תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין?

ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין אם פיזית ובין אם נפשית או מינית, אך גם כי מדובר בתקיפה של אדם חסר ישע מפאת גילו. קטינים אינם אחראים על עצמם אל מול החוק מה שהופך אותם לרגישים יותר ואת כל מקרה התקיפה ללא מאוזנת מבחינת כוחות. על מנת להבין מה העונש על תקיפת קטין חשוב קודם כל להכיר את האחראים על קטין.

 

אחראי על קטין

קטין הוא אדם בין גיל 12 לגיל 18, כלומר בן נוער. בגלל שמדובר בבני נוער, החוק אינו מתייחס אליהם כעצמאיים, הם כמובן אחראים למעשים של עצמם ומגיל מסוים גם יכולים להישפט ולהישלח לכלא, אך ישנה התייחסות מיוחדת למי שאחראי על הקטין, הן מבחינת מה שמצפים ממנו אך בעיקר מבחינת העונש שהוא עתיד לקבל.

 

מי יכול להיות אחראי על קטין?

אחראי על קטין על פי החוק הוא אדם אשר עליו מוטלת האחריות לדאוג לקטין וביתר פירוט לדאוג לצרכים שלו, לשלומו, לבריאותו ובאופן כללי לכל מחייתו. כמובן שהאחראיים העיקריים על קטין הם הוריו אך במצבים מסוימים גם אנשים אחרים יכולים להיות אחראים על קטין ובמצב זה מעמדם מול החוק שווה ערך למעמדם של ההורים, גם אם מדובר ברק באח לצורך העניין.

  1. בן זוג של אחד ההורים
  2. סבים וסבתות
  3. ילדיו
  4. אחים ואחיות
  5. גיסים וגיסות
  6. דודים ודודות

באם אין קרוב משפחה אשר אחראי על הקטין האחראי יהיה מי שהקטין מתגורר עמו כל עוד הוא מבוגר. כלומר, אם קטין עובר לגור עם אדם זר שאינו קרוב משפחה שלו, אוטומטית האדם הזה הופך להיות אחראי עליו הן בשגרה אך הן מול החוק.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה זה משנה אם התוקף אחראי על קטין?

באם תשאלו מה תפקידו של אחראי על קטין סביר כי תגידו שקודם כל אחריותו לדאוג לשלומו ולבריאותו של הקטין. תקיפתו, היא בדיוק ההפך מכך וזה מעין אבסורד שמי שהכי אמור להגן על הקטין ולשמור עליו הוא זה שפוגע בו ויוצר אצלו חבלה נפשית או פיזית, בין אם חמורה ובין אם קלה. עקב כך, משנה מאוד אם התוקף הוא אחראי על קטין וזה בא לידי ביטוי בהתייחסות מיוחדת בחוק ובחומרת העונש שהוא עתיד לקבל.

 

תקיפת קטין – עונש מאסר

לאחר שהכרנו את האחראים על קטין הגיע הזמן לדבר במספרים. תקיפת קטין נחשבת עונש חמור ויש בה כל מיני סעיפים אשר יבדילו מקרה אחד מאחר מבחינת העונש שצפוי לקבל התוקף, בכל מקרה מדובר במספר מסוים של שנות מאסר והכמות משתנה כתלות בחומרת המעשה, ובאם התוקף הוא אחראי על הקטין או אדם שאין לו אחריות עליו מבחינת החוק.

 

חבלה חמורה או קלה

התביעה והחקירה קובעת באם המקרה כולל חבלה קלה או חמורה ובהתאם לכך משתנה מספר השנים שצפוי לקבל. כאשר מדובר בחבלה חמורה העונש עולה ב-2 שנות מאסר.

  1. חבלה של ממש – חבלה של ממש המוגדרת בחוק נחשבת קלה יותר מחבלה חמורה ועל כן התוקף צפוי לקבל עונש קל יותר. עבור אדם אקראי העונש צפוי להיות 5 שנות מאסר ועבור תוקף אחראי, 7 שנות מאסר.
  2. חבלה חמורה – חבלה חמורה היא כמובן עבירה על החוק ותוקפה, באם הוא אינו אחראי על הקטין, צפוי לקבל 7 שנות מאסר. עבור תוקף שאחראי העונש צפוי להיות 9 שנות מאסר.

 

תוקף אחראי או לא

עוד מאפיין אשר משפיע על חומרת העונש הוא באם מדובר בתוקף שאחראי על הקטין או שאין לו כל אחריות על הקטין.

  1. תוקף ללא אחריות – התקיפה אמנם לא מתבצעת על ידי אחראי על קטין אך היא עדיין חמורה, בחבלה של ממש העונש צפוי להיות 5 שנים ובחבלה חמורה לעלות ל-7 שנות מאסר.
  2. תוקף אחראי – עקב כך שיש לו אחריות על הקטין והוא בוחר לתקוף אותו במקום להגן עליו, העונש יהיה גבוה יותר בשנתיים מעונש לתוקף ללא אחריות. חבלה של ממש – 7 שנות מאסר, חבלה חמורה – 9 שנות מאסר.

 

גם על אי דיווח אפשר לקבל עונש

תקיפת קטין נתפסת כמעשה חמור ובהמשך לכך גם חלה חובת דיווח על כל מקרה שכזה. באם אדם מבוגר היה עד לתקיפת קטין על ידי אחד מהאחראים עליו הוא חייב לדווח על כך לרשויות על מנת שיוכלו לפתוח בחקירה ולמצות את הדין עם התוקף. על אחת וכמה וכמה כאשר מדובר באיש מקצוע אשר מטפל בקטין, למרות שנראה כי המערכת יחסים ביניהם היא של סודיות, בהקשר קטינים חייבים לדווח על כל מקרה של תקיפה לרשויות.

  1. אי דיווח של איש מקצוע – איש מקצוע המטפל בקטין אשר לא דיווח על מקרה של תקיפה צפוי לקבל עונש מאסר של 6 חודשים.
  2. אי דיווח של אדם אחר – למרות שאין לו אחריות כלשהיא על הקטין יש לו אחריות לדווח על פי החוק ואי מילוי חובה זאת יכול להביא לעונש של עד 3 חודשי מאסר.

 

העונש על תקיפת קטין תלוי באם מדובר באדם אשר אחראי על הקטין או שמא באדם ללא אחריות עליו. בגלל שהקטין אינו יכול לדאוג לכל צרכיו ומחייתו, הוא תלוי באדם מסוים ובאם יפגע בו, העונש יהיה חמור עוד יותר. נוסף על כך, על תקיפת קטין חלה חובת דיווח והיא גם יכולה לגרור עונש באם לא ממלאים אותה, הן אם מדובר באנשי מקצוע המטפלים בילד והן אם מדובר באדם שעד למקרה מסוים גם מבלי קשר בכלל לקטין עצמו.

העונש יהיה כמה חודשי מאסר כתלות במקרה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא תקיפת קטין – עונש

מעבר לנסיבות המקרה והפרטים שלו, משפיע מאוד על העונש באם האדם אשר תקף את הקטין וביצע את העבירה היה אחראי על הקטין או אדם ללא אחריות עליו. אחריות על קטין מעלה את העונש הצפוי בשנתיים של מאסר.

באם לאדם אין אחריות על הקטין העונש בחוק הוא 7 שנות מאסר באם העבירה היא חבלה חמורה ואם היא קלה יותר מדובר ב-5 שנות מאסר.

כל אדם בוגר אשר עד לתקיפת קטין על ידי אחר מהאחראים עליו חייב לדווח על כך לרשויות, כלומר אסור להתעלם מכך ויש על כך גם עונש. יתרה מזאת, באם מדובר באיש מקצוע אשר מטפל בילד כדוגמת איש חינוך, העונש יהיה חמור יותר כי יש להם אחריות ישירה מסוימת עליו.

באופן עקרוני של הקטין אך ישנה אפשרות שיהיה זה קרוב משפחה אחר, גם אם מדובר בבן או בת הזוג של אחד מההורים. באין אין קרוב משפחה שאחראי על הקטין יהיה זה אדם בוגר (מעל גיל 18) אשר הקטין מתגורר עמו ועקב כך יש לו אחריות עליו.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין

הבחנת החוק בהקשר קטינים ברור לכל כי תקיפה היא מעשה לא מוסרי ובהתאם לכך הוא גם לא חוקי. במסגרת החוקים במדינה שלנו מתבצעת הבחנה בין

קרא עוד