עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך דין עבירות נוער במאמר הבא.

תקופת הנערות של כולנו הייתה תקופה מבלבלת שבה היינו מושפעים באופן רב מהסביבה שבה אנחנו חיינו. לצערנו, חלק מבני הנוער מושפעים מגורמים שליליים וכתוצאה מכך מבצעים עבירות פליליות או נחשדים בביצוע עבירה בעת היותם קטינים.

לביצוע עבירה בגיל צעיר יש משמעות תהומית על המשך החיים של אותו נער ולכן חשוב מאוד להבין את החוקים ואת התאמות החוקים לבני נוער. הדין הפלילי במדינת ישראל מטפל בבני נוער שהיו מעורבים בביצוע עבירות פליליות באופן שונה מן הטיפול בבגירים. החקיקה שנועדה להסדיר את הטיפול בבני נוער בהיבט של תקנות מעצר, נהלי חקירה והליכים משפטיים, נקראת “חוק הנוער”.

במאמר זה נעסוק באופי הטיפול המשפטי בעבריינות נוער, נדון בשיקול השיקומי המתווה את דרכי הטיפול בבני נוער שהורשעו בפלילים, ונסביר איזה מענה נדרש עורך דין עבירות נוער לספק בטיפול בתיקים של עבריינות נוער.

 

מהן עבירות נוער?

בחוק הישראלי קיים מקבץ חוקים הנקרא חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) המטרה העיקרית של חוקים אלו היא להגדיר את הצורה הנכונה והטובה ביותר לטפל בקטינים החשודים בביצוע עבירה פלילית. החוק אינו מפרט את העבירות הפליליות והן מוגדרות לפי חוק העונשין וחוקים נוספים. בכלליות ניתן לומר כי עבירות נוער הן בעצם כל עבירה פלילית אשר בוצעה על ידי קטין, אשר מלאו לו מכבר 12 שנים.

 

אילו עבירות הן עבירות פליליות

מנעד העבירות המוגדרות בישראל כעבירות פליליות הינו רחב ביותר. העבירות הפליליות אשר בני נוער עשויים להיות מעורבים בהן הינן:

עבירות של פגיעה בגוף אלימות, הריגה או רצח
עבירות רכוש עבירות נזק לרכוש, גניבה, פריצה ועוד
עבירות מין פגיעה מינית, אונס, הטרדה מינית
עבירות סמים סחר, שימוש עצמי
הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

ההבדל המנטלי בין קטינים לבגירים

הסיבה לכך שקטינים מוגדרים באופן שונה מבחינת החוק וכתוצאה מכך גם מבחינת אפשרויות השיפוט והשיקום שלהם הינה העבודה שקטינים נחשבים למי שאין בידם להבדיל בין טוב ורע באופן מוחלט ונכון ועל כן שיקול הדעת שלהם לעיתים אינו צודק.

בנוסף לכך, רבים מבינים ורואים כי קטינים מושפעים באופן חזק יותר מהסביבה. בין אם מדובר על הסביבה האישית שלהם (חברים, משפחה), סביבה רחוקה יותר (מכרים, אנשים מהשכונה וכו’) או מהסביבה הדיגיטלית (רשתות חברתיות, אושיות רשת למיניהן וטרנדים שעולים). לכן, ישנו סיכוי רב יותר שקטין ייבצע עבירה כתוצאה מהשפעה חיצונית וללא רצון אמיתי לכך. לעיתים אף ללא ידיעתו או הבנתו שמדובר בעברה.

 

הפן השיקומי

בשל סיבה זו, אחד האלמנטים החשובים ביותר בכל הנוגע לעבירות נוער הינו הפן השיקומי. בדרך כלל, השופטים וכך גם החוק בישראל יעדיפו תהליך שיקומי עבור הקטין מאשר עונש מאסר. לכך ישנן 2 סיבות אשר שתיהן קשורות אך ורק לגיל של הקטין.

הסיבה הראשונה קשורה לעובדה שבשל הגיל הצעיר ישנן אפשרות רבה יותר להצלחת הליך השיקום וכתוצאה מכך גם להכנסה של אדם בוגר לתוך המעגל החברתי, הכלכלי ותעסוקתי של מדינת ישראל. כל אלו תורמים לשגשוג של אותו אדם כפרט וגם של החברה כולה.

הסיבה השנייה קשורה בעובדה שההשפעה של מאסר על חיי אותו נער יהיו מרחיקי לכת, זאת בשל הגיל הצעיר שלו. כתוצאה ממאסר, אותו קטין לא יוכל ככל הנראה לסיים בגרויות, להתגייס לצה”ל וכתוצאה מכל אלו הוא עשוי לפספס אלמנטים מהותיים מחייו ולהקשות עליו בהמשך הדרך (למשל בשל הצורך להשלים בגרויות).

 

ההגנה שקטינים מקבלים לאורך ההליך הפלילי

נוסף לעובדה שהפן השיקומי הוא זה שמוביל ברוב המקרים את השופטים ישנו צורך עז להגן על הקטין לאורך המעצר, החקירה והמשפט. כמובן, שאין כאן מלהוריד מערך העבירה שבוצעה, בעיקר שכמדובר על עבירות חמורות הקשורות בפגיעה בבני אדם.

אך, חשוב לזכור שגם אם הקטין אכן ביצע את העבירה, הוא עדין קטין ששיכול הדעת שלו הוא מופחת. ישנן מספר דרכים בהן החוק בישראל מגן על הקטין במהלך ההליך הפלילי. הדרכים הללו מתחלקות לפי השלבים השונים.  

 

בשלב המעצר

בכל אפשרות של מעצר קטין, בין אם בוצעה באופן יזום של המשטרה או שמא הקטין הגיע ביוזמתו הוא אל תחנת המשטרה חובה ליידע באופן הלא ניתן לדיחוי את אחד מהוריו של הקטין. במקרה בו אין אפשרות לאתר את ההורים או שמא הקטין מציג סיבה מוצדקת לאי עדכון הוריו, ניתן לעדכן קרוב משפחה אחר. באותו הקשר, באם הקטין מתגורר במעון, יש לעדכן בנוסף להוריו גם את מנהלי המעון.

 

בעת החקירה

המטרה של חקירה משפטית היא להגיע עד תום לאמת הדברים, להבין בדיוק את המורע שהתרחש ולמצות את הדין עם האשמים. אך, חקירות הן גם שלב מתיש ומפחיד שעשוי, בעיקר כשמדובר בקטינים, לגרום להם להודות בפרטים שאינם נכונים. בשל סיבה זו, הקטין זכאי שאחד מהוריו או קרוביו יהיו נוכחים בעת החקירה. הוא אף רשאי להתייעץ עימם בדבר הליך החקירה והפרטים הקשורים בכך. נוסף לכך, שעות החקירה של קטין אינן יכולות לכלול את שעות הלילה.  

 

במהלך המשפט

גם בהליך המשפטי עצמו ישנם אלמנטים רבים אשר מטרתם למנוע פגיעה בקטין (בין אם יצא אשם או זכאי). כחלק מכך ישנה אפשרות לקיים את המשפט בדלתיים סגורות. נוסף לכך, בדרך כלל ישנו צו איסור פרסום על פרטי האירוע המדויקים ועל פרטיו של הקטין. כמו כן, משפט של קטין יתבצע מול שופט נוער, אשר מוסמך ומכיר את כל הסייגים הקשורים בהליך המשפטי והפלילי של קטינים.

 

סייגים שחשוב לדעת

למרות כל האמור בפסקה הקודמת, חשוב לדעת שכל אחת מהזכויות שצוינו ורבות נוספות עשויות להישלל במקרים בהם אנשי החוק סבורים כי התערבות של ההורה עשויה לפגוע בגופו או מצבו הנפשי של הקטין.

נוסף לכך, ניתן למנוע חלק מהזכויות כמו הימצאותו של הורה בעת החקירה או קיום חקירה בשעות הלילה ממספר סיבות אשר כולן קשורות בחשש סביר שפעולות שיגרם שיבוש בהליכי החקירה, במעצרם של חשודים נוספים או שזה יגרור ביצוע של עבירות נוספות.

 

החשיבות שבייצוג הולם לקטין

כל המתואר כאן הינו קצה הקרחון בכל הנוגע בחוקים והזכויות של קטינים בהליכים פליליים. לכן חשוב מאוד שהקטין יקבל ייצוג הולם מעורך דין המתמחה בחוקי בני נוער.

 

כיצד מטפל הדין הפלילי בישראל בבני נוער?

ההליך הפלילי של בני נוער במדינת ישראל מטופל בערכאות משפטיות נפרדות מאלו המטפלות בעבריינים בגירים. למעשה, קיים מנגנון משפטי נפרד וייעודי לטיפול בעבריינות של קטינים ובני נוער, והוא בתי המשפט לנוער, בהם מכהנים שופטים בעלי הסמכה מיוחדת לטיפול בהליכים פליליים של בני נוער.

כדי לתת מענה מסוג זה, בית המשפט המחוזי ובית משפט השלום למעשה עוברים למתכונת של בית משפט לנוער על פי הצורך, כששופט נוער יושב בהם.

 

מה ההבדל בין הליך פלילי לבני נוער והליך פלילי של מבוגרים?

להלן ההבדלים המרכזיים בין הליכים פליליים שמעורבים בהם בני נוער וקטינים, לעומת הליכים פליליים הנוגעים לבגירים בישראל:

הבדל ראשון דיונים בתיקים פליליים של בני נוער מתקיימים ככלל בדלתיים סגורות לעומת דיוני הבגירים שבמרבית המקרים יתקיימו בדלתיים פתוחות.
הבדל שני דיונים בתיקים פליליים של בני נוער נערכים באולמות נפרדים בבית המשפט על מנת להגן על פרטיותם של הקטינים, ולייצר הפרדה בינם לבין דיוני המבוגרים.
הבדל שלישי הענישה בגין עבירות פליליות של בני נוער היא קלה מזו הנהוגה בעבירות פליליות שבוצעו בידי בגירים. לרוב העונשים שיפסוק בית המשפט לנער או נערה שהורשעו בביצוע עבירה פלילית, יהיו מקלים ומוכווני שיקום.

לאילו מיומנויות מיוחדות נדרש עורך דין עבירות נוער?

עורך דין פלילי המטפל בייצוג בני נוער בהליכים משפטיים, נדרש להכרת חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל”א – 1971 על בוריו, ולהיות בעל היכרות אישית עם גורמי האכיפה, המשפט והרווחה המטפלים בהליכים פליליים של בני נוער.

עורך דין עבירות נוער מצופה להכיר את זכויותיו של הקטין כך שיוכל להבטיח כי מיוצגיו יזכו להליך הוגן הכולל אלמנט שיקומי. בנוסף לכך, נדרש עו”ד עבירות נוער לעמוד בקשר מול מנגנוני הרווחה המטפלים בקטינים, המסגרות החינוכיות וכמובן גם עם קרובי המשפחה או האפוטרופוסים של בני הנוער בהם הוא מטפל.

במה שונים הליכי המעצר והחקירה המשטרתית של בני נוער מאלו הנהוגים מול מבוגרים?

קיים שוני בין נהלי המעצר והחקירה הפלילית הנהוגים בתיקי נוער, לעומת אלו המקובלים במסגרת הטיפול בבגירים. על כן נדרש עורך דין פלילי המייצג בני נוער להכיר היטב את הנהלים הרלוונטיים, וביניהם:

1. חובת נוכחות הורה או איש קשר אחר מטעמו של הקטין בחקירה

על המשטרה לעשות מאמץ ליצור קשר עם האפוטרופוס של הקטין, לפני ההתקדמות לשלב התשאול, ובמקרים שבהם לא ניתן להגיע להוריו של הקטין, נדרשת לכל הפחות נוכחות של בן משפחה אחר של הנער/ה או של אדם אחר שהקטין מכיר ומסכים לנוכחותו בשלב החקירה. בנוסף זכאי הקטין להיוועץ בהם כרצונו לפני שהחקירה מתחילה, בכפוף לחריגים שהחוק קבע.

2. איסור על חקירת בני נוער קטינים במהלך שעות הלילה

חוק הנוער קובע כי חל איסור על חקירת בני נוער קטינים בשעות הלילה. ככלל – כשמדובר בבני נוער שגילם נמוך מ – 14, יש לחקור אותם בין השעות 7 בבוקר עד 8 בערב בלבד. עבור בני נוער שגילם למעלה מ – 14, השעות המותרות לחקירה הן בין 7 בבוקר ועד 10 בלילה.

3. הגבלה על מעצרים ללא צו שופט

אפשר להחזיק במעצר ללא צו שופט בן נוער שגילו מתחת ל – 14 לפרק זמן מרבי של 12 שעות. לאחר פרק זמן זה, מחייב החוק לשחררו או להביא אותו בפני שופט. היה ואין אפשרות להביא את בן הנוער החשוד בפני שופט, ניתן יהיה להאריך את המעצר שלו לפרק זמן נוסף של לא יותר מ – 12 שעות נוספות.

במקרה של בן נוער שגילו למעלה מ – 14, פרק הזמן המרבי שניתן להקצות למעצר ללא צו שופט עומד על 24 שעות לכל היותר, כאשר לאחריהן, נדרשים שיחרורו או הבאתו בפני שופט. הארכת מעצר מתאפשרת לפרק זמן שלא יעלה על 24 שעות נוספות.

4. תקופת ההתיישנות בתיקי נוער

ניתן להעמיד בני נוער לדין רק במידה וטרם עברו 12 חודשים ממועד ביצוע העבירה הפלילית, אלא אם ניתן אישור מיוחד להעמיד את החשוד למשפט בשלב מאוחר יותר, מטעם היועץ המשפטי לממשלה.

5. מסגרת הטיפול המשפטי

העמדת בני נוער קטינים למשפט מתאפשרת אך ורק בין כתליו של בית משפט לנוער, במידה ולבן הנוער מלאו 18 שנים במועד בו בוצעה העבירה וטרם מלאו לו 19 במועד שבו הוגש כנגדו כתב האישום.

6. חובת ההתייעצות עם קצין מבחן לפני הליכים משפטיים בבני נוער מתחת לגיל 13

היות וגיל האחריות הפלילית במדינת ישראל הינו 12 שנים, בן נוער קטין שגילו נמוך מ – 13 יוכל להשפט בבית משפט לנוער רק לאחר שבוצעה התייעצות מול קצין מבחן, בהתאם לחוק העונשין.

7. חובת ביצוע תסקיר

במקרה בו בן נוער נאשם בביצוע עבירה פלילית, נדרש בית המשפט לנוער להפנות את הקטין להליך שנקרא תסקיר, המתבצע מול שירות המבחן לנוער. התסקיר נועד לגבש המלצה בנוגע למתווה הטיפול בקטין – בין אם מדובר בהמלצות לדרכי ענישה למסגרת טיפולית משקמת.

מה תפקידו של עורך דין עבירות נוער בשלב התסקיר מול שירות המבחן לנוער?

במסגרת תפקידו, אחראי עורך דין המייצג בני נוער להבטיח כי שלב התסקיר מול שירות המבחן לנוער אכן יתבצע כנדרש, וכי התסקיר יהיה מוכוון שיקום מול מנגנוני הרווחה, ולא ענישה. ההמלצות שיתקבלו במסגרת התסקיר יכולות לעשות את כל ההבדל בין הרשעת הקטין בדין וענישתו או טיפול משקם שיסייעו לבן הנוער להתרחק ממעגל הפשיעה – ומכאן חשיבותה הרבה של מעורבות אקטיבית מצד עורך הדין לייצוג בני נוער.

על זכות ההתייעצות עם עורך דין עבירות נוער 

הזכות להתייעץ עם עורך דין עבירות נוער המתמחה בייצוג קטינים, מהווה זכות יסוד של כל בן נוער שנקלע להליך פלילי במדינת ישראל. חשוב לדעת כי זכות זו עומדת לרשות החשוד משלב המעצר, לרבות כל מצב בו מוגבלת חירותם של הנער או הנערה עקב חשדות בביצוע עבירה פלילית.

יתרה מכך, חוקרי המשטרה אף מחויבים ליידע בני נוער העומדים בפני חקירה משטרתית, בזכותם החוקית לפנות לקבלת ייעוץ מעורך דין עבירות נוער. היה והנער או הנערה מעוניינים ליצור קשר עם עורך דין קטינים ביוזמתם, על המשטרה חלה חובה לעשות זאת ללא דיחוי, ולהקפיא את המשך הליכי החקירה עד הגעת עורך הדין.

בכוחו של עורך דין פלילי המתמחה בייצוג בני נוער וילדים לוודא כי כל זכויותיו של הקטין שנקלע לתסבוכת פלילית, ישמרו לאורך כל שלבי ההליך. לכן מומלץ לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי מול עורך דין לייצוג בני נוער בהקדם האפשרי, בכל חשד למעורבות של נער או נערה בביצוע עבירה פלילית.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עורך דין עבירות נוער

קטנים מתחת לגיל 12 אינם נושאים באחראיות פלילית כלל. הסיבה לכך נובעת מגילם הצעיר מאוד שעל פי דעת מומחים אינה מאפשרת להם את המודעות וההבנה של מהו מעשה פסול ואסור ועל כן אין להם את היסוד הנפשי הדרוש לצורך נשיאת אחראיות פלילית.

על פי החוק הגיל הקובע הוא גיל ביצוע המעשה. אך, במידה והמעשה בוצע בעת היותו של הנתבע קטין והגשת כתב האישום נגדו היה לאחר שמלאו לו 19 שנים, הוא יישפט בתור בגיר.

תקופת התיישנות הינה משך הזמן בה הרישום הפלילי או המשטרתי קיים במערכות ועל כן גופים פרטיים וציבוריים יכולים לדרוש את המידע (במקרים של חיפוש עבודה למשל). ככל שמשך זמן הרישום הוא קצר יותר, כך ניתן יהיה להימנע מפגיעה עתידית של חיי הקטין ולאפשר לו לשקם את חיו.

כן, גם בחקירה של מי שאינו מואשם אלא היה עד לעבירה ישנן התאמות להיות קטין.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד
תקיפת קטין

הבחנת החוק בהקשר קטינים ברור לכל כי תקיפה היא מעשה לא מוסרי ובהתאם לכך הוא גם לא חוקי. במסגרת החוקים במדינה שלנו מתבצעת הבחנה בין

קרא עוד