קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין

מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור כך שהוא קטין. כמו כן, משתנה הזמן המקסימלי למעצר אל מול מעצר של בוגר ובאופן כללי ההליך יראה שונה כדי להקל על הקטין את החוויה המורכבת הזאת. נוסף על כך, מעצר של קטין ושל בוגר לא יהיה באותו מקום על מנת להפריד בין שתי האוכלוסיות.

 

מעצר

הליך מעצר הוא בעצם כליאה זמנית של אנשים אשר חשודים במעשה כלשהוא עד אשר יזוכו מאשמה, יקבלו עונש או הנחיה אחרת מהרשויות. שוטרים יכולים לעצור אנשים באם יש חשד ביצעו מעשה כלשהוא על מנת למנוע מהם לברוח או לעשות מעשה דומה עד אשר יתברר המקרה ופרטיו. גם שופט יכול להוציא צו מעצר אשר חובה לציית לו. חשוב להבין כי מעצר הינו טרם הגשת כתב אישום ובשלב זה העצור עדיין חשוד באשמה.

 

קטינים העוברים על חוקי המשפט הפלילי

המטרה של מערכת החוק והמשפט היא למצות את הדין עם אלו אשר עוברים על החוקים ופוגעים באנשים אחרים בתוך כך, אך כאשר מדובר בקטינים ישנה מטרה נוספת והיא לקדם הליכי טיפול ושיקום כך שיקבלו את המענה המיטבי מהרשויות. זאת לאור כך כי קטינים אשר מגיעים לפשיעה כנראה חוו סביבה ורקעים מורכבים שהביאו אותם לכך ולתת להם עונש לא בהכרח יהיה הפתרון המיטבי אל מול חינוך והשקעה מיוחדת.

 

תנאי מעצר

במהלך מעצר של קטין הוא מוחזק בתנאים מסוימים אשר מותאמים להיותו נער. גם עבור בוגרים ישנם תנאי מעצר אשר חלים גם עבור קטינים, אך לקטינים, מעצם היותם עוד ילדים או בני נוער, זכאים לתנאים נוספים שאמורים להקל עליהם יותר את התהליך ולהתחשב בכך שהם בעלי תלות באנשים אחרים. על אנשי המקצוע להציע לקטין את זכויותיו על מנת שיוכל להפעיל אותן, ובאופן כללי לעמוד בתנאי החוק במהלך מעצרו של הקטין.

  1. הורים ובני משפחה – קטין זכאי לביקורים של משפחתו ולשיחות טלפון מבני משפחתו בדרגה ראשונה ביחס אליו.
  2. בית מעצר – מעצר בבית מעצר מיוחד לקטינים או לחילופין באגף מעצר אשר אין בו בוגרים כך שהוא מופרד מהם לגמרי.
  3. חקירה סוציאלית – על מנת להכיר יותר את הקטין לפני הגשת הכתב האישום, זכאי הקטין להתראיין עם עובד סוציאלי מיוחד אשר יוודא שהוא בתנאים טובים במעצר המותאמים באופן יחסי אליו.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

משך הליך מעצר

באופן כללי, מעצר של קטין מוגבל בזמן לאור כך שקטינים הם בני נוער מגיל 12 ועד לגיל 18 ובהתאם לכך נמצאים בנקודת זמן מורכבת שמביאה את הרשויות להתחשב בכך ולהקל עליהם. עם בקשות חריגות ניתן להאריך תקופת מעצר של קטין אך היא מוגבלת בזמן מקסימלי עקרוני.

 

הליך מעצר מקסימלי לקטין

  1. מעצר קטין – יכול להיות עד תקופת זמן מקסימלית של 10 ימים.
  2. הארכת מעצר על ידי שופט – בצו שופט ניתן להאריך את המעצר ל-20 ימים על חשד מסוים ולא יותר מזה.
  3. הארכת מעצר על ידי היועץ המשפטי לממשלה – עם בקשת הגשה חריגה יכול היועץ המשפטי לאשר הארכת מעצר לקטין של מעבר ל-20 ימים.

 

הליך מעצר לקטין מתחת לגיל 14

אמנם נער יחשב קטין החל מגיל 12 אך מתבצעת הבחנה גם בגיל 14. עבור קטינים מתחת לגיל 14 יש הליכי מעצר שונים. בשונה ממעצר של קטין מעל גיל 14 אשר יכול להיות עד 10 ימים, עבור קטין מתחת לגיל 14 מדובר ב-12 שעות כך שעל מנת להאריך אותן יש להגיע לדיון מול שופט, כמובן שאלא אם כן מדובר במקרה חריג.

 

הליך החקירה

במהלך הליך מעצר של קטין, על מנת להבין אם יש בסיס להגשת כתב אישום, הוא יתוחקר על ידי המשטרה. במלך החקירה ינסו החוקרים להבין האם יש עילה להגשת כתב אישום, בסיס לאשמה או שמא מדובר במעצר שווא וכדאי דווקא לשחרר את הקטין. באם יוחלט להגיש כתב אישום אל מול הקטין יתחיל תהליך אחר וכעת הקטין כבר לא יהיה במעצר וחקירה טרם האישום, אלא בהליך בבית המשפט.

 

חקירה פסיכו-סוציאלית

במהלך מעצר של קטין הוא יילקח לחקירה גם בשירות המבחן לנוער אשר יערוך חקירה מיוחדת ומקצועית שתתמקד בפרטים אחרים אל מול החקירה הפלילית שהתבצע במשטרה. בתום החקירה, ימליץ קצין הנוער למשטרה ולרשויות הרלוונטיות מה כדאי לעשות בהמשך הליך המעצר של הקטין מבחינת הגשת כתב אישום, ביטול החשדות ושחרור ממעצר או כל חוות דעת אחרת.

המשטרה יכולה לקבל את ההמלצה ולשחרר את הקטין או לבחור בהחלטה אחרת.

 

דיון הארכת מעצר

כאמור, עבור ילדים מתחת לגיל 14 נדרש דיון הארכת מעצר על מנת להאריך להם אותו מעבר ל-12 שעות, גם עבור ילדים מעל גיל 14 קיימת הגבלת שעות על המעצר ללא דיון שופט. במהלך דיון הארכת מעצר זכאי הקטין לנוכחות של אחד מהוריו או קרוב משפחה בדיון ואם הם עוד לא הגיעו השופט יכול להאריך את מעצרו של החשוד ב-24 שעות ולדחות את דיון הארכת המעצר לתום המעצר.

  1. הודעה וזימון מצד הרשויות על הדיון
  2. באם לא יגיעו, ידחה בית המשפט את הדיון בהמשך המעצר
  3. באם נראה שלא יגיעו גם לדיון המשך תזומן נוכחות של קצין מבחן משירות הנוער
  4. באם לא הגיע אף קרוב או קצין נוער רשאי בית המשפט לקיים את הדיון ללא ליווי לקטין

 

מרגע שקטין נעצר על ידי המשטרה ונלקח לחקירה מוצעות לקטין כל מיני זכויות שיאפשרו לו חוויה פשוטה יותר במהלך המעצר כדוגמת שהייה בבית מעצר מיוחד לקטינים או באגף מיוחד במקביל לזכות לביקור ויצירת קשר עם קרוב משפחה מדרגה ראשונה. על המעצר עצמו חלה הגבלת שעות וימים (כתלות בגיל) כך שעל מנת להאריך את מעצרו של הקטין נדרש דיון הארכת מעצר שגם אליו, מזומן הורה או קרוב משפחה אחר.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא קטינים – הליכי מעצר

משך הזמן תלוי בגילו של הקטין והכוונה היא עד לדיון הארכת מעצר המתנהל מול שופט. עבור ילדים מתחת לגיל 14 מדובר ב-24 שעות, ועבור ילדים מעל גיל 14 ב-10 ימים.

קודם כל רשויות החוק, המשטרה, חוקרות את הקטין על מנת להבין האם יש עילה להגיש נגדו כתב אישום או דווקא לשחררו, במקביל יחקור אותו גם קצין מבחן משירות הנוער אשר מטרתו דווקא לאבחן את הקטין מבחינה פסיכו-סוציאלית, להבין מה המניעים שלו וגם הרקע על מנת להמשך טיפול.

אחזקה ושהייה בבית מעצר עד הגשת כתב אישום ובירור נסיבות המקרה של החשוד. המטרה במעצר לחקור את הנחשד ובמקביל למנוע ממנו לפגוע ולבצע עבירה שנית.

קטין הוא נער מעל גיל 12 ועד גיל 18 אך בתוך טווח הגילאים הזה ישנה חלוקת גילאים אשר משפיעה על משך המעצר שמותר לעצור קטין מבלי להביאו אל מול שופט.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד
תקיפת קטין

הבחנת החוק בהקשר קטינים ברור לכל כי תקיפה היא מעשה לא מוסרי ובהתאם לכך הוא גם לא חוקי. במסגרת החוקים במדינה שלנו מתבצעת הבחנה בין

קרא עוד