חקירת קטין במשטרה

חקירה במשטרה

אחד הכלים של המשטרה במהלך ניהול תיק פלילי הוא חקירת חשודים ועדים במקרה שבגינו נפתח התיק. מטרת החקירה לקבל תמונה רחבה יותר ולשפוך עוד אור על מה שקרה במקרה על מנת להבין מי באמת אשם במקרה ולהתקדם משם לתביעה ולבית המשפט. זימון אנשים לחקירה יכול להיות תחת שתי הגדרות אשר מובילות לזכויות ולחובות שונות – עדים וחשודים.

 

חקירת חשוד

בכל מקרה אשר נחקר במשטרה צריך למצוא ולהבין מי האחראי למקרה ובהתאם להעמיד אותו לדין על מנת שיקבל עונש או יזוכה מאשמה. על מנת להבין מי האשם המשטרה אוספת חשודים על פי כל מיני ראיות ועדויות וחוקרת אותם כדי לקבוע על מי מתוכם האחריות. חקירת החשודים מתבצעת במשטרה תוך שאילת שאלות ואימות החשודים עם הראיות עד שיש מספיק ראיות על מנת להתחיל תביעה בבית המשפט, לקבוע באם אכן אשם ולתת עונש.

 

חקירת עד

בכל חקירה צריכים להיות חשודים שהם האשמים במקרה ומולם גם עתידה להתנהל התביעה ולהינתן העונש, אך נוסף לחשודים ישנם גם עדים אשר היו במקרה וראו מה קרה. חקירתם תהיה סביב מה שהם ראו וחוו במקרה מתוך אמונה כי הם אובייקטיבים ויוכלו לתת מענה לרקע של המקרה ולמה שקרה באמת. סביר כי החשודים לא יתנו את כל האמת ועל כן, צריך עוד אנשים שיאמתו או ישללו את הגרסאות שלהם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

זכויות חקירת קטין במשטרה

כאשר מדובר בחקירת קטין אכן יכולה להיות זאת חקירה בתור עד למקרה וכמובן שגם בתור חשוד במקרה. בגלל שמדובר בבני נוער החל מגיל 12 ועד לגיל 18, מגיעות להם זכויות מיוחדות אשר אמורות להתאים ולהקל עליהם את התהליך של החקירה. חלק מהזכויות הללו זהות לזכויות של בגיר בחקירה, אך אליהן מתווספות זכויות אחרות אשר מותאמות.

 

זכות השתיקה

זכות השתיקה שייכת גם לבגירים והיא בעצם הזכות של כל נחקר לשמור על שתיקה לאורך החקירה או בהתאם לשאלה מסוימת אשר תשובה עליה עשויה להפליל אותו. את זכות השתיקה חייבים החוקרים להציג לנחקר ולכבד אותה באם הם בוחרים לשתוק במהלך החקירה. באופן כללי, ישנם הרבה אנשי מקצוע אשר ממליצים לנחקרים לשתוק במהלך חקירה אך זאת גם יכול להעלות את החשד כלפיהם בהתאם.

 

זכות לייעוץ וליווי

כל קטין זכאי להיות מלווה באחד מהוריו או בקרוב משפחה במהלך החקירה עצמה, כאשר ממש יושב עם החוקר בחדר החקירות, אך גם בפגישת התייעצות פרטית שבה רק הם נמצאים. הליווי הזה לא אפשרי עבור בגירים אשר מעוכבים לחקירה ובהכרח כלל לא רואים אדם אחר במהלך החקירה או בין אחת לאחרת, אך עבור קטינים ברור כי חשוב הליווי והמפגש עם אדם שקרוב אליהם וגם אחראי עליהם.

 

שעות חקירה

לא ניתן לחקור קטינים בכל שעות היממה וזאת מוגדר בחוק. בהתאם לגילו של הנחקר, על פי חלוקה מתחת לגיל 14 או מעל גיל 14. בין השעה המאוחרת יותר לשעה המוקדמת אשר לרוב היא 7:00, לא ניתן לחקור את הקטין גם אם המשטרה רוצה בכך. זאת כמובן על מנת לאפשר לו לישון ומתוך הבנה כי מדובר בנוער שלא בהכרח ער בשעות כאלה וצריך לנוח יותר מאשר בגירים המובאים לחקירה.

 

מעמדו של הורה או קרוב משפחה

כאשר מדובר בבגירים הם מעוכבים לחקירה וברור כי הם אחראים על עצמם וגם אם יש להם הורים או קרובי משחה משמעותיים שאחראים עליהם, על פי חוק הם אדונים לעצמם. מצד שני, כאשר מדובר בחקירת קטין במשטרה ברור כי הם תלויים בהוריהם או בקרוב משפחה משמעותי ועל כן יש כל מיני התייחסויות והקלות לכך במהלך החקירה ועוד טרם אליה.

  1. נוכחות הורה וקרוב משפחה – זכות לייעוץ וליווי של הורה או קרוב משפחה, יכול להיות נוכח במהלך החקירה או עוד טרם בפגישת התייעצות אישית.
  2. חובת יידוע – עוד טרם החקירה חובת המשטרה ליידע את אחד מההורים של הקטין, או בהיעדר קשר איתם קרוב משפחה אחר, בכך שהקטין נלקח לחקירה.

 

חקירה בשירות הנוער

קטינים הם כמובן בני נוער ולהם יש יחס מיוחד בחקירה אך גם אנשי מקצוע מיוחדים אשר מתמקצעים בתחום העבודה עם נוער. זכותו של כל קטין להיפגש עם קצין נוער אשר בוחן את מצבו ואת המקרה ויכול להמליץ למשטרה מה לעשות עם הקטין בהמשך, כלומר באם להמשיך את החקירה או דווקא לסגור את התיק מכל מיני סיבות. קציני הנוער נפגשים עם הנערים מבלי קשר לחקירת המשטרה והדעה שלהם מאוד חשובה.

 

חקירה פסיכו סוציאלית

שירות הנוער הוא גוף בתוך המשטרה אשר מותאם לנערים, קטינים אשר נחקרים ומטופלים במשטרה. שירות הנוער מורכב מאנשי מקצוע המוסמכים לעבוד עם נוער והם גם חוקרים אותו בכל מקרה של חקירה משטרתית המתנהלת נגד קטין החשוד בעבירה.

החקירה מתמקדת יותר במצב הסוציאלי של הקטין, מבחינת מקום מגוריו וחייו אך גם במצבו הפסיכולוגי. שירות הנוער מבין כי נערים מגיעים מכל מיני רקעים וזאת עשוי להשפיע על הסיבות למקרה ועל העונש שיגיע.

 

חוות דעת של קצין הנוער

קצין הנוער אשר חוקר ומגבש דעה על הקטין מגיש בסוף חוות דעת אל המשטרה אשר יכולה להחליט להתחשב בחוות דעתו או שמא לפעול באופן שונה, היא זאת שקובעת בסופו של דבר. בשונה מבגיר, מצבו של הקטין והרקע שלו יכול להשפיע הרבה על ההחלטה בהמשך החקירה, מבחינת להתקדם איתה לרישום פלילי ופתיחת תיק, או דווקא לסגור אותה מכל מיני סיבות.

 

חקירת קטין במשטרה היא חקירה לכל דבר בדומה לחקירת בגיר, אך היא שונה מבחינת הזכויות הניתנות לקטין הנחקר וגם למי שמעורב בחקירה. לשירות הנוער במשטרה יש הרבה יכולת להשפיע על החלטת המשטרה להמשך החקירה (לסגור או להמשיך אותה לרישום ותיק פלילי). המשטרה רואה שוני בין קטין לבגיר והחקירה שלו תהיה יותר מאפשרת מבחינת ליווי וייעוץ של קרוב משפחה וניהולה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא חקירת קטין במשטרה

חקירת קטין במשטרה דומה מבחינת החקירה עצמה וזכויות שחלות על בגירים כמו זכות השתיקה וייצוג עורך דין, אך שונה בזכויות שניתנות לנחקר מתוקף כך שהוא קטין, לדוגמא זכות לליווי של הורה, חובת יידוע הורה או שעות חקירה מיוחדות.

מכיוון שקטין עוד בחזקת ובאחריות הוריו יש להם זכות להיות נוכחים בחקירה ולקבל פגישת התייעצות עם הנחקר ללא נוכחות אדם אחר. כמו כן, חובה ליידע את ההורים בקיום החקירה. באם אין הורה, כמובן שיהיה זה קרוב משפחה אחר.

למרות שמדובר בקטין הוא בהחלט יכול להיות אשם במקרה מסוים או גם עד. בכל מקרה, חקירת קטין יכולה להיות בתור עד למקרה מסוים הנחקר במשטרה או מתוקף היותו חשוד במקרה מסוים שהמשטרה חושבת שהוא האשם בו.

שירות מיוחד בתוך המשטרה אשר מתייחס ספציפית לקטינים, חוקר אותם מבחינה סוציאלית ופסיכולוגית ויכול להמליץ למשטרה להתקדם או לבטל את התיק והרישום בפלילי במקרים מסויימים.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד