זכויות קטין בחקירה

קטינים בחקירה

הליך פלילי וחקירה המתנהלים אל מול קטין הם בהכרח רגישים יותר מאשר הליכים המתנהלים אל מול בגירים במיוחד בשל כך שקטינים לא תמיד מבינים את ההשלכות של המעשים שלהם, יודעים לקחת אחריות וגם לא תמיד בהכרח יצליחו להתמודד אל מול סיטואציות מורכבות רגשית. על כן, כאשר מדובר בקטין בחקירה יש לו זכויות מיוחדות מעבר לזכויות של בגיר שמטרתן כמובן להקל חוויה זאת.

 

מי הוא קטין?

קטין הוא אדם הנמצא בין גיל 12 לגיל 18. לא משנה מה חומרת העבירה הוא עדיין נחשב קטין ולא בגיר ועל כן, זכאי לזכויות אחרות ומיוחדות לעומת בגיר בחקירה.

 

מה היא חקירה?

חקירה היא תשאול המתבצע על ידי המשטרה בחדר חקירות, בו החוקר שואל שאלות את החשוד על מנת לקבל תמונה רחבה יותר על המקרה. ניתן להיות מזומן לחקירה מראש או להילקח לחקירה, אך בשני המקרים כמובן שכל הזכויות תקפות עבור הקטין והוא רשאי לבחור להשתמש בהן.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

ליווי פיזי של הקטין

ברור לכל כי עבור קטינים חקירה היא הליך מורכב ועל כן, מגיע לנחקר ליווי פיזי מצד אחד מהוריו או אחד מקרוביו. המטרה היא להנגיש לקטין יותר את הסיטואציה ולתת לו תחושה בטוחה יותר. נוכחות זאת יכולה להיות בשני מישורים לבחירת הקטין ועל המשטרה והחוקרים לתת לו את הזכויות הללו במידה ויבקש זאת.

 

נוכחות של הורה או קרוב לקטין

בעוד חקירה של בגיר היא חשאית וסגורה ובה יכול נמצא רק החוקר והנחקר (ולעיתים גם עורך דין), כאשר מדובר בקטין יש לו זכות לנוכחות של אחד מהוריו או של אחד מקרוביו בחקירה. זאת על מנת להקל עליו את הסיטואציה ושהיא תהיה מלווה במישהו שקרוב אליו ושהוא סומך עליו.

 

התייעצות עם הורה או קרוב לקטין

לא רק במהלך החקירה, גם עוד טרם אליה זכאי הקטין לקבל זמן פרטי להתייעץ ביחידות עם אחד מהוריו או אחד מקרוביו שיבחר בהם. במהלך ההתייעצות הוא יכול לקבל ממנו עזרה כיצד לנהוג, או פשוט לקבל את התחושה שהוא לא לבד ולהוריד את הפאניקה מהסיטואציה. זאת כמובן מתוך הבנה שקטינים לוקחים סיטואציות מסוג זה בצורה קשה יותר ועלולים לחוות אותה באופן טראומתי.

 

זכות השתיקה

אחת הזכויות הכי מוכרות לנו מסדרות טלוויזיה וסרטים היא זכות השתיקה אשר חלה על כל נחקר ועל כן כמובן גם על קטינים. במהלך חקירה, רשאי הנחקר לבחור להשתמש בזכות השתיקה ולא להגיב על שאלותיו של החוקר. החוקרים חייבים להציג לנחקר שיש לו זכות כזאת באם הוא לא מכיר אותה והנחקר רשאי להגיד לחוקרים כי הוא בוחר על זכות השתיקה ועל כן, לא משיב לשאלותיהם.

 

עד קטין לאירוע

לא רק נאשמים וחשודים יכולים להיחקר במשטרה אלא גם עדים לאירוע מסוים שהמשטרה חוקרת יכולים להיות מזומנים לתת עדותם על מנת לקדם את התיק. זימון עדים לחקירה וחקירתם חייב להיות בשעות מסוימות כתלות בגיל הנחקר. זאת רלוונטי רק במקרה שהקטין הוא עד למקרה ולא נאשם בו, באם נאשם ישנם חוקים ושעות אחרות בחוק לאור כך שמדובר במקרה חמור יותר ולא רק בעדות למקרה אחר.

  1. מתחת לגיל 14 – חקירתו של עד קטין מתחת לגיל 14 תתבצע רק בין השעות 7:00 ועד 20:00 אלא אם כן מדובר במקרה חריג המפורט בחוק.
  2. מעל גיל 14 – חקירתו של עד קטין מעל גיל 14 יכולה להיות רק החל מהשעה 7:00 ועד השעה 22:00, מעבר לשעה זאת אסור לחקור אותו, אלא במקרים חריגים המפורטים בחוק.

 

יידוע אחד ההורים על החקירה

בהמשך לכך שהורים אמורים לדעת מה עושה ילדיהם בכל רגע נתון ולהיות אחראים עליו, חובתה של המשטרה ליידע את אחד מההורים של הקטין טרם הגעתו לחקירה. לא ניתן לחקור אותו מבלי שאחד מהוריו יודע על כך. כמובן שאם אין הורים בתמונה או שהם לא ניתנים להשגה יש הכרח ליידע מישהו אחר שקרוב לקטין. כמובן שגם כאן יש מקרים חריגים אך בכל מקרה זכותו של הקטין להיחקר רק לאחר שהוריו יודעים על כך.

 

חקירה עם חוקר נוער

קטינים הם בסופו של דבר בני נוער ועל כן, מגיע להם גם יחס כזה וגם חוקרים שיידעו איך להתמודד עם הסיטואציה על מנת שהיא תהיה יעילה למשטרה אך גם כמה שפחות טראומתית לנחקר. על כן, קטינים שנחקרים במשטרה נחקרים על ידי חוקרי נוער מיוחדים אשר בודקים את מצבו של החשוד ולא רק את המעשה שעשה. חוקר נוער בוחן לעומק את הסיטואציה וממליץ למשטרה מה נכון לעשות עם הקטין בהמשך.

  1. סגירת התיק הפלילי – סגירת החקירה ועצירת המשך ההליכים בתיק, קצין המבחן יכול לעשות זאת מכל מייני סיבות לאחר שבחן את מצבו של הקטין.
  2. פתיחת תיק פלילי ורישום פלילי – המשך ההליכים בתיק כולל רישום בתיק האישי של הקטין על החקירה והעבירה שהוא חשוד בה, מכאן ימשיך תהליך החקירה עד קבלת עונש או עד סגירת התיק.
  3. גניזת התיק בהליך של אי תביעה – אפשרות מיוחדת לקטינים, הפסקת הטיפול וההליך בתיק לאור כל מיני מאפיינים של המקרה כולל היות העבירה עבירה ראשונה של הקטין.

 

קטינים בחקירה הם בני נוער בגילאים 12 עד 18 אשר נלקחים או מזומנים לחקירת משטרה הן בתור עדים אך כמובן שהן בתור חשודים בעבירה פלילית. במהלך החקירה, מתוקף היותם קטנים מגיעות להם זכויות מיוחדות אשר מטרתן להקל עליהם את התהליך.

לדוגמא, הם זכאים לליווי עורך דין, אך גם לליווי של אחד ההורים או קרוב משפחה אחר במהלך החקירה וגם עוד טרם אליה בפגישת התייעצות שרק הם נמצאים בה. בכל מקרה חשוב שקטינים יכירו את הזכויות שלהם וינצלו אותן!

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא זכויות קטין בחקירה

לקטין בחקירה, בין אם הוא עד ובין אם חשוד, יש זכות של שעות חקירה ספציפיות בהן ניתן לחקור אותו, מעבר לשעה המאוחרת ולפני השעה המוקדמת אסור לחקור אותו והוא זכאי להפסקה.

זכותו של כל קטין בחקירה לקבל ליווי פיזי של הורה או קרוב משפחה אחר בהיעדר הורים במהלך החקירה, בנוסף אישור להתייעצות אישית ללא נוכחות אדם אחר על נושא החקירה או על כול נושא אחר.

כמובן שכן! בדומה לכל חקירה של בגירים, גם לקטינים יש את זכות השתיקה אשר מאפשרת להם לבחור לא לדבר ולענות על שאלותיהם של החוקרים, חובה להציג להם את הקיום של זכות זו ולתת להם לשמור על שתיקתם.

בשונה מחקירה אחרת, חובה ליידע את הוריו של הקטין על החקירה שמתבצעת. זאת גם על מנת שידעו בגלל שהם אחראים עליו כי הוא קטין, אך גם על מנת שיוכלו להגיע וללוות אותו בכל ההליך במסגרת הזכויות שלו. באם לא ניתן להשיג את ההורים חובה ליידע קרוב אחר.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד