גרימת נזק לרכוש

גרימת נזק לאחר

לכל אחד מאיתנו רכוש משלו אשר הוא רוכש או משיג ואז שומר עליו ומשתמש בו. בהתאם לכך, מצופה מכולם לשמור על רכושם של האחרים ולכבד אותו. בהתאם לכך, באם מישהו גורם נזק לרכושו של אחר, מדובר בעבירה על החוק וניתן לתבוע את האשם לקבלת פיצויים בהתאם לנזק שנגרם. זאת רלוונטי גם באם הנזק שנגרם היה במזיד וגם אם ללא כוונה מראש אלא בטעות ובתמימות.

 

קבלת פיצוי בעבור הנזק

באם אכן נגרם נזק לרכוש של אדם סביר כי הוא ירצה שיפצו אותו על כך, לדוגמא באם מדובר בנזק לרכב הוא ירצה שהאשם שמי שמפגע לו ברכב ישלם בעבור התיקון של הנזק על מנת להחזיר את הרכב לשלמותו או במקרה חמור לקנות רכב חדש. הפיצוי הזה יכול להגיע משני ערוצים עיקריים כך שהתהליך בכל אחד מהערוצים שונה למרות שהתוצאות יכולות להיות זהות.

 

תביעת חברת הביטוח

אנשים רבים מבטחים את הרכוש שלהם, ואפילו את החיים שלהם, מתוך רצון להתכונן לקראת מימוש של סכנה עתידית לאלו. באופן הזה, באם אכן נגרם נזק לרכוש שהיה מבוטח בחברת ביטוח, יכול המבוטח לתבוע את חברת הביטוח והיא בתמורה צריכה לפצות אותו בהתאם לתנאי הפוליסה על מנת לכסות את הנזקים שנגרמו לרכוש הזה.

בהחלט יכול להיות כי הפיצוי לא יכסה את כל העלות של התיקון אך הוא בהחלט יעזור, זאת יקרה בהתאם להליך המתבקש.

  1. הגשת תביעה לחברת הביטוח
  2. צירוף מסמכים רלוונטיים עם פרטי עם הנזק
  3. בדיקת חברת הביטוח לזכאות לפיצוי בהתאם לתנאי הפוליסה
  4. אישור תשלום הפיצוי או סירוב בהתאם לתנאי הפוליסה

 

תביעה אזרחית

באם הנזק שנגרם לרכוש נעשה על ידי אדם אחר, שהוא צד שלישי ביחס לחברת הביטוח של האדם שנפגע לו הרכוש, יכול האדם לתבוע את מי שגרם לו את הנזק בתביעה אזרחית מבלי קשר לחברת הביטוח. יכול להיות כי מי שתשלם בפועל את הפיצוי תהיה חברת הביטוח של מי שגרם את הנזק, באם הוא מבוטח בצד ג’, אך התביעה תתנהל מול גורם הנזק בתביעה אזרחית בבית המשפט.

הכר את הפליליסטים
אלעד
אלעד​ - יוצא פרקליטות מחוז ת"א
נעם
נעם - בעל מעל 25 שנות ניסיון
נדב
נדב - תובע עירוני לשעבר
אהרון
אהרון - יוצא הפרקליטות והשב"כ

 

חומרת הנזק

לא פחות חשוב מזהותו של גורם הנזק, באם הוא בעל הרכוש או אדם אחר אשר אחראי על הנזק, חשוב לברר גם מה החומרה וההיקף של הנזק. זאת כמובן על מנת לקבוע את גובה הפיצוי שיש לשלם בתביעה אזרחית או מחברת הביטוח. את ההיקף אפשר לקבוע על ידי בדיקת שמאי שהוא איש מקצוע אשר מוסמך לקבוע שווי וערך של דברים וחוות הדעת שלו גם קבילה בבית משפט במקרים מסוימים.

 

היזק בזדון לרכוש

היזק בזדון לרכוש היא עבירה המוגדרת בחוק העונשין כך שמי שחשוד שנקט בה צפוי להישפט בבית המשפט ולקבל עונש בהתאם. חומרת הנזק ונסיבות המקרה הן שיקבעו את העונש כך שהוא יכול להגיע גם לכמה וכמה שנות מאסר. ניתן לשפוט אדם על עבירה זאת באם הנזק שגרם לא היה לרכושו שלו, שכן כל אדם רשאי לעשות ברכושו כשירצה, וכמובן, באם אכן יש חשד שהנזק נעשה בזדון.

 

עונש על גרימת נזק לרכוש – הצתה

במסגרת חוק העונשין בהוראה על גרימת נזק לרכוש ישנה התייחסות גם לדרך בה נגרם הנזק, וזאת ישפיע על ההתייחסות של בית המשפט לתיק וכמובן, על העונש. עבור הצתה יש הפרדה בין סוג הרכוש אשר הוצת, ובאם הייתה זאת הצתה בכוונה תחילה של המצית או שמא שריפה ברשלנות.

הצתת רכוש כאשר מדובר בהצתה אשר גורמת לשריפה ובהמשך גם לנזק לרכוש, העונש המקסימלי יכול להגיע ל-15 שנות מאסר.
הצתת רכוש מדינה באם גרימת הרכוש נעשית לרכוש של המדינה על ידי הצתה, העונש יהיה חמור יותר כך שהמקסימלי על עבירה הזאת מגיע ל-20 שנות מאסר.
שריפה ברשלנות בשל שמדובר ברשלנות עדיין יהיה עונש על גרימת הנזק אך הוא יהיה קל יותר ביחס להצתה מכוונת, העונש המקסימלי יכול להגיע ל-3 שנות מאסר.

עונש על גרימת נזק לבעל חיים

גם בעל חיים נחשב כרכוש עבור אנשים מסוימים כדוגמת אלו אשר מחזיקים בעדר גדול אשר מפרנס אותם וגם אם מדובר בחיית מחמד המתגוררת עם אדם בביתו. גרימת נזק לבעל חיים היא גם כן, עבירה על החוק, אשר תגרור משפט במסגרת חוק העונשין ועונש. כאשר הנזק נגרם במזיד ובכוונה תחילה העונש לגורם הנזק צפוי להיות 3 שנות מאסר. זאת תלוי בחומרת הנזק שנגרם לבעל החיים.

 

עונש על גרימת נזק לכלי שיט או טיס

למרות שמדובר ברכוש מאוד גדול כלי שייט או כלי טייס הם עדיין רכוש של אנשים ואסור לפגוע בהם, במזיד או ברשלנות. אדם אשר יגרום נזק לרכוש מסוג זה צפוי לעמוד לדין ולקבל עונש על כך. זאת במיוחד אם מדובר במקרה של איבוד כלי השיט או הטיס. העונש על מקרה זה צפוי להיות כבד והוא יכול להגיע ל-15 שנות מאסר. גם אם האדם עשה מעשה אשר גרם באופן תוצאתי לנזק הוא צפוי להיענש, כדוגמת הפרעה לשיט או לטיסה בכלי.

 

גרימת נזק לרכוש במזיד, וגם ברשלנות, הן עבירות על החוק אשר גוררות עונש למי שגרם לנזק. זאת מוגדר בחוק העונשים ובהתאם לכך ניתן לתבוע אנשים על גרימת נזק בתביעה אזרחית אשר בסופה יצטרך הנתבע, באם ימצא אשם, לשלם פיצוי בהתאם לנזק לבעל הרכוש.

נוסף על כך, ניתן לתבוע את חברת הביטוח אשר תשלם את הפיצוי. לעיתים גם יוגש כתב אישום בעבור מי שגרם את הנזק והוא יכול לקבל גם עונש של שנות מאסר בהתאם לחומרת הנזק שעשה ולנסיבות המקרה.

רוצה לשלוח את המאמר לחבר?
שתף בוואטסאפ
אודות המחבר
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שאלות ותשובות בנושא גרימת נזק לרכוש

גרימת נזק לרכוש היא עבירה על החוק אשר כוללת בתוכה מגוון של פעולות שיכולות להביא לכך שבסופו של דבר נגרם נזק לרכוש של אדם אחר. העונש משתנה בין מקרה אחד לאחר ויכול להסתכם בפיצוי כספי או להגיע לכדי מאסר של הרבה שנים.

את הפיצוי על הנזק שנגרם אפשר לקבל מחברת הביטוח באם הרכוש מבוטח בפוליסה מתאימה. לחילופין, ניתן לתבוע את האדם אשר גרם לנזק והוא בהתאם ישלם פיצויים לפי החלטת בית המשפט או יפעיל את חברת הביטוח שלו במסגרת ביטוח צד ג’, באם יש כזה קיים ורלוונטי.

בעיקרון הפיצוי אמור לכסות את עלויות התיקון או האובדן בהתאם לנזק שנגרם וזאת מוערך על ידי שמאי מוסמך ומקצועי. אך בפועל לא תמיד הפיצוי מגיע עד לערך עלות התיקון בגלל תנאים מסוימים, אך הוא בהחלט יעזור.

קודם כל, לפנות לעורך דין אשר מתמחה בתחום על מנת להבין מה הצעד הבא שנכון לעשות מבחינת תביעת גורם הנזק, חברת הביטוח או כל דבר אחר. בכל מקרה, חשוב לתעד את הנזק על מנת שישמש בהמשך לתביעות העתידיות כהוכחות וראיות.

מידע נוסף בנושא עבירות רכוש
עורך דין עבירות רכוש

כשמדובר על עבירות רכוש בישראל הכוונה היא לעבירה שעניינה פגיעה יזומה ברכושו של אדם או בשלילה של זכויותיו ברכוש מסוים. העבירות אשר מסווגות כעבירות רכוש

קרא עוד