עורך דין לנושאי תקיפה, חבלה ואלימות

אחת התופעות החברתיות אשר למרבה הצער הפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות בישראל, הינה האלימות המתגברת בין אדם לחברו, בין בני זוג, בין בני אדם זרים ובין הורים לילדים. הרשות המחוקקת, הרשות השופטת וכן הרשות המבצעת – קרי הכנסת, בתי המשפט והמשטרה, שמו לעצמם מטרה להפחית ככל שניתן עבירות של תקיפה, חבלה ואלימות באמצעות חקיקה מחמירה ומאמצי אכיפה מוגברים.

מה הסיבה להתגברות התופעה של אלימות בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט? אילו עבירות נופלות בקטגוריה של עבירות תקיפה, חבלה ואלימות? מה תפקידו של עורך דין המתמחה בנושאים הללו בהגנה על אדם שנאשם באחת או יותר מהעבירות הללו?

מהן הדרכים והאמצעים העומדים לרשותו של עורך דין פלילי המתמחה בתחום, להגן באפקטיביות על נאשם בעבירות כאמור לעיל? איך אפשר וכדאי לבחור את עורך הדין האיכותי ביותר? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא שהעיסוק בו מעורר אמוציות רבות.

 

מדוע מתגברת תופעת האלימות במדינת ישראל

עובדה בלתי ניתנת לערעור היא ההתגברות המתמשכת של האלימות ומקרי התקיפה במדינת ישראל. אפשר להביא הסברים רבים להתגברות התופעה. עם ההסברים הללו ניתן למנות את ההשפעה של האווירה הכללית הלחוצה במדינת ישראל, לחצים כלכליים, מזג אוויר החם והמעצבן או האופי הטיפוסי של הישראלי הממוצע שאיננו מוכן “לצאת פראייר”.

זאת, בדרך כלל נוכח אמירות או תנועות מתריסות המופנות אליו על ידי אדם אחר או קבוצת אנשים. לעיתים, אפילו אם האמירה מוצדקת מיסודה דווקא מי שאכן אשם עלול לנקוט גישה אלימה. דוגמה טובה לכך היא תקיפה של אדם בעקבות עבירת תנועה חמורה שהוא ביצע, או מצב שבו מבצע העבירה עצמו תוקף את מי שכנגדו היא בוצעה. גם תוכניות הטלוויזיה המציגות שוב ושוב מעשי תקיפה ואלימות קיצוניים, מעודדת ללא ספק את התופעה.

עם זאת, לא אחת קורה שדווקא אדם שלא היה מעורב או שמידת המעורבות שלו נמוכה במקרה של תקיפה, חבלה או אלימות, הוא זה אשר זוכה להתייחסות בלתי הוגנת ועלול לעמוד בפני גזר דין חמור. עם זאת, עורך דין פלילי מיומן עשוי לשנות את המצב ולהוכיח את צדקת הלקוח שלו.

אילו עבירות נכללות בקטגוריה של תקיפה, חבלה ואלימות

סעיף 378 לחוק העונשין תשל”ז (1977), גורס כי אדם שהכה אדם אחר או דחף אותו עבר עבירת אלימות. בנוסף, גם מי שהפעיל על גופו של המותקף לחץ או כוח באמצעים אחרים, בין אם הם ישירים ובין אם עקיפים, אשם באלימות ובתקיפה. זאת, אם אותם האמצעים הופעלו שלא בהסכמת המותקף. ההתייחסות של גורמי המשפט תהיה דומה, אם ההסכמה הושגה ברמייה.

חשוב לציין בהקשר הזה שלא רק אלימות ישירה כנגד המותקף נחשבת לתקיפה, אלא גם שימוש באמצעים כגון חום או קור, אור, חשמל, ריח וכל דבר אחר, אם השימוש בהם כנגד המותקף מופעלת במידה שיש בה כדי לגרום נזק ממשי או אפילו אי נוחות אצל המותקף. התייחסות מיוחדת ניתנה לעבירות המבוצעות כנגד גורמי אכיפה, או עבירות בין בני משפחה, כגון של בן או בת זוג, כנגד בן או בת הזוג שלהם.

האמור לעיל מכסה את הנושא רק באופן חלקי, ויש עוד מגוון עבירות שנופלות בקטגוריה של תקיפה, הנכללות בסעיפים הבאים של החוק. ככלל, תקיפה בנסיבות מחמירות היא עבירה שבגינה עלול התוקף לספוג עונש משמעותי, שעלול להגיע לכדי שש שנות מאסר. זאת, שלא לדבר על תביעה אזרחית שעלולה להיות מוגשת כנגדו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

תפקידו של עורך דין פלילי בהגנה על נאשם בעבירת תקיפה חבלה או אלימות

מתוקף תפקידו, עורך דין פלילי יעשה כל שביכולתו להגן על מרשו, בהתאם לסוג העבירה שבה הוא נאשם. בשלב הראשון ילמד עורך הדין את ההאשמות ויזהה את נקודות החולשה שלהן, אם ישנן כאלה.

לא אחת קורה שכבר בשלב הזה ניתן לזהות האשמות שהן חמורות יותר ממה שאירע בפועל בין התוקף למותקף. אולי אין בכך כדי לערער על אשמת התוקף, אבל בהחלט יכול להיות שאישום בתקיפה בנסיבות מחמירות יהפוך לתקיפה סתם או אפילו לתקיפה ברמה כזאת שרשויות החוק ימנעו מלחקור אותה.

במצב כזה אין אמנם מניעה מצד המותקף להגיש תביעה אזרחית, אבל לכל הפחות האישום הפלילי כנגד התוקף נמנע. עורך דין פלילי המעורה היטב בתחום ויורד לעומק הבעיה, יכול במקרים רבים למתן את חומרת האשמה עוד לפני שהוגש כתב אישום כנגד מרשו ובטרם נפתח המשפט.

 

איך לבחור את עורך הדין הפלילי הטוב ביותר לעבירות תקיפה חבלה או אלימות

מי שהוגשה נגדו תביעה בגין תקיפה, חבלה או אלימות, או מי שעלול להפוך לנאשם בתקיפה, חייב לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי המכיר היטב את התחום ויכול לבצע פעולות שיפחיתו את חומרת ההאשמות ויחד איתן את גזר הדין המרבי הצפוי, גם אם התוקף יורשע בסיום החקירה והמשפט.

אם יש דבר שהמציאות מלמדת אותנו שוב ושוב, הריהו שהתחלת הדרך איננה דומה לעולם לסופה, כלומר תיק פלילי שהתחיל בהאשמות חמורות במיוחד עשוי להסתיים בקול ענות חלושה. עם זאת, בהעדר ייצוג הולם של עורך דין פלילי איכותי, עלול הנאשם לספוג עונש כבד הרבה מעבר למגיע לו לאור חומרת העבירה שביצע לכאורה.

 

איזה סוג של עורך דין מטפל בתיקי תקיפה חבלה או אלימות?

עורך דין שיוכל לסייע לאדם הנאשם בעבירות אלימות, תקיפה או חבלה – הוא עורך דין פלילי עם ניסיון בייצוג נאשמים בתיקים של תקיפה / חבלה / אלימות. עורך דין פלילי המייצג נאשמים בעבירות מסוג זה מצופה להיות מעורה היטב בפרטים ולהכיר היטב את החוק ואת הפסיקות השונות בעבירות דומות או אפילו זהות. עורך דין כזה יכול לתאם ציפיות מראש עם מיוצגיו, ולספק למרשו הערכה מושכלת של התוצאה הצפויה בתיקו.

עם זאת, גם הערכה כזאת היא מן הסתם בעירבון מוגבל ותמיד יש לקחת בחשבון התפתחויות שלא נצפו מראש. כך או כך – בעזרת שירותיו של עורך דין פלילי מומלץ המתמחה בתחום של עבירות תקיפה ואלימות, סיכוייו של הנאשם להמתקת העונש גדלים.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עורך דין לנושאי תקיפה, חבלה ואלימות
עורך דין לנושאי תקיפה, חבלה ואלימות
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עורך דין לנושאי תקיפה, חבלה ואלימות

בשנים האחרונות אנו שומעים לצערנו יותר ויותר על מקרי אלימות שונים, שמתרחשים בחברה הישראלית על כל גווניה. לעיתים אלימות זו מופנית כלפי עוברי אורח תמימים, שרק עברו במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון, או רק העירו לתוקף על דבר שולי לכאורה (כמו על עבירת נהיגה או בקשה לחדול מלעשות רעש).

לא ניתן לייחס לסיבה אמיתית להתגברות תופעת האלימות, שכן אף סיבה אינה מספיקה על מנת להצדיק מקרים אלו. עם זאת, ישנם הסבורים כי תופעת האלימות קשורה לאופי הישראלי שאינו מוכן “לצאת פראייר”, למזג האוויר החם השורר בישראל רוב השנה או לאווירה ביטחונית מתוחה שישנה בישראל לעיתים קרובות.

בחוק העונשין הישראלי ישנן מספר עבירות שמתייחסות לעבירות של תקיפה, חבלה ואלימות, ולמי שעובר עבירות אלו מחכה עונש של מספר שנות מאסר בצד כל אחת מהן. כך למשל, סעיף 378 לחוק קובע כי אלימות יכולה להיות באמצעות הכאה, דחיפה או הפעלת לחץ ישיר או עקיף על גופו של המותקף.

אדם שנחשד או נאשם בעבירות תקיפה, חבלה או אלימות נדרש לפנות לעורך דין פלילי, על מנת לקבל ייעוץ וסיוע משפטי מקיף וייצוג הולם בערכאות המשפטיות. עורך הדין יוכל לנסות ולצמצם את חומרת המעשים שעשה החשוד, וכך גם את חומרת העונש שהוא צפוי לקבל במידה ויואשם.

מידע נוסף בנושא עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הסטטיסטיקה בישראל מדברת בעד עצמה, בשנה נפתחים בממוצע כ-130 אלף תיקים פליליים הנופלים בקטגוריה של אלימות. כשזהו המצב במדינה הקטנה שלנו, מדובר על אירועים שיכולים

קרא עוד
עבירת תקיפה סתם

עבירות תקיפה נחשבות לעבירות פליליות חמורות והן כוללות בתוכן מגוון רחב של סוגי תקיפה ופגיעה בזולת. כחלק מהחוק העונשין קיים גם סעיף עבירת תקיפה סתם

קרא עוד
אלימות שוטרים

המשטרה מוגדרת בתור גוף האכיפה המרכזי של מדינת ישראל. בתוך כל יש לה תפקיד מהותי בשמירה על הרגשת הביטחון שאזרחי ישראל מרגישים כשהם נמצאים במרחב

קרא עוד
עבירות תגרה

הרגשת הביטחון בעת הימצאות במרחב הציבורי הינה חלק מהותי מאוד מחייי היום יום של כל אחד מתושבי מדינת ישראל. בדיוק בשביל למנוע את החשש של

קרא עוד
עבירת חבלה חמורה

חבלה חמורה הינה עבירה פלילית אשר בגינה עלולים מבצעי העבירה להיכלא מאחורי סורג ובריח למשך תקופה ממושכת. מהי גרימת חבלה בעצם? אילו סוגים של עבירות

קרא עוד
תקיפה גורמת חבלה

תקיפה גורמת חבלה היא בגדר עבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות גם מאסר לתקופה ארוכה. במאמר זה נסביר אילו מעשים נחשבים כעבירת תקיפה, מהי תקיפה

קרא עוד