ביטול כתב אישום נגד קטין

חקירה פלילית כנגד קטין יכולה להסתיים בסגירה של התיק כתיק אי תביעה קטין, סגירה של התיק כתיק חקירה סגור או בהעברת התיק בהמלצה להגשת כתב אישום כנגד הקטין. גם תיק המועבר לרשויות התביעה הפלילית מהמשטרה אינה סוף פסוק וניתן להביא לכדי ביטול כתב אישום נגד קטין על ידי התביעה המשטרתית או הפרקליטות שהם הגורמים המוסמכים להעמיד לדין בפועל.

 

החקירה המשטרתית

החקירה המשטרתית של קטינים צריכה להתנהל בהתאם לכללים ומתוך גישה טיפולית שעל פיה גם קטין שעבר על החוק באופן חד פעמי עדיין נחשב לבר שיקום. קטין עשוי להיות מזומן לחקירה לאחר עיכובו או מעצרו לאחר חשד לביצוע עבירה כמו גם, לאחר עריכת חיפוש בביתו או לאחר הזמנה טלפונית להגיע לחקירה.

חקירת קטינים צריכה להתבצע על ידי חוקרים שקיבלו הכשרה לעבודה עם קטינים ובני נוער. ניתן להביא לכדי ביטול כתב אישום כנגד קטין עוד בשלב החקירה ולשם כך נחוץ ליווי של עורך דין פלילי המתמחה בתחום.

 

משא ומתן על ביטול כתב אישום נגד קטין

לאחר הגשת כתב אישום כנגד הקטין  הוא יכול להודות או לכפור בעבירות הנכללות בכתב האישום. כאשר הקטין בחר לכפור בעבירות המיוחסות לו המשך הדיון בתיק ידחה לשם שמיעת הראיות. בעת שמיעת הראיות, הרשות התובעת תביא את עדיה ותציג את ראיותיה לבית המשפט ולאחר שהתביעה תסיים את תפקידה ההגנה תציג את עדיה לרבות הקטין עצמו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הודאה בעבירות וקביעת העונש

במידה והקטין מודה כי ביצע את המיוחס לו בכתב האישום ניתן לנהל משא ומתן לשם ביטול כתב אישום כנגד קטין והחלפתו בכתב אישום מצומצם יותר על מנת שבית המשפט יקבע כי הקטין ביצע את העבירה אך לא ירשיעו בדין. במקרה שכזה בית המשפט יפנה את הקטין לשירות המבחן לשם עריכת תסקיר וגזירת גזר הדיו בהתאם.

ישנה חשיבות גדולה לתפקידו של העורך דין פלילי גם בשכנוע של בית המשפט להקל בעונש וזה יפרט את נסיבות חייו, בעיות רגשיות, מצבו המשפחתי וכן הלאה.

 

תוצאת ההליך המשפטי

בית המשפט עשוי שלא להרשיע את הקטין ולצוות על אחד או יותר מאמצעי הטיפול המפורטים בחוק הנוער. הדבר יכול לכלול חיוב בפיצוי לנפגעים, העמדת הקטין במבחן, התחייבות עצמית של הקטין שלא לבצע את עבירות בעתיד, שהייה במעון ועוד. שופט הנוער עשוי גם להחליט לפטור את הקטין ללא צו כאשר נסיבות המקרה אינן חמורות.

 

סיכום ביטול כתב אישום נגד קטין

לסיכום הנושא, על מנת להביא לכדי ביטול כתב אישום נגד קטין חשוב לקבל ליווי של עורך דין פלילי המנוסה בתחום עבירות נוער. חשוב מאוד לקבל ליווי כבר בשלב החקירה מכיוון שחקירה על ידי אנשי מרות יכול להוות סיטואציה מורכבת ולוחצת. זכות הייצוג מסייעת בשמירה על זכויות הנחקרים וחיונית להבטחת הגינות ההליך ומניעת ניצול לרעה של פער הכוחות המובנה שבין הקטין ובין רשויות החקירה.

תיק פלילי שנפתח לקטין יכול להיסגר על יד המשטרה בשל חוסר ראיות, חוסר עניין לציבור או העדר אשמה. התיק יכול להיסגר גם בתחנת המשטרה לאחר שהקטין עמד בתנאים לטופס אזהרה לקטין בהתאם להחלטת המשטרה. ביטול כתב אישום נגד קטין יכול גם להתבצע לאחר שימוע במקרים הרלוונטיים על ידי התביעה.

רשויות התביעה עשויות לבחון אם מדובר במקרה חד פעמי ואם מדובר בעבירה שאינה בדרגת חומרה רלוונטית. גם חלוף הזמן ממועד ביצוע העבירה ושינוי התנהלותי שבציע הקטין מאז מועד ביצוע העבירה יכול לסייע לשם ביטול כתוב אישום נגד קטין. כאשר יש חשש מנזק עתידי לקטין יש משמעות לשאלה אם מדובר במעידה.

לשירות המבחן לנוער תפקיד טיפולי-סוציאלי  והוא שייך למשרד הרווחה. לשירות אחריות על טיפול בקטינים עוברי חוק כמו גם, בחקירות של ילדים עד לגיל 14 המעורבים כעדים, קורבנות או חשודים בעבירות מין. לשירות תפקיד המלצתי גם בכל הנוגע להחלטת הרשויות בעניינו של קטין שהורשע בדין.

לא ניתן להעמיד קטין לדין במידה וחלפה שנה ממועד מעשה העבירה ללא קבלת אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. הגיל הנלקח בחשבון לצורך עמידה לדין הוא מועד הגשת כתב האישום ומי שכבר מלאו 18 במהלך השנה מאז ביצוע העבירה, ההליך כנגדו יתנהל כבגיר ולא כקטין על כל המשתמע מכך.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא פלילי
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
אישום פלילי

אישום פלילי מהווה ומייצג מרכיב קריטי ועיקרי מכלל העיסוקים של המערכת המשפטית. משמעותו של האישום הפלילי הוא האשמת הנתבע על ידי המדינה כתוצאה מעבירה שנעשתה

קרא עוד
סחיטה אלקטרונית

סחיטה אלקטרונית היא עבירה פלילית שהפכה נפוצה להפליא עם התפתחות האינטרנט וערוצי המדיה החברתית. למרבה הצער, ההשלכות של סחיטה ברשת – ובפרט של סחיטה מינית

קרא עוד