עורך דין הפרת אמונים

בתקשורת הישראלית נשמע חדשות לבקרים הביטוי “מרמה והפרת אמונים”. זאת, בהקשר לבעל תפקיד המועל לכאורה בתפקידו ומפר את האמון שציבור הבוחרים נתן בו, כמו גם את האמון שנתנו בו המנהלים שלו או הממונים עליו בשירות הציבורי. למרבה הצער, הולך וגדל במהירות מספר המקרים הללו במדינת ישראל.

אבל למרות שהביטוי הזה מוכר מאוד בציבור, רק מעטים מבינים באמת את המשמעות שלו ויכולים לזהות את הפרת האמונים עם עבירות פליליות שונות. בשורות הבאות נרחיב את היריעה בנושא עבירות מרמה והפרת אמונים. בנוסף, נבהיר את חלקו של עורך הדין הפרת אמונים בהגנה על הנאשם בעבירות מסוג זה.

מהי בעצם העבירה המכונה מרמה והפרת אמונים? איך אפשר לתרגם את העבירה למושגים מוכרים שקל להבין אותם? מהן הטענות האפשריות של מי שנאשמים בעבירות של הפרת אמונים? מה התפקיד של עורך דין הפרת אמונים ואיך הוא יכול לסייע ללקוח שלו בהתמודדות עם תביעה משפטית? המשיכו לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר.

 

מרמה והפרת אמונים – מה זה בעצם?

חוק העונשין במדינת ישראל כולל בתוכו סעיף המתייחס לעבירה של מרמה והפרת אמונים. בבסיסה, עבירה של הפרת אמונים מתייחסת לעובדה שעובד ציבור הפר את האמון שהבוחר או הציבור נתנו בו, או את האמון שהמנהלים שלו, שהם עצמם במקרים רבים נבחרי ציבור, העניקו לו. במהלך השנים התרחב השימוש בסעיף הזה וכיום ניתן להאשים בו גם עובדי ציבור מהדרג הראשון, אשר הפרו לכאורה את האמון שהבוחר נתן בהם ונהגו בניגוד למה שניתן היה לצפות מהם במסגרת תפקידם.

עובד ציבור מחויב בראש ובראשונה לשולחו – שהוא אותו ציבור עצמו, לפיכך, התפקיד של עובד הציבור הוא לשמור על אמון הציבור, על טוהר המידות ועל האינטרס הציבורי, שלושתם כאחד. ואולם דווקא בגלל העמימות של הסעיף הזה, מי שהואשם בסעיף אישום מסוג זה, חייב להסתייע בשירותיו של עורך דין הפרת אמונים. זאת, בעיקר אם מדובר בהאשמה תקדימית.

 

באילו מקרים נדרשים שירותיו של עורך דין הפרת אמונים?

כאמור, ישנם היבטים רבים למונח “הפרת אמונים”. בשורות להלן נביא שתי דוגמאות לעבירה אפשרית של הפרת אמונים. דוגמה אחת לעבירה האמורה, הינה עובד ציבור המשתמש במידע שהגיע אליו מתוקף תפקידו, לטובת צרכים אישיים.

אם למשל הגיע לידי עובד כלשהו בשירות המדינה מידע על חברה בורסאית העומדת לזכות בעסקה גדולה ומחירי המניות שלה עומדים לעלות, ואם העובד הזה הולך ורוכש מניות של החברה בידיעה ברורה שהמחיר שלהן עומד לזנק, הרי שמדובר בעבירה של הפרת אמונים. זהו בדיוק המצב המוגדר כניצול מידע פנימי להפקת רווחים אישיים.

מקרה אפשרי נוסף הוא של אדם במשרד ממשלתי האחראי על מכרז, שאחד המתמודדים בו הוא עסק המנוהל בידי בן משפחה שלו. העובד הזה עלול להיות מואשם גם הוא בהפרת אמונים, בעיקר אם דווקא החברה של בן המשפחה תזכה במכרז ואם ההצעה שהחברה הזאת הציעה לא תהיה ההצעה הטובה ביותר בהכרח. ככלל, כל עובד ציבור המקבל החלטה מקצועית אשר מעורבים בה אינטרסים אישיים, עלול להיות מואשם בעבירה של מרמה והפרת אמונים.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

טענות אפשריות של נאשמים בעבירות הפרת אמונים

הטענה העיקרית המושמעת במקרים שבהם נאשמים עובדי ציבור בעבירות של מרמה והפרת אמונים, היא שלא תמיד ניתן לנתק את הקשר בין החלטה מקצועית לבין תועלת אישית שהמחליט עשוי להפיק ממנה, באופן ישיר או בעקיפין. אין להכחיש את העובדה שלטענה הזאת אכן יש בסיס מוצק.

הדבר נכון במיוחד במדינת ישראל, שלמרות הגידול האדיר במספר האזרחים והתושבים בה בעשורים האחרונים, היא עדיין מקום קטן שבצורה כזאת או אחרת מתקיים בו קשר או יכול להתקיים בו קשר בין בעל תפקיד ציבורי לבין איש עסקים או אדם אחר שיש לו אינטרס. ואולם האינטרס הזה הוא לא בהכרח המניע לקבלת החלטה כזאת או אחרת.

עם זאת, עם השנים נוצרו גם כללים להתמודדות עם מצבים מורכבים כאלה. בין השאר, יכול עובד ציבור להצהיר כי מפאת ניגוד אינטרסים הוא איננו יכול לקבל החלטה בעניין ספציפי. כך או אחרת, במקרים שלגביהם יש מחלוקת, חייב הנאשם בהפרת אמונים להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי מיומן ומנוסה שידע להציג את הטיעונים לזכותו בצורה טובה וברורה, במקרה שהוגשה כנגד עובד הציבור תביעה בגין הפרת אמונים.

 

התפקיד של עורך דין פלילי בהגנה על נאשם בעבירת הפרת אמונים

לצערנו, אישומים בעבירות מהסוג של הפרת אמונים יכולים להיות ערטילאיים וחמקמקים מטבעם (כמו שהוזכר מוקדם יותר במאמר), ואכן, לא אחת קורה שהגשת כתב אישום בגין עבירה של מרמה והפרת אמונים מתבצעת גם במקרים שבהם לנאשם לא היתה כל כוונה לבצע עבירה והוא לא פעל בשום צורה ובשום דרך ממקום של אינטרסים זרים, אלא בתום לב.

אמנם במרבית המקרים, לפני הגשת כתב אישום עובר הנאשם הפוטנציאלי הליך שימוע שבו הוא מפרט את הטענות שלו. עם זאת, ישנם מקרים אשר בהם ההחלטה להגיש כתב אישום מתקבלת למרות חפותו לכאורה של הנאשם. מאותו הרגע, הוא צריך לעשות הכל על מנת להוכיח את חפותו בבית המשפט.

זוהי דוגמא קלאסית למצב שבו אותו אדם צריך לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בתיקי הפרת אמונים. עורך דין הפרת אמונים מוכרח לדעת היטב ולשלוט בהוראות הדין והחוק וחייב להכיר את הנתונים הקיימים ולדעת איך להשתמש בהם  ואיך להציג כל מקרה בצורה שתדגיש את חפות הנאשם, ככל שהוא נאשם בעבירה שלא ביצע בפועל.

למרות זאת, חשוב לדעת כי לא פעם קורה שבעל תפקיד / מקצוע עובר של במתכוון על החוק, נשפט ונותן את הדין. כפועל יוצא לכך, נבחרי ציבור רבים מעסיקים יועצים משפטיים, שיודעים לכוון ולהזהיר אותם מפני האפשרויות להגיש תביעה כנגדם, אם ינקטו בפעולות שעלולות ליצור את הרושם של ביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים.

 

איך לבחור עורך דין הפרת אמונים?

אפשר לומר בלב שלם כי בחירה נכונה של עו”ד פלילי שיהיה אחראי על ההגנה במקרה של אישום בעבירות הפרת אמונים, היא הדבר החשוב ביותר שכל נאשם בעבירה כזאת יכול לעשות.

בחירת עורך דין הפרת אמונים חייבת להיות מושתתת על ניסיון מוצלח ועל ידע רב שלו בתחום הרחב של עבירות בתחום. מעבר לניסיון המקצועי של עורך דין הפרת אמונים, חשוב מאוד שיתקיים מצב של אמון מוחלט בין עורך הדין לבין הלקוח שלו. זאת, כיוון שבמקרים רבים האמון הזה מגשר על חילוקי דעות המתעוררים מעת לעת בין הצדדים.

כיוון שכל פרשה של הפרת אמונים היא חדשה ואין לעולם שתי פרשיות משפטיות דומות מהסוג הזה, נוצר בהכרח מצב שבו עורך הדין והנאשם כאחד, צועדים בדרך לא זרועה ומנסים ביחד להשיג את התוצאות הטובות ביותר במסגרת הנסיבות הקיימות. בדבר אחד אין ספק – הפרת אמונים היא סעיף אישום לא פשוט שיש צורך בהרבה מומחיות וידע משפטי בכדי להתמודד עימה. לכן, עורך דין הפרת אמונים, יש לבחור במשנה זהירות ובחוכמה.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות צווארון לבן
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד
עבירות צווארון לבן – עונש

עבירות צווארון לבן הינן סוגים של עבירות פליליות המתבצעות במטרה לקצור רווח בדרכים בלתי חוקיות שאינן מוסריות. חרף העובדה שהיסטורית, עבירות הצווארון הלבן נחשבו לעבירות

קרא עוד
עורך דין מידע פנים

אחד התנאים החשובים המאפשרים מסחר הוגן בניירות ערך, היא הוגנות במסחר ומתן אפשרות לכל אדם המעוניין לרכוש או למכור ניירות ערך, לעשות זאת בתנאים אשר

קרא עוד