הונאה ברשת – עונש

הונאה ברשת היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. אולם השוני הניכר בין מעשי הונאה ברשת ובין הונאות המתבצעות “בעולם האמיתי”, טמון בעובדה שמחוץ לרשת ישנה אפשרות סבירה יותר לכך שהעבריין ילכד ויועמד לדין. לעומת זאת, במקרים של הונאה ברשת – עונש לא תמיד ניתן לעבריינים היות וזהותם נותרת עלומה ברבים מן המקרים.

 

הונאה ברשת – איך זה קורה בכלל?

בעשורים האחרונים, רשת האינטרנט הפכה לפלטפורמה הנמצאת בשימוש יומיומי בחיינו, עד כדי כך, שקשה עד בלתי אפשרי לזכור איך החיים שלנו נראו לפניה. אולם בד בבד, הפך האינטרנט גם לכלי שרת בידיהם של עבריינים ומומחים להונאות. הערוצים שבהם מעשי הונאה ברשת מתבצעים, הם מגוונים וכוללים הונאה בדואר אלקטרוני, הונאה בתוכנות מסרים, הונאה במדיה החברתית, הונאה באתרי אינטרנט ועוד.

 

3 דוגמאות נפוצות לשיטות הונאה ברשת

הונאה ברשת מתבצעת כיום במגוון דרכים ותצורות. להלן 3 דוגמאות נפוצות לשיטות הונאה מקובלות:

הונאה ברשת באמצעות סחיטה

במסגרת הונאה ברשת באמצעות סחיטה, מתבצעת סחיטה של כספים באמצעות איומים לחשיפה של מידע רגיש של קורבנות העבירה. הונאות סחיטה מתבצעות במקרים רבים באמצעות ערוצי המדיה החברתית ובכללם פייסבוק, טוויטר ודומיהם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

הונאת פישינג (Phishing)

במסגרת הונאות פישינג נעשה ניסיון לחלץ מידע רגיש ממשתמשי אינטרנט, למשל פרטי אשראי, פרטיים, חשבונות בנק וכן הלאה. פישינג מתבצע, לדוגמא, באמצעות שליחה של מסר אישי או הודעת אימייל שנשלחים כביכול מטעם הבנק של המשתמש ובה הא מתבקש למלא את פרטי האשראי שלו.

יש גם הונאות כאלו שמתבצעות בהודעת מייל או הודעת פופ אפ שמודיעה לגולש על זכייתו בפרס כספי ומובילה אותו לטופס בו הוא נדרש להזין פרטים אישיים כדי לממש את הזכייה. הנזק אשר עבירות פישינג גורמות נע בין חסימת הגישה לחשבונות המייל שלהם ועד לנזקים כלכליים של ממשי.

שיטה זו משמשת במקרים רבים לגניבת זהות, כאשר הפרטים האישיים אשר נאספים בשיטה זו לצד פרטי המידע שניתן לאסוף על המשתמש דרך מאגרי המידע הגלויים, מאפשרים לעברייני הרשת לבנות לעצמם פרופילי מידע מורכבים של קורבנות העבירה, ועל ידי כך להתחזות לקורבנות גם מחוץ לרשת האינטרנט ואף לפתוח חשבונות בנק בשמם.

 

הונאה בעסקת רכישה באינטרנט

הונאה בעסקת רכישה באינטרנט היא מדרכי ההונאה ברשת היותר שכיחות. במסגרת זו, מוקמים אתרי סחר אלקטרוני אשר בהם נמכרים שלל מוצרים נחשקים במחיר אטרקטיבי לכאורה. משתמשי אינטרנט מתפתים להזמין מוצרים מהאתרים הללו ומגלים בדיעבד כי המוצר שאותו הזמינו לא עומד להגיע אליהם, וזאת רק לאחר שהתשלום בעסקה כבר בוצע.

במקרים אחרים, פרטי האשראי שהוזנו במהלך עסקת הרכישה אף משמשים עברייני רשת לביצוע רכישות שונות על חשבונו של קורבן מעשה ההונאה.

 

הונאה ברשת – עונש כתלות בסוג העבירה

הדין הפלילי בארץ קובע שעבור עבירות הונאה ברשת האינטרנט, העונש שנקבע הוא כתלות באופי עבירת האינטרנט שבוצעה. חוק העונשין הוא דבר החקיקה שמגדיר את העונשים הניתנים לעבריינים שהורשעו בעבירות פליליות מסוגים שונים. העונש בצידם של רוב סוגי ההונאות ברשת, תואם לעונש המנוי בחוק העונשין בגין העבירה שמתבצעת “בעולם האמיתי”.

למשל, העונש בגין הונאה ברשת שעניינה גניבת פרטי אשראי, יהיה זהה במרבית המקרים לעונש בגין גניבת כרטיס אשראי מחוץ לרשת. כמובן, הענישה תלויה במידה רבה בנסיבות המקרה ובשאלה האם ישנם סעיפי אישום שמתווספים לעבירת ההונאה ברשת כשלעצמה. ככלל, הונאה ברשת תגרור עונש מאסר שינוע בין 3 שנים ועד 5 שנות מאסר בפועל.

 

נפגעתם מהונאה ברשת? כך עליכם לפעול

אם נפגעתם חלילה ממעשי הונאה ברשת האינטרנט, זה הזמן לבצע בקרת נזקים. למשל, במידה ומדובר בהונאה שבמסגרתה נגנבו פרטים פיננסיים שלכם, הצעד הראשון הוא “לסגור לעבריינים את הברז” ולפעול על מנת למנוע שימוש נוסף בכרטיס האשראי או בפרטי החשבון שלכם. צלצלו לחברת האשראי שלכם ובקשו לחסום את הכרטיס, או הודיעו לבנק שלכם על הפעילות החשודה בחשבונכם.

 

כיצד ניתן להביא לדין עבריינים שביצעו הונאה ברשת?

במידה ומדובר על הונאה שמתבצעת על ידי גורם ישראלי, ניתן ואף רצוי להגיש תלונה במשטרת ישראל. כמו כן, במידה וזהות עבריין הרשת ידועה לכם, למשל כמו במקרים של עבירות סחיטה ברשת, הפנייה לייעוץ מעו”ד פלילי יכולה לסייע לכם בפתיחת הליכים פליליים כנגד העבריין, תוך מזעור הנזקים שנגרמו לכם ומניעת פגיעה נוספת.

אולם למרות האמור לעיל, חשוב לדעת כי בכל הנוגע להונאה ברשת – עונש לא תמיד ניתן לעבריינים מאחר וקשה עד בלתי אפשרי להתחקות אחר עקבותיהם ברבים מן המקרים. יתר על כן, לא אחת מדובר באדם או ארגון שאינם נמצאים אפילו באותה היבשת עם קורבן העבירה, ולכן הבאתם לדין היא לא משימה פשוטה.

בהתאם לכך, מוטב לנקוט משנה זהירות ולפעול במידת החשדנות המתבקשת כאשר באים במגע עם גורמים שונים באינטרנט, כדי להימנע מראש מליפול ברשתם של עברייני הרשת.

 

האם יש דרך להתגונן מפני הונאה ברשת?

כשמדובר על עבירות של הונאה ברשת האינטרנט, אף שמדובר בעבירות פליליות אשר נוטות לחזור על עצמן במובנים מסוימים מבחינת דפוסי הפעולה וערוצי הפעולה אותם אמני ההונאה ברשת סיגלו לעצמם, השיטות עצמן אינן בהכרח קבועות.

למעשה, משנה לשנה ככל שטכנולוגיית האינטרנט מתקדמת, כך משתכללות גם טקטיקות ההונאה באינטרנט במקביל. לכן חשוב ביותר להיות ערים לקיומה של התופעה, להימנע עד כמה שניתן מפתיחת מסרים וקבצים ממקורות עלומים, לצמצם תקשורת עם גורמים לא ידועים, ולנקוט משנה זהירות כאשר מוסרים מידע אישי ופיננסי באינטרנט.

 

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עריכת דין
העונש על האזנות סתר

האזנת סתר אסורה כוללת כל הקלטה או העתקה של שיחה ללא ידיעת האנשים הנמצאים בתוכה. מותר לאדם להקליט כל שיחה בה הוא משתתף והדבר לא

קרא עוד
מהו חוק הגנת הפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות מתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו המעניק לכל אדם באשר הוא את הזכות לפרטיות מוגנת. הפגיעה בפרטיות מהווה עוולה נזיקית אשר

קרא עוד