עורך דין מעבדת סמים

תקנות הסמים המסוכנים משנת 1979, אשר במהלך השנים נערכו בהן תיקונים ושינויים שונים, מגדירות בצורה מדויקת וברורה מיהם בעלי המקצוע או בעלי התפקידים המורשים על פי החוק להחזיק ברשותם סמים. במקרים מסוימים, החוק מתיר לבעלי תפקידים מסוימים גם לייצר סמים.

במרבית המקרים מדובר בבעלי מקצוע בתחום הרפואי, בדרך כלל ברוקחים ובעלי בתי מרקחת. במהלך העיסוק השגרתי שלהם עשויים בעלי המקצוע הללו להחזיק ברשותם מדי פעם סמים מסוגים שונים. באשר לייצור סמים, מדובר בגופים או בחברות פארמה שונות שיש להן אישור לייצר סמים ברמות סיכון משתנות.

כל אדם אחר איננו מורשה להחזיק ברשותו סמים, למעט נסיבות חריגות שהוגדרו בחקיקה או במסגרת הפסיקה, ועל אחת כמה וכמה בכמויות גדולות. על ייצור סמים אין בכלל על מה לדבר, והפעלה של מעבדת סמים נחשבת לעבירה פלילית חמורה מאוד.

מהם בעצם סמים ומה עמדת המחוקק באשר אליהם? מה בין שימוש בסמים לבין מסחר בהם? מהי מעבדת סמים ולמה החוק רואה בהפעלה של מעבדה כזאת עבירה חמורה מאוד? איך יכול עורך דין פלילי המתמחה בנושא, לסייע למי שכנגדו תלויות ועומדות האשמות הנוגעות להפעלה של מעבדת סמים? על כך נסביר בהרחבה בשורות הבאות.

 

מה זה סמים ובאילו תצורות הם מיוצרים?

סמים הם חומרים המסוגלים לשנות את מצבו הפיזי, הנפשי או ההתנהגותי של האדם שמשתמש בהם. הסמים יכולים להיות חומרים טבעיים או מלאכותיים – שזה אומר צמחים שונים או אבקות, נוזלים וחומרים אחרים שיוצרו באמצעות תהליכים שונים שזיקקו את המרכיבים המסוכנים המצויים בחומרים מסוימים.

את הסמים ניתן לצרוך במספר צורות – עישון, שתייה, שאיפה או הזרקה. בנוסף, סמים מסוימים מגיעים בצורת קפסולות, שזה אומר בעצם כדורים שניתן לצרוך אותם באמצעות בליעה.

 

למה שימוש בסמים הוא מסוכן ואסור על פי חוק

השימוש בסמים הוא מסוכן מכמה סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא שלאחר צריכה של סמים, משתנה מצבו המנטלי או הפיזיולוגי של המשתמש. תוך כדי תהליך השינוי הזה או במהלך התקופה שהמשתמש נתון תחת השפעת הסם, הוא עלול לעשות מעשים או לבצע פעולות שעלולות לסכן אותו או את סביבתו, חלקם עלולים להיחשב כעבירות פליליות בפני עצמן.

דוגמה טובה לכך הינה נהיגה תחת השפעת סמים, שהיא לכשעצמה פעולה מסכנת חיים. סיבה שנייה – השימוש בסמים עלול לגרום לנזקים מיידיים למשתמש, כולל אפשרות של דום לב או מוות, אם הוא צרך כמויות מופרזות מהסם. גורם סיכון נוסף של השימוש בסמים הוא העלייה המתמשכת בכמות החומר שהמשתמש צורך, כיוון שההשפעה של הסם פוחתת עקב שימוש ממושך.

בנוסף, הגורמים האחראיים על ייצור סמים במעבדות סמים ועל סחר בסמים במדינת ישראל, הם לרוב גורמים עברייניים העוסקים גם בעבירות פליליות חמורות מסוגים אחרים, כגון עבירות הדחה לזנות, סחר בבני אדם, עבירות גניבה ואלימות וכן הלאה. לכן שואף החוק בישראל לעקור את תופעת ייצור הסמים מן השורש.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

על שימוש בסמים, סחר בסמים ומה שביניהם

על פי החוק במדינת ישראל, השימוש בסמים לכשעצמו מהווה עבירה פלילית. כיוון שכך, מי שמשתמש בסמים עלול להישפט ולספוג עונש מאסר. אבל מעבר לשימוש בסמים, המסחר בהם הוא עבירה חמורה הרבה יותר.

לרוב, מי שמורשע בשימוש בסמים עלול להישפט למספר שנים של מאסר מאחורי סורג ובריח מי שהורשע בסחר או בייצור סמים, עלול לעמוד בפני עונש חמור פי כמה. ההיגיון מאחורי הענישה המחמירה, הוא שמי שמשתמש בסמים מזיק לעצמו.

מנגד, מי שסוחר בסמים מדיח אחרים להשתמש בהם, וגורם נזק למשתמשים עצמם ובעקיפין – לבני המשפחה ולסביבה שלהם מי שמייצר סמים הוא אדם שההשפעה של מעשיו עלולה להיות נרחבת. להתמכרות יש היבטים כלכליים חמורים, שהמחוקק לוקח אותם בחשבון. עורך דין פלילי המייצג נאשמים בשימוש בסמים, מתייחס בדרך כלל להתמכרות שלהם ובצורך לעזור להם ולא להענישם.

גם בהקשר של אישומים בעבירות סחר בסמים, בכוחו של עורך דין פלילי מיומן להפחית בצורה משמעותית את הענישה כנגד מיוצגיו.

 

מעבדת סמים – מה זה בעצם

מעבדת סמים היא מעבדה שהמטרה שלה היא לזקק חומרים מסוכנים, מה שמגביר באופן אוטומטי את ההשפעה שלהם. בנוסף, מעבדה כאמור משמשת לייצור סם שלא מתקיים באופן טבעי, אלא מיוצר באמצעות תהליכים כימיים ואחרים.

למשל, פרג האופיום כשלעצמו הוא צמח בלתי מזיק. עם זאת, תהליכים כימיים שונים מאפשרים להפיק מהפרג האמור את האופיום – אחד הסמים המסוכנים ביותר והממכרים ביותר עלי אדמות. למרבה הצער, התוצר הסופי, כלומר האופיום, הוא כל כך יקר, עד שהסיכון להיתפס בייצור והפצה שלו מתגמד, אל מול התמורה הסופית הצפויה עבור המכירה של התוצר הסופי.

במתח רווחים של עשרות אלפי אחוזים על כל קילוגרם של צמח הפרג, אין פלא אם כן, שרבים מסכנים את עצמם ומקימים מעבדת סמים. משנתפסים מפעילי מעבדות מהסוג האמור בקלקלתם, הם פונים כמובן מאליו לשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בתיקי סמים בכלל, ובמעבדות לייצור סמים בפרט.

 

מדוע מעבדת סמים היא עסק נפיץ?

מעבדת סמים מאפשרת לזקק את החומרים שמהם מופקים סמים מסוכנים ולהעצים עוד יותר את ההשפעה שלהם על המשתמשים. במרבית המקרים, השימוש בחומר המקורי הוא מסוכן דיו.

כאשר מזקקים אותו, מעצימים את ההשפעה שלו וגורמים לכת שהחומר הזה יהיה מסוכן למשתמש עצמו ולסביבה שלו. ככל שהעבודה במעבדת הסמים איננה מפוקחת העבודה במעבדה לכשעצמה היא מסוכנת, כמו גם כל אחד מהשלבים לקראת הייצור של המוצר הסופי, המזוקק והמסוכן.

 

כיצד עורך דין מעבדות סמים יכול לסייע לנאשמים בהפעלה של מעבדת סמים?

כאמור, זיקוק של חומרים מסוימים במטרה להפוך אותם לסמים מסוכנים, הוא עבירה חמורה מאוד על החוק בישראל. במדינת ישראל, מי שהורשע בהפעלה של מעבדה כאמור עלול להישפט לתקופת מאסר של עד עשרים שנה.

בנוסף, הוא עלול להישפט לתקופת מאסר נוספת בגין עבירות אחרות. עורך דין פלילי המתמחה בתיקי סמים, יכול לסייע בדרכים שונות למי שנאשם בהפעלה של מעבדת סמים. דרך אחת היא לרופף את הקשר בין הנאשם למעבדה. דרך נוספת היא לנסות ולהציף בעיות שונות שעשויות לזכות את הנאשם בגזר דין קל יחסית לאחר ההרשעה.

בשלב הראשון, עורך דין למעבדת סמים נפגש עם הלקוח ולומד על בוריו את התיק המשפטי. בהמשך, מגבש עורך הדין ביחד עם הלקוח, את האסטרטגיה הטובה ביותר להגנה לאורך כל ההליך הפלילי. עורך הדין הפלילי המייצג את הנאשם מלווה אותו ומנחה אותו באשר לדברים שיש לומר, ולאלה שיש להימנע בכל מחיר מלומר אותם.

 

איך לבחור עורך דין פלילי לייצוג באישומים על הפעלת מעבדת סמים?

במדינת ישראל פועל מספר גדול של עורכי דין פליליים. למעשה, היחס של מספר עורכי הדין למספר התושבים בישראל הוא גבוה הרבה יותר ממה שמקובל במרבית המדינות בעולם. לכן לפני שבוחרים עורך דין מעבדת סמים, חשוב לבדוק מה מידת הניסיון שלו ובאיזה סוג של מקרים הוא מטפל.

לאור החומרה בה רואה מערכת המשפט במדינת ישראל את נושא ייצור הסמים, עורך דין פלילי המייצג חשודים ונאשמים בביצוע עבירות של ייצור סמים בכלל והפעלת מעבדות סמים בפרט, נדרש להיכרות הדוקה עם החקיקה הרלוונטית לנושא, על מנת שיוכל לשפר את סיכוייו של מרשו לשמור על זכויותיו ולצמצם את הפגיעה הפוטנציאלית בפרנסתו ובחופש שלו.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

עורך דין מעבדת סמים
עורך דין מעבדת סמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד