ייצוג בעבירת רצח

עבירות של המתה נחשבות לעבירות החמורות ביותר הקיימות בחוק העונשין של מדינת ישראל. כשהחמורה מבין כולן הינה עבירת הרצח. ישנם שלבים ארוכים מאוד מרגע תחילת חקירת הרצח ועד להגעה לפסק דין והרשעה. לאורך כל הדרך חשוב מאוד לקבל את הייצוג של עורך דין המתמחה בעבירות המתה וזאת כדי לשמור על הזכות של הנאשם למשפט צודק.

 

מהי עבירת רצח?

עבירת רצח מוגדרת בתור גרימת מוות של אדם מתוך כוונת תחילה או מאדישות. העבירה עצמה בנויה משני אלמנטים והם גם היסודות עליהם מתבססת כל עבירה פלילית. האלמנט הראשון הינו אלמנט התוצאה. עבירת רצח יכולה להתקיים אך ורק בתנאי שנגרם מותו של אדם. לצורך הרשעה של החשוד או הנאשם בעבירה יש להוכיח כי הנאשם קשור באופן ישיר לאירוע ולתוצאה שלו.

לעומת זאת האלמנט המורכב יותר בעבירות רצח הינו היסוד הנפשי שללא הוכחת קיומו לא ניתן להרשיע אתם בעבירת רצח.

 

רצח – כשהייתה החלטה מאחורי האירוע

היסוד הנפשי הוא בפועל הוכחת ההחלטה או האדישות של הנאשם ושאלו הם ספציפית הגורמים שהובילו לביצוע העבירה ולתוצאות שלה. הוכחת הכוונה היא תהליך סבוך יחסית, הדורש להוכיח שהייתה סיבה לביצוע המעשה, היה תכנון לביצוע והייתה הבנה ברורה של המשמעויות של המעשה ושל התוצאות שלו.

במקרים רבים, החוקרים מתקשים למצוא את היסוד הנפשי של ההחלטה או האדישות ולכן העבירה אינה יכולה להיכלל בתור עבירת רצח. בדיוק למקרים כאלו יש צורך בייצוג הולם של עורך דין פליליים המתמחה בתחום.

 

הרפורמה בחוקי ההמתה

בשנת 2019 נכנס תיקון לחוקים הקשורים בגרימת מוות. אם עד לתיקון זה היו 3 עבירות עיקריות של המתה שהן רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות. אחרי השינוי ההגדרה של הריגה שהיא בעצם המתה בשוגג אינה קיימת. הדגש שהושם בחוקים החדשים נופל כעת על נסיבות המעשים ולא רק לכוונה שהייתה מאחוריהם.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

כשהנסיבות הן הכי חשובות

כפי שציינו, השינויים בחוק הובילו לכך שמצד אחד ישנה הגדרה של נסיבות מחמירות אשר הופכות את עבירת הרצח לעבירה חמורה יותר ומנגד נסיבות המקלות על חומרת המעשה ובהתאמה כך גם על חומרת העונש.

 

נסיבות מחמירות

את הקטגוריה של הנסיבות המחמירות ניתן לחלק לשלוש, אופי ביצוע המעשה, זהות הנרצח והסיבה שגרמה לביצוע העבירה. בכל אחד מהמקרים והנסיבות הללו העונש עומד על מאסר עולם, ללא יכולת להפחית מהעונש הנקוב בחוק.

 

  • אופן ביצוע העבירה –
    • רצח אשר בוצע לאחר תכנון ותהליך מחשבה ברור.
    • רצח שבוצע לצורך ביצוע עבירה נוספת או לצורך התחמקות מהחוק. בהקשר זה ניתן לציין גם רצח של שופט או עד הקשורים בהליך פלילי שהנאשם הינו חלק ממנו.
    • מקרה בו הרצח הינו ממניע גזעני או מתוך עוינות אל אוכלוסייה מוגדרת.
    • רצח המקושר בפעילות של ארגון טרור או של ארגון פשיעה.

 

  • זהות הקורבן –
    • רצח של קטין מתחת לגיל 14.
    • רצח של קטין הנמצא תחת אחראיות הנאשם.
    • רצח של בת או בן זוג אשר התלווה להתעללות בהווה או בעבר.

 

  • אופן ביצוע המעשים –
    • רצח אשר התבצע במקביל או לאחרי התעללות נפשית או פיזית בקורבן.
    • רצח שבמהלכו ומסגרת המעשים הקשורים אליו נשקפה סכנת חיים ממשית לאדם שהוא אינו הקורבן.
    • ביצוע רצח לצורך הפחדה או כפייה של אורחות חיים מסוימות.

 

נסיבות מקלות

הנסיבות הנכללות תחת סעיף המתה בנסיבות של אחראיות מופחתת כוללות בתוכן את ההבנה של מצבו הנפשי של האדם בעת ביצוע העבירה והן כוללות את הנסיבות הבאות –

  • המתה של אדם אשר גרם לנאשם למצב של מצוקה נפשית כתוצאה מהתעללות שעבר הנאשם או מי מבין בני משפחתו. העונש במקרה זה עומד על 15 שנים.
  • המתה אשר התרחשה באופן מידי לאחר התגרות של הצד השני ואשר גרמה לנאשם איבוד שליטה על מעשיו. העונש על המעשה עומד על 20 שנות מאסר.
  • המתה שבוצעה על ידי אדם בעל הפרעה נפשית או ליקוי שיכלי, גם כאן העונש עומד על 20 שנות מאסר.

 

למה חשוב לקבל ייצוג הולם?

כפי שציינו, עבירות המתה בכלל ובפרט עבירת רצח דורשות הוכחה של הכוונה מאחורי המעשה. נוסף לכך ולאור הרפורמה אשר נעשתה בחוקי ההמתה בשנת 2019 והובילה לביטולה של עבירת הריגה ההפרדה בין חומרת המעשים אינה מתבססת בלעדית על הכוונה של הנאשם אלא גם על נסיבות האירוע והנסיבות שהובילו למעשה (לטובה ולרעה).

עורך דין פלילי, מכיר את הדקויות של החוקים, מכיר את טכניקות החקירה של חוקרי המשטרה וגם את דרכי הפעולה של התביעה. באמצעות ייצוג הולם של עורך דין ניתן להימנע מהודאות שווא או מתן גרסה שתגרום לפגיעה בנאשם. כמו כן, חשוב מאוד לזכור, ישנם מקרים בהם מי שנחשד בביצוע העבירה הוא חף מפשע וחשוב מאוד לקבל את ההגנה הטובה ביותר וייצוג אשר יאפשר קיומו של משפט צודק וכחוק.

 

כל שלבי הדין הפלילי והתפקיד של עורך הדין הפלילי

בעיקרון חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין לאורך כלל התהליך הפלילי, החל הזימון לחקירה ועד לקבלת גזר הדין.

 

בחקירה

גם בעת חקירה של נאשם ברצח, לחשוד או לנאשם ישנן זכויות בסיסיות שאינן ניתנות לגזילה. אחד מתפקידיו של עורך הדין הוא שמירה על זכויות אלה ושמירה שלא יתבצעו מניפולציות אשר יטעו את החקירה כנגד החשוד שלא כדין.

 

במעצר

במרבית התיקים הפליליים העוסקים בתחום הרצח ישנה דרישה של המשטרה או הפרקליטות להשאיר את הנאשם במעצר. במצב זה עורך הדין יכול לנסות לאפשר שחרור למאסר בית או שחרור בערבות.

 

במהלך המשפט

ההליך המשפטי הוא מעין סינית לא ברורה למרבית האוכלוסייה, בשלב זה תפקידו של עורך הדין הוא לדאוג שהתנהלות המשפט והצגת הראיות נעשות באופן חוקי וצודק. נוסף לכך, עורך הדין יכול לקיים מסע ומתן בנוגע לעסקת טיעון אשר עשויה לקטין את חומרת העבירה בכתב האישום ולהוריד את משך העונש.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא ייצוג בעבירת רצח

כמה שיותר מוקדם. ועדיף בטרם הגעה לחקירה במשטרה. שלב החקירה הוא קריטי מאוד ובמסגרתו אתם עלולים להפליל את עצמכם גם אם בכלל לא ביצעתם את העבירה.

החוק בישראל מבטיח את זכותו של כל אדם לייצוג משפטי ולכן קיימת סנגוריה ציבורית שתפקידה להעניק הגנה למי שאינו יכול לשכור את שירותיו של עורך דין פרטי.

ישנן מדינות רבות בהן יש גזר דין מוות למי שהורשע בעבירת רצח. בישראל לרוב לעבירות המתה (מלבד חוק עשיית דין בנאצים ועוזריהם) העונש המרבי הוא מאסר עולם.

גם כאן השאלה קשורה לנסיבות האירוע, אך עקרונית ניתן לתת מאסר עולם על כל קורבן רצח בנפרד.

מידע נוסף בנושא עבירות רצח
הריגה בשוגג

ההגדרה של הריגה בשוגג עשויה לגרום לכל מי שקורא את החוק לאי נוחות, הכיצד ייתכן שאדם יהרוג אדם אחר בשוגג? ההגדרה הזו באה להציג לנו

קרא עוד
עבירת הריגה

המונח הריגה ביסודו מתייחס למעשה שבו אדם אחד הורג אחר תוך כוונה לכל מיני סיבות ונסיבות האירוע. על קשת זאת ניתן למצוא גם מקרים של

קרא עוד