?

כיום קיימים סוגים רבים של עבירות פליליות שעברו מן “העולם האמיתי” אל המרחב הקיברנטי. אף שעבירות אלו לא שינו את מהותן, הן מתבצעות כיום באמצעים ממוחשבים, תוך ניצול האנונימיות והגישה הנוחה למידע פרטי של משתמשי מחשב, שמציעה רשת האינטרנט. להלן רשימת דוגמאות חלקית של עבירות סייבר, השכיחות בימינו:

 

עבירת סחיטה באיומים

אחת התופעות השכיחות בעידן הדיגיטלי היא מצב שבו האקרים פורצים למחשביהם של אנשים וסוחטים את קורבנותיהם לשלם להם כספים או לספק טובות הנאה אחרות. פעולה זו מסווגת מבחינת הדין הפלילי בתור עבירת סחיטה באיומים, שדינה מאסר בן 7 שנים ובמקרים חמורים – יכול להגיע גם ל – 9 שנים.

 

עבירות מין

בעידן האינטרנט, גם עבירות מין ניתנות לסיווג בתור עבירות מחשב במקרים רבים. אנשים המפעילים או המבקרים באתרי פדופיליה, או כאלו המבצעים מעשים מגונים בקטינים או מטרידים מינית בגירים דרך האינטרנט, עומדים בפני עונשי המאסר הקבועים בחוק בגין עבירות מין.

 

הסתה לאלימות וגזענות

הסתה לאלימות הינה תופעה שכיחה ביותר במרחב האינטרנטי ובפרט ברשתות החברתיות. החוק רואה בחומרה הסתה לאלימות וגזענות בכל פלטפורמה בה היא נעשית ומכאן שגם כשעבירה זו נעשית באמצעות מחשב, היא חושפת את העבריינים לקנות ועונשי מאסר.

 

פגיעה בפרטיות

פרסום מידע פרטי על אדם באמצעות האינטרנט, כמו תמונות אישיות, או קטעי וידאו אינטימיים, נחשב לעבירה של פגיעה בפרטיות. כאשר הפרסום מתבצע באמצעות מחשב, העבירה מסווגת בראש ובראשונה בתור עבירת מחשב.

 

עבירות גניבה

כיום גניבות אינן מבוצעות מחנויות ובתים בלבד. בידי האקרים מצויים הכלים לפרוץ לחשבונות בנק של אנשים פרטיים ועסקים, לגנוב פרטי אשראי וכן הלאה. כלומר, הגניבות הן עדיין גניבות – אך הן נעשות באמצעים מתוחכמים בהרבה מאלו שהכרנו עד כה.

 

על עבירות סייבר בערוצי המדיה החברתית

כיום, הודות להמצאותם של ערוצי המדיה החברתית כמעט בכל מקום, אנו שומעים מדי יום על מקרים רבים של אנשים שעברו סחיטה, נפגעו מתרגילי עוקץ ואפילו נפלו קורבן לגניבת זהות ברשתות החברתיות. גם פדופיליה וארגוני טרור משגשגים היטב במרחב הקיברנטי בזכות יכולתם של עבריינים לפעול ברשת האינטרנט מכל מקום ובכל עת, תחת מעטה כמעט מוחלט של סודיות.

מאחר ונראה כי עברייני האינטרנט נמצאים כמעט תמיד צעד אחד לפחות לפני גורמי האכיפה, אם וכאשר עבירות סייבר מגיעות לפתחו של בית המשפט – לא מספיקים שירותי של עורך דין פלילי שתחום המומחיות שלו נסוב סביב עבירות מין, עבירות זיוף או עבירות גניבה בלבד. הטיפול בתחום של עבירות סייבר מצריך כאמור בקיאות רבה בכלים הטכנולוגיים ובזירות האינטרנטיות המשמשות את עברייני המאה ה – 21.

 

כיצד אנשים נורמטיביים עשויים להיאשם בביצוע עבירות סייבר

בעידן המידע כאשר לכל אדם יש גישה חופשית לתכנים שונים מכל מקום ובכל זמן, קל ליפול לטעות ה”תמימה” של גניבת זכויות יוצרים. לעתים קרובות, אנשים מן היישוב מוצאים באינטרנט תמונה שמוצאת חן בעיניהם, קטעי אודיו או וידאו, ואף תוכן כתוב שאהבו, ובוחרים לעשות באלו שימוש ללא קבלת היתר מפורש לכך מן היוצרים.

בעצם כך, ובפרט אם שכפלו והפיצו את התכנים, הם מסבכים את עצמם בעבירה של הפרת זכויות יוצרים, שמעמידה אותם בפני קנסות כבדים. הדבר חמור אף יותר כאשר מדובר בהעתקה שבוצעה בידי גורם עסקי.

 

האם אתם עברייני מקלדת?

חופש הביטוי הינו זכות יסוד שרובנו נוטים לעשות בה שימוש יתר בעודנו ושבים מאחורי מקלדת. בעידן המדיה הדיגיטלית, קל מאוד ליפול בטעות להוצאת דיבה בלי לשים לכך לב, כאשר אנו חווים במרחב הדיגיטלי את דעתנו הבלתי משוחדת כלפי אדם אחר או נותן שירות.

בין אם ביקורתנו הוירטואלית היא מוצדקת בעינינו ובין אם דברינו נאמרנו בשעת כעס או בתור הלצה, חשוב לדעת כי בעצם פרסום הדברים קבל עם ופייסבוק (או בכל ערוץ אינטרנטי אחר) – אנחנו חושפים את עצמנו לתביעת דיבה מצד הגורם אשר בגנותו פורסמו הדברים.

אנשים רבים אינם מודעים לכך, אך די בשיתוף של דברי בלע שהופצו ברשת האינטרנט בידי צד שלישי – והאדם ששיתף את המידע, חושף גם את עצמו לתביעה משפטית. בשורה התחתונה, גם אדם שפרסם דבר מה בתום לב, עלול למצוא את עצמו במרכזו של הליך משפטי.

 

מה זה שיימינג והאם מדובר בעבירה פלילית?

התופעה שציינו מעלה נקראת, בסלנג האינטרנטי “שיימינג” והיא מסוכנת מאוד הן כלפי מפיצי הפרסום השלילי והן כלפי האדם או החברה שכנגדם השיימינג הופנה. אחת מהבעיות החמורות יותר בעולם המדיה הדיגיטלית הינה התופעה של בריונות רשת, אשר הופכת ילדים ובני נוער רבים לנפגעי הסתה חברתית והתעללות קבוצתית בקנה מידה נרחב.

סיפורים על ילדים ובני נוער שנפלו קורבן לחרם כיתתי שפשט כאש בשדה קוצים במדיה החברתית, וכלל מרכיבים של ביזוי פומבי באופן שלא הכרנו לפני עידן האינטרנט, הפכו בשנים האחרונות לעניין שבשגרה. מקרים אלו, פעמים רבות מסתיימים בטרגדיה כאשר הנערה או הנערה הנפגעים מחליטים לשים קץ לחייהם כדי לשים קץ לבושה.

פעמים רבות תופעת השיימינג אף חורגת מגבולות האלימות המילולית, וכוללת גם הפצה של תמונות או סרטונים של אדם ללא הסכמתו. לסיכומו של עניין, פוטנציאל הנזק לקורבנות השיימינג הוא עצום הן במובן של פגיעה בפרטיותם ובשמם הטוב של אנשים פרטיים ועסקים, והן ברמה האישית – בפן הרגשי. חשוב לדעת כי שיימינג ברשת לכשעצמו מהווה עבירה של דיני לשון הרע בישראל, ובכך עשוי להיחשב כעבירה פלילית שניתן להגיש בגינה כתב אישום.

 

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין עבירות סייבר

במקרה בו זומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירות סייבר, או שנפלתם קורבן לעבירות סייבר, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי המתמחה בטיפול בעבירות מחשב ואינטרנט.

לאור טבען החמקמק של עבירות הסייבר, ישנה חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי כבר בשלביו המוקדמים של ההליך הפלילי. סיוע משפטי מעורך דין בעל אוריינטציה טכנולוגית וניסיון בטיפול בתיקים של עבירות סייבר, תסייע לכם להימנע מביצוע טעויות שעלולות לעלות לכם בזמן מיותר, כסף ואף בחופש שלכם, ולמצות את זכויותיכם בתיק.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עורך דין עבירות סייבר
עורך דין עבירות סייבר
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עורך דין עבירות סייבר

הטכנולוגיה והקדמה הביאה אותנו לעולם שבו עבירות פליליות עשויות להתרחש לא רק בעולם הפיזי הגשמי שאנו מכירים, אלא גם במרחב הוירטואלי ותוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. אלו הן עבירות סייבר – עבירות פליליות שמבוצעות דרך האינטרנט והעולם הדיגיטלי, בין אם הן מופנות כלפי אנשים פרטיים ובין אם כלפי חברות, ארגונים, מדינות ועוד.

החוק הרלוונטי ביותר לתחום זה הוא חוק המחשבים, שנחקק בשנת 1995 ומתייחס לעבירות סייבר כדוגמת שיבוש פעולתו התקינה של מחשב, חדירה אל מחשב שלא כין, מחיקת חומר מחשב באמצעות תוכנה ועוד. עם זאת, מדובר על חוק ישן שנחקק עוד לפני עידן האינטרנט והרשתות החברתיות, כך שהוא לא כולל עבירות סייבר מתוחכמות.

עבירות סייבר יכולות ללבוש צורות שונות ומגוונות, שכן העולם האינטרנטי והדיגיטלי הוא רחב ומשתנה לעיתים תכופות. עם זאת, ישנן מספר עבירות שנחשבות כעבירות סייבר מובהקות – כדוגמת עבירות של סחיטה באיומים תוך פריצה למחשב או לטלפון הנייד של אנשים, עבירות מין דרך הרשת, הסתה לאלימות ולגזענות דרך הרשת ועוד.

עורך דין שמתמחה בעבירות סייבר מכיר את העולם הטכנולוגי והדיגיטלי מקרוב, לרבות עבירות הסייבר השונות שאדם יכול לבצע באמצעות הרשת. עורך הדין ידע להעניק סיוע וייעוץ משפטי מקיף לאדם שנחשד בביצוע עבירות סייבר או שנפל קורבן לעבירות אלו, על מנת להביא את כל ההוכחות והראיות הדרושות.

מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנט
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד
סחיטה ברשת

העולם המודרני הביא להתפתחות של תקשורת ויכולות דיגיטליות חדשות, אך במקביל גם הגביר את הסכנה לפגיעה בפרטיות האישית ובמיוחד בפרטיות המינית של הפרט. כתוצאה מכך,

קרא עוד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד