אלימות במשחקי כדורגל

כדורגל הוא ללא ספק הספורט הפופולארי ביותר בישראל. במדינה שתרבות הספורט שלה מוטלת בספק, עדיין מצליחים חלק מהמשחקים להביא אליהם רבבות אנשים, שצמודים אחד לשני פיזית בסביבה תחרותית, רועשת ותוססת. אין ספק כי מדובר בפוטנציאל לאירוע נפיץ.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, מי שאחראי על האבטחה במגרשי הכדורגל זוהי המשטרה, והאבסורד הוא שמי שנענש, על אלימות במשחקי כדורגל בסופו של דבר, הן הקבוצות, אשר מקבלות עונשים מבית הדין של ההתאחדות לכדורגל. אלימות במשחקי כדורגל היא רעה חולה בספורט הישראלי, וצריך לדעת לטפל בה. על כך בסקירה הבאה.

 

מקרי אלימות במשחקי כדורגל

יש המון מקרים זכורים של אלימות במשחקי כדורגל אשר הסתיימו בצורות טרגיות, אם כי בשנים האחרונות יש שינוי בתפיסה, ולמרות שהמשטרה עדיין לא לוקחת אחריות והקבוצות עדיין נענשות, יש דגש גם על ענישה של המעורבים בדבר. ברגע שהענישה תתחיל להיות אפקטיבית ואנשים לא ימלטו משורת הדין בחסות ההמון והרפיסות של גורמי הביטחון, ייתכן שנראה פה שינוי מהותי אשר יתבטא גם בהרתעה.

 

אירועי אלימות במשחקי כדורגל – נקודות ציון משמעותיות

לאורך השנים התרחשו כמה אירועים חמורים במיוחד של אלימות במשחקי כדורגל, אשר הביאו את הנושא לדיון ציבורי, וביניהם:

  1. רצח מוטי קינד (1975) – קינד היה שחקן כדורגל מכבי רחובות שנרצח במגרש הכדורגל, על ידי דקירה של אוהד הקבוצה היריבה. האוהד הדוקר, שמעון קרוה, נתפס, ונידון ל – 10 שנות מאסר תוך כדי שהענישה לקחה בחשבון גם את הסיטואציה הנפיצה בה נכחו המעורבים.
  2. פריצת אוהדי בני יהודה למגרש (2000) – לאחר שזכתה הפועל תל אביב באליפות במגרשה של בני יהודה, פרצו האוהדים של שתי הקבוצות למגרש והפסיקו אותו באלימות. אף אוהד לא הועמד לדין.
  3. אמיר רנד (2001) – באירוע זה, נראו אוהדי מכבי חיפה כשהם פורצים למגרש אחרי זכייה באליפות. רנד בן ה – 15 נמחץ תחת ההמון שכן השוטרים סירבו לפתוח את השערים. אירוע מכונן לאסון במגרש.
  4. פואד וערן זהבי – באירוע זה אוהד הפועל תל אביב פרץ למגרש והחל להכות את שחקן מכבי ת”א. בתגובה, מספר אוהדי מכבי תל אביב פרצו למגרש. כוחות האבטחה הגיבו באיחור. פואד נענש במאסר, בעוד שהאוהדים האחרים קיבלו עונשים קלים.

 

השאיפה: מניעת אלימות במשחקי כדורגל באמצעות אבטחה איכותית

כאמור, אירועי אלימות במשחקי כדורגל לא חסרים, והדוגמאות הניתנו פה הם רק על קצה המזלג. כמעט בכל משחק גדול יש אירועי אלימות מסוגים כאלו ואחרים, והכל נכנס תחת הכותרת של “סיטואציה נפיצה”. הנרטיב הוא שאנשים באים לכדורגל להוציא אגרסיות, וניתנת לגיטימציה מסוימת לאלימות מילולית, שלעיתים מובילה לאלימות פיזית.

הדבר הנכון ביותר שאפשר לעשות הוא לבצע ענישה פרסונלית, להוציא מהמשוואה את הקבוצות אשר שוכרות את כוחות השיטור והאבטחה, ולדאוג לאבטחה איכותית, ולא לשוטרי יס”מ שמגיעים, בחלק מהמקרים, רק כדי להגיב באלימות לנעשה בשטח.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

אלימות במשחקי כדורגל – נושא מורכב מבחינה משפטית

מקרים רבים של אלימות במשחקי כדורגל מגיעים כאמור גם מהצד של השוטרים, ויש הרבה אנשים שנקלעו לקטטות ונעצרו על לא עוול בכפם. כיום, הרבה יותר קל להוכיח את חוסר המעורבות, כי לכל אחד יש מצלמה בטלפון הסלולרי. עם זאת, כאשר נקלעים לתיק שכזה, חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין עבירות אלימות אשר יידע כיצד לטפל בנושא המורכב הזה, שכן הוא שונה מאירועי אלימות בסיטואציות שונות, אך צריך להתייחס אליו בחומרה.

 

מתי אלימות במשחקי כדורגל מצריכה מעורבות של עו”ד פלילי?

כל הקונספט של אלימות במשחקי כדורגל השתנה בשנים האחרונות, שכן מצד אחד מאז מקרה פואד וערן זהבי יש דגש על ענישת אוהדים, ופחות על ביקורים של ראשי קבוצות בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל, אך מנגד, לאוהדים חוליגנים הרבה יותר קל להתארגן ולייצר קטטות המוניות מחוץ למגרשים.

האתגר של המשטרה הוא גדול מאוד כיום, ויש הרבה מאוד אוהדים שמוצאים את עצמם כעצורים, עם או בלי עוול בכפם, וצריכים את שירותיו של עו”ד פלילי עם ניסיון בנושא אלימות בספורט.

 

עורך דין עבירות אלימות יספק את ההגנה האידיאלית לחשודים ונאשמים באלימות במשחקי כדורגל

אפשר לשייך את האלימות בכדורגל לפילוג שמגיע מהשלטון, לתקשורת אשר “מחממת” לעיתים את המצב, וכמובן גם לתרבות הישראלית. כל אלו ביחד מייצרים מצבים בלתי נמנעים בחלקם, ולרוב הם כוללים קבוצות עם קהלים גדולים במיוחד.

ארגון לה פמיליה, שמגדיר את עצמו כארגון ימין קיצוני, משויך לקבוצת בית”ר ירושלים לדוגמה. לכן, גם כאן יש מורכבות גדולה מאוד, שצריך לראות מאיפה מגיע המקור שלה. עורך דין עבירות אלימות עם ידע וניסיון ידע לייצר את ההגנה הטובה ביותר ללקוחות שלו בהתאם לנסיבות.

 

האם גם אלימות מילולית נחשבת כאלימות במשחקי כדורגל?

אלימות במשחקי כדורגל היא אלימות פיזית לרוב, אך לאחרונה נמצא מקרה של אלימות מילולית שטופל על ידי קבוצה. מכבי ת”א הרחיקה אוהד מהמגרשים לאחר שנתפס מקלל קללות גזעניות שחקן ערבי. הקבוצות עושות הרבה מאוד במאמצי הסברה ומניעה, לבטח הרבה יותר מהמשטרה, אם כי בסופו של דבר זה לא מספיק.

אנשים רבים נקלעים לקטטות על רקע אהדה לקבוצה מסוימת, וכאשר זה קורה, אוהדים צריכים לרכוש את שירותיו של עורך דין עבירות אלימות שיוכל לסייע להם לקבל את ההגנה המושלמת.

 

לסיכום

אנשים הולכים למשחקי כדורגל מסיבות שונות, וגם אם הם רוצים להוציא אגרסיות, זה לא צריך להיגרר לאלימות פיזית. הקטטות הללו בדרך כלל הן בלתי נמנעות, ובמהלכן אנשים נעצרים, בצדק או שלא, וזקוקים לייעוץ משפטי ספציפי. במקרה הזה, עו”ד פלילי עם התמחות ייעודית בעבירות אלימות, יכול לסייע בצורה משמעותית מאוד.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

אלימות במשחקי כדורגל
אלימות במשחקי כדורגל
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא אלימות במשחקי כדורגל

לאורך השנים, ראינו מספר רב של אירועי אלימות אשר התרחשו במשחקי כדורגל – בין אם האלימות הגיעה מצד אוהדים של הקבוצה היריבה ובין אם מדובר על אלימות בין שחקני הכדורגל עצמם. הגורם שאחראי לאבטחת משחקי כדורגל זוהי המשטרה, אשר נוקטת ביד קשה כנגד מקרי אלימות אלו.

במקרים רבים, מי שמבצע את האקט האלים אלו האוהדים של קבוצות הכדורגל, אשר לעיתים מאבדים את השליטה ואת קור הרוח שלהם ומבצעים פעולות אלימות כנגד אוהדים של הקבוצה היריבה או נגד שחקני הקבוצה היריבה. עם זאת, במקרים רבים הם מצליחים לחמוק מעונש, או מי שנענש זו הקבוצה ולא האוהד האלים.

אין באמת סיבות שיכולות להצדיק אירועי אלימות במשחקי כדורגל, אך יש שמנסים לאתר את הסיבות הספציפיות מדוע מקרים אלו הפכו כה רווחים. ייתכן שניתן להאשים בכך את ה”סיטואציה הנפיצה” והתחרותיות, את האנדרנלין והאמוציות שהסיטואציה מוציאה מהאוהדים, את הפילוג והמתח שישנו בין הקבוצות השונות ועוד.

ייתכנו מקרים בהם אוהד כדורגל יהיה חשוד בביצוע עבירות אלימות, אף שהוא לא השתתף בהן באופן אקטיבי או לא לקח חלק דומיננטי באירוע. במקרים אלו, עורך דין פלילי יוכל לייצג את עמדתו של החשוד בערכאות המשפטיות, ולדאוג לכך שהוא לא יהיה חשוד כמבצע העיקרי של העבירה.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד