על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא

בסעיף 7 לפקודת הסמים המסוכנים בישראל, נקבע כי החזקה של סמים מסוכנים אסורה וכי השימוש בהם ללא קבלת היתר יעודי לכך ממנהל הסמים בישראל, הוא פלילי. החוק הפלילי בארץ מבחין בין עבירה של החזקת סמים לצריכה עצמית ובין החזקת סמים לשימוש מסחרי.

בהתאם לכך, במסגרת התוספת לפקודת הסמים המסוכנים, מוגדרים המינונים המקסימליים שבהם ניתן להחזיק במתכונת של סם המיועד לצריכה עצמית. יחד עם זאת, בתוספת נקבע שבמצב בו אדם בישראל נתפס כאשר באמתחתו מצויים סמים מסוכנים בכמות שעולה על המינון המותר לפי פקודת הסמים המסוכנים, הוא ייחשב כמי שהחזיק סמים למטרות סחר בסמים ולא למטרת צריכה עצמית.

זאת למעט מקרים שבהם יעלה בידי הנאשם לסתור את הטענות הללו. בהקשר לנושא הנ”ל, נדון בסוגיה המעסיקה צעירים רבים במדינת ישראל, שהיא: מהי כמות הסמים שעל החזקתה נכנסים לכלא? התשובה עשויה להפתיע אתכם, אז כדאי להמשיך לקרוא.

 

כיצד מוגדרים סמים בדין הפלילי בישראל?

בדין הפלילי בישראל, המונח “סמים” מתייחס לכל תרכובת כימית, שהיא בעלת השפעה על פעולתה של מערכת העצבים בגוף האדם, ויכולת לגרום לעיוות של תפיסת המציאות של האדם שיצרוך מן החומר. זאת עד רמה של פגיעה ממשית בנפשו, בגופו ובהתנהגותו של המתמש שאיננה ניתנת לתיקון.

 

מהי “פקודת הסמים המסוכנים” וכיצד היא קשורה לנושא זה?

פקודת הסמים המסוכנים הינה דבר חקיקה שמפרט את רשימת החומרים שנחשבים כסמים מסוכנים האסורים בשימוש ואסורים להפצה בתחומה של מדינת ישראל, כולל הכמויות המקסימליות המותרות להחזקה ושימוש עצמי, אשר מעבר להן, החזקת החומר כבר נחשבת כפעולה שתכליתה היא מסחר בסמים.

 

מהם החומרים שנחשבים כסם מסוכן בישראל?

בדין הפלילי בישראל כל חומר שמופיע בנספח של פקודת הסמים המסוכנים, נחשב כסם מסוכן.
בין שמותיהם של החומרים הידועים יותר אשר מופיעים בתוספת לפקודת הסמים שאין לעשות בהם שימוש לפי החוק בארץ, אפשר למנות:

  • הירואין
  • קוקאין
  • סם האופיום,
  • LSD
  • MDMA
  • קנאביס ומוצריו
  • סמי פיצוציות

יוצא הדופן בהקשר זה הוא שמן הקנאביס אשר נחשב כחומר חוקי לשימוש בארץ למרות שטרם הוסדרה לגליזציה מלאה של שוק הקנאביס בישראל.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

עבירות החזקת סמים והעונשים הקבועים בחוק העונשין בצידן

במסגרת חוק העונשין הישראלי, עבירות של החזקת סמים נחלקות לתתי הקבוצות שלהלן:

החזקת סמים לצריכה אישית העונש המירבי בגין עבירות אלו הוא עד שלוש שנות מאסר.
החזקת סמים למטרות מסחריות העונש המירבי בגין עבירות אלו הוא עד עשרים שנות מאסר, מאחר ומדובר על פשע חמור ביותר מבחינת המחוקק.

 

למה הרשעה בהחזקת סמים מובילה לעונש מאסר?

הנושא של החזקת סמים בארץ מהווה נושא שנוי במחלוקת, משום שסמים נחשבים כחוליה המקשרת בין אנשים שומרי חוק ובין ארגוני הפשע שמעורבים בפלילים.

בדרך כלל כשאדם מחזיק באמתחתו סמים, גם כשמדובר בסמים שההחזקה שלהם היא למטרת שימוש עצמי גרידא, ניתן להניח כי הוא בא במגע במישרין או בעקיפין עם גורמים עברייניים לסוגיהם, המעורבים בעבירות סמים רציניות יותר, ובכללן: ייצור סמים, ייבוא סמים, ייצוא סמים, מסחר בסמים, ועוד. מאחר ומדובר ב”מדרון חלקלק” בראי החוק, קיימת מדיניות אכיפה אגרסיבית שנועדה להרתיע אזרחים מלהחזיק סמים במינונים גבוהים.

שיקול הדעת העומד מאחורי איסור זה, הוא שהחזקה של סמים בכמויות משמעותיות, לרוב קשורה במכירת הסמים, שנחשבת בלתי חוקית בעליל.

 

“כמות לצריכה עצמית” – מושג בעייתי ומבלבל

המושג “צריכה עצמית” הביא לביסוס הנחת יסוד בעייתית ומסוכנת בקרב משתמשי הסמים בארץ. הנחה זו היא שהחוק בישראל מתיר לכאורה החזקת סמים בכמויות מסוימות, מבלי שהדבר מהווה עבירה פלילית שעונש בצידה. אולם המציאות בשטח היא שאדם בישראל שנתפס עם סמים באמתחתו עלול להגיע גם לכלא לפרק זמן ארוך.

 

מהי כמות הסמים המותרת לצריכה עצמית?

הכמות שמותרת לפי החוק בארץ לשימוש עצמי, משתנה כתלות בסוג הסם ומאפייניו הנרקוטיים. לצורך העניין, החזקת סם הקנאביס במינון שאינו עולה על 15 גרם, תיחשב ככמות חוקית לשימוש עצמי בעוד שסמים כדוגמת הירואין וקוקאין, ניתן להחזיק לשימוש עצמי במינונים קטנים בהרבה המוגבלים עד 0.3 גרם לכל היותר.

 

בשורה התחתונה: על איזו כמות של החזקת סמים נכנסים לכלא?

בסיכומו של דבר, החזקה של כל סם שהוא בכמות החורגת ממגבלת המינון לשימוש עצמי שקבועה בחוק עבור הסם הספציפי, משנה את סעיפי האישום שייוחסו למחזיק הסם מהחזקת סם לצריכה עצמית שדינה עד 3 שנות מאסר להחזקת סם למטרות סחר בסמים, שבגינה נכנסים לכלא לתקופת מאסר של עד 20 שנים.

 

מה עושים כשנעצרים על החזקת סמים בכמות החורגת מהמינון לשימוש עצמי?

כאשר אדם נעצר על החזקת סמים בכמות שחורגת מזו שמופיעה ככמות לשימוש עצמי בתוספת לפקודת הסמים המסוכנים, אך בפועל מדובר בכל זאת על סמים לשימוש אישי בלבד, חשוב ביותר למהר ולפנות להתייעצות עם עורך דין פלילי שמתמחה בייצוג וליווי חשודים בעבירות של החזקת סמים. רק כך ניתן לבצע בקרת נזקים ולצמצם את הסיכון לישיבה בכלא למשך תקופה ארוכה.

 

חשודים או נאשמים בהחזקת סמים? הנה מה שעליכם לעשות

אם נעצרתם, זומנתם לחקירה במשטרה או נקראתם לדיון בבית המשפט בעקבות חשד או אישומים בעבירות של החזקת סמים, ואתם מודאגים מן האפשרות שתישלחו לכלא, זה הזמן להסתייע בשירותיו המקצועיים של עו”ד החזקת סמים מנוסה פעמים רבות, פניה לליווי משפטי מאיש מקצוע מומחה, עשויה להשפיע בצורה דרמטית על תוצאות ההליכים הפליליים, ובייחוד כאשר עסקינן בחשוד או נאשם בעל עבר פלילי ללא רבב.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד
גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול

קרא עוד