עבירות מין בגברים – האם יותר קשה להוכיח את זה היום

כשעולה נושא עבירות המין, ישירות חושבים על נשים אשר נפגעו מינית מגברים.

אך המציאות מציגה תמונה אחרת ועגומה מאוד לפיה לפחות כ-15% מנפגעי עבירות המין הינם גברים.

הסטטיסטיקה הזו אינה מדוייקת כלל ומגיעה מהערכות בלבד וזאת היות וגברים נוטים לדווח פחות על עבירות מין.

אך, לאורך השנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים בגישה של החברה ושל מערכת המשפט לגברים שנפגעו מינית.

נכון לשנת 2022 האם יותר קשה להוכיח היום עבירות מין בגברים?

 

חובת ההוכחה

הבעיה העיקרית בכל הנוגע לעבירות מין (בגברים ונשים כאחת) הינה הצורך להוכיח את דבר קיום העבירה והוכחת האשמה של מבצע העבירה. באופן פשוט, מרבית עבירות המין מסתכמות באירוע שהינו מילה כנגד מילה. מדובר על מקרים בהם העדים היחידים לאירוע הינם הקורבן והתוקף.

ישנם מקרים בהם ניתן להוכיח שהתבצע אונס או מעשה סדום, אך לשם כך יש להגיע בסמוך לפגיעה לבית חולים לצורך בדיקה (דבר שחשוב לעשות ללא קשר לתלונה והוכחת העבירה). לעומת זאת, במקרים בהם מדובר על מעבירה שאינה כוללת פגיעה פיזית (כמו אונס או מעשה מגונה), ההוכחה הפיזית תהיה מסובכת מאוד, עבור נשים וגברים כאחד.

 

הסטיגמה

אופן ההוכחה של עבירת מין זהה בין נשים לגברים והיא קשה באותה מידה. אך, לחברה ולמערכת המשפט קשה יותר לקבל מקרים של פגיעה מינית שהקורבן בה הינו גבר. יש לכך סיבות היסטוריות וסטיגמטיות רבות המציירות את הגברים בתור בני המין החזק ואילו את האישה בתור פגיעה יותר.

גברים שנפגעו מינית עשויים להרגיש לאורך תהליך הגשת התלונה והתביעה כי הגופי החוק אינם מאמינים להם וכל זאת בשל היותם גברים. המצב הופך קיצוני יותר כאשר מדובר על תיקים של מילה כנגד מילה.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מדוע לגברים קשה יותר להתלונן?

הסטיגמות השונות המלוות קורבנות עבירות מין וגברים כאשר בוחרים להתלונן גורמות לרתיעה של גברים שנפגעו מלפנות לרשויות לצורך הגשת תלונה. בשל כך, רשויות החוק מניחות כי תופעת עבירות המין בגברים הינה תופעה זניחה ואינה מקצה לכך משאבים. מדובר במעגל שמזין את עצמו וגורם לכך שלגברים קשה יותר להתלונן לעומת נשים וכן, חובת ההוכחה עליהם היא חמורה יותר. אם אתם מעוניינים להתלונן מומלץ לעשות זאת בעזרת איש מקצוע כמו עורך דין עבירות מין – כך ייקחו אתכם ברצינות רבה ולא “ינקו מתחת לשטיח” את הבעיה.

 

מה צופן העתיד?

מאבק ה-METOO הוביל לפרסום של מקרי פגיעה מינית רבים מאוד, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. המאבק הוציא אל האור מקרים של פגיעה מינית בגברים על ידי דמויות מפתח בקהילה הלהט”בית ומפורסמים רבים. מקרים אלו העלו לסדר היום את נושא פגיעות המין בגברים ומהווים את תחילתה של הדרך לשינוי הסטיגמות והמידע השגוי שהציבור וגופי החוק ניזונים ממנו.

התחזיות מדברות על כך שבשנים הקרובות גברים רבים אשר היו קורבנות תקיפה מינית יתחילו לפנות לגורמי החוק ולהגיש תלונות מסודרות ויהוו דוגמה לנפגעים נוספים. עם הזמן, הוכחת קיומה של העבירה תהפוך קלה יותר והצדק יוכל לצאת אל האור.

משקל

 

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד