עבירות מעין גניבה

כל אדם בר דעת יודע להגדיר מהי עבירת גניבה. מדובר בנטילת רכוש השייך לאדם או לעסק ללא רשות ושלא במטרה להשיב את הרכוש הגנוב לבעליו. ואולם בתוך קטגוריית הגניבה, מסתתר סוג של גניבה שרק מעטים שאינם מצויים ברזי המשפט שמעו עליו, אם בכלל. מדובר במה שמכונה בלשון החוק עבירות מעין גניבה.

מהי בעצם עבירת מעין גניבה? מה בין העבירה הזאת לעבירת גניבה רגילה? מהם העונשים הקבועים בחוק לעבירות מהסוג הזה? למה חשוב להסתייע בשירותיו הטובים של עו”ד פלילי במקרים כאלה? בשורות להלן נעסוק בנושא לא מוכר, אבל כזה שחשוב להבין.

 

מהי בעצם עבירת מעין גניבה

עבירת מעין גניבה מכסה את כל קשת העבירות הממוקמות בתפר שבין מעשים שהם בגדר עבירות לבין מעשים שנעשים, או שיכולים להיעשות במסגרת החוק. אמנם אין מדובר בגניבה כהגדרתה, אבל גם אין מדובר במעשה המתיישב עם החוק.

 

אילו עבירות נחשבות כעבירות “מעין גניבה”?

עם העבירות שניתן להגדיר אותן עבירות מעין גניבה ניתן למנות כדלקמן:

  • הסתרת צוואה: הסתרת עצם קיומה של צוואה, כאשר הכוונה העומדת מאחורי ההסתרה היא הונאה, הרי שמדובר בעבירה מהסוג האמור לעיל. על עבירה זאת קובע החוק עונש מאסר של חמש שנים.
  • הסתרת שטר קניין: הסתרת שטר או חוזה המהווה ראיה לקניין במקרקעין, צפוי למאסר של שלוש שנים על פי החוק.
  • ניתוק דבר שהיה מחובר למקרקעין בכוונה לגנוב אותו, ייחשב הדבר כאילו בוצע מעשה הגניבה. לדוגמה – משקל לסחורות כבדות המחובר לקרקע במסמרים, ברגים או בחיבורים קבועים, ונותק על ידי מאן דהו במטרה לגנוב אותו בהמשך – ייחשב הדבר כאילו בוצעה הגניבה בפועל.

 

הדוגמאות שהובאו לעיל הן רק חלק ממגוון רחב של מעשים, אשר כל אחד מהם נחשב למעין גניבה. בקטגוריה הזאת נכללות בין השאר גם הונאות במחצבים, הונאה של נטילת חשמל, מים או גז במרמה, וכן גניבת כלי שיט או כלי טיס. מי שנעצר באשמת מעין גניבה, זקוק לשירותיו הטובים של עו”ד פלילי איכותי. זאת, במטרה לחלץ אותו מהמצב, או להפחית ככל שניתן את חומרת העונש שיוטל עליו, אם וכאשר יורשע בביצוע העבירות המיוחסות לו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

ההבדל בין עבירת מעין גניבה לעבירה רגילה

עבירת גניבה כלשונה היא עבירה של לקיחת דבר בלי רשות בעליו. כך, נטילה של רכוש או כספים ללא רשות תיחשב עבירת גניבה, והוכחת עצם הגניבה היא גם העילה להטלת עונש. לעומתה, עבירת מעין גניבה היא מעשה שכשלעצמו הוא איננו מזיק, אבל אם מצרפים אליו את הכוונה של מבצע העבירה, כי אז קיימת עילה לענישה.

העונש בגין עבירות מעין גניבה משתנה, בהתאם לחומרת העבירה. כבר מהדוגמאות המעטות שהובאו לעיל ניתן ללמוד שהענישה שונה בכל מקרה של מעין גניבה. יחד עם זאת, בכל מקרה יצטרך הנאשם עו”ד פלילי שינווט את ההגנה עליו וינסה להפחית ככל שניתן את העונש אחרי ההרשעה, אם תהיה.

 

על איזה צורך באות עבירות מעין גניבה לענות

אחת הבעיות שמתעוררות במשפטים הנוגעים לגניבה, היא לא תמיד הוכחת עצם הגניבה. הבעיה היא לעיתים קרובות הוכחת המניע לגניבה. במקרים שבהם עצם הגניבה הוא העבירה, המחוקק יודע להתמודד היטב עם המצב ולנסח את הענישה המתאימה.

ואולם מקרים שבהם אין הוכחה מוחלטת לאשמתו של מבצע העבירה לכאורה, או במקרים שבהם הוכחת האשמה מחייבת להוכיח גם את המניע של מבצע העבירה, נופלים בקטגוריה של עבירות מעין גניבה. בנוסף לעבירות שכבר צוינו לעיל, אפשר לציין גם עבירות שהן לכאורה חמורות יותר ועשויות להניב לנאשם סכומים גבוהים, אם יוכח שהמטרה הסופית שלו היתה לעשות שימוש בגניבה.

להלן עבירות מהסוג האמור:

  • נטילת עפרות, מתכת או מחצבים במכרה או בסביבתו או עשיית מעשה אחר שהמטרה שלו להונות, דינו מאסר שלוש שנים. כלל המחצבים שייכים למדינה, ונטילת חלק מהם ללא רשות, במטרה למכור ולהרוויח מהגניבה, משולה למעשה לגניבה. בקטגוריה הזאת נופלת למשל גניבת חולות, המתבצעת שוב ושוב על ידי קבלנים שונים בענף הבניין.
  • גניבת חשמל, מים או גז ללא רשות: מדובר למשל בהתחברות פירטית לכבלי חשמל , למאגרי מים או צינורות להולכת גז, תיחשב מעין גניבה. לא מדובר על הימנעות מתשלום עבור מה שנצרך כחוק, אלא על התחברות בלתי חוקית במטרה ברורה ליהנות מהמוצרים כאמור לעיל מבלי לשלם.

 

איך עורך דין פלילי יכול לסייע לחשודים ונאשמים בעבירות מעין גניבה

כבר הוזכרה לעיל העובדה שכל מי שנאשם בעבירה פלילית, צריך להסתייע בשירותיו הטובים של עו”ד פלילי. עורך דין פלילי הוא איש מקצוע המתמחה בהגנה על מי שנאשמים בביצוע עבירות פליליות. הדבר הנכון לעשות הוא לפנות לעורך דין כאמור, כבר ברגע שמתעוררים חשדות כאלה ואחרים. ההגנה על מי שנחקר בגין חשדות לביצוע עבירות מעין גניבה מתחילה כבר בשלב הזה.

בשלב החשדות והחקירה המתנהלת כנגד הלקוח שלו, עורך הדין יעשה ככל יכולתו, על מנת להפריך את החשדות נגד מרשו. במקביל, הוא יפעל לשינוי ההאשמות או להקלה בהן, אם לא ניתן להזים את החשדות כבר בשלב הזה. במהלך המשפט, עורך הדין ילווה את הלקוח שלו וינסה כמיטב יכולתו להגן עליו.

אם בתום המשפט ניתן פסק דין שאיננו מיטיב עם הנאשם, עורך הדין יעשה כמיטב יכולתו לפעול להקלת העונש הצפוי מרשו בגין העבירה שבה הורשע.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

עבירות מעין גניבה
עבירות מעין גניבה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות גניבה
גניבה מקשישים

גניבה מקשישים הינה עבירה פלילית חמורה ובזויה מאין כמוה, מאחר ומדובר בגניבה שמתבצעת תוך ניצול חוסר האונים והחולשה של אנשים חסרי ישע. בהתאם לכך החוק

קרא עוד
גניבה ממעסיק

גניבה ממעסיק היא תופעה רווחת למדי שפוגעת במעסיקים רבים במדינת ישראל ובאמון שלהם בעובדיהם. בסקירה להלן, נסביר אילו סעדים מעמיד החוק בישראל לרשות המעסיק כדי

קרא עוד
גניבת טלפון נייד

גניבת טלפון נייד, למרבה הצער, אינה עניין יוצא דופן במדינת ישראל. למעשה מבין עבירות הגניבה המתבצעות בארץ, גניבה של טלפונים ניידים הפכה נפוצה מאוד בשנים

קרא עוד
עבירות פריצה

עבירת פריצה היא, כלשונה, עבירה של כניסה בלתי חוקית של מאן דהו למקרקעין, רכב או רכוש כל שהוא השייך לאדם אחר. זאת, כמובן, כאשר מטרת

קרא עוד
עבירות גניבה – עונש

אחת העבירות הנפוצות ביותר בישראל, בדומה למה שקורה במרבית המדינות בעולם, היא עבירת הגניבה. עם זאת, קיים שוני מהותי בענישה על עבירות גניבה שונות במקומות

קרא עוד
ייצוג משפטי בעבירות גניבה

עבירת גניבה היא אחת העבירות העתיקות ביותר. הראייה הטובה ביותר לכך הינה העיסוק בנושא בכל מערכת חוקים שהתקיימה לאורך ההיסטוריה, כולל חוקי התורה היהודית. גם

קרא עוד