ייצוג משפטי בעבירות גניבה

עבירת גניבה היא אחת העבירות העתיקות ביותר. הראייה הטובה ביותר לכך הינה העיסוק בנושא בכל מערכת חוקים שהתקיימה לאורך ההיסטוריה, כולל חוקי התורה היהודית. גם החוק הישראלי מתייחס, מטבע הדברים, לעבירת הגניבה.

איך בא נושא הגניבה לידי ביטוי בזמנים שונים בהיסטוריה? מהם סוגי הגניבה הקיימים והמוכרים בחוק הישראלי? כיצד יכול ייצוג משפטי בעבירות גניבה על ידי עורך דין פלילי מיומן, לסייע לנאשם בהפחתה של חומרת העונש הצפוי לו? בשורות הבאות נעסוק בהרחבה בנושא של עבירות גניבה, במשמעויות החברתיות שלהן, בדרכי הענישה הקיימות בחוק הישראלי וביתרונות הייצוג המשפטי בעבירות גניבה.

 

העיסוק בגניבה בימי קדם ובעידן המודרני

הגניבה, אורך ימיה כימות קיומה של האנושות. בכתבי הקודש היהודיים יש התייחסות נרחבת לנושא של עבירות גניבה, עד כדי אזכור שלו בעשרת הדברות, והפיכה של הצורך בהימנעות מגניבה לחלק אינטגרלי מספר החוקים היהודי.

ואולם לא רק היהדות השכילה להתמודד עם הנושא. הכתבים המשפטיים העתיקים ביותר שאינם תורת ישראל המוכרים כיום הם חוקי חמורבי, שנכתבו ככל הנראה במאה השמונה עשרה לפני הספירה. (בין שנת 1,800 לבין שנת 1,700 לפני הספירה)

בכתבים הללו יש ענישה מחמירה על גניבה, עד כדי עונש מוות לגנב שאין בידיו הכסף או הרכוש לשלם את הקנס שהוטל עליו בעקבות גניבה שנתפס בה. ההלכה היהודית תרגמה את הצווים התנ”כיים לכדי אמירות משפטיות מידתיות ויצרה מערכת שיש בה איזון בין חומרת העבירה לבין חומרת הענישה.

גם בעידן המודרני השכיל המחוקק לאזן בין הצורך של הקורבן להגנה מפני גנבים וגזלנים, לבין הטלת עונש מידתי על הגנבים במטרה להרתיע אותם. בנוסף, מנסה המערכת המשפטית גם לשקם – כלומר להפנות את הפושע המורשע לדרך חדשה, שעשויה להפוך אותו לאזרח שומר חוק.

 

סוגים שונים של עבירות גניבה

כשהמחוקק בישראל מתייחס לגניבה, יש שני מצבים או שתי דוגמאות אפשריות בנושא. האחת – הדוגמה הקלאסית של פושע החודר לרשות הפרט או למקום שבו הוא איננו מורשה לשהות ונוטל משם ללא רשות כסף או שווה כסף, או רכוש שאיננו שייך לו בדין.

דוגמאות לגניבה מהסוג הזה לא חסרות. עם הדוגמאות האפשריות לגניבה ניתן למנות גניבת מוצרים מחנות או מסופרמרקט, גניבת חומרי גלם או מוצרים ממפעל יצרני או התפרצות לבית פרטי וגניבת רכוש או כסף מזומן.

הדוגמה השנייה לגניבה על פי החוק, היא גניבה של עובד ממעביד. זאת, בין אם מדובר בעובד המוציא במרמה מוצרים ממקום העבודה שלו ובין אם מדובר בעובד השולח ידו בכספים שעליהם הוא מופקד בתוקף תפקידו בעסק. שני המקרים עוסקים בנטילת כספים או רכוש שלא כדין. אבל במקרה השני, הגנב שולח ידו בכסף או ברכוש שעליהם היה מופקד, תוך מעילה באמון של מי שהעניק לו את התפקיד ואת האחריות.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

באילו מקרים נדרש ייצוג משפטי בעבירות גניבה?

ייצוג משפטי בעבירות גניבה משני הסוגים המתוארים לעיל הוא חיוני וחשוב. זאת, במטרה למנוע הרשעה בדין או להביא לידי הרשעה בסעיפים קלים יותר. בהמשך, עורך דין פלילי המייצג נאשם אשר הורשע בגניבה, יפעל כמיטב יכולתו והבנתו במטרה להשיג ענישה מקלה ככל האפשר על מבצע העבירה.

ככלל, הענישה על גניבה בחוק הישראלי יכולה לנוע בטווח שבין שלוש שנות מאסר לבין עשר שנות מאסר. זאת, בנוסף לקנסות ופיצויים שגם אותם יכול בית המשפט לגזור על הנאשם שהורשע בביצוע עבירות גניבה.

 

ייצוג משפטי לנאשמים וחשודים בעבירות גניבה – למה זה טוב?

מי שנאשם בגניבה במדינת ישראל, עלול למצוא את עצמו נעול מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה. זאת, בנוסף לקנסות ופיצויים שאותם יצטרך לשלם לקורבן העבירה, כפי שכבר הוזכר לעיל. עם זאת, ייצוג משפטי בעבירות גניבה שמבוצע בצורה מיומנת ומושכלת, על ידי עורך דין פלילי הלומד את המקרה לעומקו, עשוי לתרום באופן משמעותי להקלת העונש. לא אחת קרה שלמרות חומרת האשמות, הסתיים המשפט בפסק דין מקל ובגזר דין שבהחלט היטיב עם הנאשם שהורשע בדין.

עורך דין פלילי המכיר את החומר עשוי לנסות לקעקע את האמינות של ההאשמות, כולן או חלקן. מאחר שהנאשם אינו אשם עד שלא הוכח אחרת, די בהטלת ספק בנכונות של טענות התביעה, כולן או חלקן, כדי ליצור אפשרות לעונש מקל בסיכומו של עניין.

במקרים רבים, העדר היכולת של התביעה להוכיח את אשמת הנאשם מעבר לכל ספק סביר, הביאה בסיכומו של עניין לעסקת טיעון שבהחלט היטיבה עם הנאשם. מבחינת התביעה, העסקה מנעה אפשרות לכך שהנאשם יצא זכאי.

מבחינת ההגנה, נמנעה האפשרות שהשופט ימצא, למרות הכל, את הנאשם אשם ויגזור עליו עונש מחמיר. ואולם רק עורך דין פלילי המכיר היטב את התחום ויש לו חשיבה יצירתית ברמה הגבוהה ביותר, יכול למצוא את הדרך הנכונה לסייע ללקוח ששכר את שירותיו הטובים.

 

האם עורך דין פלילי מחויב בסודיות בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות גניבה?

ייצוג משפטי בעבירת גניבה הוא נושא עדין. לפיכך, תכנון נכון של ההגנה יכול להביא לתוצאות טובות ולגזר דין מקל מאוד בתום המשפט. מאחר שיש חיסיון על כל מה שנאמר בין עורך דין פלילי ובכלל לבין הלקוח שלו, יכול הלקוח לספר לעורך הדין את כל העובדות כהווייתן. באופן זה, עורך הדין הפלילי, בהנחה שהעובדות שנמסרו לו מדויקות, יכול לייצר את קו ההגנה היעיל ביותר על הלקוח.

 

איך לבחור עורך דין מומלץ למטרת ייצוג משפטי בעבירות גניבה?

הנחת המוצא בבחירת עורך דין פלילי מומלץ הינה שככל שעורך הדין הוא איכותי יותר, כך הביקוש לשירותיו הוא גבוה יותר. מי שיש לו האפשרות לבחור עורך דין פלילי מנוסה, חייב לבדוק את ההצלחות של עורך הדין במקרים קודמים. בנוסף, חשוב מאוד שבין שני הצדדים – קרי עורך הדין והלקוח, ישרור אמון מוחלט. בהעדר אמון, התוצאה הסופית עבור הנאשם עלולה להיות עגומה.

במידה ויש לכם צורך בייצוג משפטי בעבירות גניבה בעקבות חשד או אישום בעבירת גניבה, מומלץ ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין מנוסה שיוכל ללוות אתכם בהליך הפלילי על כל שלביו.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

ייצוג משפטי בעבירות גניבה
ייצוג משפטי בעבירות גניבה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות גניבה
גניבה מקשישים

גניבה מקשישים הינה עבירה פלילית חמורה ובזויה מאין כמוה, מאחר ומדובר בגניבה שמתבצעת תוך ניצול חוסר האונים והחולשה של אנשים חסרי ישע. בהתאם לכך החוק

קרא עוד
גניבה ממעסיק

גניבה ממעסיק היא תופעה רווחת למדי שפוגעת במעסיקים רבים במדינת ישראל ובאמון שלהם בעובדיהם. בסקירה להלן, נסביר אילו סעדים מעמיד החוק בישראל לרשות המעסיק כדי

קרא עוד
גניבת טלפון נייד

גניבת טלפון נייד, למרבה הצער, אינה עניין יוצא דופן במדינת ישראל. למעשה מבין עבירות הגניבה המתבצעות בארץ, גניבה של טלפונים ניידים הפכה נפוצה מאוד בשנים

קרא עוד
עבירות פריצה

עבירת פריצה היא, כלשונה, עבירה של כניסה בלתי חוקית של מאן דהו למקרקעין, רכב או רכוש כל שהוא השייך לאדם אחר. זאת, כמובן, כאשר מטרת

קרא עוד
עבירות מעין גניבה

כל אדם בר דעת יודע להגדיר מהי עבירת גניבה. מדובר בנטילת רכוש השייך לאדם או לעסק ללא רשות ושלא במטרה להשיב את הרכוש הגנוב לבעליו.

קרא עוד
עבירות גניבה – עונש

אחת העבירות הנפוצות ביותר בישראל, בדומה למה שקורה במרבית המדינות בעולם, היא עבירת הגניבה. עם זאת, קיים שוני מהותי בענישה על עבירות גניבה שונות במקומות

קרא עוד