גידול קנאביס בגינה

אף על פי האיסור הגורף שעדיין קיים בדין הפלילי במדינת ישראל על גידול קנאביס – גם בשנת 2021, צמח הקנאביס עודנו נחשב בעיני רבים כגידול בעל שלל סגולות בריאותיות, שלגיטימי לגדל אותו ולהשתמש בו.

כך יוצא שבארץ קיים מספר לא מבוטל של אנשים שמגדלים את צמח הקנאביס בצורה בלתי חוקית, למרות הסיכון לכך שיתפסו אותם ויענישו אותם. לכן את הסקירה הבאה נקדיש להבנת האופן שבו החוק במדינת ישראל מתייחס לכל הנושא של גידול קנאביס בגינה או במרפסת. מומלץ מאוד לקרוא ולהכיר.

 

צמח הקנאביס – קווים לדמותו

הקנאביס הינו צמח ממשפחת הצמחים הקנאביים. קיימים כמה זני קנאביס, כשחלק מהם משמשים למטרות חוקיות לחלוטין כדוגמת ייצור של שמן הקנאביס, מוצר שהשימוש בו הינו רפואי בעיקר. אולם ישנם גם זנים של קנאביס שמכילים מינון גבוה מהחומר הפעיל בצמח, אשר נקרא טטרה-הידרו קנבינול (או בקיצור – THC).

החומר הזה הוא בעצם החומר שאחראי לרוב השפעתו הפסיכו אקטיבית של הקנאביס ומוצריו, שרבים מבין משתמשיו חפצים דווקא בה, ולא בסגולות הנוספות של הצמח. מפאת  העובדה שצמח הקנאביס הוא מין חד שנתי, גידול קנאביס בגינה ובכלל, מחייב אספקה קבועה של זרעי קנאביס וכן שימוש בציוד יעודי לגידול קנאביס, על מנת שניתן יהיה לגדל את הצמח מדי שנה בשנה מחדש.

 

האם גידול קנאביס בגינה נחשב חוקי בישראל?

גידול קנאביס בגינה, במרפסת, בחממה או בכל מקום אחר, הוא אסור על פי חוק במדינת ישראל, נכון למועד כתיבת שורות אלו. אולם למרות האמור לעיל, כבר נרשמו בעבר מספר תקדימים משפטיים הנוגעים לנושא זה, אשר במסגרתם עורך דין פלילי המתמחה בתיקי סמים הצליח לצמצם במידה ניכרת את חומרת העונש שפסק בית הדין על מרשו שהורשע בגידול קנאביס בגינתו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

האם יש עונש על גידול קנאביס בגינה?

סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים של ישראל, קובע שגידול קנאביס בגינה ובכל מקום אחר, ככל שניתן להפיק מהצמח חשיש / מריחואנה, הנחשבים כסמים מסוכנים לפי החוק בישראל, הוא בגדר עבירה פלילית מובהקת הנושאת בצידה עונש. העונש בגין גידול קנאביס בגינה עשוי להגיע עד 3 שנות מאסר.

אולם ככל שהוכח שגידול הקנאביס בוצע לטובת סחר בסמים, הנאשם עלול לקבל עונשים חמורים בהרבה שעשויים להגיע גם עד 20 שנות מאסר בפועל, אם יוכח שמדובר בעבירות סחר בסמים בנסיבות מחמירות (למשל, במקרה של הרשעה חוזרת בגידול קנאביס או בתרחיש של מכירת קנאביס לקטינים).

 

האם גם החזקת ציוד לגידול קנאביס בגינה אסורה?

חוץ מצמח הקנאביס עצמו, שהגידול שלו בישראל עדיין נחשב בלתי חוקי, גם החזקת ציוד לגידול קנאביס בגינה או במרפסת, יכול לעמוד בתור עילה מספקת להגשה של כתב אישום נגד המגדל. חשוב לדעת שמבחינת החוק בישראל, גידול קנאביס בגינה ואחזקת הציוד המיועד לגידולו, נחשבים כסעיפי אישום נפרדים העומדים כל אחד בפני עצמו, ולכן הטיפול המשפטי בכל אחד מהם עשוי להתנהל במסגרת הליכים משפטיים נפרדים.

 

גידול קנאביס בגינה לשימוש עצמי לעומת גידול קנאביס בגינה למטרות סחר

למרות האמור לעיל, מערכת החוק בישראל מבחינה בין מקרים של גידול קנאביס בגינה לטובת  שימוש עצמי, לבין גידול קנאביס בגינה למטרות סחר.

בכל מקרה, הסיוע מעורך דין פלילי הבקיא בחקיקה הנוגעת לעבירות סמים בישראל ובפסקי הדין בתיקים של גידול קנאביס, יש בו כדי לשפר את סיכוייו של אדם שנחשד או נאשם בגידול קנאביס בגינה, לצאת מההליך הפלילי עם עונש מופחת ככל הניתן – בין אם מדובר על הרשעה בעבירה של גידול קנאביס בגינה בכמות שנחשבת כמינון לצריכה אישית, ובין אם מדובר על הרשעה בעבירה של גידול קנאביס בגינה בכמויות מסחריות בראי החוק היבש.

 

תרומתו של עורך דין פלילי מנוסה להפחתת העונש על גידול קנאביס בגינה

למרות שגידול קנאביס בגינה, עדיין נחשב כעבירה פלילית במדינת ישראל נכון להיום, מדובר  בעבירה אשר בה עורכי דין פליליים מצליחים להשיג לעתים קרובות הקלות בפסקי הדין ובעונשים שבתי המשפט גוזרים על מיוצגיהם.

לכן אף שאין באמת דרך לכמת מבעוד מועד את חומרת העונשים שבית המשפט הפלילי עומד לגזור על נאשם בגידול קנאביס בגינה, ניתן להניח שאם הנאשם מיוצג בידי עו”ד פלילי עם ניסיון רב בתיקי סמים, ואם אותו נאשם נעדר היסטוריה פלילית, הרי שהעונש שהוא יקבל על גידול הקנאביס בגינתו, יהיה מקל יחסית.

 

האם גידול קנאביס בגינה יהפוך בקרוב לחוקי במדינת ישראל?

ישראל נתונה בשנים האחרונות בתהליך איטי אך בלתי פוסק של התקדמות לכיוון לגליזציה של שוק הקנאביס. הצעת חוק שנועדה לאפשר אי הפללה בקנאביס שכבר אושרה בקריאה טרומית וצפויה להכנס לתוקף בעתיד הלא רחוק, מהווה סנונית ראשונה המבשרת על כך באופן רשמי.

אולם עד למועד שבו גידול קנאביס בגינה יתאפשר ללא השלכות כלל, עוד חזון למועד. מדינת ישראל עדיין חוששת מפני תרחיש שבו לרשויות החוק לא תהיה כל בקרה על נושא השימוש בקנאביס, ומסיבה זו, עדיין קיימים גבולות ברורים בנושא של גידול הצמח הפופולארי במחוזותינו.

 

נעצרתם על גידול קנאביס בגינה? חשוב לבחור בעורך הדין הנכון שייצג אתכם

בכל הנוגע לעונשים על גידול קנאביס בגינה ובכלל, הבחירה בעורך הדין הפלילי שייצג את האינטרסים שלכם מול מערכת החוק והמשפט היא קריטית ליכולתכם להיחלץ מהתסבוכת שנקלעתם אליה. אם אתם זקוקים לסיוע משפטי איכותי של עו”ד פלילי ליברלי אך מקצועי בעקבות חשדות לסחר בסמים או ייצור סמים, זה הזמן הנכון לפנות לייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות וללא עלות.

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

גידול קנאביס בגינה
גידול קנאביס בגינה
רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות סמים
הסדר מותנה

הסדר מותנה הוא פתרון משפטי המאפשר לרשויות התביעה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד חשודים בעבירות מסוגים מסוימים, ובכך להקל בהשלכות הפליליות שחשודים נושאים בהן. הסדר

קרא עוד
סם אונס

אחת הרעות החולות ביותר של החברה האנושית הוא שימוש בסם אונס. סם אונס הוא למעשה סם, שיכול להופיע בכמה צורות שונות, שנועד כדי לטשטש ולערפל

קרא עוד
עבירות אספקת סמים

מעמד הסמים בדין הפלילי בישראל, הוא נושא מורכב ומעניין מאוד, שעובר שינויים רבים בשנים האחרונות. עבירות סמים בישראל נתפסות ביד קשה באופן מסורתי, והעונשים המרביים

קרא עוד
עבירות ייצור סמים

החזקת סמים וייצור סמים, אסורות על פי חוק במדינת ישראל. זאת למעט מקרים ספציפיים שבהם ניתן לגורמים מסוימים היתר מיוחד לכך. למעשה, ייצור סמים על

קרא עוד
סחר בסמים

בפקודת הסמים המסוכנים של מדיענת ישראל מוגדרות עבירות הסחר בסמים בתור עבירות פליליות בדרגת חומרה גבוהה מאוד, המהוות סכנה ממשית לציבור בישראל. בהתאם לכך, עבירות

קרא עוד