עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על ידי כל גורם שאינו מוסמך לכך בחוק, מהווה עבירה פלילית חמורה ביותר הגוררת עונשים כבדים.

למי מותר לייצר סמים בישראל ולמי אסור? אילו חומרים נחשבים כסם לעניין זה? מה הקשר בין עבירות ייצור סמים לעבירות סחר בסמים בראי החוק? מה בין עבירות ייצור סמים ומעבדות סמים? ואיך עורך דין פלילי יכול לסייע למי שחשוד או נאשם בעבירות ייצור סמים? כל התשובות בשורות הבאות.

 

למי מותר לייצר סמים בישראל ולמי אסור?

בפקודת הסמים המסוכנים בישראל, שבמרוצת השנים עברה שינויים רבים, מוגדרת באופן ברור זהותם של בעלי המקצועות בישראל המורשים לפי חוק להחזיק סמים באמתחתם. ישנם מקרים ספציפיים מאוד בהם החוק בישראל מתיר לבעלי מקצועות מסוימים לעסוק בייצור סמים. ברובם המוחלט של המקרים יהיו אלו בעלי מקצוע מתחום הרפואה, כדוגמת רוקחים או בעלים של בתי מרקחת.

במסגרת העיסוק היומיומי שלהם, בעלי המקצוע האלו עשויים להחזיק בחומרים שונים הנחשבים כסם בישראל. מנגד, בכל הנוגע לייצור חוקי של סמים, הגופים העיקריים שיש להם היתר לבצע זאת, הם בדרך כלל חברות התרופות, המחזיקות בהיתר ייעודי למטרה זו.

מלבד הגורמים המורשים הללו, על כל אזרח בישראל חל האיסור לייצר סמים מכל כמות ומין, ומי שעובר על איסור זה, למעשה מבצע עבירות ייצור סמים שעלולות להוביל לענישה מחמירה ככל שאדם זה ייתפס.

 

עבירות ייצור סמים – אילו חומרים נחשבים כסם מסוכן לעניין זה?

סמים הינם חומרים אשר בכוחם לשנות את מצבו הפיסי, הנפשי וההתנהגותי של מי שמשתמשים בהם. סם יכול להיות חומר טבעי או מלאכותי – הווה אומר: צמח, פרי, אבקה, נוזל ושאר חומרים המיוצרים באמצעות תהליכים מסוגים שונים המתבצעים לשם זיקוק הרכיבים הפעילים שמצויים בחומרים מסוימים.

הסמים נצרכים על ידי משתמשיהם במספר תצורות, כולל עישון, שאיפה, בליעה, שתייה או הזרקת החומר. החומרים שנחשבים כסם מסוכן לעניין ההרשעה בעבירות ייצור סמים, מנויים בפקודת הסמים המסוכנים ונספחיה. פקודת הסמים המסוכנים היא למעשה דבר החקיקה שמסדיר את כל נושא החזקת הסמים, ייצור הסמים והשימוש בסמים בישראל, בדגש על האיסורים הנוגעים לעניין זה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה הקשר בין עבירות ייצור סמים לעבירות סחר בסמים בראי החוק?

החוק בישראל קובע כי שימוש בסמים כשלעצמו, הוא עבירה פלילית. מכיוון שכך, כל אדם שישתמש בסמים בישראל, עלול לעמוד למשפט בשל כך ולספוג עונש כבד לרבות עונשי מאסר. אולם מעבר לעניין השימוש בסמים עצמו,  פעולות של סחר בסמים נחשבות בארץ כעבירה חמורה אף יותר.

על פי רוב, אדם שיורשע בישראל בשימוש בסמים צפוי למספר שנות מאסר במידה ויורשע. אולם מי שיורשע במסחר בסמים או בעבירות ייצור סמים, צפוי לעונש חמור בהרבה. הרציונל העומד בבסיס הענישה המחמירה בגין עבירות ייצור סמים ועבירות סחר בסמים, הינו שאדם המשתמש בסמים פוגע בעצמו, אך לעומת זאת אנשים שמייצרים סמים עושים זאת במרבית המקרים למטרות סחר בסמים.

משמעות הדבר הינה שהם מדיחים את זולתם לשימוש בסמים, ובכך גורמים נזק גם לאנשים רבים אחרים, לרבות קרובי המשפחה של נפגעי הסמים.

 

 

מה בין עבירות ייצור סמים ומעבדות סמים?

ייצור סמים מתבצע בדרך כלל במעבדת סמים. מעבדות סמים הן סביבה שבה מתבצע זיקוק של החומרים אשר מהם מופקים הסמים המסוכנים. תהליך הזיקוק נועד להעצים את השפעת החומרים הפעילים בסם על המשתמשים. ברובם המוחלט של המקרים, גם השימוש בחומר בתצורתו המקורית היא מסוכנת דיה, ועצם תהליך הזיקוק הופך את השפעת החומר לחמורה יותר ומסוכנת בהרבה.

עבירות ייצור סמים המתבצעות באמצעות מעבדות זיקוק שאין בהן פיקוח של גורמים רשמיים, מסכנות לא רק את משתמשי הסמים אלא גם את מי שעובד במעבדה וכל אדם הנמצא בסביבתה. לכן עבירות ייצור סמים במעבדות סמים נחשבות חמורות במיוחד בארץ ומי שמורשעים בהפעלת מעבדת סמים צפויים לעונש מאסר של עשרים שנים, לצד תקופת מאסר נוספת בגין סעיפי אישום נלווים.

 

כך עורך דין פלילי יכול לסייע למי שחשוד או נאשם בעבירות ייצור סמים

לעורך דין פלילי שמתמחה בעבירות ייצור סמים, ישנה היכולת לסייע למי שחשוד או נאשם בעבירות ייצור סמים, כולל הפעלה של מעבדת סמים, באמצעות מספר אסטרטגיות הגנה. למשל, שיטה מקובלת אחת הינה לערער על הקשר הנסיבתי בין הנאשם לבין מעבדת הסמים המדוברת.

אפשרות נוספת הינה לבחון ליקויים שונים בהתנהלות התביעה במטרה להביא לזיכוי של הנאשם או השגת הקלה בגזר דין במידה ויורשע בעבירות ייצור סמים בכל זאת. בנוסף, עורך דין פלילי אחראי להנחות את לקוחותיו להתנהלות נכונה במסגרת ההליך הפלילי – החל משלבי החקירה המשטרתית ועד להתנהלות בבית המשפט, כדי לצמצם את הפוטנציאל לכך שיכשלו בלשונם, מה שעלול להוביל להסתבכות נוספת.

 

בשורה התחתונה

לפני שבוחרים עורך דין פלילי לליווי חשוד או נאשם בעבירות ייצור סמים, מן הראוי לבדוק את היקף הניסיון שלו ולברר האם אותו עו”ד פלילי טיפל בעבר בתיקים דומים לתיק המדובר. בהתחשב במידת החומרה הרבה שבה מערכת המשפט בישראל רואה את הנושא של עבירות ייצור סמים, כל הליך פלילי הנסוב סביב חשד לייצור סמים או להפעלת מעבדת סמים, מחייב ליווי משפטי ברמה הגבוהה ביותר.

ייצוג משפטי כזה, זמין רק כאשר פונים לעו”ד שמגיע עם ותק בתחומו, היכרות מעמיקה עם הדין הפלילי ובקיאות מרשימה בהלכה הפסוקה במשפטים העוסקים בעבירות ייצור סמים.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

עבירות ייצור סמים
עבירות ייצור סמים
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד