עורך דין עבירות מחשב

קפיצת המדרגה הטכנולוגית שהתרחשה בעשורים האחרונים, הביאה לכך שעבירות פליליות רבות מבוצעות בימינו בעזרת מחשבים ורשת האינטרנט. היות וכל אדם עלול ליפול קורבן לעבירות מחשב כיום, חשוב לעצור רגע ולנסות להבין מהן הפרצות שעברייני מחשב מחפשים, וכיצד ניתן לצמצם נזקים במידה וכבר נפגענו מעבירות מסוג זה, באמצעות עורך דין עבירות מחשב.

מהו חוק המחשבים וכיצד הוא רלוונטי לעניין עבירות מחשב?

חוק המחשבים נחקק בשנת 1995, ובמקור הוא נועד בעיקר להסדיר את נושא הענישה בגין עבירות של פריצה למחשבים. מן הראוי לציין בהקשר זה כי היות  וחוק זה נחקק לפני עידן הסייבר והרשתות החברתיות, הוא אינו מתייחס לעבירות אינטרנט לכשעצמן. על סוגי עבירות המחשב המטופלות במסגרת חוק המחשבים, נסביר בשורות הבאות.

 

מהן סוגי עבירות המחשב המטופלות בחוק המחשבים?

סוגי עבירות המחשב שחוק המחשבים מטפל בהן הן כדלהלן:

  1. שיבוש הפעולה התקינה של מחשב או הפרעה, מחיקה או שיבוש של חומר ממוחשב – העונש על עבירות מחשב מן הסוג הזה הינו מאסר של 3 שנים.
  2. העברה של מידע כוזב ממחשב, או כתיבה של תוכנה שתכליתה יצירה של מידע כוזב – העונש בגין עבירות מחשב מן הסוג הזה הינו  מאסר של 5 שנים.
  3. חדירה אל חומר מחשב בניגוד לדין – העונש בגין עבירות מחשב מן הסוג הזה הינו מאסר של3 שנים. עם זאת, חדירה לחומרי מחשב לשם ביצוע עבירה אחרת, תיחשב כעבירת מחשב חמורה שדינה מאסר בן 4 שנים.
  4. מחיקה של חומר מחשב באמצעות תוכנה או שיבוש פעולתו התקינה של מחשב באמצעות תוכנה – העונש בגין עבירות מחשב מן הסוג הזה הינו מאסר של 3 שנים.

 

בשורה התחתונה, חוק המחשבים עוסק בפגיעה במחשבים לכשעצמם וכפי שמשתמע מאופן ניסוחו הוא אינו מטפל בכל סוגי העבירות המתבצעת במרחב האינטרנטי של ימינו, למרות שהוא כן מכסה חלק נכבד מכלל סוגי עבירות המחשב השכיחות בשנת 2020.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על עבירות מחשב האופייניות לעידן הסייבר

כאמור, עבירות רבות שבעבר היו מתבצעות באמצעים אחרים, מתבצעות בימינו בעזרת מחשבים:

 

1. עבירות גניבה

כיום גניבות אינן מבוצעות מחנויות ובתים בלבד. בידי האקרים מצויים הכלים לפרוץ לחשבונות בנק של אנשים פרטיים ועסקים, לגנוב פרטי אשראי וכן הלאה. כלומר, הגניבות הן עדיין גניבות – אך הן נעשות באמצעים מתוחכמים בהרבה מאלו שהכרנו עד כה.

 

2. עבירות סחיטה באיומים

אחת התופעות השכיחות בעידן הדיגיטלי היא מצב שבו האקרים פורצים למחשבים של אנשים וסוחטים אותם לשלם להם כספים או לספק טובות הנאה אחרות. פעולה זו מסווגת מבחינת הדין הפלילי בתור עבירת סחיטה באיומים, שדינה מאסר בן שבע שנים ובמקרים חמורים – יכול להגיע גם לתשע שנים.

 

3. הסתה לאלימות וגזענות

הסתה לאלימות הינה תופעה שכיחה ביותר במרחב האינטרנטי ובפרט ברשתות החברתיות. החוק רואה בחומרה הסתה לאלימות וגזענות בכל פלטפורמה בה היא נעשית ומכאן שגם כשעבירה זו נעשית באמצעות מחשב, היא חושפת את העבריינים לקנות ועונשי מאסר.

 

4. פגיעה בפרטיות

פרסום מידע פרטי על אדם באמצעות האינטרנט, כמו תמונות אישיות, או קטעי וידאו אינטימיים, נחשב לעבירה של פגיעה בפרטיות. כאשר הפרסום מתבצע באמצעות מחשב, העבירה מסווגת בראש ובראשונה בתור עבירת מחשב.

 

5. עבירות מין

בעידן הסייבר, גם עבירות מין ניתנות לסיווג בתור עבירות מחשב במקרים רבים. אנשים המפעילים או המבקרים באתרי פדופיליה, או כאלו המבצעים מעשים מגונים בקטינים או מטרידים מינית בגירים דרך האינטרנט, עומדים בפני עונשי המאסר הקבועים בחוק בגין עבירות מין. כמובן, זוהי רשימה חלקית ביותר של עבירות מחשב, ובפועל ישנם עוד סוגים רבים של עבירות שיכולות להתבצע באמצעים ממוחשבים.

 

מי מטפל באכיפה בתחום של עבירות מחשב במדינת ישראל בשנת 2020?

כיום, גורם האכיפה האחראי על הטיפול בעבירות מחשב ואינטרנט, הינו המפלג לחקירת עבירות מחשב במשטרת ישראל. גורם זה אחראי על חקירת דיווחים לאתרי אינטרנט הפועלים בצורה בלתי חוקית, ושמתבצעת במסגרתם פעילות פלילית, כגון: אתרים של סחר בסמים, אתרי הימורים, אתרים העוסקים בתכנים של גזענות או הסתה לאלימות.

המפלג לחקירת עבירות מחשב מטפל גם בעבירות אינטרנט המתרחשות במרחב הקיברנטי ובאתרי המדיה החברתית, וגם בעבירות מחשב כהגדרתן בחוק המחשבים, לצד עבירות פליליות מכל סוג שהוא אשר במסגרתן נעשה שימוש באמצעים ממוחשבים למטרת ביצוע הפשע.

המפלג לחקירת עבירות מחשב תומך גם בחיפושי ראיות במחשבים האישיים של חשודים בעבירות שונות, וכן בשחזור של ראיות ממחשבים שהוחרמו מידי אנשים שנחשדו במעורבות בעבירות קשות.

 

האם מותר למשטרה לבצע חיפוש במחשב האישי שלי?

ככלל, אין למשטרה אפשרות לערוך חיפוש במחשב האישי של אדם ללא קבלת היתר לכך. כדי לערוך חיפוש במחשב האישי של חשוד, זקוקה המשטרה לצו מיוחד מטעם בית המשפט. בנוסף לכך, מן הראוי לציין כי חיפוש במחשב, הוא פעולה שבהגדרה לעולם אינה מבוצעת בידי שוטר מן המניין, אלא מחייבת טיפול של איש מקצוע מוסמך בתחום המחשוב – כגון טכנאי מחשבים.

פירוש הדבר הינו שללא צו בית המשפט, למשטרה אין היתר לבצע חיפוש על המחשב האישי שלכם, ללא קבלת הסכמה מפורשת מצידכם לכך. במידה ובוצע חיפוש משטרתי על המחשב האישי שלך ללא צו בית משפט – ניתן ורצוי לפנות לייעוץ מול עורך דין עבירות מחשב בנושא זה.

 

מתי כדאי לפנות להתייעצות מקצועית מול עורך דין עבירות מחשב?

במידה וזומנתם לחקירה בחשד לביצוע עבירות מחשב, או שנפגעתם באופן אישי מעבירות מחשב, כדאי לפנות ללא דיחוי לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי המתמחה בטיפול בתחום של עבירות מחשב וסייבר. קבלת ייעוץ משפטי מקצועי בשלביו המוקדמים של ההליך הפלילי, תסייע לכם להימנע מטעויות שיעלו לכם בזמן מיותר, כסף, תסכול ואף בחופש שלכם, ולמצות את זכויותיכם בתיק.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עורך דין עבירות מחשב

בשנת 1995 נחקק בישראל “חוק המחשבים”, שנועד על מנת להסדיר את נושא הענישה בגין עבירות שונות של פריצה למחשבים ושיבוש המהלך התקין של מחשבים. עם זאת, כיוון שמדובר בחוק ישן שנחקק עוד לפני מהפכת האינטרנט והרשתות החברתיות, הוא לא מטפל במגוון רחב של עבירות מחשב מתוחכמות וחדשניות יותר.

חוק המחשבים עוסק בעיקר בעבירות שנוגעות לשיבוש פעולתו התקינה של המחשב, מחיקה או שיבוש של חומר שנמצא על גבי המחשב, העברה של מידע כוזב ממחשב, חדירה אל חומר שנמצא על גבי מחשב שלא כדין, מחיקה של חומר שנמצא על גבי מחשב שלא כדין באמצעות תוכנה ועוד.

חוק המחשבים עוסק בעיקר בעבירות שנוגעות לשיבוש פעולתו התקינה של המחשב, מחיקה או שיבוש של חומר שנמצא על גבי המחשב, העברה של מידע כוזב ממחשב, חדירה אל חומר שנמצא על גבי מחשב שלא כדין, מחיקה של חומר שנמצא על גבי מחשב שלא כדין באמצעות תוכנה ועוד.

כיוון שעדיין לא קיים חוק ברור שהמפרט את כל עבירות הסייבר השונות האפשריות בעידן הדיגיטלי של ימינו, אדם החשוד בביצוע עבירות מחשב שונות יזדקק לשירותיו של עורך דין עבירות מחשב, שיוכל להעניק לו ייעוץ וסיוע משפטי מקיף וכך למצות את מלוא זכויותיו ולנסות להפחית מחומרת המעשה ומהעונש הצפוי.

מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנט
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד
סחיטה ברשת

העולם המודרני הביא להתפתחות של תקשורת ויכולות דיגיטליות חדשות, אך במקביל גם הגביר את הסכנה לפגיעה בפרטיות האישית ובמיוחד בפרטיות המינית של הפרט. כתוצאה מכך,

קרא עוד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד