גרימת מוות ברשלנות – העונש בדין הפלילי

עבירות המתה בדין הפלילי בישראל, נחלקות ל – 3 קטגוריות בדרגות חומרה וענישה משתנות. על מנת להבחין בין עבירות רצח, הריגה ובין גרימת מוות ברשלנות, קיימות בחוק העונשין הישראלי מיני הגדרות מבדלות המסייעות לבית המשפט להכריע לגבי סוג עבירת ההמתה שבוצעה ולפסוק עונש מתאים.

מונחים כמו “רשלנות”, “בכוונה תחילה” או “בשוגג” הם רק חלק מן המושגים המגדירים את סוגי העבירות שעניינן גרימת מותו של אדם, והם אלו שיכולים להטות את הדין לכיוון עונשים מחמירים יותר או פחות. במאמר זה נסביר מהי גרימת מוות ברשלנות בראי החוק, מה ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות לבין הריגה, ומהו העונש בגין גרימת מוות ברשלנות.

 

כיצד מתייחס חוק העונשין בישראל לעבירות של גרימת מוות ברשלנות?

לאור הקושי שבביצוע הבחנה ברורה בין מקרים של הריגה ומקרי גרימת מוות ברשלנות, נולדו תיקונים כאלו ואחרים בחוק העונשין. בשנת 2019 בעקבות שינויים שחלו בחוק העונשין בישראל, עם כניסת התיקון לחוק העונשין לתוקף, בוטלה עבירת ההריגה בחוק ופוצלה לכדי 4 עבירות נפרדות. עם זאת, העבירה של גרימת מוות ברשלנות נותרה על כנה כמות שהיא, במסגרת החקיקה העדכנית.

 

מהי רשלנות בראי החוק?

חוק העונשין בישראל מגדיר רשלנות בתור היעדר מודעות לטיבו של מעשה שאדם מהישוב יכול היה להיות מודע לנסיבותיו. כלומר, מדובר בביצוע פעולה שמעצם ביצועה אדם נוטל על עצמו סיכון לא סביר באופן שמוביל לתוצאה בעייתית.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

גרימת מוות ברשלנות – מה מהותה?

גרימת מוות ברשלנות היא עבירת המתה אשר במסגרתה ניתן להרשיע אדם אשר ביצע פעולות מסוגים שונים שכתוצאה מהן קיפח אדם אחר את חייו. גרימת מוות ברשלנות כוללת בתוכה עבירות שבמסגרת הביצוע שלהן העבריין לא ידע בהכרח כי תוצאות מעשיו בהכרח יובילו למותו של זולתו.

המושג “גרימת מוות ברשלנות” עולה פעמים רבות בהקשר של הליכים פליליים הנוגעים לתאונות דרכים, אשר התרחשו כתוצאה מהתנהגות נמהרת של נהגים בכבישים. עם זאת, מן הראוי להזכיר כי כאשר מדובר במקרים של גרימת מוות ברשלנות, הכוונה היא גם למקרי מוות שחלו עקב רשלנות רפואית, רשלנות בשימוש בכלי נשק או מכשור מכני, ושאר נסיבות אשר במסגרתן נמנע הנאשם מנקיטת אמצעי הזהירות המתבקשים כלפי זולתו.

הגורם המאחד בין עבירות גרימת מוות ברשלנות לסוגיהן – הינו אי מודעותו של מבצע העבירה להשלכותיה האפשריות, קרי: גרימת המוות לאדם אחר. בעגה משפטית, נקרא גורם זה בשם “מודעות בכוח”.

 

איזה עונש קבוע בחוק העונשין בגין עבירות של גרימת מוות ברשלנות?

על פי סעיף 304 לחוק העונשין הישראל, נידון כל אדם בישראל אשר גורם ברשלנות למותו של אדם אחר, לעונש מאסר לתקופה בת 3 שנים.

 

גרימת מוות ברשלנות או הריגה? זאת השאלה

כאמור, מבחינת הדין הפלילי קיים הבדל בין עבירות גרימת מוות ברשלנות לבין הריגה. מבחינת העונש, מדובר כאן על הבדל בין עד שלוש שנות מאסר עבור גרימת מוות ברשלנות לעומת עונשי מאסר שיכולים להגיע עד עשרים שנים במקרה של עבירות הריגה.

הבדל נוסף שקיים בין גרימת מוות ברשלנות לבין הריגה הוא שמה שיהיה צריך להוכיח בתיקי גרימת מוות ברשלנות הינו מרכיב הרשלנות, ואילו היסוד הנפשי שנדרשת התביעה להוכיח כאשר מדובר על עבירת הריגה, הוא פעולה פזיזה או קיומה של כוונה בעת ביצוע העבירה.

 

רגע, אז מה לגבי סיטואציות שבהן נהג דרס הולך רגל בטעות?

חשוב לדעת כי קיימים מקרים אשר בהם בתי המשפט קובעים את סוג העבירה ופוסקים עונשים בהתאם ליסוד הנפשי בשילוב עם רשלנות גסה או קלות דעת. מה זה בעצם אומר? לצורך הדוגמה בואו נסתכל על סיטואציה שבה אדם מסוים מצא את מותו בעבירה מסוג תאונת פגע וברח, בעבירה שבה נהג כלשהו נסע במהירות מופרזת בצורה חריגה ודרס הולך רגל למוות, או במקרה של נהיגה בשכרות שהסתיימה בגרימת מותו של אדם אחר.

במקרים כאלו ובמקרים דומים, בית המשפט יכול להכריע כי מדובר על עבירת הריגה ולא על גרימת מוות ברשלנות – היות והנהג פעל בפזיזות ובקלות דעת כשבחר לעלות על ההגה במצב שאינו מאפשר לו לנהוג כחוק ובצורה אחראית ובטיחותית.

 

האם ניתן לדעת מראש איזה עונש יפסוק בית המשפט בתיק של גרימת מוות ברשלנות?

במידה ואתם נמצאים בלב לבה של תביעה בגין גרימת מוות ברשלנות, אתם עומדים בפני הליך משפטי ארוך שלא בהכרח יסתיים בתוצאות שיהיו לשביעות רצונכם.

כאמור, העונש בדין הפלילי עבור גרימת מוות ברשלנות יכול להגיע עד שלוש שנות מאסר, גם בהנחה והעבר הפלילי שלכם נקי לחלוטין וחף מכל רישום פלילי קודם. במקרים מסוימים, כפי שראינו קודם לכן, העונש אף עלול להיות חמור יותר במידה ובית המשפט יכריע כך. אז מה עושים בסיטואציה כזו?

 

עורך דין פלילי להתמודדות עם גרימת מוות ברשלנות – העונש בדין הפלילי

במידה ואתם חשודים או נאשמים בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, האפשרות הטובה ביותר שעומדת לרשותכם כעת היא לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי, שיוכל לסייע לכם בכל שלבי ההליך – החל משלב החקירה המשטרתית, דרך בניית תיק ההגנה והראיות שלכם, וכלה בייצוג בבית המשפט, לרבות ניסיון להגיע להסדרי טיעון שיקלו בעונש אותו אתם עשויים לקבל.

בשורה התחתונה, כאשר מדובר על תיקים שעניינם גרימת מוות ברשלנות – הליווי הצמוד שתזכו לקבל אם תבחרו להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי, יכול לעשות את כל ההבדל בין עונש קל לעונש מאסר ממושך.

 

גרימת מוות ברשלנות – זה יכול להיגמר גם בעבודות שירות ובתשלום של קנס

לצד האפשרות של עד שלוש שנות מאסר, קיימות גם אפשרויות נוספות לגזר דין שבית המשפט עשוי לפסוק בתור עונש על עבירות של גרימת מוות ברשלנות. בהליכים כמו הסדרי טיעון, גישור ועוד, ניתן בהחלט להגיע למצב שבו העונש שתקבלו בגין גרימת מוות ברשלנות יהיה כמות מסוימת של חודשי שירות, תשלום קנס ופיצויים בגבהים משתנים של אלפי או עשרות אלפי שקלים, והכי חשוב – היחלצות מעונש מאסר בפועל.

 

כיצד היכרות עם החוק יכולה להביא לתוצאות טובות בתיקי גרימת מוות ברשלנות

היות וכל חוק נושא איתו תתי סעיפים וסייגים, עורך דין פלילי מוסמך יכול להשתמש בהם על מנת לחלץ אתכם מהצרה אליה נקלעתם, בצורה אלגנטית וחוקית לחלוטין. היות ועבירת גרימת מוות ברשלנות יכולה להביא עימה עונשים כבדים אך גם בהחלט יכולה להסתיים בענישה קלה ומשקמת, כדאי להסתייע בעורך דין פלילי מנוסה הבקיא בחוק העונשין ובכל התיקונים שבוצעו בו במרוצת השנים.

במידה ואתם עומדים בפני חקירה משטרתית או הגשת כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות – פנו עוד היום למשרד עורכי דין בעל וותק ומוניטין בייצוג חשודים ונאשמים בתיקי גרימת מוות ברשלנות, כדי להביא את הפרשה העגומה לסיומה המהיר במינימום נזקים עבורכם.

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי פרטני מטעם עורך דין פלילי, והוא מובא כמידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה מידע משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. לטיפול במקרים ספציפיים יש לפנות באופן ישיר לסיוע מקצועי מעו”ד פלילי.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף בנושא עבירות רצח
ייצוג בעבירת רצח

עבירות של המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר הקיימות בחוק העונשין של מדינת ישראל. כשהחמורה מבין כולן הינה עבירת הרצח. ישנם שלבים ארוכים מאוד מרגע תחילת

קרא עוד
הריגה בשוגג

ההגדרה של הריגה בשוגג עשויה לגרום לכל מי שקורא את החוק לאי נוחות, הכיצד ייתכן שאדם יהרוג אדם אחר בשוגג? ההגדרה הזו באה להציג לנו

קרא עוד
עבירת הריגה

המונח הריגה ביסודו מתייחס למעשה שבו אדם אחד הורג אחר תוך כוונה לכל מיני סיבות ונסיבות האירוע. על קשת זאת ניתן למצוא גם מקרים של

קרא עוד