איך יודעים שמצותתים לטלפון

ציתות לטלפון מהווה עבירה על חוק האזנות סתר והשימוש בתוצרי הציתות אסור בחוק ועשוי להוות עבירה הן על חוק ההאזנות והן על חוק הגנת הפרטיות. לא ניתן להשתמש בהאזנות בסתר שהופקו בציתות לא חוקי, לא בהליכים פלילים ולא בהליכים אזרחיים וההקלטה אינה ראיה קבילה בבית המשפט. על איך יודעים שמצותתים בטלפון במאמר שלפניכם.

 

שינוים משמעותיים לאורך השנים

בעבר ציתות לטלפון היווה בעיה טכנולוגית של ממש ודרש מומחיות מיוחדת. לציתות בעבר נלוו הן ראיות פיזיות של משדרים וציוד הקלטות והן השפעה על איכות הסאונד ורעשי רקע שאפשרו לעיתים לזהות ולגלות כי מצותתים לכם לטלפון. כיום לרוב מדובר ברוגלות חכמות המותקנות על מכשירים חכמים אשר מקליטים ושואבים את ההקלטות לגיבוי בענן והראיות קשות לזיהוי.

 

איך יודעים שמצותתים לטלפון שלכם כיום

חשד לגבי התקנת רוגלה בטלפון יכול לעלות לאחר שאדם זר ביקש שימוש בטלפון באופן מפתיע ולא שגרתי. עם זאת התקנת רוגלות יכולה להתבצע במגוון שיטות נוספות לרבות הורדת קישור בהודעה שהתקבלה וכן הלאה. לגבי איך ניתן לדעת שמצותתים לטלפון התשובה היא שלא תמיד באמת ניתן לדעת. לעיתים רוגלות הקלטה משפיעות על אורך חיי הסוללה והדבר יכול להעיד על רוגלה.

גם כיבוי והפעלה אוטומטית של המכשיר ללא צליל התראה או ביצוע כל פעולה מצדכם יכול להוות אינדיקטור לתוכנת רוגלה פעילה בטלפון. האינדיקטור המרכזי לכך שהמכשיר נפרץ הוא סימנים לדליפת מידע כאשר בעלי הטלפון מזהים שמידע פרטי לגביו הם שוחחו בשיחות טלפון הגיע לגורם למי שלא היה אמור להיות חשוף אליו.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חקירה למקור הרוגלה

כאשר יש חשד כי מצותתים לטלפון ניתן לפנות לחקירה פרטית ולאחר איתור הרוגלה ניתן גם לנסות ולאתר את מקורה ואת הגורם האחראי לכך. במקרים רבים תקיפות מעין אלו משאירות טביעות אצבע דיגיטליות שמאפשרות להתחקות אחר התוקפים. זיהוי של התוקפים יאפשר לכם להגיש כנגדם תלונה פלילית על האזנות סתר עבירה שהעונש בגינה מגיע ל-5 שנות מאסר.

 

מניעת פריצות לטלפון

כפי שציינו, השאלה איך יודעים שמצותתים לטלפון אינה קלה לתשובה בעידן הדיגיטלי הנוכחי. יותר קל למנוע התקנת רוגלות מאשר לגלות אותם. לשם כך יש להשאיר את הטלפון בהשגחה פיזית בכל עת ולנעול את המכשיר בטביעת אצבע או בסיסמה מורכבת. חשוב גם שלא להתחבר לרשתות שאינן מוגנות בסיסמא ושלא ללחוץ על קישורים שאינכם בטוחים לגבי מקורם.

בנוסף מומלץ להתקין עדכוני אבטחה למכשיר החכם בסמוך להפצתם על ידי היצרן על מנת לשמור על המכשיר ברמת האבטחה המרבית.

 

סיכום איך יודעים שמצותתים בטלפון

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של איך יודעים שמצותתים לטלפון בהרחבה. כפי שציינו, עם כלי הפריצה של היום לא תמיד באמת ניתן לדעת. כאשר עולה חשד לדליפת מידע מומלץ להיעזר באיש מקצוע ולבדוק את המכשיר ולאתר גם את המקור לפריצה. סימנים שבכל זאת קיימים הם, שינוי דרמטי בחיי הסוללה ובעיות תפקוד במכשיר לרבות בכיבוי ובהפעלה.

במקרה הצורך –  עורך דין פלילי מטעמנו יעמוד לשירותכם בכל שעה ובכל זמן.

ציתות לטלפון של אדם ללא רשותו כלומר הקלטת שיחה מבלי להיות צד בה מהווה עבירה על חוק האזנות סתר והעונש בגין עבירה זו עומד על עד 5 שנות מאסר. עבירה זו מהווה גם עילה לתביעה אזרחית ובהתאם לחוק הפרטיות ניתן לתבוע גם 50 אלף ₪ ללא צורך בהוכחת נזק.

האזנת סתר משטרתית מותרת רק לאחר קבלת צו מנשיא בית משפט המחוזי ורק לאחר שהבקשה הוגשה על ידי קצין משטרה מוסמך. הבקשה נבחנת לפי חומרת העבירה וצרכי החקירה וניתנת לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים בכל פעם. מפכ”ל המשטרה מורשה להורות על האזנת סתר דחופה באישור של היועץ המשפטי לממשלה.

בהתאם לחוק האזנות סתר הקלטה של שיחה בין אם בטלפון ובין אם פנים אל פנים אינה האזנת סתר אסורה כל עוד אתם הנכם צד לשיחה. עם זאת אסור להקליט שיחות אשר מהוות פגיעה בפרטיות לרבות שיחות בעלות אופי אינטימי. 

 מי שהוקלט על ידי צד ג’ שלא ביודעין רשאי להגיש תלונה למשטרה ובמידה והדבר אירע תוך הפרת חוק האזנות סתר המאזין יועמד לדין ועלול לשאת עונש של עד 5 שנות מאסר. ניתן גם להגיש כנגד מאזין הסתר תביעה על הפגיעה בפרטיות ולקבל פיצויים של עד 50 אלף שקל ללא הוכחת נזק.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנטועבירות סחיטה באיומיםועבירות צווארון לבןועריכת דיןופלילי
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד