עורך דין סחיטה ואיומים

סחיטה ואיומים הינן עבירות פליליות נפוצות במדינת ישראל. עבירות של סחיטה ואיומים פוגעות למרבה הצער באנשים מכל שכבות האוכלוסיה: בין אם מדובר בסחיטת עובדי ציבור ופוליטיקאים, סחיטה ואיומים בין עבריינים, סחיטה של אנשים מפורסמים, דמויות מפתח בעולם התקשורת, או סחיטה ואיומים הפוגעים באנשים נורמטיביים ושומרי חוק.

בשורות הבאות נסביר מהן עבירות סחיטה ואיומים, אילו עונשים קבועים בצידן וכיצד עורך דין סחיטה ואיומים יכול לסייע למי שנאשם בעבירות מסוג זה או נפגע מהן.

 

מהי עבירת איומים?

איומים הינם עבירה פלילית לכל דבר ועניין, כאשר מדובר בכל פעולה שתכליתה היא הטלת פחד או פגיעה בבטחונו של אדם אחר, בין אם ישנו חשש אמיתי לפגיעה באותו אדם בפועל, ובין אם לאו.

עבירות איומים לרוב נוגעות להפחדה של אדם בהבטחה לפגיעה מרומזת או ברורה בחייו או חיי הקרובים לו, שלמות גופו, חירותו, בריאותו או בריאות יקיריו, פגיעה בכספו או ברכושו, פגיעה בשמו הטוב, וכן הלאה. עבירות איומים הולכות לעתים קרובות יד ביד עם עבירות סחיטה, עליהן נסביר בהרחבה בהמשך.

 

מהי עבירת סחיטה?

עבירות סחיטה הן עבירות פליליות שתכליתן הינה להפעיל לחץ על אדם לבצע פעולה מסוימת או להימנע מאותה הפעולה, על ידי הפעלה של כוח או איומים, או כל אמצעי אחר המעורר באדם פחד ופוגע בזכות הבחירה החופשית שלו.

עבירות סחיטה מזוהות לעתים קרובות עם פעולות שמטרתן הינה להוציא כספים בכוח מאדם מסוים. לעבירות סחיטה פנים רבות והן יכולות להופיע בתור: עבירת סחיטה באיומים, עבירת סחיטה בכוח, או עבירות של סחיטה מינית והפצת חומרים גרפיים אינטימיים של הקורבן.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה הקשר בין סחיטה ואיומים?

סחיטה באיומים מוגדרת על פי חוק העונשין הישראלי בתור עבירה שנועדה להכריח אדם לבצע פעולה מסוימת או להימנע מביצועה, לפי רצונו של האדם שסוחט אותו. פעולת הסחיטה באיומים עשויה להתבצע באופן מילולי בעל פה, בכתב, באמצעים פיזיים או בפגיעה גופנית, נזק לרכוש, או פגיעה בחירותו של אדם. סחיטה באיומים יכולה להתבצע באמצעות איום לפגיעה בפרנסתו של אדם, במוניטין שלו או בפרטיותו.

פעמים רבות משתמשים הסוחטים באיומים לפרסום של חומרים כתובים, מוקלטים או גרפיים אודות הנסחט, קרוביו או מידע רגיש הנוגע לו במישרין או בעקיפין. זאת על מנת להניע את הנסחט לפעול בהתאם לדרישות שהוצבו לו, אף שהדבר נעשה בניגוד לרצונו.

אילו פעולות עלולות להיחשב כעבירות סחיטה באיומים?

כאשר בוחנים תלונה על סחיטה באיומים, די בהוכחה המעידה על כוונת הסוחט להניע את הנסחט לביצוע פעולה מסוימת, על מנת להוכיח כי בוצעה עבירת סחיטה באיומים. במקרים מסוג זה, לא מתחייבת הצגת ראיות המעידות על הוצאת האיום אל הפועל.

עצם הכוונה של הגורם המאיים להטיל מורא על הצד המאויים, מספיקה לכשעצמה. למשל במקרה שבו פלוני שהסתבך בחובות מאוים על ידי הגורם לו הוא חייב כספים. במקרה בו האיום כולל פגיעה בלתי חוקית בזכויותיו של האדם, המאיים עומד בפני העונשים הקבועים בחוק בצידן של עבירות סחיטה באיומים, גם אם לא תכנן להביא את האיום לכדי מימוש בפועל.

 

אילו עונשים קבועים בחוק בישראל בצידן של עבירות סחיטה ואיומים?

העונשים הקבועים בחוק העונשין הישראלי עבור עבירות איומים וסחיטה נעה בין עונשי מאסר של שבע ועד תשע שנים. כלומר שבע שנות מאסר בגין עבירת סחיטה באיומים בנסיבות סטנדרטיות, וכאשר מדובר על עבירת סחיטה באיומים בנסיבות מחמירות יכול עונש המאסר להגיע גם עד תשע שנים.

מן הראוי לציין שגם כאשר מדובר בעבירת סחיטה ואיומים שלא יצאה אל הפועל במלואה, צפוי העבריין לעונש מאסר של עד שבע שנים במידה ונתפס “על חם”.

 

מהם ההבדלים בין עבירות סחיטה באיומים לבין עבירת איומים?

החוק הפלילי בישראל מזהה עבירת איומים בתור מצב בו פלוני מנסה להטיל מורא על אדם אחר. לעומת זאת, כאשר עסקינן בעבירת סחיטה באיומים – הפחדת הקורבן נועדה להניע אותו לבצע או להימנע מביצוע של פעולה מסוימת על פי דרישותיו של המאיים. המכנה המשותף בין שתי העבירות הללו הוא בעצם השימוש באיומים בתור אמצעי להפחדת הקורבן.

העונש הקבוע בחוק בצידה של עבירת איומים לכשעצמה, עומד על 3 שנות מאסר. אולם היה והצד המאיים הינו בעל עבר פלילי נקי, ועבירת האיומים היא העבירה הראשונה שמיוחסת לו – יתכן ויומתק עונשו לכדי מאסר על תנאי בלבד, או שהתיק יסגר ללא הרשעה כלל.

 

נעצרתי בגין חשד לעבירת סחיטה ואיומים – האם אזדקק לשירותיו של עורך דין?

במידה ונחשדתם במעורבות בעבירות סחיטה ואיומים בנסיבות מחמירות, צפוי לכם מעצר משטרתי למשך 24 שעות, כשבידי המשטרה נתונה הסמכות לבקש להאריך את מעצרכם לשם השלמת ההליך החקירתי. במקרים יחסית פשוטים, התביעה המשטרתית תהיה זו שתטפל בניהול התיק.

אולם במקרים בדרגת מורכבות רבה יותר, באם עולה בידי המשטרה לאתר ראיות המספיקות לשם הגשה של כתב אישום כנגדכם, היא תדאג להעביר את התיק הפלילי של הנאשם לטיפולה של הפרקליטות עם בקשה למעצר עד תום ההליכים. בהתאם לכך, מעורבות של עורך דין פלילי כבר משלב הזימון לחקירה המשטרתית הוא חיוני ואף קריטי.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע למי שנאשם בעבירות סחיטה באיומים?

נחשדתם במעורבות בעבירת סחיטה באיומים? חשוב מאוד שתידרשו לממש את זכותכם להתייעצות עם עורך דין פלילי מומחה הבקיא בטיפול בתיקי סחיטה ואיומים. היות ועבירות סחיטה באיומים נתפסות בעיני המחוקק ומערכת המשפט בתור איום ממשי על שלומו של הפרט, עבירות סחיטה ואיומים מטופלות בחומרה רבה על ידי רשויות האכיפה ובתי המשפט בארץ.

לנוכח חומרת הענישה הקבועה בדין הפלילי בגין עבירות סחיטה באיומים, במקרה בו זימנו אתכם לחקירה משטרתית בגין חשד לעבירת סחיטה באיומים, או שאתם ניצבים בפני הגשת כתב אישום על עבירת סחיטה באיומים, חשוב ביותר לנסות ולהקדים תרופה למכה בעזרת פניה מראש לייעוץ משפטי מול עורך דין סחיטה ואיומים, אשר יוכל לסייע לכם להיערך להליך הפלילי כראוי.

הדבר נכון כמובן גם במידה ואתם מהצד שנפגע מעבירות סחיטה באיומים, ונזקקים לסיוע משפטי מקצועי כדי לשקם את בטחונכם ומעמדכם.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע למי שנפגע מעבירות סחיטה באיומים?

במקרים רבים אנשים שנפגעים מעבירות סחיטה ואיומים חוששים לפנות אל המשטרה מתוך חשש אמיתי להסלים את המצב מול הסוחטים או להיחשף. מסיבות אלו עבירות סחיטה באיומים למרות היותן שכיחות מאוד בישראל, מדווחות לעתים נדירות בלבד. במקרים בהם האדם הנסחט כן בוחר להגיש תלונה במשטרה נגד הצד הסוחט אותו, ישנה חשיבות מרובה לייצוג של עורך דין פלילי בעל ניסיון המתמחה בטיפול בתיקי סחיטה באיומים.

זאת על מנת שניתן יהיה לבנות בתבונה את בסיס הראיות מבלי שיחשף מידע אישי של המתלונן שלא לצורך. כמו כן, קבלת סיוע משפטי מעורך דין סחיטה באיומים, יבטיח כי אכן יש ביסוס ראייתי להגשת תלונה בנושא, שכן במצבים מסוימים מקרה שעשוי להיראות כמו פעולה של סחיטה באיומים דרך עיניו של פלוני – עלול במבט מבחוץ להתפרש באופן שונה לחלוטין.

קיימת חשיבות מכרעת גם להיכרות עם נסיבות המקרה, שכן ישנם ניסיונות סחיטה ואיומים המבוצעים על רקע מצוקה קשה של הנאשמים וכדומה.

 

כיצד סיוע מעורך דין פלילי בתיקי סחיטה באיומים מסייע בשלב הגשת התביעה?

בשלב מתקדם יותר של הטיפול המשפטי בתיקי סחיטה באיומים, גם במסגרת הגשת תביעה בגין עבירות סחיטה ואיומים לפרקליטות, ישנה חשיבות מרובה לקבלת סיוע מעורך דין פלילי.

המורכבות הרבה של עבירות סחיטה ואיומים – גם מצידם של החשודים בביצוע העבירה וגם מהצד של הנפגע, מחייבת מעורבות של עורך דין פלילי מנוסה וותיק עם היסטוריה של הצלחות בתיקי עבירות סחיטה באיומים. זאת כדי להבטיח שהתביעה לא תידחה על הסף בשל כשל ראייתי או העדר ביסוס מספק לטענות התובע או ההגנה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עורך דין סחיטה ואיומים
עורך דין סחיטה ואיומים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סחיטה באיומים
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד