עבירות סייבר – עונש

בין התחומים שהתפתחו בקצב מסחרר הודות לחידושים הטכנולוגיים בעשורים האחרונים, הבולט מכולם הוא עולם הסייבר. למרבה הצער, יחד עם ההתפתחויות החיוביות יותר בתחום זה, חלה התפתחות בולטת גם בהיקף העבירות הפליליות המבוצעות במרחב הקיברנטי.

עבירות סייבר הפכו למגפה של ממש ברשת האינטרנט במאה ה – 21 ולפיכך נדרשות מערכת החוק והמשפט לבצע התאמות בחקיקה ובפסיקה. במאמר זה נסביר מהן עבירות סייבר, מהו העונש בצידן של עבירות אלו ובאילו מן המקרים כדאי לפנות לעורך דין פלילי.

 

מהן עבירות סייבר?

עבירות סייבר הן עבירות פליליות אשר מבוצעות במרחב האינטרנטי. החוק בישראל שנועד לטפל בעבירות סייבר נקרא “חוק המחשבים”, כאשר ישנה התייחסות לסוגי העונשים בצידן של עבירות אלו גם בחוק העונשין של מדינת ישראל, בהתאם לסוג עבירת המקור שבוצעה תוך שימוש באמצעים ממוחשבים וברשת הסייבר.

 

דוגמאות של עבירות סייבר נפוצות בשנת 2021

ישנם מספר סוגי עבירות סייבר נפוצות כאשר הבולטות בהן הינן:

 

פריצה למחשבים

כאשר מתבצעת חדירה למחשב ללא הסכמת בעליו או מפעיליו לכך, בין אם לשם גניבת מידע, גניבת תוכנה או גניבת קבצים, מדובר בעבירת סייבר מסוג פריצה למחשבים. עם העבירות המנויות על קטגוריה זו, ניתן למנות גם פריצה לחשבונות בערוצי המדיה החברתית, למשל השתלטות על חשבון פייסבוק של אדם אחר.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

פריצה למידע השמור על מחשבים למטרת ביצוע עבירות אחרות

זוהי עבירת סייבר הנסובה סביב גניבת סיסמאות או נתונים פיננסיים כמו מספרי חשבונות ונתוני אשראי, למטרה של ביצוע גניבה של כספים או הונאת אשראי בהמשך.

 

ייצור והפצת וירוסים

ייצור וירוסים והפצתם, נחשבים כעבירה פלילית מקטגוריית עבירות הסייבר שעונש בצידן.

 

שיבוש פעילות במחשבים

הכוונה כאן היא לפריצה למחשבים ועריכה של שינויים שנועדו לשבש את פעילותו. למשל, החלפה של קבצי מקור בקבצי רוגלה כמו תוכנת סוס טרויאני או וירוס.

 

פישינג (גניבת נתונים)

זוהי עבירת סייבר שבמסגרתה מתבצעת חדירה למחשבים למטרה של גניבת מידע, או בטקטיקות שונות שמאפשרות לעברייני סייבר “לדוג” מידע ממשתמשי אינטרנט. למשל, שליחת הודעה בדואר אלקטרוני שמתריעה על צורך בהחלפת סיסמאות לפייפאל וניתוב המשתמש לאתר פיקטיבי שבו הוא מוסר את סיסמתו למערכת.

 

עבירות סייבר – עונש כתלות בסוג העבירה שבוצעה, חומרתה ותכליתה

כאשר עסקינן בעבירות סייבר – עונש הוא נגזרת של סוג העבירה שבה הורשע העבריין, רמת החומרה של העבירה והמטרה שלשמה עבירת הסייבר בוצעה. אולם ככלל, מדובר בעונש שנע בין 3 עד 5 שנים של מאסר בפועל. לצורך העניין, עברייני סייבר פועלים לעתים רק לשם “האתגר” שבדבר מבלי שתהיה להם כוונה פלילית ממשית.

אולם במקרים אחרים, עבירות סייבר מתבצעות למטרות עסקיות, כמו גניבת מודיעין עסקי ממחשבי המתחרים, או מעקב אחר אדם שפלוני נמצא בסכסוך אישי מולו. אולם עבירות הסייבר שחומרתן נחשבת כגבוהה ביותר היא אלו שבאות לשמש כתשתית לביצוע עבירות פליליות מהסוג ה”קלאסי”, אשר מנויות בחוק העונשין הישראלי. במקרים אלו, עשוי עבריין סייבר שיורשע גם לקבל עונש חמור בהרבה. על כך נרחיב בשורות שלהלן.

 

האם העונש בצידן של עבירות סייבר זהה למקבילותיהן בעולם האמיתי?

כפי שצוין לעיל, במקרים לא מעטים עבירות סייבר אינן מוגבלות למעשה הפריצה למחשב באמצעות הרשת, אלא כשתשתית שתשמש בהמשך לביצוע עבירות פליליות אחרות. בין העבירות הפליליות הקלאסיות המתבצעות כיום באמצעים קיבטיים, ניתן למנות:

  • עבירות גניבה ברשת
  • עבירות מרמה והונאה
  • עבירות זיוף
  • עבירת התחזות
  • עבירת הונאה בכרטיסי אשראי
  • עבירות סחיטה באיומים
  • עבירות מין
  • עבירות הימורים
  • עבירת קבלת דבר במרמה

 

מצד אחד, סעיפי האישום עבור עבירות סייבר שנועדו לביצוע עבירות פליליות מהסוגים הנ”ל, הם רבים יותר, ולפיכך העונש בגין עבירות אלו הוא כבד יותר. אולם הלכה למעשה, אכיפת החוק לגבי עבירות סייבר היא מאתגרת בהרבה. גם המחוקק במדינת ישראל מודע היטב לעובדה שכשמדובר בעבירות סייבר – עונש אינו בהכרח מהווה גורם מרתיע מבחינת העבריינים.

זאת לאור העובדה שהמרחב הקיברנטי מספק לרבים מהם מעטה של אנונימיות ואמצעים יעילים לטשטוש עקבותיה של פעילותם הפלילית. מכאן שהרבה מן האחריות למניעת פגיעות מעברייני סייבר, מוטלת בפועל גם על משתמשי האינטרנט עצמם.

 

עבירות סייבר – עונש למשתמשי אינטרנט לא זהירים

האמרה “פרצה קוראת לגנב”, נכונה שבעתיים כאשר מדובר במרחב הקיברנטי. יכולתם של עברייני סייבר לגרום נזק למשתמשי אינטרנט, תלויה במידה רבה גם במידת הערנות של המשתמש לתופעה ומידת הזהירות שהוא נוקט על מנת להגן על עצמו מפני עבירות סייבר.

במקרים שבהם משתמשי אינטרנט אינם מקפידים דיה על אבטחת מידע נאותה והתנהלות זהירה ברשת, הם חשופים יותר לפגיעה מתרמיות ושאר עבירות סייבר נפוצות. לכן חשוב במיוחד להשתדל להמנע מפתיחת הודעות וקבצים ממקורות לא מזוהים, להפחית למינימום האפשרי תקשורת עם גורמים עלומים, ולשים טוב טוב לב למי מוסרים פרטים אישיים ופיננסיים אונליין.

 

עבירות סייבר – עונש: מתי כדאי לפנות לעורך דין פלילי?

אם נפגעתם מעבירות סייבר, עליכם לפעול במהירות כדי להפחית את הנזק שעלול להיגרם עקב כך. לפני הכל, הקפידו לזהות את הפירצה במנגנוני האבטחה במחשבים, במערכות או בחשבונות האינטרנט שלכם, ולטפל בה בהקדם האפשרי. כמו כן, אם נפגעתם מעבירות סייבר פיננסיות, חשוב גם למהר ולפנות לחברת האשראי או לבנק כדי לעצור את האפשרות לפעילות בלתי מורשית בחשבון או בכרטיסים שלכם.

לבסוף, במידה וזהות העבריין או העבריינים ידועה לכם, יש לפנות להתייעצות עם עורך דין פלילי על מנת להעמיד אותם לדין ולהבטיח כי יקבלו את העונש הראוי על מעשיהם. במידה ומדובר על עבירות סייבר שבוצעו על ידי גורמים מקומיים, ניתן במקרים רבים להגיש תלונה במשטרה ולהתקדם להליכים פליליים במקביל להגשה של תביעת נזיקין אזרחית, שתסייע בכיסוי הנזק הכספי שנגרם לכם.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא עבירות סייבר – עונש

עבירות סייבר אלו עבירות פליליות לכל דבר ועניין, אשר אינן מתרחשות בעולם הפיזי הגשמי אלא בעולם הוירטואלי. עם התפתחות עידן האינטרנט והדיגיטל, ביצוע עבירות סייבר נעשו נפוצות יותר ויותר, וכך גם הקלות שבהן ניתן לבצע עבירות אלו – בשל העובדה שניתן לבצע אותן מכל מקום ובכל זמן, וללא ביצוע הכנות מוקדמות רבות.

עברייני הסייבר נמצאים בתנועה מתמדת, ומשכללים את יכולותיהם ואת מהות העבירות שהם מבצעים ללא הרף. בין עבירות הסייבר הנפוצות ניתן למנות עבירות של פריצה למחשבים והוצאת חומרים מהמחשבים שלא כדין, עבירות גניבה, עבירות מין, עבירות חדירה לפרטיות, עבירות סחיטה באיומים שמתבצעות דרך הרשת ועוד.

העונש שניתן בגין עבירות סייבר מושת כתלות בסוג העבירה שבוצעה, כתלות בחומרת העבירה ובמטרתה. באופן עקרוני, ניתן לומר שמרבית עבירות הסייבר ישיתו על גבי המבצעים שלהן עונש שנע בין 3 ועד 5 שנות מאסר בפועל, כאשר כאמור העונש יוכל להיות חמור יותר כתלות בעבירה עצמה ובחומרתה.

במידה ואדם נחשד או נאשם בביצוע עבירות סייבר, עליו לפנות לעורך דין פלילי שיוכל לסייע לו בייעוץ משפטי מלא ומקיף אודות חומרת מצבו, ולייצגו באופן הולם בערכאות השונות. תפקידו העיקרי של עורך הדין יהיה לנסות ולמזער את חומרת המעשים של החשוד, ובכך גם להקל על העונש הצפוי לו במידה ויואשם.

מידע נוסף בנושא עבירות מחשב ואינטרנט
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד
איך להתמודד עם סחיטה ברשת?

בעידן שנשלט על ידי המדיה החברתית, נשאלת השאלה איך להתמודד עם סחיטה ברשת לעיתים קרובות. לצערנו הרב, האיום של סחיטה מקוונת הפך למציאות נפוצה ומדאיגה

קרא עוד
סחיטה ברשת

העולם המודרני הביא להתפתחות של תקשורת ויכולות דיגיטליות חדשות, אך במקביל גם הגביר את הסכנה לפגיעה בפרטיות האישית ובמיוחד בפרטיות המינית של הפרט. כתוצאה מכך,

קרא עוד
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד