התעללות בקטין – עונש

היחס לקטינים בחוק

בדומה לכך שאנשים מבצעים הבחנה בין בחירות ומעשים של קטינים לבין אלו של בוגרים, גם החוק עושה זאת וישנה התייחסות ספציפית לקטינים בהקשרים אלו. גם מהצד השני, כאשר הפגיעה היא בקטין כלשהוא, החוק מתייחס לכך באופן מיוחד ויש לומר שגם באופן מחמיר יותר. מתוך הנחה והבנה כי קטינים הם במצב פגיע הרבה יותר וגם כי כל דבר הרבה יותר קשה להם לצורך העניין, הכל חמור יותר.

 

קטינים וחסרי ישע

על פי החוק בישראל קטינים הם אנשים מעל גיל 12 ועד לגיל 18, כלומר בני נוער עד אשר חוגגים 18 ונהיים עצמאיים באופן מטפורי אך גם מול החוק, גם אם זה קורה במהלך כיתה יב’, הם עוברים מקטינים לבוגרים אל מול החוק. לרוב, קטינים יהיו על אותם הפרמטרים של חסרי ישע, אנשים אשר יש להם תלות באחרים לאור כל מיני סיבות, כלומר מתייחסים לקטינים כאל סוג של חסרי ישע אשר זקוקים לסיוע ואינם עצמאים.

 

הגדרת חסרי ישע

חסרי ישע הם אוכלוסייה של אנשים אשר מבין הסיבות הבאות, או מכל סיבה אחרת לא יכולים לדאוג למחייתם, לבריאותם ולשלומם. כמובן שכאשר מדובר בקטין גם אם הוא בריא ועצמאי כביכול, הוא נכנס תחת הגדרה זאת עקב כך שהוא עדיין בן נוער ועל כן לא אמור ויכול לדאוג לעצמו לגמרי, מה שהופך אותו תלוי באחרים שהם כדרך קבע בני משפחתו או אנשים אחרים בהיעדר דמויות אלו.

  1. גיל – בעיקר מתייחס לגילאים מבוגרים מאוד בהם כבר אנשים לרוב מתקשים לתפקד לבד.
  2. מצב בריאותי – מחלה אשר מונעת מהאדם להסתדר לבדו ולדאוג לעצמו.
  3. מצב נפשי – מצבים ומחלות נפשיות אשר מונעים מאדם להיות עצמאי ולקבל החלטות שקולות, מה שמסכן אותו ומצריך שהוא יהיה בהשגחה של אחראי.
  4. מצב פיזי – מצבים פיזיים המונעים מאדם להיות עצמאי ועל כן, הוא תלוי באחרים.
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

התעללות בקטין

המילה התעללות מתייחסת למעשים אשר פוגעים באדם כלשהוא, גם באופן מתמשך. זאת יכול להיות במישור הפיזי, אלימות כנגד הקטין, אך גם במישור המיני לצורך העניין, הטרדות ופגיעות מיניות הן כמובן סוג של התעללות, אך גם במובן הנפשי, שקצת יותר קשה להבין במה בדיוק מדובר אבל התעללות אשר פוגעת בנפשו של הקטין גם כן נחשבת תחת אותו החוק.

 

אחראי על קטין

נוסף על ההגדרה של מי הוא קטין, במקביל להגדרה של מי הוא חסר ישע, ישנה גם הגדרה של אחראי על קטין ועל חסר ישע עקב כך שהם אינם עצמאיים ויש להם תלות במישהו. באופן אוטומטי כמובן שהאחראים על הקטין הם הוריו, בני משפחתו של הקטין או אנשים אחרים הקרובים אליו, ובאם חלק מהם לא בתמונה אז האחריות עוברת לקרוב הבא או למי שהקטין מתגורר עמו.

הם אמורים לדאוג לרווחתו, לשלומו וכמובן לבריאותו של הקטין מכיוון שהוא לא יכול לעשות זאת בעצמו.

 

התעללות בקטין מצד אחראי עליו

אין ספק שכשאר אחראי על קטין מתעלל בו סביר כי הפגיעה תהיה עבורו מורכבת וקשה יותר מכיוון שזה האדם האחרון שצריך להתעלל בו, הוא זה שצריך לעשות בידוק ההפך ולשמור עליו מכל מעשה כזה של אנשים אחרים. לאור כך, החוק רואה התעללות מצד אחראי על קטין בחומרה רבה הרבה יותר והעונש על התעללות כזאת יכול להגיע לתשע שנות מאסר.

 

חובת דיווח על התעללות מצד אחראי

כפי שצוין עוד קודם, החוק מגדיר מי אחראי על קטין ובאם אדם אחר אשר נמצא בקשר מקצועי עם הקטין כדוגמת איש חינוך, צוות רפואי וכו’… עד לאיזה שהיא סיטואציה שבה חלה התעללות מצד אחראי על קטין, חלה עליו חובת דיווח.

אי מילוי חובת הדיווח יכולה להביא למצב של המשך ההתעללות בקטין למרות שהיה ניתן לעצור אותה כבר, ולכן היא מביאה גם את מי שהפר חובה זאת לעמוד לדין ולקבל עונש של שלושה חודשי מאסר בפועל.

 

עונש על התעללות בקטין

גם אם המתעלל אינו אחראי על הקטין, כמובן שאסור לו לעשות את זה והוא צפוי לקבל עונש, אך הוא יהיה קל יותר אל מול העונש של שאחראי על קטין יקבל. אל מול 9 חודשי מאסר, מתעלל שאין לו אחריות על הקטין יכול לקבל עד שבע שנות מאסר, שזה אמנם פחות, אך עדיין עונש חמור מאוד מכיוון שהמעשה גם נחשב אל מול החוק והמשפט חמור מאוד.

 

עונש כתלות במקרה

אמנם ישנו חוק יבש אשר קובע מה הוא העונש על התעללות בקטין אך חשוב לזכור כי זאת תלוי בהרבה גורמים אחרים. בסופו של דבר מי שמואשם בהתעללות יעלה למשפט ותפתח נגדו חקירה. לפי כל הפרטים של המקרה, הרקע, הקשר וחומרת המעשים, יקבע העונש שלו לפי העונש המקסימלי קבוע בחוק שפורט קודם. אך באם יש עבירות נוספות, הוא בפועל יכול לקבל יותר שנות מאסר.

 

עונש על פגיעה או חבלה חמורה

אמנם עסקנו רק במעשה של התעללות בקטין, אך העונשים רלוונטיים גם אם מדובר במעשה חד פעמי שגרם לקטין פגיעה חמורה מאוד, כלומר חבלה. באם מדובר בפגיעה קלה, העונש יהיה קל יותר והוא גם תלוי באם מדובר באדם אשר אחראי על הקטין או באדם אקראי.

  1. חבלה בחומרה נמוכה – עבור אדם אקראי העונש הוא 7 שנות מאסר, עבור אחראי על הקטין העונש הוא 9 שנות מאסר (בדומה לעונש על התעללות בקטין).
  2. חבלה בחומרה גבוהה – עבור אדם אקראי העונש הוא 7 שנות מאסר, עבור אחראי על הקטין העונש הוא 9 שנות מאסר.

 

התעללות בקטין מובחנת בחוק מאשר התעללות באדם בוגר והיא באה ביחד עם התעללות בחסר ישע בגלל הדמיון בין השניים, אוכלוסיות אשר לא יכולות לטפל ולדאוג לעצמן. החוק וגם העונש מבחין בין פגיעה המגיעה מצד של אדם האחראי על הקטין, לבין פגיעה המגיעה מאדם אקראי כך שבכל מקרה העונש המקסימלי על התעללות בקטין מגיע ל9 שנות מאסר.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא התעללות בקטין – עונש

העונש הוא בכל מקרה כמה שנות מאסר אך הכמות שלהן משתנה כמובן לפי חומרת המעשה ונסיבות המקרה, אך גם באם מדובר באדם אקראי או באדם שיש לו אחריות על פי החוק על הקטין.

זאת להחלטת בית המשפט אך בגדול מדובר בכל התעללות נפשית, פיזית ומינית כדוגמת אלימות פיזית מתמשכת, פגיעות מיניות וכדומה.

מכיוון שמדובר בעבירה מאוד חמורה ומורכבת, מי שעד להתעללות של אחראי על קטין בו, חייב לדווח עליה. זאת באם הוא בעצמו אחראי איך שהוא על הקטין כדוגמת איש חינוך, צוות רפואי או בעל כל קשר אחר שדרכו נחשף למקרה או למקרים.

תמיד עדיף לדווח גם בגלל חובת הדיווח, אך גם בגלל שמדובר במעשה לא מוסרי שחייבים לעצור כמה שיותר מהר על מנת לצמצם את הפגיעה בקטין או בכל אדם אחר.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד