כך תתמודדו עם סחיטה באיומים

רבים יופתעו לגלות שאחת העבירות הפליליות השכיחות ביותר, הינה עבירה של סחיטה באיומים. כל אדם, אף הנורמטיבי ביותר עשוי להיות קורבן של סחיטה באיומים. ובמצב המלחיץ והקיצוני הזה חייבים לפעול בשיקול דעת ולזכור שהחוק נמצא בצד שלכם, רק צריך לדעת למי לפנות.

 

מהי סחיטה באיומים?

ההגדרה של סחיטה באיומים עשויה במקרים מסוימים ליצור שטח אפור ולכן חשוב מאוד לאפיין את הסיטואציה לעמוק כדי להבין האם אכן מדובר במקרה של סחיטה באיומים.

לשון החוק מגדירה סחיטה באיומים בתור כל איום (בין אם נעשה בעל פה או בכתב) אשר עשוי לפגוע בזכויותיו של האדם, כגון פגיעה שלא כדין בגופו, רכושו, חירותו, פרנסתו ושמו הטוב של אדם, במידה וזה לא יפעל או ימנע מלפעול בצורה התואמת את דרישותיו של המאיים.

 

איום – לא רק עניין כוח

רבים חושבים על סחיטה באיומים בתור הפעלה של כוח, איום פיזי של פגיעה גופנית ואף המתה של האחר. אך, איומים מהסוג הזה דווקא אינם נחשבים לאיומים הנפוצים ביותר הקיימים כיום בעולם המודרני. בעולם המודרני הפגיעה באדם ובחירותו יכולה להתרחש כתוצאה מפגיעה ביכולת שלו להתפרנס או באמצעות איום על שמו הטוב ולעיתים לאיומים אלו יש השפעה קשה יותר מאשר פגיעה פיזית של האדם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

דוגמאות לסוגי איום

את סוגי האיומים ניתן לחלק לפי סוגי הזכויות שנפגעות.

  • איום באלימות – כל איום המופנה כלפי גופו או רכושו של האדם במטרה לפגוע בהם.
  • איום על החירות של האדם – כל איום באמצעות פעולה אשר יכולה למנוע מאדם לנוע בחופשיות. למשל למנוע את יציאתו של אדם ממשרד, בית או חנות.
  • איום על הפרנסה – כאן מדובר גם באיום אשר מתבצע באלימות, לדוגמה לשרוף לאדם את העסק וגם איום של הפגיעה בפרנסה באמצעים עקיפים, כמו מניעת הגעת לקוחות או הכפשה.
  • איום על השם הטוב של האדם או על צנעת הפרט – למשל איום על הפצה של תמונות עירום של האדם.

 

אם הייתי קורבן של סחיטה באיומים, מה עלי לעשות?

ראשית חשוב מאוד, לנשום עמוק (כן, כן, למרות שזה נשמע כמו קלישאה) ולפנות קודם כל לעורך דין פלילי ולרשויות החוק. חשוב מאוד לזכור, החיים האמיתיים הם הכי רחוק שניתן מסרט הוליוודי וכחלק מזה אסור להיענות לדרישות של הסוחטים. וחשוב מאוד לפנות לרשויות החוק בהקדם האפשרי הראשון.

 

מה לעשות אם הסוחט השיג את מבוקשו?

כמובן שישנם מקרים בהם אנחנו נעדיף להסכים לדרישות של הסוחט וזאת משום שהאיום הינו מידי ולפי שיקול דעתנו היה מדובר במעשה הנבון ביותר. גם במקרה הנ”ל חשוב מאוד לפנות בהקדם אפשרי אל רשויות החוק ועדיף שקודם לכן לפנות לעורך דין פלילי ולקבל ייצוג והכוונה משפטית.

 

תיעוד, תיעוד, תיעוד

אחת הבעיות בהוכחה של סחיטה באיומים מגיעה כשמדובר על סחיטה שנעשתה בעל פה, ללא עדים ועל כן לא קיימות הוכחות חותכות לסחיטה באיומים. לכן, העצה וההכוונה הראשונה שתקבלו מעורכי הדין או מרשויות החוק תהיה למצוא הוכחות ולתעד את המעשה.

אם מדובר באיומים מתמשכים תוכלו לנסות להקליט או לצלם את הסיטואציה. במקרים בהם הסחיטה באיומים בוצעה בציבור חשוב למצוא את העדים לאירוע. המקרה הפשוט ביותר לתיעוד הינו, במקרים בהם הסחיטה באיומים נעשתה באמצעים דיגיטליים, במקרים אלו חשוב לשמור ולתעד את הפנייה אליכם.

 

לעיתים תדרשו ליצור קשר עם הסוחט

במקרים רבים סחיטה באיומים מתבצעת לאורך זמן רב או מנגד הסוחט נותן לקורבן שלו תקופת זמן כדי לבצע את הפעולה שהוא דורש. במקרים כאלו ובכל מקרה בו פניתם לרשויות החוק בשלב מוקדם של העבירה ייתכן ותדרשו להמשיך ליצור קשר (מבוקר) עם הסוחט. המטרה של כך תהיה בדרך כלל להשיג הוכחות ואף לפענח את זהותו של הסוחט, זאת מקרים בהם הזהות אינה ידוע לכם.

חשוב מאוד לשתף פעולה ולפעול לפי הבקשות של אנשי החוק. כמובן שאם הסיטואציה אינה מתאפשרת או פוגעת בכם באופן אישי (נפשי או פיזי), אתם אינכם מועמדים לדין ואינכם חייבים לבצע את הפעולה. במקרה כזה חשוב מאוד ליידע את רשויות החוק בהקדם ולקבל את עזרתם באופן שלא יסכן או יפגע בכם.

 

מקרים שהפכו לנפוצים בעולם

עם התפתחות הטכנולוגיה מקרי הסחיטה באיומים הדיגיטליים ובעיקרם סחיטה המבוססת על מידע רגיש או תיעודים אינטימיים הפכה לאחת התופעות הנפוצות. מקרים רבים של סחיטה של אנשי פרסום ופוליטיקאים במטרה לסחוט מהם סכומי כסף רבים עלו לכותרות בישראל ובעולם כולו.

 

כל הסיבות לפנות אל עורך דין פלילי כשאתם מתמודדים עם סחיטה באיומים

  • סחיטה באיומים הינה עבירה קשה אשר עשויה לגרום לקורבן לפגיעה ממושכת וקשה מאוד. כחלק מכך הפגיעה יכולה להיות ישירה לאדם ולגופו, לנפשו או לבני משפחות וחבריו.
  • פנייה מוקדמת ככל הניתן לעורך דין תאפשר לכם לעמוד על זכויותיכם, למנוע את תוצאות הסחיטה ולפנות לרשויות החוק באופן מהיר ונכון.
  • עורך דין פלילי המתמחה בתחום ידע ללוות אתכם לאורך הדרך הן בפנייה לרשויות החוק, הן בבירוקרטי ואף במציאת ההוכחות והבאת הסוחט שלכם לדין.
  • חשוב לזכור שלאחר הגשת התלונה שלכם ולאחר ביסוס התיק במשטרה והעברתו לפרקליטות והגשת כתב אישום, אתם אינכם צד בדיון הפלילי אלא רק עדי מפתח בתיק.
כך תתמודדו עם סחיטה באיומים
כך תתמודדו עם סחיטה באיומים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא כך תתמודדו עם סחיטה באיומים

על פי החוק, הקורבן אינו מחויב בעורך דין. אך, כפי שאמרנו, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ של עורך דין, בהקדם אפשרי כדי שזה יעזור לכם להתמודד עם הסוחט ולפעול נכון מול רשויות החוק.

לפי לשון החוק העונש על סחיטה באיומים עומד על מאסר של עד 7 שנים. נוסף לכך, במקרה של סחיטה בכוח העונש עומד על 7 שנים ובמקרה בו הסחיטה מומשה (והנסחט ביצע את דרישת הסוחט) עונש המאסר עומד על עד 9 שנים.

התשובה לכך היא מסובכת וזו בדיוק הסיבה למה חשוב לפנות לרשויות החוק ולעורך דין בהקדם האפשרי ולא להיענות לדרישות הסוחטים. עקרונית אם כתוצאה מהסחיטה ביצעתם עבירה פלילית, אתם עשויים לעמוד על כך לדין, הכל בהתאם לעבירה ולנסיבות האירוע.

לא, החוק אינו מבדיל בין אופן ביצוע הסחיטה באיומים או המרחב בו התקיים האיום. חשוב לזכור שכיום בעולם המודרני במקרים רבים סחיטה בעולם ה”דיגיטלי” עשויה לפגוע באופן רב יותר באדם מאשר סחיטה פרונטלית.

מידע נוסף בנושא עבירות סחיטה באיומים
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד