מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי

כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא התייחסות מיוחדת אשר מותאמת לגילם ולמצב הנפשי והשברירי של הילדים. מתוך הבנה כי כל סיטואציה מורכבת יכולה ליצור טראומה או התדרדרות במצבו של הקטין, חשוב לטפל בכל מקרה בצורה מיוחדת ומותאמת על ידי אנשי מקצוע.

 

מה נחשב מעשה מגונה?

באופן כללי כל נושא ההטרדות המיניות הוא נושא מאוד רגיש אך עם השנים הלך ונהיה מוגדר יותר ויותר בחוק ובהתאם לכך גם הענישה על כך. מעשה מגונה מוגדר בחוק בתור מעשה מיני שגורם גירוי, סיפוק או ביזוי מיני לאדם ללא הסכמה. כמובן שזאת הגדרה מאוד רחבה אשר כוללת הרבה מעשים ומקרים בתוכה, אך בגדול מדובר במעשה מיני אשר נעשה ללא הסכמה של האחר.

 

מתי מעשה מגונה יהיה מעשה מגונה בקטין?

קודם כל, כל מעשה אשר נחשב כמעשה מגונה ייחקר כראוי ולבסוף יקבע האם אכן היה זה מעשה מגונה או מעשה אחר שיכול להתפרש לו אופי מיני אך אינו היה מגונה בהכרח. כדי שיהיה זה גם מעשה מגונה בקטין הקורבן אשר המעשה נעשה ללא הסכמתו צריך להיות קטן מגיל 16. מעל גיל זה כבר לא מדובר במעשה מגונה בקטין. באם ניתן להוכיח את שני אלו, מדובר במעשה מגונה בקטין.

 

מה לגבי אונס?

רבים כאשר שומעים על עבירות הקשורות במין חושבים מיד על אונס ועל עבירות של מגע, אך מבחינת מעשה מגונה בכלל לא כך הדבר. מעשה מגונה כלל לא חייב להיות פעולה של מגע פיזי, אלא הרבה דברים אחרים אשר מצד אחר בעלי אופי מיני וחמורים, אך לא מגיעים לכדי רמה של אונס או הטרדה מינית חמורה יותר. בכל מקרה מדובר במעשה חמור אשר מוגדר בתוך החוק להטרדה מינית.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

דוגמאות למעשים מגונים בקטין

בהנחה שכל המעשים המתוארים מטה אכן בוצעו בקטינים ולא בבוגרים, הנה כמה דוגמאות למעשים מגונים, שימו לב כי כולם חמורים ובעלי אופי מיני אך לא מספיק חמורים על מנת להיות בדרגה של אונס ולנהל תיק בנושא זה. עם זאת, עדיין מדובר בהטרדה מינית חמורה שניתן לשפוט עליה. כמובן שאלו רק דוגמאות ויכולים להיות מקרים רבים נוספים אשר יכולים להיתפס כמעשה מגונה בקטין.

  1. שליחת ושיתוף תמונות לקטינים ללא הסכמתם או רצונם.
  2. מגע פיזי באזורים אינטימיים לקטין כדוגמת איברי מין או חזה וישבן.
  3. מגע פיזי בעל אופי מיני כדוגמת ליטוף או חיבוק שעובר את הגבול.
  4. אוננות אל מול קטין ללא רצונו והסכמתו.

 

משמעות לגיל הקטין

מעבר למעשה עצמו ולחומרתו, ישנה התייחסות ומשמעות רבה לגיל של הקטין בעת ביצוע המעשה. מבחינת החוק קטינים נחשבים בין הגילאים 12 ועד 18 אך החלוקה בתוך עבירות של הטרדות מיניות היא בגילאים שונים. למרות שבכל מקרה מדובר בקטינים החוק מבין כי יש הבדל משמעותי בין ילד קטן לנער וכמובן שגם לבוגר וזאת בא לידי ביטוי בחוקי ההטרדה המינית ביחס לקטין.

  1. עד גיל 14 – לא ניתן להוכיח כי הייתה הסכמה, כל מעשה מגונה בילדים בגיל זה נחשב ללא הסכמה, גם אם כביכול הייתה כזאת מצד הקטין.
  2. מעל גיל 14 ועד גיל 16 – מעשה מיני מסוים ייחשב מעשה מגונה באם לא הייתה הסכמה מצד הקטין למעשה.

 

עונש על מעשה מגונה בקטין

כל הענישה בהקשר פגיעה בקטינים נתפסת בצורה חמורה מאוד במערכת המשפט הפלילי ובהתאם גם העונשים כבדים יותר לאלו אשר נתפסים עושים זאת. מבחינת מעשה מגונה בקטין יש משמעות גדולה לגילו של הקטין הקורבן, אך כמובן שגם בחומרת המעשה עצמו, ישנה קשת רחבה של מעשים מגונים שקטין יכול לעשות וזאת מתבטא גם בענישה שיכולה להיות. העונשים הם מקסימליים וישתנו בהתאם למעשה עצמו.

 

עונש של 15 שנות מאסר

בחוק מוגדרות כמות השנים אשר ייתנו לאדם אשר ביצע מעשה מגונה בקטין כך שהעונש המקסימלי הוא 15 שנות מאסר. עונש מקסימלי ניתן עבור מעשים מגונים המבוצעים בקטין כך שהפוגע הוא בן משפחה של הקטין. בתוך כך ישנה התייחסות גם נושא ההסכמה של המעשה בהתאם לגיל הקטין, כך שבהכרח יש הסכמה חופשית ללא ניצול, מרמה או איומים למיניהם.

 

עונש של 10 שנות מאסר

עונש מקסימלי של 10 שנות מאסר יינתן לאדם אשר מבצע מעשה מגונה בקטין ללא הסכמה או עם הסכמה אשר הושגה במרמה, כלומר שלכאורה הקטין הסכים אך הוא רומה וזה מה שהביא אותו לכך. זאת גם עם ההסכמה הייתה לאחר איום או פגיעה פיזית באדם אשר הביאה אותו לכך שהוא חייב להסכים. כאן גם נכנס סעיף על קרובי משפחה אשר פוגעים בקטין, במקרה והמעשה והנסיבות לא מספיק חמורים כדי להיות עד 15 שנים.

 

עונשים נוספים

נוסף על אפשרות לקבל עונש מקסימלי של 10 שנות מאסר ועונש מקסימלי של 15 שנות מאסר, ישנן דרגות ענישה נוספות אשר מוגדרות במסגרת מעשה מגונה בקטין. הגדרה בתוך הדרגות האלו תהיה כתלות בהסכמה ובאופי ההסכמה שהיית במקרה בנוסף לקרבתו של הפוגע לקטין, באם מדובר באחראי עליו או קרוב משפחה אחר. גם אם מדובר לצורך העניין באדם עם יחסי מרות או תלות על הקטין.

 

מעשה מגונה בקטין ייחשב שכזה כתלות באופי המעשה שבוצע וגם בגילו של הקטין. כמו כן, יש את אלמנט ההסכמה – ללא הסכמה מצד הקורבן הפעולה יכולה להיחשב מעשה מגונה. כך שכאשר מדובר בילדים מתחת לגיל 14 בכל מקרה לא תחשב הסכמתו כהסכמה קבילה בבית המשפט. גם הענישה על מעשה מגונה בקטין חמורה הרבה יותר ויכולה להגיע ל-15 שנות מאסר.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא מעשה מגונה בקטין

באופן כללי העונש המקסימלי על קטין הוא 15 שנות מאסר אך זאת יינתן לעבירות שנחשבות חמורות מאוד ובפרט שהפוגע הוא קרוב משפחה שלה קטין. בכל סוג מעשה מגונה אחר או זהות אחר של פוגע ייקבע עונש אחר שצפוי להיות נמוך יותר.

מעשה מגונה נחשב בחוק כפעולה מינית הנעשית לצורך סיפוק, גירוי או ביזוי מיני ללא הסכמה של הקטין. ישנה התייחסות גם לאופי של המעשה כך שהוא לא חייב להיות מגע פיזי לצורך העניין, אך בייחוד לנושא ההסכמה וגילו של הקטין.

עבור קטינים התייחסות אחרת לנושא ההסכמה כך שמתחת לגיל 14 לא משנה מה היו נסיבות המקרה לא תהיה זאת הסכמה מצד הקטין ולכן יהיה זה מעשה מגונה, ומעל גיל 14 ועד גיל 16 העבירה נחשבת בקטין ועל כן, הענישה וההתייחסות חמורה יותר.

חשוב מאוד לדווח לרשויות על פגיעה שכזאת במיוחד אם מדובר בקטין שכן חלה חובת דיווח וגם צפוי עונש למי שלא ממלא חובה זאת ובעצם מגדיל ומחריף את הפגיעה בקטין.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד
תקיפת קטין

הבחנת החוק בהקשר קטינים ברור לכל כי תקיפה היא מעשה לא מוסרי ובהתאם לכך הוא גם לא חוקי. במסגרת החוקים במדינה שלנו מתבצעת הבחנה בין

קרא עוד