מכשירי הקלטה סמויים

השימוש בהאזנות הסתר באמצעות מכשירי הקלטה סמויים מעוגן בחוק האזנות סתר משנת 1979 ובתיקון נרחב שהתבצע בעקבות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. על פי החוק מותר לאדם להקליט שיחה בה הוא משתתף כל עוד זו אינה פוגעת בפרטיותם של המוקלטים למשל בנושאים שבינו לבינה. כל אדם רשאי לעשות שימוש במכשירי הקלטה סמויים בעת שיחה בה הוא משתתף עם נציגי שירות.

 

הקלטת שיחה הנערכת במקום ציבורי

על פי החוק גם כאשר המאזין  אינו צד בשיחה הוא רשאי להקליט באמצעות מכשירי הקלטה סמויים כאשר השיחה נערכת במקום ציבורי או פתוח. השימוש של תוצרי מכשירי הקלטה גלויים או סמויים מותר כל עוד הדבר אינו עובר על חוקים אחרים. כאשר ההקלטה נעשית שלא כדין לא ניתן לעשות שימוש בתוצרים הן בהליכים פליליים והן בהליכים אזרחיים כראיה קבילה.

 

ההבדל בין מידע חזותי והקלטות קול

יש להבחין בין השימוש בתוצרי מכשירי הקלטה סמויים הכוללים קול וכאלה שמספקים מידע חזותי בלבד. על פי פסיקות בית המשפט העליון בעבר, צילום חזותי שאינו כולל תיעוד קולי אינו חוסה תחת חוק האזנות סתר וניתן יהיה לקבלו כראייה במידה והוא עומד תחת הוראות חוק הפרטיות. לדוגמא בהקלטות וידיאו של התעללות בקשיש ניתן להשתמש הן לצורך הגשת תלונה פלילית כנגד המתעלל והן לשם הגשת תביעה אזרחית.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הגשת תלונה במשטרה על האזנת סתר

כאשר נעשה כנגדכם שימוש בהאזנת סתר אסורה על ידי מכשירי הקלטה סמויים אתם יכולים לפנות למשטרה על מנת שזו תחקור אם נעברה כנגדכם  עבירה על חוק האזנת סתר וחוק הגנת הפרטיות והעונש המקסימלי בגין עבירות האזנת סתר עשוי להגיע לעד 5 שנות מאסר. שימוש במכשירי הקלטה סמויים במהלך סכסוכי גירושין עשוי גם כן להוות עבירה פלילית.

 

מכשירי הקלטה סמויים לצורכי חקירה

חוקרים פרטיים אינן שונים מכל אדם אחר בבואם לבצע הקלטות סתר תוך שימוש עם מכשירי הקלטה סמויים והן עשויים להיות חשופים להליכים פלילים ותביעות אזרחיות בגין הפרת חוק האזנות סתר וחוק הפרטיות. החוק  הסדיר את השימוש במכשירי הקלטה על ידי רשויות הביטחון כגון, המשטרה, הצבא והשב”כ לשם הגנה על בטחון המדינה ובעת מניעת עבירות פליליות או העמדה לדין של עבריינים.

 

קבלת אישור מבית המשפט המחוזי

הגורם המוסמך להתיר מכשירי הקלטה סמויים והאזנות סתר במהלך חקירות פליליות הוא נשיא ביהמ”ש המחוזי. את הבקשה צריך להגיש קצין משטרה בדרגת ניצב משנה ומעלה כאשר תוקף ההיתר שבית המשפט יסכים לו עומד על שלושה חודשים וההארכה של תקופה זו מצריכה הגשת בקשה נוספת והצגה בפני בית המפשט של הצרכים החקירתיים ואופן התקדמות החקירה.

במקרים דחופים, בסמכותו של מפכ”ל המשטרה להתיר האזנת סתר למשך 48 שעות לצורך מניעת פשע דחוף או חשיפה מידית של מבצעי פשע. המפכ”ל מחויב לדווח ליועמ”ש על הפעלה חריגה זו ובסמכותו לבטל את ההוראה. בכל מקרה עורך דין פלילי מטעמנו יעמוד לשירותכם בכל שעה ובכל זמן.

ברכישת מצלמה נסתרת לבית יש להשתמש במצלמה חזותית בלבד מכיוון שהדבר מנוגד לחוק להאזין לכל שיחה ללא הסכמה של אחד מהצדדים המשתתפים. החוק אוסר על הצבת מצלמות במקומות פרטיים כגון חדרי השינה והשירותים. בשיחות עם אחרים בטלפון או באופן ישיר בה אתם משתתפים אין מניעה משימוש במכשירי הקלטה סמויים.

כיום כל טלפון חכם יכול לכלול אמצעי הקלטה הן של שיחות והן של הסביבה. מעבר לכך שימוש במכשירי הקלטה סמויים נפוץ גם בבתים פרטיים בין היתר בסכסוכי פרידה וגירושין כמו גם,במשרדים ומקומות עבודה בין היתר בריגול תעשייתי ויצירת תחרות לא הוגנת. 

בהתאם לחוק האזנת סתר כל עוד אתם משתתפים בשיחה מותר לכם להקליט אותה. הדבר נוגע לשיחות שאינן פוגעות בפרטיות הצד האחר כלומר ללא הקלטה של נושאים אינטימיים. כאשר אתם אינכם חלק מהשיחה אסור לכם לעשות שימוש במכשירי הקלטה סמויים והדבר עלול להוביל לעונש של עד 5 שנות מאסר וחשיפה לתביעה אזרחית.

על חוקרים פרטיים חלים חוק האזנות סתר וחוק הפרטיות כמו על כל אדם. אסור להם לצותת או להקליט את מושא חקירתם והם עשויים להיענש במידה והם עוברים על החוק. ישנם כלים שונים המחליפים את מכשירי הקלטה סמויים בהם יש לחוקרים הפרטיים זכות לעשות שימוש ולתעד לרבות צילום ווידיאו ללא קול.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא כלליועבירות מחשב ואינטרנטועבירות סחיטה באיומיםועריכת דיןופלילי
סחיטה באיומים בעולם ההייטק

עולם ההייטק הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית במאה ה- 21. חברות טכנולוגיה מובילות מפתחות פתרונות חדשניים שמשנים את חיינו ומייצרות הון עתק. אולם ההצלחה

קרא עוד
סחיטה מינית באינסטגרם

אינסטגרם – הפלטפורמה הפופולרית ברשת לשיתוף תמונות וסרטונים, הפכה בשנים האחרונות גם לזירת פשע דיגיטלית. התופעה של סחיטה מינית ברשתות החברתיות, הידועה גם במונח “סקסטורשן”

קרא עוד
סחיטה באיומים בגירושין

הליך גירושין, ידוע ככזה הטומן בחובו רגשות קשים, מתחים וכאב רב. במקרים קיצוניים, רגשות אלו עלולים להוביל להתנהגויות פוגעניות, ביניהן סחיטה באיומים בגירושין. עבירה זו,

קרא עוד
סחיטה באיומים ברשת

העולם הדיגיטלי פתח צוהר לאפשרויות חדשות, אך גם חשף אותנו לסכנות חדשות. אחת מהן היא סחיטה באיומים ברשת, תופעה רחבה ומתרחבת שמשפיעה על אנשים מכל

קרא עוד
סחיטה מינית בפייסבוק

פייסבוק הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אנו משתמשים בה כדי להתחבר עם חברים ומשפחה, לשתף רגעים מיוחדים, ולצרוך חדשות ומידע. אך לצד היתרונות הרבים, טמונה

קרא עוד