עורך דין אלימות במשפחה

עורך דין אלימות במשפחהאלימות במשפחה היא אחת התופעות המטרידות והבעייתיות ביותר שאפשר להעלות על הדעת. כל אדם מתייחס, או אמור להתייחס אל המסגרת המשפחתית שלו כאל המסגרת הבטוחה ביותר עבורו, והמקום שבו הוא יכול וצריך לזכות להגנה הטובה ביותר. על פי רוב, הקביעה הזאת היא נכונה. אבל למרבה הצער ישנם מקרים לט מעטים, אשר בהם דווקא המסגרת המשפחתית היא המקום שבו אדם מוצא את עצמו מאוים ונטול הגנות.

נשאלת אם כן השאלה: מהי בדיוק ההגדרה של אלימות במשפחה מבחינת הדין הפלילי במדינת ישראל? מהי ההגדרה של בן משפחה על פי החקיקה? איזה בית משפט אמון על העיסוק בנושא אלימות במשפחה? מהן הדרכים החוקיות הקיימות לטיפול באלימות מהסוג הזה? ומתי יש צורך לשכור את שירותיו של עורך דין אלימות במשפחה? בשורות שלהלן נרחיב את היריעה בנושא החשוב והרגיש הזה.

 

מה נחשב כעבירת אלימות במשפחה?

החוק במדינת ישראל, בדומה לחוק בכלל המדינות הנאורות בעולם, אוסר בתכלית האיסור על שימוש באלימות בכל צורה, ולכל מטרה שהיא. בשום מקרה, אין להסתייע באלימות לסוגיה – פיזית, כלכלית או מילולית כאחד, כאמצעי לפתרון קונפליקטים ובעיות, או להשגת מטרות שונות.

הדבר נכון באופן כללי, ונכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבעיות המתעוררות מעת לעת בתוך המשפחה. אלימות במשפחה היא מצב שבו אחד מבני המשפחה או יותר, נוקט בשיטות ובדרכים אלימות על מנת לפתור מחלוקות או להשיג יעדים כל שהם מול בן משפחה אחר, תוך הפחדה או שימוש באמצעים אלימים.

 

על התגברות מגפת האלימות במשפחה בצל מגפת הקורונה

למרבה הצער, בתקופה של לחצים כלכליים ואחרים, כפי שהם באים לידי ביטוי בעקבות מגפת הקורונה, חלה התגברות ניכרת בעבירות של אלימות במשפחה. לאור חובת הבידוד והסגר הקולקטיבי שמתרגש עלינו מעת לעת בתקופה זו – נותרים קורבנות האלימות המשפחתית כלואים בביתם עם אותם האנשים שמאיימים על בטחונם, על שלמות גופם ועל כבודם.

בשורות הבאות נסביר על השינוי שחל בהסתכלות של החוק בישראל על נושא האלימות במשפחה, ונדון באופן בו עורך דין אלימות במשפחה יכול לסייע.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

אלימות במשפחה והשינוי ביחס אליה במערכת החוק הישראלית

עד לפני כמה עשורים, היתה נהוגה עמימות מסוימת בנושא האמור, כאשר אלימות בתוך המשפחה נתפסה כאמצעי לגיטימי לחינוך הילדים. ככל שעובר הזמן נוטים השופטים להסיר את העמימות הזאת. נכון להיום, סוגים מסוימים של אלימות שנחשבו לגיטימיים בעבר, מוגדרים כיום כאלימות במשפחה לכל דבר ועניין.

כך למשל, הורה המכה את הילדים שלו באופן קבוע ובעוצמה, עלול להיות נאשם באלימות במשפחה בעוד שבעבר היתה האלימות הזאת עשויה להיחשב כאמצעי מקובל באופן יחסי לחינוך ילדים ובני נוער. הדבר נכון שבעתיים כשמדובר באלימות בין בני זוג או אלימות של ילדים כנגד הוריהם, סביהם או כנגד האחים שלהם ובני משפחה נוספים.

אלימות במשפחה יכולה לבוא, ואכן באה לא אחת לידי ביטוי גם בפגיעות מיניות. עורך דין אלימות במשפחה הוא למעשה עורך דין פלילי המתמחה בתחום של עבירות אלימות, ומסייע לבני משפחה בהגשת תביעה כנגד בן משפחה אלים. לחילופין, יכול עורך דין פלילי המתמחה בתיקי אלימות במשפחה, לייצג נאשמים באלימות, כאשר יש מקרים בהם יש מקום לבחון אם ההאשמות באלימות הן מופרכות.

 

מהי ההגדרה של בן משפחה על פי החוק?

על פי חוק, יש הגדרה מרחיבה באופן יחסי למושג של בן משפחה. בני זוג יחשבו בני משפחה, בין אם הם נשואים ובין אם הם במעמד של ידועים בציבור בלבד. הורים לילדים יחשבו כבני משפחה של הילדים שלהם. לצורך העניין, גם בני זוג של הורים לילדים יחשבו בני משפחה, כולל גם בני זוג שהם ידועים בציבור בלבד. אחים ואחיות הם, כמובן מאליו, בני משפחה.

אבל גם אחים למחצה נחשבים לבני משפחה, במיוחד אם הם מתגוררים תחת אותה קורת גג. סבים וסבתות וכן נכדים הם, כמובן, בני משפחה על פי הגדרת החוק. גם גיסים נחשבים על פי חוק לבני משפחה וכמובן, אחיינים של אדם נחשבים באופן אוטומטי לבני משפחה שלו.

למען הסר ספק – ילדים מאומצים נחשבים בני משפחה של המאמצים לכל דבר ועניין, ומכאן שכל ההגדרות כאמור לעיל חלות עליהם כלשונן, כאילו היו בשר מבשרם של ההורים המאמצים.

 

מתי יש לשכור עורך דין פלילי המתמחה בתיקי אלימות במשפחה?

למרבה הצער, אלימות במשפחה היא לעולם תופעה החוזרת על עצמה. מי שנתקל באלימות במשפחה המופנית כנגדו, חייב לפנות לקבלת סיוע מגורם חיצוני במהירות הרבה ביותר האפשרית, ובפרט כאשר מתקיים מצב שבו התקריות האלימות חוזרות על עצמן או עולות בתדירותן, ומעורבים בהן קטינים או חסרי ישע.

או אז נוצר הצורך להפעיל אמצעי אכיפה כדי לצמצם באופן מיידי את הסלמת המצב והסכנה הנשקפת לבני זוגו או נתמכיו של האדם המתעלל. האמצעים הללו עלולים לכלול שימוש בסמכות המדינה, על מנת לאכוף מול בן המשפחה הסורר צו הרחקה, צו למניעת הטרדה מאיימת, פניה לתסקיר מול שירות המבחן, טיפול משקם מול רשויות הרווחה, ו / או מעצר עד תום ההליכים אם ההתנהגות האלימה נמשכת.

עורך דין אלימות במשפחה מייצג את בני המשפחה שכנגדם הופנתה האלימות, אבל עשוי לייצג כאמור דווקא את בן המשפחה שכנגדו הוגשה תביעה באותו עניין. ככל שהעבירות שבהן נאשם הנתבע הן חמורות יותר, כך עולה הצורך שלו לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי מנוסה יותר.

 

איזה בית משפט מטפל בעבירות של אלימות במשפחה?

בית המשפט האמון על טיפול במקרים של אלימות במשפחה הוא בית משפט השלום או בית המשפט לענייני משפחה. עבירות של אלימות במשפחה נמנות עם העבירות הקשות והחמורות ביותר שבתי המשפט הללו נדרשים לטפל בהן. במגזרים שונים בחברה הישראלית יש התייחסות שונה לאלימות מצד בני המשפחה הגרעינית והמורחבת מה שלעיתים קרובות מאוד מאתגר את השופטים המטפלים בתיקים הללו.

כל מקרה של אלימות במשפחה הוא קשה ודורש התייחסות מקצועית ועניינית. עורך דין אלימות במשפחה הוא עורך דין פלילי המתמצא בתחום, מכיר אותו ויודע איך להתמודד עם האספקטים השונים של הבעיה, ברגישות ובזהירות הנדרשת.

 

דרכים להתמודדות עם אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא נגע שצריך לעקור אותו מן השורש. ישנם מקרים שבהם, מתוך ראיה משקמת ורצון לשמור על שלמות התא המשפחתי, נעשה מאמץ לפתור את הבעיה באמצעות הליכי גישור והסברה מול גורמי הרווחה, וניסיון לגרום לבן המשפחה האלים להבין את חומרת המעשים שלו ולחדול מהם ביוזמתו.

אולם במקרים בהם המאמצים לעצור את האלימות במשפחה אינם עולים יפה, הדרך היחידה הנותרת לשים סוף למצב הבעייתי, היא פניה לקבלת סיוע מגורמי החוק והאכיפה, כאשר המטרה הראשונה והמיידית היא להרחיק את הגורם האלים מנפגעיו ולמנוע ממנו אפשרות לפגיעה נוספת וחמורה יותר בקרוביו.

בנוסף, קיימת אפשרות להגשת תביעה אזרחית נגד הצד הפוגע, במטרה להשיג פיצוי כספי לצד שנפגע ממעשי האלימות ולאפשר לו לשקם את מצבו. במידה ואתם מתמודדים עם אלימות במשפחה, חשוב לזכור כי מאחר ועבירות תקיפה ואלימות הן בראש ובראשונה עבירות פליליות, ישנה חשיבות לפניה להתייעצות מקצועית מול עורך דין פלילי. הייעוץ בתיקי אלימות במשפחה הינו דיסקרטי ומוצע ללא עלות, כאשר מטרתו הינה להבטיח כי קורבנות האלימות ידעו את זכויותיהם ואפיקי הפעולה הזמינים עבורם, כדי לצאת ממעגל האלימות.

סיוע מעו”ד פלילי בעל התמחות בעבירות אלימות במשפחה הוא הדרך להבטיח שהדין ימוצה מול הצד הפוגע, תוך הבטחת שלומם ובטחונם של הנפגעים במסגרת ההליכים. מנגד, גם אם אתה אדם נורמטיבי ושומר חוק, אך נקלעת למצב של סכסוך משפחתי שבמסגרתו היית מעורב בביצוע מעשה אלים, דע כי שמורה לך הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי לפני או לאחר שנפתחו כנגדך הליכים.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עורך דין אלימות במשפחה
עורך דין אלימות במשפחה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עורך דין אלימות במשפחה

בתי המשפט בישראל מתייחסים ביד קשה מאוד למקרי אלימות במשפחה, על מנת לנסות ולמגר תופעה מסוכנת זו. אי לכך, לא רק אלימות פיזית תחשב בתור אלימות במשפחה, אלא כל מקרה של אלימות – לרבות אלימות מילולית, אלימות כלכלית, אלימות מינית ועוד, אשר מופנית כלפי בני משפחה.

אם בעבר שיטות חינוך רבות השתמשו באמצעי אלימות פיזית ומילולית על מנת לחנך ילדים ו”להעמידם במקום”, כיום שיטות חינוך אלו כבר עברו מן העולם ואינן נחשבות לשיטות חינוך לגיטימיות. הורה שמכה את ילדיו, גם אם בטענה שזוהי שיטת החינוך שלו, ייחשב כהורה שמבצע מעשי אלימות במשפחה.

החוק מעניק למונח “בן משפחה” הגדרה יחסית מרחיבה, וכולל בו לא רק את המשפחה הגרעינית המצומצמת והמובנת מאליה (הכוללת את ההורים ואת הילדים שלהם), אלא גם בני זוג שאינם נשואים ונחשבי כידועים בציבור בלבד, אחים למחצה, סבים וסבתות, נכדים ונכדות, גיסים ואחיינים.

עורך דין פלילי יוכל לסייע הן מן הצד של הנתבע והן מן הצד של התובע, כך ששני הצדדים נדרשים לייצוג הולם של עורך דין פלילי מקצועי. תפקידו של עורך הדין הפלילי ייקבע לפי הצד שאותו הוא מייצג, וינסה לפעול בצורה הטובה ביותר עבור הלקוח אותו הוא מייצג.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד