ייצוג פלילי לקטינים

ייצוג פלילי לקטינים הינו תת התמחות מיוחדת בדין הפלילי בישראל, שמחייב את עורך הדין להכיר על בוריו הן את החוק הפלילי הרלוונטי לסוג העבירה בה עוסק התיק של הלקוח, והן להכיר היכרות קרובה את כל גורמי האכיפה והמשפט האחראיים על הטיפול בעבריינות ילדים ובני נוער.

פעמים רבות נשאלת השאלה מדוע ייצוג פלילי לקטינים מהווה תחום התמחות בפני עצמו, מה עושה עורך דין פלילי המתמחה בייצוג של ילדים ובני נוער בהליכים פליליים, ובמה שונים הליכים פליליים לקטינים מן ההליך הפלילי לבגירים. על כל השאלות הללו ננסה לענות בשורות הבאות.

 

מדוע ייצוג פלילי לקטינים הוא תחום התמחות נפרד במשפט הפלילי בישראל?

ייצוג פלילי לקטינים באמצעות עורך דין פלילי המתמחה בתחום הפלילי בהקשר של ילדים ובני נוער, נועד להבטיח שהקטין הניצב בפני הליכים פליליים יזכה להליך הוגן ותקין בעומדו מול המשטרה, בית המשפט לנוער ואף בשלבי השיקום, שמוגדרים בתור זכות יסוד של כל ילד שגילו מתחת  ל – 18 שנים ומתקיים נגדו הליך פלילי.

על עורך דין המטפל בקטינים להכיר את כל הגורמים המעורבים ולהיות בקשר רציף מול רשויות הרווחה, המסגרות החינוכיות וגורמי השיקום והקליטה, לרבות קרובי המשפחה או האפוטרופסים של הילד או הנער.

 

במה שונים הליכים פליליים לקטינים מן ההליך הפלילי לבגירים

כשמדובר בהליך פלילי שמתנהל כנגד קטין (ילד / ה או בן / בת נוער שטרם מלאו להם 18 שנים בעת הגשת כתב האישום, למעט מקרים בהם הוחלט אחרת מפורשות), קיימת חקיקה ייעודית שנועדה להסדיר את העמדתו לדין ואת דיני העונשין והטיפול בקטין.

חקיקה זו נקראת “חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) – תשל”א 1971 “. בית המשפט אשר אחראי על הטיפול בתיקים של קטינים הינו בית משפט השלום או בית המשפט המחוזי בו מעהן שופט נוער.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

מה עושה עורך דין פלילי המתמחה בייצוג של ילדים ובני נוער בהליכים פליליים

מאחר והדין הפלילי בישראל מטפל בקטינים בצורה שונה מהאופן בו מטופלים אנשים שגילם מעל 18, קיימות הנחיות ספציפיות אשר נועדו להתוות את נוהלי החקירה של קטינים, תנאי המעצר וכן הלאה. מרבית האוכלוסיה בישראל כלל לא מודעת להבדלים בחקיקה בהקשר זה, וכתוצאה מכך, פעמים רבות קורה שמופרות זכויותיהם של קטינים אשר נקלעו לתסבוכת פלילית.

עורך דין פלילי המתמחה בתחום של ייצוג פלילי לקטינים, נמצא בסביבה בראש ובראשונה על מנת להבטיח שכל זכויותיו של הילד או הנער שהסתבך בפלילים, ישמרו לאורך כל ההליך.

 

האם לקטינים החשודים בביצוע עבירה יש זכות להתייעץ עם עורך דין פלילי?

הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי הינה זכות יסוד במדינת ישראל אשר מהווה ביטוי מובהק של הזכות להליך הוגן. הזכות להיוועצות עם עורך דין ייצוג פלילי לקטינים עומדת לחשוד או הנחקר כבר בשלב המעצר שלו, כולל כל מצב בו מוגבלת חירותם של הילד או הנער עקב חשד לביצוע עבירה. החוקר המשטרתי מחויב ליידע את הקטינים הנחקרים על זכותם להתייעץ מול עו”ד פלילי.

במידה וקטין מעוניין לפנות לעורך דין פלילי ביוזמתו, המשטרה חייבת לזמן את עורך הדין ללא שהות, ולהקפיא את הליך החקירה עד שהעו”ד יהיה נוכח בה. היה והמשטרה הפרה את חובתה להודיע לקטין החשוד על זכותו לייעוץ משפטי, זה עשוי להוביל לפסילה של הודאת החשוד בביצוע העבירה או כל ראיה אחרת שנגזרת מן ההודאה או שנאספה ללא מעורבות של עורך דין בחקירת הקטין.

 

מדוע ייצוג פלילי לקטינים הוא כה חשוב בתיקים פליליים?

כאשר ילד או נער מוצא את עצמו מסובך בפלילים עלולות להיות לדבר השלכות קשות על חייו.

כל הליך פלילי, ועל אחת כמה וכמה כאשר הוא מערב שלילה של חירותו של החשוד, או הגבלה של חופש התנועה שלו, מהווה אירוע טראומטי ביותר עבור הקטין המעורב בו. כשקטין מתמודד בפעם הראשונה בחייו עם מצב מאיים כמו חקירה משטרתית, חוסר הבשלות וניסיון החיים, לצד הלחץ בו הנחקר נתון, משחקים כולם תפקיד.

ילדים ובני נוער עשויים לקבל החלטות שגויות ומסוכנות עבורם במסגרת חקירה משטרתית וגם בזמן ההליך המשפטי המתנהל כנגדם בבית המשפט לנוער, וכתוצאה מכך לסבך את עצמם באופן שאינו בר תיקון.

יתרה מכך, קטינים המצויים בהליך פלילי, עלולים לעתים לקחת על עצמם אחריות לעבירות שלא הם ביצעו, משיקולי לחץ חברתי, או מניפולציה המופעלת עליהם בעת החקירה. לחילופין, ישנם קטינים שמעדיפים דווקא להימנע מלשתף פעולה עם חוקריהם משיקולים שאינם ענייניים, ובכך מזיקים לעצמם ובסיכויהם לצאת מן ההליך הפלילי ללא השלכות מרחיקות לכת.

 

עורך דין ייצוג פלילי לקטינים – יש עם מי לדבר

לאור כל האמור מעלה, ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין פלילי שמתמחה בתחום של ייצוג פלילי לקטינים, הוא חשוב מאין כמוהו. הבחירה ליצור קשר עם עורך דין קטינים מנוסה, בשלב מוקדם ככל הניתן בהליך הפלילי, יכולה ליצור הבדל משמעותי באופן בו הטיפול המשפטי בנער או בילד יתנהל, והיא חיונית להבטחת השמירה על זכויותיהם במלואן.

מסיבות אלו, אם אתם או אדם קרוב שטרם מלאו לו 18 ניצבים בפני הליך פלילי, עליכם לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי מנוסה שמתמחה בייצוג פלילי לקטינים. מן הראוי לציין כי הייעוץ המשפטי המוצע לקטינים על ידי עורכי דין פליליים המטפלים בתיקי ילדים ונוער, ניתן ללא עלות, ללא כל התחייבות ובכפוף לסודיות מלאה.

 

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא ייצוג פלילי לקטינים

ייצוג פלילי לקטינים נועד להבטיח הליך הוגן ותקין הן מול המשטרה ורשויות האכיפה והן בהליכי השיקום המוגדרים כזכות יסוד עבור כל ילד שגילו מתחת לגיל 18.

ישנן הנחיות ספציפיות בנוהלי חקירה ומשפט ותנאי מעצר של קטינים, ועלול להיווצר מצב בו זכויותיו של הקטין מופרות כאשר אינו מיוצג כראוי ע”י עו”ד מומחה. במאמר תוכלו למצוא מידע מפורט בנושאי ייצוג פלילי לקטינים.

במדינת ישראל הזכות להיוועץ בעו”ד פלילי הינה זכות יסוד ומהווה ביטוי מובהק של הזכות להליך ייצוגי הוגן.

כאמור פנייה לעורך דין המתמחה בייצוג פלילי לקטינים הינה קריטית להבטחת ייצוג הולם ואי הפרת זכויות הקטין. הייעוץ המשפטי המוצע לקטינים הינו כפוף לסודיות מלאה, מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

מידע נוסף בנושא פלילי קטינים
עורך דין עבירות נוער

עורך דין עבירות נוער – עורך דין פלילי המתמחה בתחום קטינים ונוער. מהי חשיבות העו”ד בתהליך ומהם ההבדלים בייצוג קטין ובגיר? כל המידע על עורך

קרא עוד
קטינים במשפט הפלילי

קטינים בישראל על מנת להבין מה הן הזכויות ובאופן כללי להכיר את עולם הקטינים במשפט הפלילי חשוב קודם כל להבין מי נחשב קטין אל מול

קרא עוד
קטינים – הליכי מעצר

מעצר קטין מעצר קטין הוא מעצר רגיל מבחינת ההגדרות של מעצר רגיל אך הוא שונה מבחינת החוקים וההגבלות שחלים על מי שעוצר את הקטין לאור

קרא עוד
מעשה מגונה בקטין

קטינים במשפט הפלילי כפתיח לכל נושא המשפט הפלילי בהקשר קטינים, הן כאשר הם הפוגעים שנחקרים ומואשמים והן כאשר הם הקורבנות, חשוב להבין כי ההתייחסות היא

קרא עוד
תקיפת קטין – עונש

מה העונש על תקיפת קטין? ברור לכולם כי העונש על תקיפת קטין צריך להיות עונש חמור גם בגלל שמדובר במעשה חמור וקיצוני של תקיפה, בין

קרא עוד